Τρίτη, 1 Δεκεμβρίου 2009

Εδιμβούργο: Δανεισμός έναντι μελλοντικών εισπράξεων

Τι γίνεται όταν έχεις σχέδια αλλά δεν έχεις χρήματα να τα πραγματοποιήσεις;
Στο ερώτημα αυτό πρέπει να απαντήσει η πόλη του Εδιμβούργου αφού είχε σχεδιάσει κατασκευαστικό έργο στην προκυμαία της πόλης αλλά δεν διαθέτει πόρους για τις δημόσιες παρεμβάσεις ( δρόμοι, σχολεία κτλ ).Σκέφτηκαν λοιπόν τον δανεισμό έναντι μελλοντικών εισπράξεων από τους φόρους των ακινήτων που θα κατασκευασθούν.


Χρηματοδότηση προσαύξησης φόρου: ένας δρόμος για την ανάκαμψη

Στο Εδιμβούργο, μέχρι πριν από δύο χρόνια, οι ηγέτες της πόλης σχεδίαζαν έργα για τα επόμενα 30 χρόνια που περιλάμβαναν την κατασκευή 30.000 κατοικιών καθώς και ξενοδοχεία, γραφεία, καταστήματα και πάρκα στην ακτή της πόλης. Στη συνέχεια, αφού χτύπησε η οικονομική κρίση, η ανάπτυξη ξαφνικά σταμάτησε.

Για να ωθηθεί ξανά η ανάπτυξη, οι αρχές της πόλης έχουν αντιμετωπίσει το άμεσο πρόβλημα της εξεύρεσης £484 εκατομμύρια (€543 εκατομμύρια) που πιστεύουν ότι απαιτούνται για την κατασκευή δρόμων, σχολείων και άλλων δημόσιων εγκαταστάσεων. Στις ημέρες καλής οικονομικής κατάστασης, η πόλη συνήθως έπαιρνε ένα μεγάλο ποσοστό των χρημάτων προκαταβολικά από τους κατασκευαστές. Αυτές οι «συνεισφορές κατασκευαστών» έχουν εξαφανιστεί πια, και η κρίση σημαίνει ότι το Εδιμβούργο, όπως οι περισσότερες πόλεις, δεν μπορούν να πουλήσουν οικόπεδα ή άλλη περιουσία για να γεμίσουν το κενό.

Για να ξεπεραστούν αυτά τα προβλήματα, η «Ομάδα Έργου του Εδιμβούργου», ένας κοινός χώρος διακίνησης ιδεών που αποτελείται από διάφορες οργανώσεις και ανθρώπους του ιδιωτικού αλλά και του δημόσιου τομέα οι οποίοι συνεργάζονται για την ανάκαμψη της πόλης, εξετάζει την Χρηματοδότηση Προσαύξησης Φόρου (ΧΠΦ) ως μία επιλογή γι’ αυτό το σκοπό.

Η ΧΠΦ είναι μία μέθοδος χρηματοδότησης δημοσίων έργων που έχει αξιοποιηθεί για έργα ανοικοδόμησης και βελτίωσης γειτονιών σε πολλές χώρες καθώς και στις Ηνωμένες Πολιτείες για παραπάνω από πενήντα χρόνια. Με την έλλειψη εθνικών πόρων για ανοικοδόμηση, η ΧΠΦ έχει γίνει ένας σχετικά δημοφιλής τρόπος χρηματοδότησης για τους δήμους.

Η ΧΠΦ επιτρέπει σε μία τοπική αυτοδιοίκηση να δανειστεί κεφάλαιο από μελλοντικό εισόδημα φόρων ακινήτων για την χρηματοδότηση δημοσίων έργων κεντρικών υποδομών σε υποανάπτυκτες αστικές περιοχές. Το δάνειο μετά αποπληρώνεται από την αύξηση των εισοδημάτων από φόρους ακινήτων λόγω της ανοικοδόμησης. Με απλά λόγια, η ΧΠΦ δίνει στις τοπικές αυτοδιοικήσεις την δυνατότητα να αξιοποιήσουν το μελλοντικό εισόδημα από φόρο ακινήτων για τις σημερινές ανάγκες.

Εφαρμόζοντας την τακτική της ΧΠΦ, το σκεπτικό των αρχών του Εδιμβούργου είναι να ορίσουν τα σύνορα της περιοχής ανάπτυξης, να δανειστούν για την ανάπτυξη βασικών υποδομών και να αποπληρώσουν το δάνειο με τα έσοδα των οξυμένων φόρων ακινήτων εντός της ζώνης ανοικοδόμησης.

Η πόλη θα δοκιμάσει την τακτική αυτή σε ένα τετραγωνικό χιλιόμετρο στο προάστιο Λιθ, δανείζοντας £50 εκατομμύρια (€56 εκατομμύρια0 για να κτίσει δρόμους, μικρό λιμάνι για πορθμεία του ποταμιού και μία νέα αποβάθρα για το βασιλικό κότερο «Βρετανία» το οποίο είναι πλέων τουριστικό αξιοθέατο δίπλα σε ένα εμπορικό κέντρο.

Ο Ντάιβ Άντερσον, ο υπεύθυνος ανάπτυξης της πόλης, ελπίζει ότι 2.200 σπίτια καθώς και μαγαζιά και γραφεία θα ακολουθήσουν. Ιδιοτικές λογιστικές εταιρίες υπολογίζουν ότι αυτό το έργο θα προσθέσει £280 εκατομμύρια (€314 εκατομμύρια) στο εισόδημα από φόρους ακινήτων μέσα στα επόμενα 30 χρόνια. Αυτό το ποσό είναι υπέρ αρκετό για να αποπληρωθεί το δάνειο.

Η κυβέρνηση της Σκοτίας καθώς και ο Γραμματέας του Θησαυροφυλακίου της Βρετανίας παρακολουθούν προσεκτικά τα σχέδια αυτά. Από τότε που ο Ντάρλινγκ ανέφερε τον Απρίλιο του 2009 ότι θα εξεταστεί το θέμα των ΧΠΦ (οι χρηματοδοτήσεις συλλέγονται συνολικά και επιστρέφονται στις τοπικές αυτοδιοικήσεις, κι έτσι ο νόμος θα πρέπει να τροποποιηθεί), πολλοί δήμοι έχουν ήδη εκφράσει το ενδιαφέρον τους για την αξιοποίηση αυτής της τακτικής.

Σύμφωνα με ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στο The Economist (25 Ιουνίου 2009), το Νιούκαστλ θέλει να αξιοποιήσει την μέθοδο ΧΠΦ για να κτίσει μία «επιστημονική πόλη» με σκοπό την εμπορευματοποίηση της πανεπιστημιακής έρευνας. Το Λιντς σκοπεύει να δημιουργήσει 20.000 νέες θέσης εργασίας στο εμπορικό πάρκο του Aire Valley καθώς το Μπέρμιγχαμ σχεδιάζει να συγκεντρώσει £1 δισεκατομμύριο για εφτά ξεχωριστά έργα δρόμων και σιδηροδρόμων στην περιοχή West Midlands.

Επίσης, μία μελέτη του 2009 που ονομάζεται «Ξεκλειδώνοντας Ανάπτυξη Πόλεων» η οποία έγινε για την «Ομάδα Βασικών Πόλεων» του Ηνωμένου Βασίλειου που συμπεριλαμβάνει τις πόλης Μπέρμιγχαμ, Μπρίστολ, Λιντς, Λίβερπουλ, Μάντσεστερ, Νιούκαστλ, Νότινγκαμ και Σέφιλντ, εστίασε στην αρχή των «Ζωνών Επιταχυμένης Ανάπτυξης» που βασίζονται στις αρχές που υποστηρίζουν την ΧΠΦ.

Μαθαίνοντας από αμερικανικές προσεγγίσεις στο θέμα της ανοικοδόμησης έχει πολλά πλεονεκτήματα. Στο Σικάγο της Ιλινόις για παράδειγμα, επιχειρήσεις έφευγαν από το ιστορικό κέντρο της πόλης πριν έγινε περιοχή ΧΠΦ την δεκαετία του 1980. Τώρα η ζώνη αυτή ακμάζει. Ωστόσο, κάποιοι ισχυρίζονται ότι πολλά επιτυχημένα σχέδια που βασίστηκαν στην ΧΠΦ είναι σε περιοχές που ούτος η άλλως θα προσέλκυαν επενδυτές.

Ο δανεισμός από μελλοντικό εισόδημα μπορεί να μην είναι η μαγική λύση στην οποία οι αρχές των δήμων της Βρετανίας ελπίζουν. Όμως, όπως το Εδιμβούργο έχει αποδείξει, εξερευνώντας και δημιουργώντας νέους τρόπους που προσφέρουν ενοποιημένη τοπική ανάπτυξη είναι μία ευκαιρία για τις Ευρωπαϊκές πόλεις να ανταποκριθούν στις αλλαγές των νέων εποχών.

Contact: Jonathan Guthrie
Project Director, Edinburgh City Council
jonathan.guthrie@edinburgh.gov.uk
www.projectedinburgh.org

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου