Τρίτη, 8 Νοεμβρίου 2011

Τόκιο: Η Δημιουργική Πρωτεύουσα της «Cool Ιαπωνίας»

@του Brendan Colgan, Place Management & Branding
Την μετάφραση επιμελήθηκε ο Μανώλης Τσαγκαράκης.

Μια νέα διαφημιστική καμπάνια με την ονομασία ‘Creative Tokyo’ project, παρουσιάστηκε από την ιαπωνική κυβέρνηση τον προηγούμενο μήνα. Η εκστρατεία απευθύνεται στις «δημιουργικές βιομηχανίες» του Τόκιο και αποτελείται από πολυάριθμες εκδηλώσεις σχετικές με τέχνη, μόδα, μουσική, φαγητό και άλλες πολιτιστικά δρώμενα που προβλέπονται στο νέο έτος.

Η πρωτοβουλία αυτή θα εξελιχθεί πλήρως αυτή την εβδομάδα με την διενέργεια του «Creative Tokyo Forum», με τίτλο “Designing New Futures, στην οποία ηγετικές φυσιογνωμίες που εργάζονται στις διεθνείς δημιουργικές βιομηχανίες θα συγκεντρωθούν για να ανταλλάξουν απόψεις και να συζητήσουν την «ανάπλαση και αναγέννηση της ιαπωνικής κοινωνίας». Το πρόγραμμα στοχεύει στην προώθηση της βιώσιμη ανάπτυξης των δημιουργικών βιομηχανιών του Τόκιο και στο «να θεσπίσει σταθερά τη πρωτεύουσα της Ιαπωνίας ως ένα δημιουργικό κομβικό σημείο της Ασίας».

Ενώ η το πρότζεκτ «Creative Tokyo» αφορά κατά κύριο λόγο την ίδια την πόλη, η εμφάνιση του είναι μέρος μιας ευρύτερης εθνικής πρωτοβουλίας που οργανώθηκε από το Ιαπωνικό Υπουργείο Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας (METI) που το ονόμασε «Πρωτοβουλία Cool Japan». Το 2010 η Meti καθιέρωσε ένα νέο δημιουργικό γραφείο Προώθησης Βιομηχανιών που είναι επιφορτισμένο με την προώθηση των πολιτιστικών και των δημιουργικών βιομηχανιών ως στρατηγική λειτουργία της πρωτοβουλίας στο πλαίσιο της ενιαίας, μακροπρόθεσμης έννοιας «Cool Japan». Η ιδέα είναι τώρα να παρουσιαστεί το Τόκιο ως η «δημιουργική» πρωτεύουσα (και πύλη) της «Cool Ιαπωνίας».

Οι πρωτοβουλίες αυτές έρχονται μετά από 2 δεκαετίες οικονομικής στασιμότητας στην Ιαπωνία καθώς οι εθνικοί ηγέτες, σχεδιαστές, και οι διάφοροι εμπειρογνώμονες αναζητούν τρόπους για να αντιμετωπίσουν την πρόκληση της «τόνωσης» της βιώσιμης ανάπτυξης, ιδίως υπό το φως της φούσκας του «dot-com» και της ταχείας ανάπτυξης της Κίνας όπως και άλλων κοντινών χωρών. Επιπλέον, υπό το πρίσμα του μεγάλου σεισμού και του τσουνάμι τον περασμένο Μάρτιο που δημιούργησε την πυρηνική κρίση της Φουκουσίμα και άφησε μεγάλο μέρος της υποδομής της Ιαπωνίας με αρκετές ζημιές ή καταστραμμένες, οι πρωτοβουλίες αυτές φαίνεται να είναι ένας μηχανισμός για την αποκατάσταση της εγχώριας υπερηφάνειας και της εμπιστοσύνης των ξένων στα ιαπωνικά προϊόντα και υπηρεσίες.


Μέσω αυτών των πρωτοβουλιών, η Ιαπωνία προσπαθεί να κεφαλαιοποιήσει και να επαναπροσδιορίσει τη πολιτιστική της πρωτεύουσα. Ωστόσο, είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι παρά το γεγονός ότι θεωρούνται ως «δημιουργικές» πρωτοβουλίες, η «Cool Japan» είναι αναμφισβήτητα παρόμοια με την καμπάνια  ‘Cool Britannia της δεκαετίας του 1990 και η «Πρωτοβουλία Creative Tokyo» φαίνεται αρκετά παρόμοια (αλλά δεν έχουν σχέση μεταξύ τους) με το «Creative Cities Network» της UNESCO. Επιπλέον, η «Creative Tokyo» φαίνεται να μιμηθεί την επιτυχία των άλλων ασιατικών εκστρατειών επωνυμίας πόλεων, όπως του Χονγκ Κονγκ με τίτλο “Asia’s World City, της Σεούλ “Soul of Asia, και της Σιγκαπούρης “YourSingapore.

Διαβάστε επίσης :
Τα θεμέλια της Δημιουργικής Πόλης
Με ποιά κριτήρια κρίνουμε μια πόλη ως "Δημιουργική Πόλη" ;
Richard Florida : Δύο βιβλία για τις δημιουργικές πόλεις
“Η Δημιουργική πόλη”, του Charles Landry

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου