Σάββατο 9 Ιουλίου 2011

Zurich-West: Ποια κατεύθυνση είναι η καλύτερη;

@Caspar Lundsgaard-Hansen από το συνεργαζόμενο Place Management & Branding
Η πόλη της Ζυρίχης λειτουργεί σαν μαγνήτης. Ένας μαγνήτης για τους Ελβετούς αλλά και για τους ξένους που αναζητούν δουλειά στην Ελβετία κι έτσι δημιουργείται η εντύπωση ότι η πόλη και τα περίχωρά της αναπτύσσονται με μεγάλη ταχύτητα: τα εργοτάξια, τα νέα κτίρια και τα πανάκριβα αυτοκίνητα συνθέτουν το τοπίο της πόλης. Όμως το κόστος ζωής αυξάνεται με σταθερό ρυθμό και μάλιστα αρκετά, αφήνοντας τους κάτοικους με χαμηλά ή μέσα εισοδήματα και με μόνη επιλογή να μετακομίσουν εκτός Ζυρίχης.

Αυτή η έξαρση είναι το πλαίσιο μιας δυναμικής αστικής ανάπτυξης. Μια περιοχή που βρίσκεται στο επίκεντρο των αστικών αυτών εξελίξεων είναι στα δυτικά της πόλης (Zurich-West). Για 200 χρόνια η περιοχή Zurich-West δεν ήταν καθόλου δημοφιλής καθώς εκεί ήταν το λεπροκομείο, είχε εργοστάσια, βαριά βιομηχανία, το κεντρικό νεκροταφείο, το αποτεφρωτήριο απορριμμάτων και μεγάλα ποσοστά εγκληματικότητας. Σήμερα η περιοχή αυτή είναι το «φιλέτο» σε θέματα αστικής αναγέννησης. Και οι αλλαγές είναι πραγματικά δραματικές.
Μπορώ εύκολα να θυμηθώ με πόση θρησκευτική ευλάβεια και πόσο τακτικά πήγαινα με τους φίλους μου για χορό και διασκέδαση σε αυτή τη περιοχή που είχε και τα πιο διάσημα club όπως τα Rohstofflager, Toni Molkerei και Dachkantine. Από το 2000 και μετά το μέρος άρχισε να βιώνει μια ενθουσιώδη και περιπετειώδη αστική ανάπτυξη. Αλλά παραμένει να δούμε για πόσο καιρό θα υπάρχει αυτή η θετική ατμόσφαιρα. Θα μείνει στην ιστορία απλώς σαν μερικά χρόνια θετικής ενέργειας μεταξύ του «κακόφημου μέρους» και του «πλήρως ανανεωμένου αλλά ανώνυμου μέρους» ή μπορεί η περιοχή που τοπικά ονομάζεται «Chräis 5» (περιοχή Νο5) να κρατήσει λίγη από τη μαγεία της;


Για την ώρα η αστική ανάπτυξη φαίνεται να οδεύει προς την κλασική οδό: από εγκαταλελειμμένος χώρος σε αυτοσχέδια μέρη και τελικώς εμπορικά μέρη, ενώ το μοναδικό σημαντικό σύμβολο αυτού του τελικού πλάνου της αστικής αναγέννησης της Ελβετίας αυτή τη στιγμή είναι ο ψηλότερος ουρανοξύστης με το απαίσιο όνομα «Swiss Prime Tower» (κατά τη γνώμη του αρθρογράφου πάντα).
Άλλο αρχιτεκτονικό παράδειγμα είναι η τρέχων μεταμόρφωση του πύργου «Mobimo» στη περιοχή «Maag» όπου ο «Swiss Prime Tower» προσπαθεί να προσελκύσει επιχειρηματίες από όλο τον κόσμο. Το συγκεκριμένο κτίριο από τους «Diener & Diener» περιέχει κατοικίες και ένα ξενοδοχείο με λογικές τιμές.
Αν και τα club που αναφέραμε παραπάνω δεν υπάρχουν πια, η Zurich-West όπως είναι σήμερα ακόμα περιέχει δημιουργικά και τοπικά αξιοθέατα. Αυτό είναι εξαιρετικό σε σχέση με το παγκόσμιο επιχειρηματικό κόσμο βλέποντας στην παρακάτω φωτογραφία τον ουρανοξύστη και το τοπικό κατάστημα μόδας «Freitag».
Ευτυχώς η συνύπαρξη ενός εκλεκτού χώρου γραφείων και ενός ζωντανού μέρους με μικρά δημιουργικά μέρη αντιπροσωπεύει την κυρίαρχη πολιτική κατεύθυνση των πολιτικών που αποφασίζουν για τις αστικές αναπλάσεις. Επιβεβαιώνει ότι σίγουρα θα ήθελα να ξαναγυρίσω στη Zurich-West στο μέλλον. Αλλιώς, θα πρέπει να τις γυρίσω τη πλάτη και να ξαναγυρίσει στο πως ήταν πριν 200 χρόνια! Και δεν είμαι και πολύ σίγουρος για το ποιο σενάριο είναι προτιμότερο σε όρους του Place Management and Branding.

@Την μετάφραση επιμελήθηκε ο Μανώλης Τσαγκαράκης

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.