Τετάρτη, 16 Μαρτίου 2011

Δημιουργικές πόλεις:Η περίπτωση της Μελβούρνης

@Χριστίνα Νικολακοπούλου
Αρχίζουμε σήμερα μια σειρά δημοσιεύσεων για τις δημιουργικές πόλεις.Οι αναρτήσεις αποτελούν τμήματα της διπλωματικής εργασίας της Χριστίνας Νικολακοπούλου.Η Χριστίνα είναι απόφοιτη του τμήματος Πολεοδομίας και χωροταξίας του Πολυτεχνείου του Βόλου.Σήμερα διαμένει στο Λονδίνο όπου κάνει μεταπτυχιακές σπουδές.

Oι επιτυχημένες πόλεις συνδυάζουν ανοχή, ταλέντο και τεχνολογία - όλα χαρακτηριστικά της Μελβούρνης . Η Μελβούρνη, πρωτεύουσα της Πολιτείας της Βικτώριας της Αυστραλίας, αποτελεί μια βιώσιμη πόλη, σημαντικό υποστηρικτή των δημιουργικών ιδεών (Enterprise Melbourne, 2010). Η μουσική, οι εικαστικές τέχνες, ο κινηματογράφος, η τηλεόραση και το ραδιόφωνο, οι εκδόσεις, ο σχεδιασμός και η αρχιτεκτονική, το λογισμικό και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, τα πολυμέσα, η διαφήμιση και το μάρκετινγκ αποτελούν μερικούς από τους τομείς όπου διαφαίνεται η δημιουργικότητα που τη χαρακτηρίζει (Future Melbourne, 2010).

Στα πλαίσια της προσπάθειας των τοπικών αρχών για την ενεργοποίηση της δημιουργικότητας προβάλλονται αξίες όπως η ασφάλεια, η διαφορετικότητα των ανθρώπων, η ελευθερία του πνεύματος, οι τέχνες και η φιλοξενία. Αυτές εξάλλου αποτελούν και τα βασικά χαρακτηριστικά της πόλης, τα οποία της προσδίδουν δυναμική ανάπτυξη σε παγκόσμια κλίμακα όσο αφορά το δημιουργικό τομέα .

Στροφή προς τη δημιουργικότητα
Η πόλη εμφανίζει μια ποικιλία στοιχείων που επηρεάζουν και δημιουργούν ευνοϊκές συνθήκες στροφής προς τη δημιουργικότητα. Η αναγέννηση της πόλης βασίζεται στις τέχνες, τις ιδέες, την επιστήμη και τις εκδηλώσεις (Australian Fabian Society, 2004). Σημαντικά βήματα αναβάθμισής της, εκτός από τον αστικό σχεδιασμό ο οποίος στοχεύει τη δημιουργία ποιοτικού αστικού χώρου (Enterprise Melbourne, 2010), έχουν επιτευχθεί και μέσω της καινοτομίας και συγκεκριμένα της τεχνολογίας, της βιοτεχνολογίας και των "μεγάλων γεγονότων". Η δημιουργικότητα που τη χαρακτηρίζει ενισχύεται από τους ανερχόμενους καλλιτέχνες, τις κοινότητες και τις επιχειρήσεις καθώς τα άτομα και οι οργανισμοί είναι ελεύθεροι να καινοτομήσουν. Δίκτυα μάθησης και ιδεών ενισχύουν το προφίλ της και ενθαρρύνουν το διεθνές ενδιαφέρον και τη συμμετοχή στις τέχνες και τον πολιτισμό (Future Melbourne, 2010).

Οι δυνατότητες προσβασιμότητας έχουν βελτιωθεί σημαντικά με αποτέλεσμα τη διευκόλυνση των επισκεπτών να την προσεγγίσουν αλλά και να περιηγηθούν σε αυτή. Τα αεροπορικά ταξίδια είναι πλέον προσιτά σε ένα ευρύτερο κοινό καταναλωτών (Victoria’s Arts, Theatre and Cultural Heritage Tourism Action Plan, 2010). Η συνεργασία με τις διεθνείς αεροπορικές εταιρείες, μέσω συνεταιριστικών εκστρατειών μάρκετινγκ με στόχο την αύξηση του αριθμού και της συχνότητας των απευθείας πτήσεων στη Μελβούρνη, είχαν ως αποτέλεσμα την παροχή επιπλέον 2.468 θέσεων την εβδομάδα (10 year Tourism and Events Industry Strategy, 2006) ενώ το δίκτυο οδικών αξόνων επιτρέπει την εύκολη πρόσβαση σε όλη την έκταση της πόλης (Unesco, 2010).

Η διαμονή στην πόλη μπορεί να προσφέρει μια ποικιλία δραστηριοτήτων σε κάθε επισκέπτη καθώς κατατάσσεται ως επικεφαλής πόλη της Αυστραλίας που σχετίζεται με το θέατρο, τις αγορές (ψώνια), τα παγκόσμιας κλάσης εστιατόρια, τις καφετέριες και τη νυχτερινή ζωή. Τα τελευταία χρόνια γίνονται συχνά αναφορές στον "Πολιτισμό καφέ", χαρακτηρισμό στον οποίο συμβάλλουν τα εστιατόρια, οι καφετέριες και ο τρόπος διατροφής που έχει αναπτυχθεί στη Μελβούρνη. Η πόλη διαθέτει πολλούς επισκέπτες αποκλειστικά για να δειπνήσουν στα ιδιαίτερα εστιατόριά της, αφού αυτά εκφράζουν τον πολιτισμό διαφορετικών χωρών. Οι διαφορετικής καταγωγής κάτοικοι είναι καθοριστικοί παράγοντες στον τομέα της διατροφής και αυτού του είδους ψυχαγωγίας (Melbourne, Victoria, Australia, 2010).

Αξίζει όμως, να σημειωθεί ότι το 42% των επισκεπτών προσελκύεται από διεθνείς εκδηλώσεις και γεγονότα με εκτιμώμενο ετήσιο οικονομικό αντίκτυπο ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων. Η Βικτώρια χαρακτηρίζεται ως "Πολιτεία των Γεγονότων". Στη Μελβούρνη τα σημαντικότερα μεγάλα γεγονότα που φιλοξενούνται είναι το Φεστιβάλ Κωμωδία και το Φεστιβάλ φαγητού και κρασιού (10 year Tourism and Events Industry Strategy, 2006).

Σε αυτές τις εκδηλώσεις προστίθενται οι επιχειρηματικές εκδηλώσεις. Προσελκύουν και αυτές αυξημένο αριθμό τόσο αντιπροσώπων όσο και επισκεπτών, προσφέροντας νέες θέσεις εργασίας και αύξηση των εσόδων του τουρισμού. Σημαντική είναι η απόφαση της κυβέρνησης το 2004, να επενδύσει 370 εκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή Συνεδριακού Κέντρου 5.000 θέσεων (10 year Tourism and Events Industry Strategy, 2006). Χαρακτηριστικά, κατά το 2004, η πολιτεία της Βικτώριας φιλοξένησε 88.500 επιχειρηματικές εκδηλώσεις σε 360 χώρους, προσελκύοντας 5,4 εκατομμύρια ενδιαφερόμενους και δημιουργώντας 22.600 θέσεις εργασίας (10 year Tourism and Events Industry Strategy, 2006).

Τέλος, ο ισχυρός τριτογενής τομέας και ειδικά ο τομέας της εκπαίδευσης, συμβάλλει με τη σειρά του στην προσπάθεια αυτή μέσω της μεγιστοποίησης του αριθμού των σπουδαστών από την Ασία και την Ευρώπη. Με βάση τα στατιστικά στοιχεία, το 2004 οι ξένοι φοιτητές αντιπροσώπευαν το 8% των ξένων επισκεπτών [10 year Tourism and Events Industry Strategy, 2006). Η πόλη της Μελβούρνης αποτελεί κορυφαίο παροχέα διεθνούς εκπαίδευσης φοιτητών, πληθυσμιακή ομάδα που αποφέρει κέρδη τόσο στον τουρισμό όσο και στην οικονομία. Ήδη τα πανεπιστήμια στην πόλη βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα στην παγκόσμια κατάταξη. Σύμφωνα με έρευνα των London Times, η Μελβούρνη κατέχει την 22η θέση (Unesco, 2010). Η αύξηση των επενδύσεων στην εκπαίδευση από το 1999 επιβεβαιώνεται εξάλλου και από τις αντίστοιχες δαπάνες, οι οποίες έχουν αυξηθεί κατά 6,2 δισεκατομμύρια δολάρια (10 year Tourism and Events Industry Strategy, 2006).

Για την ενθάρρυνση των δημιουργικών βιομηχανιών, ο οργανισμός UNESCO δημιούργησε Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων. Στο δίκτυο αυτό, η Μελβούρνη ορίστηκε η δεύτερη πόλη της λογοτεχνίας, μετά το Εδιμβούργο. Η πόλη φιλοξενεί πολλές λογοτεχνικές εκδηλώσεις όπως το Φεστιβάλ Συγγραφέων Μελβούρνης, το Φεστιβάλ Ποίησης, τα Συνέδρια καινοτομίας Alfred Deakin και το Φεστιβάλ για ανερχόμενους συγγραφείς (Unesco, 2010) ενώ διαθέτει το μεγαλύτερο εκδοτικό οίκο της χώρας. Αναγνωρίζεται ευρέως ως πολιτιστική πρωτεύουσα της χώρας και ανταγωνιστική πόλη ενάντια στις αντίστοιχες δυναμικές πόλεις της Ασίας, όπως το Τόκιο και η Γιοκοχάμα (British Council, 2010), στον τομέα του πολιτισμού (Unesco, 2010).

Η κυβέρνηση σε συνεργασία με το Εθνικό Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών το 2004, πραγματοποίησε μέτρηση της δημιουργικότητας της πόλης σύμφωνα με το σύστημα αξιολόγησης του Florida και τα αποτελέσματα ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακά (Unesco, 2010). Στο σύνολο της έκτασής της καταλαμβάνει υψηλή θέση για το δείκτη διαφορετικότητας - ποικιλομορφίας του Florida (the melting pot index), μέτρια σχετικά για την υψηλή τεχνολογία και χαμηλή στους δείκτες καινοτομίας και ταλέντου. Σύμφωνα με αυτούς τους δείκτες, ειδικά η κεντρική περιοχή της πόλης, εμφανίζει ικανότητα να προσελκύσει μέλη της δημιουργικής τάξης ενώ παράλληλα συγκεντρώνει την ανάπτυξη .

Σημαντικές χαρακτηρίζονται και οι επενδύσεις στις δημιουργικές και πολιτιστικές υποδομές (Brecknock, 2004: 2). Κατά τα τελευταία 5 χρόνια έχει ολοκληρωθεί η μεγαλύτερη δημιουργία πολιτιστικών αγαθών που παρατηρήθηκε από το 1850. Οι δημιουργικές βιομηχανίες συνεισφέρουν με περισσότερα από 8 δισεκατομμύρια δολάρια στην οικονομία, ενώ οι πολιτιστικές δραστηριότητες απασχολούν περίπου 113.000 κάτοικους της Βικτώριας και ισάριθμους ως εθελοντές (Australian Fabian Society, 2004). Σύμφωνα με την Access Economics, οικονομική συμβουλευτική εταιρία της Αυστραλίας, κατά την περίοδο 2003 – 2004, ο τουρισμός και τα διαφόρων ειδών γεγονότα και εκδηλώσεις απασχόλησαν άμεσα ή έμμεσα 159.000 κάτοικους της Βικτώριας (6,6% του εργατικού δυναμικού του κράτους) ενώ προσέλκυσαν 1,3 εκατομμύρια ξένους επισκέπτες με δαπάνες που ξεπερνούν τα 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια (10 year Tourism and Events Industry Strategy, 2006).

Πηγή: 10 year Tourism and Events Industry Strategy, 2006

Στο γράφημα 1 εμφανίζεται η συμβολή της κάθε βιομηχανίας στο ποσοστό του ΑΕΠ της πολιτείας της Βικτώριας με προφανή διάκριση του τομέα της διατροφής, με ποσοστό να φτάνει περίπου το 9%. Αξιόλογη είναι επιπλέον, η συμμετοχή του τομέα του τουρισμού, άμεσα συνδυασμένου με τη δημιουργικότητα στην πόλη αλλά και του τομέα της πληροφόρησης και των τεχνολογιών επικοινωνίας, αν και κατά το δεύτερο ήμισυ της δεκαετίας του 1990, ο ρυθμός αύξησης των δαπανών για Έρευνα και Ανάπτυξη στην Αυστραλία (1,9%) ήταν το τρίτο χαμηλότερο ανάμεσα στις 29 χώρες του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) και των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης .

Aξίζει να επισημάνουμε την σημασία των επιχειρησιακών και των μεγάλων γεγονότων στην πόλη, όσο και ο βαθμός οικονομικής ενίσχυσης από τους διεθνείς φοιτητές που επιλέγουν τη Μελβούρνη για τις σπουδές τους.

Ωστόσο, δέουσα προσοχή θα πρέπει να καταβληθεί στις αδυναμίες της Μελβούρνης που δυσχεραίνουν την ενίσχυση του δημιουργικού της χαρακτήρα. Οι αυξανόμενες κοινωνικές ανισότητες και η χωρική πόλωση - εν μέρει, λόγω της αδυναμίας της αγοράς στο σύστημα στέγασης, αλλά και των ευρύτερων τάσεων κατανομής του εισοδήματος στην Αυστραλία - αποδυναμώνουν την προσέλκυση δημιουργικών ατόμων. Η αύξηση του κόστους σχετικά με τη στέγαση στις κεντρικές περιοχές της πόλης - γεγονός στο οποίο συνέβαλε η άνιση "κοινωνική μετατόπιση" κατά τη διάρκεια 40 χρόνων (Porter και Shaw, 2009), είναι πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπιστεί για να δημιουργηθούν καταλληλότερες συνθήκες για τη δημιουργική κοινότητα (Future Melbourne, 2010). Στην Αυστραλία, οι Fincher και Wulf υποστηρίζουν ότι "μια νέα γεωγραφία της ιδιοκτησίας" αναδύεται με αυξημένες κοινωνικο-οικονομικές ανισότητες στις μεγάλες πόλεις . Η πλειοψηφία των καλλιτεχνών και των οργανώσεων αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Λίγοι μόνο καλλιτέχνες ή καλλιτεχνικοί οργανισμοί λαμβάνουν μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση, ή κατέχουν το πλεονέκτημα τακτικού εισοδήματος. Ειδικότερα για τους πρωτοεμφανιζόμενους καλλιτέχνες, η κατάσταση είναι δυσμενέστερη μέχρι να αποκτήσουν την αποδοχή του κοινού (Future Melbourne, 2010). Όπως προαναφέρθηκε, ιδιαίτερα αρνητικό στοιχείο είναι ότι η Μελβούρνη σε ολόκληρη την έκτασή της παρουσιάζει μέτριους έως χαμηλούς δείκτες για την καινοτομία και την υψηλή τεχνολογία. Αυτή η αποτυχία αντικατοπτρίζεται εν μέρει και στη σχετικά χαμηλή δέσμευση των πόρων για έρευνα και οικονομική αναβάθμιση από τον ιδιωτικό τομέα .

Συνεπώς, η σημασία αλλαγών που απαιτείται να πραγματοποιηθούν στα εθνικά και περιφερειακά συστήματα καινοτομίας καθώς και στο βαθμό συνεργασίας ανάμεσα στην κυβέρνηση και τη βιομηχανία είναι εμφανής και συνδέεται με την έρευνα και τη μεγαλύτερη δέσμευση της κυβέρνησης .

Η συμβολή του πολιτισμού
Η Μελβούρνη χαρακτηρίζεται ως μια πόλη με τις υψηλότερες πυκνότητες συγκέντρωσης εμπορικών γκαλερί, κυρίως περιμετρικά του κέντρου με ειδίκευση στην εγχώρια τέχνη. Μεγάλα δημόσια ιδρύματα, καλλιτεχνικοί συνεταιρισμοί και υπαίθριες αγορές τέχνης αποτελούν αξιόλογους αστικούς πόλους έλξης (Melbourne, Victoria, Australia, 2010) ενώ υπάρχουν ενώσεις καλλιτεχνών, που έχουν συσταθεί σε εθνικό δίκτυο και υποστηρίζουν τους επαγγελματίες και τις κοινότητες .

Το καλλιτεχνικό ενδιαφέρον του δήμου επιδεικνύεται πρωτίστως, από την οργάνωση του cluster της «Federation Square». Πρόκειται για έναν ανοικτό δημόσιο χώρο που προσφέρει διάφορες μορφές ψυχαγωγίας (Federation Square, 2010) και πραγματοποιούνται γεγονότα με στόχο την καλλιέργεια μιας καλλιτεχνικής παιδείας . Παράλληλα, δίνει σημασία στον καινοτόμο σχεδιασμό και τον συνδυάζει με το διατηρητέο αστικό ιστό και τα αναπλασμένα κτίρια. Το Port Melbourne αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα που φανερώνει την πρακτική του συνδυασμού αυτού και συνιστά παραλιακό επίκεντρο πολιτισμού και ελεύθερου χρόνου .

Σημαντικές υποδομές για την πόλη αποτελούν:
  • η Εθνική Πινακοθήκη της Βικτώρια η οποία εκθέτει συλλογές από Ευρώπη, Ασία, Ωκεανία και Αμερική με τα Χειμερινά Αριστουργήματα της Μελβούρνης να αποτελούν πόλο έλξης
  •  το Κέντρο Ian Potter, το οποίο χωροθετείται στη Federation Square, αποτελεί την πρώτη σημαντική δημόσια συλλογή στον κόσμο αφιερωμένη στην τέχνη της Αυστραλίας
  •  το Αυστραλιανό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, δημόσιος σύγχρονος χώρος τέχνης που παρουσιάζει τόσο διεθνείς όσο και αυστραλιανές εκθέσεις, εκδηλώσεις και δημόσια προγράμματα
  •  το Αυστραλιανό Κέντρο για την κινούμενη εικόνα με εφαρμογές που σχετίζονται με τον κινηματογράφο, την τηλεόραση και τον ψηφιακό πολιτισμό σε κατάλληλο εκθεσιακό χώρο (Melbourne, Victoria, Australia, 2010).
Επιπλέον, η Μελβούρνη επεδίωξε και κατάφερε να χαρακτηριστεί ως «πολυπολιτισμική πρωτεύουσα» της Αυστραλίας (Future Melbourne, 2010). Η ποικιλομορφία της πολιτιστικής ζωής της είναι ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματά της. Ο αυτόχθων πολιτισμός με παραδοσιακά και σύγχρονα στοιχεία, οι κάτοικοι και οι επισκέπτες διαφορετικής πολιτιστικής καταγωγής, οι πληθυσμιακές ομάδες διαφόρων ηλικιών που συμμετέχουν στα κοινά (Bennett και Carter, 2001) και η συνύπαρξη κοινοτήτων που έχουν σχηματιστεί με βάση τη σεξουαλικότητα και το φύλο αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά της πόλης (Future Melbourne, 2010). Η Μελβούρνη, συχνά αποκαλείται «δεύτερη μεγαλύτερη ελληνική πόλη στον κόσμο», λόγω του σημαντικού αριθμού ελλήνων μεταναστών που εγκαταστάθηκαν εκεί, ειδικά μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Η Ελληνική Κοινότητα Μελβούρνης συνεισφέρει σε πολλές πτυχές της βικτωριανής ζωής και η δράση της είναι αξιοπρόσεχτη στην πόλη. Όσο για τις περιοχές στις οποίες κατοικούν είναι οι Coburg, Preston, Port Melbourne, Oakleigh και Doncaster με την οδό Lonsdale street να αποτελεί το χώρο συγκέντρωσής τους για εκδηλώσεις, όπως το Ελληνικό Φεστιβάλ "Αντίποδες" και το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου (Melbourne's Greek Precinct, 2010).

Παρ' όλα αυτά η σημασία του πολιτισμού μπορεί να διαπιστωθεί πρακτικά με στοιχεία που προέρχονται από το τουριστικό γίγνεσθαι της πόλης. Ο πολιτιστικός τομέας είναι άμεσα συνυφασμένος με τον τουρισμό, επηρεάζοντας ένα ευρύ φάσμα επιχειρηματικών ομίλων, μεγάλους θεσμούς που εδρεύουν στην πόλη και τοπικές εθελοντικές επιχειρήσεις. Η τουριστική βιομηχανία αποτελεί ουσιαστική συνεισφορά στην οικονομική και κοινωνική ευημερία της βικτωριανής κοινότητας, καθώς απασχολεί 179.000 άτομα και αποφέρει περίπου 15,1 δισεκατομμύρια δολάρια στην οικονομία του κράτους (Victoria’s Arts, Theatre and Cultural Heritage Tourism Action Plan, 2010).

Ο πολιτιστικός τουρισμός απευθύνεται σε εγχώριους και διεθνείς επισκέπτες. Χαρακτηριστικά το 2008, στη Βικτώρια διανυκτέρευσαν 2,5 εκατομμύρια εγχώριοι επισκέπτες και αντίστοιχα, 900.000 διεθνείς. Οι δύο κορυφαίες πολιτιστικές δραστηριότητες τουρισμού που επέλεξαν οι επισκέπτες ανεξαρτήτου καταγωγής, όπως εξάγεται από τα ακόλουθα γραφήματα (γράφημα 2 και 3), την ίδια χρονιά, ήταν: από τη μία, η επίσκεψη των μνημείων, των τόπων και των κτιρίων σημαντικής πολιτιστικής κληρονομιάς και από την άλλη, τα μουσεία και οι γκαλερί τέχνης. Ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των διεθνών επισκέψεων σε μουσεία και γκαλερί τέχνης ανέρχεται σε 5,5 % από το 1999. Επίσης, σημαντική αύξηση παρατηρείται και στον αριθμό των ξένων επισκεπτών που παρακολουθούν θεατρικές και μουσικές παραστάσεις, φεστιβάλ και πολιτιστικά γεγονότα (Victoria’s Arts, Theatre and Cultural Heritage Tourism Action Plan, 2010).


Πηγή: Victoria’s Arts, Theatre and Cultural Heritage Tourism Action Plan, 2010



Πηγή: Victoria’s Arts, Theatre and Cultural Heritage Tourism Action Plan, 2010

Μελλοντικά, τα επόμενα 30 χρόνια αναμένεται ο πληθυσμός της Μελβούρνης να αυξηθεί κατά ένα εκατομμύριο με ριζικές αλλαγές και στη σύνθεσή του, καθώς μέχρι το 2030 εκτιμάται ότι ο ένας στους τέσσερις θα είναι άνω των 60 χρόνων. Στις βασικές κατευθύνσεις του στρατηγικού σχεδιασμού της πόλης περιλαμβάνονται η εξασφάλιση της πρόσβασης σε υπηρεσίες υψηλής ποιότητας (Australian Fabian Society, 2004) και η έρευνα της σχέσης μεταξύ της αίσθησης του χώρου, του αστικού χαρακτήρα, του τοπίου και του χαρακτήρα της γειτονιάς, ως βάση για βελτιώσεις στο σύστημα σχεδιασμού. Η τοπική κυβέρνηση θα προωθήσει τον πολιτιστικό σχεδιασμό για την ενθάρρυνση των τοπικών πολιτιστικών δραστηριοτήτων και της πολιτιστικής ταυτότητας ενώ θα επιλεγούν τα κατάλληλα εργαλεία σχεδιασμού ανάλογα με το χαρακτήρα του τοπίου και της πολιτιστικής ταυτότητας (Melbourne 2030, 2005).
Αναλυτικότερα, στη στρατηγική που χαράσσεται τίθεται αρχικά, ένα αστικό όριο ανάπτυξης για τον περιορισμό της προς τα έξω επέκτασης και τη διευκόλυνση του σχεδιασμού στο εσωτερικό της (Australian Fabian Society, 2004), ειδικά αν ληφθεί υπόψη η σημερινή πυκνότητα του πληθυσμού - 1.496 κάτοικοι ανά τετρ. χλμ. το 2001 (Roberts, 2007). Επίσης, θα καθοριστούν πέντε ζώνες ανάπτυξης και θα ιδρυθούν πέντε Επιτροπές Ανάπτυξης (Smart Growth Committees) με συμβουλευτικό ρόλο προς την κυβέρνηση σχετικά με τις περιοχές αυτές. Η αστική ανάπλαση θα στοχεύει πρωτίστως, την άσκηση πίεσης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ώστε να προωθήσει την σύνταξη σχεδίων για δημιουργία κατοικιών γύρω από υφιστάμενα κέντρα δραστηριότητας, όπως εμπορικά κέντρα και επιχειρηματικές συγκεντρώσεις κοντά σε μέσα μαζικής μεταφοράς (Australian Fabian Society, 2004).

Αστικό Μάρκετινγκ
Η Μελβούρνη αντιμετωπίζει αυξημένο ανταγωνισμό από άλλους εγχώριους και ξένους προορισμούς που γίνονται όλο και πιο καινοτόμοι. Στα πλαίσια της προσπάθειά της για συνεχή προβολή και βελτίωση των προοπτικών στον τομέα των δημιουργικών δραστηριοτήτων κυρίως, η εκστρατεία μάρκετινγκ Jigsaw κατείχε σημαντικό ρόλο. Εξάλλου, οι ανάγκες εντείνονται και για τους ίδιους τους κατοίκους καθώς παρατηρείται αλλαγή στις πληθυσμιακές ομάδες και ειδικά, με τους baby boomers που εισέρχονται στη συνταξιοδότηση (Victoria’s Arts, Theatre and Cultural Heritage Tourism Action Plan, 2010). Όπως κάθε πόλη σήμερα, καλείται λοιπόν, να ικανοποιήσει τις ανάγκες και τις απαιτήσεις των ομάδων - στόχων καλύτερα από τους ανταγωνιστές της ώστε να καταφέρει να επιβιώσει .

Στα πλαίσια της προσπάθειας αυτής, το Tourism Victoria, η επικεφαλής υπηρεσία τουρισμού της Βικτωριανής Κυβέρνησης για την ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας, προβάλλει τις τέχνες, το θέατρο και την πολιτιστική κληρονομιά μέσω της εκστρατείας μάρκετινγκ Jigsaw, καθώς αποτελούν χαρακτηριστικό πλεονέκτημά της. Η εκστρατεία αυτή έχει χαρακτηρίσει τη Μελβούρνη ως μια κομψή, ρομαντική και δημιουργική πόλη. Παράλληλα, προωθεί περιφερειακές ενημερωτικές εκστρατείες, καθώς και συνεργασία με σχετικούς φορείς, όπως ο Πολιτιστικός Όμιλος Βιομηχανίας Τουρισμού (Cultural Tourism Industry Group) [Victoria’s Arts, Theatre and Cultural Heritage Tourism Action Plan, 2010].

Οι πολιτιστικές εκδηλώσεις, συμπεριλαμβανομένων των εκθέσεων, των διεθνών φεστιβάλ και των θεατρικών παραστάσεων, επηρεάζουν σημαντικά την οικονομία της πόλης και ενισχύουν το προφίλ του προορισμού (Victoria’s Arts, Theatre and Cultural Heritage Tourism Action Plan, 2010). Οποιαδήποτε επιτυχία μπορεί έμμεσα να προβάλλει την πόλη. Σε τομείς όπως το διαδίκτυο με τον Evan Thornley, ιδρυτή της διαδικτυακής εταιρείας Looksmart, τις δημοσιεύσεις μέσω του ιδιοκτήτη του Pluto Press, ο οποίος δημοσιεύει το βιβλίο του Florida στην Αυστραλία (Fairfax media, 2010http://www.theage.com.au/) και τη μόδα με την ανάπτυξη συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή πρωτεύουσα της μόδας, το Μιλάνο (Enterprise Melbourne, 2010), η Μελβούρνη ενισχύει το προφίλ της. Θετική σε αυτό τον τομέα είναι ακόμα και η ενίσχυση του μάρκετινγκ στον τομέα της εκπαίδευσης με στόχο την προσέλκυση ξένων φοιτητών. Συγκεκριμένα καθοριστική ήταν η έκδοση από το Τμήμα Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και την Κυβέρνηση της Βικτώρια το 2004, του Global Pathways: International Education for Victoria - μια στρατηγική για να ενισχύσει την ικανότητα της πόλης και να προσελκύσει ξένους φοιτητές (Global Pathways: International Education for Victoria, 2004).

Σχετικά με τις ομάδες – στόχους, η πόλη επικεντρώνεται σε καταναλωτές που χαρακτηρίζονται από δημιουργικό πνεύμα, τόσο όσον αφορά τη συμμετοχή τους σε πολιτιστικές δραστηριότητες, όσο και την ανοχή που δείχνουν προς νέες εμπειρίες και ιδέες (Creative Opinion Leaders Values Segment). Τα εκτεταμένα κοινωνικά δίκτυα στα οποία συμμετέχουν και η εξωστρέφεια που τους χαρακτηρίζει είναι τα στοιχεία στα οποία βασίζεται η πολιτιστική δράση της κυβέρνησης για μια επιτυχημένη προβολή της πόλης.

Σε επίπεδο διακυβέρνησης, συνεχής προσπάθεια πραγματοποιείται για την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ της κυβέρνησης και διάφορων φορέων όπως πολιτιστικά ιδρύματα, φορείς διαχείρισης εθνικών πάρκων και ζωολογικών κήπων, γκαλερί και μουσείων. Το Tourism Victoria αποτελεί σήμερα, κατά κύριο λόγο ένα γραφείο μάρκετινγκ, το οποίο σε στενή συνεργασία πάντα με το Δήμο της Μελβούρνης και το Arts Victoria (παροχέας χρηματοδοτικών προγραμμάτων) προσπαθεί μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης να μειώσει την επικάλυψη εργασιών. Αν και ο βαθμός συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι υψηλός, μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση είναι απαραίτητη. Σε αυτό μπορεί να συμβάλει θετικά ο συντονισμός μεταξύ των τοπικών αρχών και της κυβέρνησης (10 year Tourism and Events Industry Strategy, 2006).
Η εκτεταμένη συνεργασία μεταξύ της κυβέρνησης και του βιομηχανικού κλάδου με στόχο την εξασφάλιση σταθερής προσέλκυσης τουριστών έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση των σχέσεων της πόλης με τους εμπορικούς εταίρους, ώστε να αναπτυχθούν εκστρατείες μάρκετινγκ (Victoria’s Arts, Theatre and Cultural Heritage Tourism Action Plan, 2010).

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου