Παρασκευή, 10 Φεβρουαρίου 2012

Ο τόπος δημιουργεί ταυτότητα

#Του Πέτρου Ινιωτάκη, προέδρου του TEE/TAKρήτης

Για το 2012, το ΤΕΕ/ΤΑΚ, έχει βάλει στόχο να αναλάβει μια σειρά από πρωτοβουλίες, για την στήριξη της τοπικής παραγωγικής πραγματικότητας.  Μέσα από ένα οργανωμένο σχέδιο, η Διοίκηση του Επιμελητηρίου μας έχει σκοπό με την νέα χρονιά να υλοποιήσει σημαντικές δράσεις σε διάφορους τομείς της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας.
Ανεξάρτητα αν αυτό αποτελεί ή όχι καταστατικό μας σκοπό, είναι πιστεύουμε αυτονόητη η ανάγκη για συλλογική δράση προκειμένου να βγούμε από αυτήν τη δύσκολη πραγματικότητα στην οποία έχει περιέλθει η ελληνική κοινωνία.
Θέλουμε να δώσουμε έμφαση, κατ’ αρχήν στα προϊόντα γης – στα στρατηγικά προϊόντα του νησιού μας που για αιώνες στήριξαν την τοπική ανάπτυξη, αλλά και στις προσπάθειες που γίνονται σε αυτόν τον τομέα.
Υπάρχουν σημαντικοί τομείς στο χώρο της πραγματικής οικονομίας που μας δίνουν ήδη σημαντικά αποτελέσματα και πρέπει να τους αναδείξουμε στον αγώνα που δίνει η Ελληνική κοινωνία σήμερα. Αναφέρομαι στο  Δίκτυο Οινοποιών Ανατολικής Κρήτης.
Οι οινοποιοί μας είναι οι σύγχρονοι εκφραστές της τάσης δημιουργίας Επιχειρηματικών Συνεργατικών Σχηματισμών και του θετικού αντίκτυπου που μπορεί να έχουν στην ανάπτυξη του κλάδου αλλά και της τοπικής πραγματικότητας.

Οι ντόπιοι οινοποιοί, πρωτοτυπώντας για τα δεδομένα της Κρήτης έχουν συμπράξει σε μια συνεργασία στη βάση μιας κοινής προσπάθειας για διεύρυνση των αγορών τους.
Το Δίκτυο των Οινοποιών, από το 2006 αποτελεί την κύρια συλλογική, συγκροτημένη και συντονισμένη έκφραση των οινοποιών της Ανατολικής Κρήτης. Μέσα σε πέντε χρόνια έχουν καταφέρει να διευρύνουν τους ορίζοντες των αγοραστών που απευθύνονται, πραγματοποιώντας κοινές δράσεις παγκρήτιας αλλά και εθνικής εμβέλειας με τη στενή συνεργασία φορέων από όλη την Κρήτη.
 Το σημαντικό κατά τη γνώμη μας είναι ότι με τις ενέργειές τους συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης και των θεσμών σχετικά με την οικονομική, περιβαλλοντική και πολιτιστική σπουδαιότητα των προϊόντων αμπέλου και οίνου της Κρήτης.

Πρόκειται για μια εξαιρετική προσπάθεια που έχει ήδη δώσει καρπούς μιας και η εξωστρέφεια των επιχειρήσεων που συμμετέχουν έχει οδηγήσει στην αύξηση των εξαγωγών τους.
 Οι οινοποιοί έχουν κάνει πράξη την υγιή επιχειρηματική άμιλλα και την συνεργατική ανταγωνιστικότητα.
Οι Οινοποιοί μας επενδύοντας στην Κρητική γη, έχουν καταφέρει να αναδείξουν  τον Κρητικό Αμπελώνα και ήδη κάνουν τα πρώτα βήματα για την ανάπτυξη του οινικού τουρισμού στο νησί.
 Ήδη δηλαδή παράγουν πλούτο για όλους εμάς.
Διερωτώμαι γιατί η Ελλάδα να μην είναι από τις πρώτες χώρες εξαγωγής αγροτικών προϊόντων και αντίθετα να είναι μια χώρα εισαγωγής;
Γιατί να μην έχουμε ένα καλά οργανωμένο μοντέλο διατροφικού τουρισμού;
 Οι πολιτικές και οικονομικές προτεραιότητες της χώρας απέκλεισαν τη διάσταση της σύγχρονης αγροτικής παραγωγής, που θα αποτελούσε το στρατηγικό τομέα παραγωγής της τοπικής οικονομίας. Στο πλαίσιο ενός στρεβλού μοντέλου ανάπτυξης που ακολουθήσαμε τις τελευταίες δεκαετίες, όπου έλειπε ο σχεδιασμός αγροτικής πολιτικής, η γεωργία έμεινε στο περιθώριο, εμφανίζοντας μεγάλη καθυστέρηση στα πλαίσια της εξέλιξης που μπορεί να έχει.
 Η ιστορική πορεία του ελληνικού αγροτικού χώρου και της υπαίθρου ανακόπηκε.
Η απουσία κρατικής και κοινωνικής ευαισθησίας έχει οδηγήσει σε μια πλήρη σύγχυση που ισοδυναμεί με απαξίωση του πολιτισμικού και διατροφικού πλούτου του νησιού.
Δείτε το παράδειγμα της αντιμετώπισης της Κρητικής Διατροφής από τη συντεταγμένη πολιτεία σε σχέση με την αναγκαιότητα προώθησης της ως άυλου πόρου πολιτισμικής κληρονομιάς.
Ενώ θα έπρεπε να έχει ήδη ενταχθεί στους άυλους πόρους της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, το επίσημο ελληνικό κράτος αποφασίζει να προκρίνει τη μεσογειακή διατροφή και κουλτούρα, ποιος ξέρει γιατί, απαξιώνοντας τον  υλικό πλούτο, δηλαδή τα προϊόντα διατροφής τα οποία παράγονται στην Κρήτη.
Παρ’ όλα αυτά σήμερα συντελείτε μια παγκόσμια αλλαγή στα πρότυπα προτίμησης των προϊόντων διατροφής. Οι ίδιες οι διαδικασίες της παγκοσμιοποίησης αναδεικνύουν το πολιτισμικό στοιχείο των τοπικών προϊόντων Το μεγάλο πλεονέκτημα των τοπικών προϊόντων διατροφής σε σχέση με τα βιομηχανικά είναι η προσωπική σχέση, η ταύτιση με τον αγοραστή.
Η πιστοποίηση της ποιότητάς τους έρχεται από τους ίδιους τους καταναλωτές.

Και το στοίχημα ακόμα και σήμερα, ακόμα και τώρα είναι να συνδέσουμε το όνομα Κρήτη με όλες τις ψηφίδες του παραγωγικού και διατροφικού μωσαϊκού μας. Ο ανταγωνισμός των προϊόντων δεν φαίνεται πλέον στην τιμή, στο αν είναι ή όχι ακριβά. Κρίνεται στη φυσικότητα, την αυθεντικότητα, την προσωπικότητα του προϊόντος. Την ταύτισή του με την ιστορία, τον πολιτισμό, την κουλτούρα ζωής ενός τόπου.
Τα προϊόντα ονομασίας προέλευσης προκαλούν μια δημιουργική και απελευθερωτική επανάσταση στην ποιότητα, τα περιεχόμενα, την υγιεινή του αγροτοβιομηχανικού και διατροφικού συστήματος.
Εγγυώνται τη διατροφική ασφάλεια, την ανθρώπινη, ατομική και δημόσια υγεία, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και της τοπικής παραγωγής. Η καθιέρωση του συστήματος ονομασίας προέλευσης πρέπει να επεκταθεί σε όλο το φάσμα των προϊόντων διατροφής.
Οι τοπικές γεύσεις μπορούν να αναδειχτούν παγκόσμια ως οι μεγαλύτεροι πόλοι έλξης νέων μορφών τουρισμού, γαστρονομικού, οινογαστρονομικού.
Αυτό που ζούμε την τελευταία εικοσαετία έχει τεράστια σημασία. Ο άνθρωπος εκτός από τον επανακαθορισμό των σχέσεών του με το αστικό φυσικό περιβάλλον και το τοπίο επιδιώκει να ανακτήσει τις γεύσεις, την υγιεινή διατροφή του.
 Πρόκειται για μια μεγάλη διατροφική, παραγωγική επανάσταση που έρχεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου