Τρίτη, 24 Απριλίου 2012

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ BRAND ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

# Του Δημ. Κουνενάκη, Δημάρχου Αγίου Νικολάου
Ομιλία στη ημερίδα της Περιφέρειας Κρήτης για τις νέες τεχνολογίες και τις εφαρμογές τους στον τουρισμό το Σάββατο 21 Απριλίου

1.    Η σημασία του τουρισμού για τις τοπικές μας κοινωνίες  και την περιφέρεια Κρήτης είναι αυτονόητη. Όμως πολιτικές που αφορούν την ανάπτυξη, τη χωροταξία και την προώθηση, αναπτύσσονται από την κεντρική κυβέρνηση πολλές φορές μάλιστα χωρίς συνεργασία με περιφερειακές και τοπικές αρχές. Πολιτικές κεντρικές, περιφερειακές και τοπικές δεν συμβαδίζουν δεν αλληλοσυμπληρώνονται και αρκετές φορές συγκρούονται.
 
2.    Οι επιχειρήσεις που κινούνται στο χώρο του τουρισμού προσαρμόζονται καλύτερα στις ανάγκες της ζήτησης. Προωθούν νέα προϊόντα και ανταποκρίνονται στην αγορά. Αξιοποιούν τη νέα τεχνολογία για την προώθηση και είναι χαρακτηριστικοί οι αριθμοί των κρατήσεων που γίνονται σήμερα μέσω του διαδικτύου. Επίσης υπάρχει μεγάλη αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών για υπηρεσίες στους πελάτες. Η σύγχρονη τεχνολογία έχει δώσει επίσης τη δυνατότητα σε μικρές επιχειρήσεις και μονάδες να λειτουργούν μέσα από το διαδίκτυο, αξιοποιώντας τα δικά τους συγκριτικά πλεονεκτήματα και αντέχοντας στον έντονο ανταγωνισμό να έχουν καλά αποτελέσματα.
 
3.    Παράλληλα ο ανταγωνισμός εντείνεται, νέοι προορισμοί αναδεικνύονται, νέα προϊόντα βγαίνουν στην αγορά αλλά και περιοχές υποβαθμίζονται ή απαξιώνονται. Σ’ ένα τέτοιο πλαίσιο ο ρόλος της αυτοδιοίκησης είναι κρίσιμος δεδομένου ότι καλείται να σταθεί στην παγκόσμια αγορά ως τόπος, ως περιοχή, ως πόλη, αναδεικνύοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει, διαμορφώνοντας παράλληλα μια ανοικτή πλατφόρμα που θα στηρίζει τον τουρισμό και τους επαγγελματίες.
 
Η τοπική αυτοδιοίκηση χρειάζεται επίσης να διαδραματίσει ρόλο συντονισμού και να κινητοποιήσει φορείς, μονάδες και πολίτες για τη διαμόρφωση, την προώθηση και την προβολή του τουριστικού προϊόντος. Εδώ να τονίσουμε τον κοινωνικό χαρακτήρα του τουρισμού. Όλοι παράγουν τουρισμό. Στο αεροδρόμιο, στο ταξί, στην πόλη, στο ξενοδοχείο, στο χωριό, στο κατάστημα κλπ. Ο τουρισμός είναι ουσιαστικά ο πολιτισμός ενός τόπου που πρέπει να τον διαχειρίζεται μια κοινωνία και αυτό σημαίνει και ανάλογες συμπεριφορές απ όλους τους παραγωγούς του χώρου.
 
4.    Σήμερα το όνομα, η φήμη, το προϊόν, το brand, είναι εκείνο που πρέπει ν απασχολεί μια τοπική κοινωνία, ένα Δήμο, μια Περιφέρεια όπως η Κρήτη. Καλή η προβολή, η διαφήμιση, οι καταχωρήσεις αλλά εκείνο που προέχει είναι το τι είσαι, τι διαφορετικό αναδεικνύεις, τι προσπάθειες κάνεις για να βελτιώσεις το προϊόν σου.
«Δεν μπορείς να προβάλλεις κάτι διαφορετικό από εκείνο που είσαι.  Κυρίως κρινόμαστε ως περιοχή, ως πόλη από αυτά που παράγουμε και κάνουμε και όχι από τι λέμε εμείς για τον εαυτό μας. Κρινόμαστε πρωτίστως από το τι πιστεύει ο κόσμος για μας  Στον καιρό της παγκοσμιοποίησης και του έντονου ανταγωνισμού πρέπει να επιδιώκουμε επίσης την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, των τουριστών, των μέσων ενημέρωσης, των επαγγελματιών του χώρου».
Η διαδικασία του brand  καθώς και το branding είναι στρατηγική που χρειάζεται σχέδιο, στόχους, μέσα και κυρίως ανθρώπους που μπορούν ν αναλάβουν το κτίσιμο μιας τέτοιας πολιτικής σε επίπεδο Δήμων αλλά και περιφέρειας. Χρειάζεται βεβαίως την κινητοποίηση και τη συναίνεση των πολιτών, των φορέων, των επαγγελματιών, των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, των παραγωγών γενικά για την αποδοχή και τη στήριξη του σχεδίου.
 
5. Στην Ελλάδα βιώνουμε μια δύσκολη εποχή και το όνομα μας δεν ότι καλύτερο στους τόπους προέλευσης των επισκεπτών. Υπάρχουν όμως και εκείνοι, κυρίως από το χώρο των γραμμάτων και του πολιτισμού, που γι αυτούς το όνομα Ελλάδα σημαίνει δημοκρατία,  πολιτισμός,  επιστήμες,  γέννηση της Ευρώπης και δεν ταυτίζουν το όνομα με την κακή διαχείριση των τελευταίων ετών.
Είναι όμως προφανές ότι πρέπει ν αλλάξουμε την εικόνα μας και στο μέτρο του δυνατού να μετατρέψουμε την κρίση σε ευκαιρία.
 Το σημαντικότερο όμως όπως αναφέραμε, είναι να βελτιώσουμε τις παροχές μας, τι υποδομές, το προϊόν μας γενικότερα.
 
6.    Στην Κρήτη ο κάθε Δήμος, ιδιαίτερα οι τουριστικοί, έχουν αναπτύξει πολιτικές προώθησης. Έχει γίνει όμως κατανοητό ότι εκείνο που προσελκύει, το ισχυρό brand για όλους είναι η «ΚΡΗΤΗ». Το Νησί είναι ένας ιδιαίτερος προορισμός, με ιστορία αλλά και μύθο, κλίμα, παραλίες, θάλασσα και βουνό, πόλεις και θαυμάσια χωριά, εντυπωσιακές εναλλαγές τοπίου, παράδοση και λαϊκό πολιτισμό, κρητική διατροφή και άριστα προϊόντα, υποδομές εστίασης και διαμονής άριστες, εναλλακτικές μορφές τουρισμού,  μνημεία όλων των περιόδων, υποδομές υγείας, πολιτιστική δραστηριότητα, πανεπιστημιακά ιδρύματα, γεωστρατηγική θέση κλπ. Το σημαντικότερο όλων είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι με το απαράμιλλο αίσθημα φιλοξενίας. Όλα αυτά και όχι μόνο, συγκροτούν ένα ισχυρό όνομα, ένα ισχυρό brand που χρειάζεται βεβαίως το σχέδιο και την στρατηγική.
Στο πλαίσιο αυτό έχουν γίνει προσπάθειες από την περιφέρεια και διάφορους φορείς και αναφέρουμε ενδεικτικά: Το Κρητικό σύμφωνο ποιότητας για την ταυτοποίηση και προβολή της Κρητικής διατροφής, το δίκτυο μικρών τουριστικών καταλυμάτων, το δίκτυο Κρητικού ελαιολάδου, το περιφερειακό συμβούλιο καινοτομίας, την ανάπτυξη  portal προβολής και προώθησης των αγροτικών προϊόντων της Κρήτης και άλλα. Επίσης προωθείται η εταιρεία τουρισμού Κρήτης στην οποία συμμετέχει η Περιφέρεια, οι Δήμοι, φορείς τουρισμού, η οποία και θ’ αναλάβει τόσο τη στήριξη του brand , όσο και του branding.
 
7.    Στο brand και το branding η τεχνολογία διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Η αυτοδιοίκηση της Κρήτης, όλων των βαθμίδων, κάνοντας σημαντικά βήματα στις νέες τεχνολογίες, προβάλλει όλο και καλύτερα τον τόπο για την προσέλκυση επισκεπτών, παρέχοντας πληροφορίες κάθε μορφής. Ιδιαίτερα οι τουριστικοί Δήμοι της χώρας διαθέτουν ιστοχώρους με πλήθος χρηστικών πληροφοριών.
•    http://www.heraklion.gr/
•    http://www.chania.gr/
•    http://www.rethymno.gr/
•    http://www.dimosagn.gr/  και http://www.agiosnikolaos.gr/

8.    Ως καλές πρακτικές στον τομέα αυτό αναφέρουμε:
Α) Το 2009 με τη συνεργασία των δήμων της Κρήτης και νήσων Αιγαίου οδηγηθήκαμε στην υπογραφή Mνημόνιου Συνεργασίας για τη δημιουργία διαδημοτικού δικτύου συνεργασίας σε θέματα πληροφορικής και επικοινωνιών. (http://www.ikarosnetwork.gr)
Β) Το 2010 με τη διαδημοτική συνεργασία των 4 μητροπολιτικών δήμων της Κρήτης (Δήμοι Αγ. Νικολάου, Ηρακλείου, Ρεθύμνης, Χανίων) με την υπογραφή συμφώνου συνεργασίας  και την από κοινού υποβολή τριών (3) ευρωπαϊκών προγραμμάτων στο Ε.Π «Ψηφιακή Σύγκλιση» τα οποία βρίσκονται στη φάση υλοποίησης. Ενδεικτικά αναφέρω:
•    Αναβάθμιση ηλεκτρονικών υπηρεσιών των υπαρχόντων portals με εγκατάσταση e-υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση του πολίτη / τουρίστα
•    Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Κοινωνικής Πρόνοιας και Φροντίδας
•    Ψηφιακές υπηρεσίες πληροφοριών κυκλοφορίας με εγκατάσταση πινακίδων στις εισόδους των δήμων
Γ) Η χρήση του δικτύου οπτικών ινών που έχει τοποθετηθεί σε κάθε Δήμο. Ενδεικτικά αναφέρω πλεονεκτήματα χρήσης αυτών, επέκταση ασύρματων δικτύων Wi-Fi για κάλυψη του κέντρου των πόλεων και σημείων τουριστικού ενδιαφέροντος, μεταφορά πληροφορίας σε πινακίδες στις εισόδους των πόλεων κτλ.
Δ) Η δημιουργία, με  τη συνεργασία του ΤΕΙ Κρήτης, στοχευμένων ιστότοπων για τις ανάγκες του τουρίστα με ανάπτυξη θρησκευτικού, αθλητικού και εναλλακτικού τουρισμού (http://lasithitour.bpis.teicrete.gr).
Ε) Πρόταση για ανάπτυξη (64) Διαδρομών φυσιολατρικού χαρακτήρα και αναρριχητικών πεδίων (106) στο Δήμο Αγίου Νικολάου με αυξημένη χρήση τεχνολογικών βοηθημάτων με τη συνεργασία του ΤΕΙ Κρήτης.
ΣΤ) Η δημιουργία «Ψηφιακών Μουσείων» που αποτελούν την οπτικοποίηση της πληροφορίας μέσω της χρήσης των σύγχρονων τεχνολογιών.
Ε) Η υλοποίηση του Μουσείου Ενδημικών Φυτών και Βιοποικιλότητας Κρήτης «Ροδάνθη» στην Κριτσά στο νομό Λασιθίου.

Είναι αυτονόητο ότι βρισκόμαστε σε ένα ρευστό περιβάλλον, χρειάζεται να κάνουμε περισσότερα πράγματα και με συνέπεια και συνέχεια να στηρίξουμε τη στρατηγική μας. ‘Έχουμε το υλικό, έχομε τους ανθρώπους και κυρίως τη θέληση να ξεπεράσουμε τα δύσκολα με σχέδιο και πρόγραμμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου