Τετάρτη 18 Ιουλίου 2012

Στερεότυπα και Μεταμόρφωση: NLP, Coaching & Nation Branding ή πως η Ελλάδα μπορεί να αναδημιουργήσει τον εαυτό της!


#Ευφροσύνη - Amodini Κωστάκη
NLP Coach, συγγραφέας ΜΑ Κοινωνική Ανθρωπολογία ΜΑ Κοινωνική Οικολογία


Μέσα από την τεχνογνωσία του Νευρο-Γλωσσικού προγραμματισμού και την μεθοδολογία του Coaching (life, team και business) επιχειρούμε να ανιχνεύσουμε και να δοκιμάσουμε στην πράξη, τις δυνατότητες του Nation Branding σε χώρες στο μεταίχμιο, μεταξύ επιβίωσης και αναγέννησης, όπως η Ελλάδα εδώ και τώρα.
Με τη ραγδαία εξέλιξη των γεγονότων και τις ταχύτητες που αναπτύσσονται στα οικονομικά τεκταινόμενα δύσκολα μπορούσε να προβλέψει κάποιος με ακρίβεια το «κούρεμα», την ανεργία 25%, τις μειώσεις μισθών και την αύξηση της φορολογίας πριν τρία χρόνια. Κατά τον ίδιο τρόπο είναι δύσκολο να διακρίνουμε το σημείο στο οποίο θα βρισκόμαστε σε έξι μήνες...
Η πρώτη πρόκληση στην οποία καλούμαστε να ανταποκριθούμε είναι η ευελιξία μπροστά στα σημεία των καιρών, ευελιξία και προσαρμοστικότητα, επινοητικότητα και αλληλεγγύη, δίχτυ ασφαλείας που μόνο αυθεντικές συμμαχίες μπορούν να υφάνουν.
Πως μπορούμε να λειτουργήσουμε ως άτομα και ως ομάδες, οργανισμοί, σχήματα και φορείς με συγκεκριμένο χαρακτήρα και να είμαστε αποτελεσματικοί, κάτω από την πίεση της χρεοκοπίας, της διεθνούς οικονομικής κρίσης και κάτω από το βάρος της «ταυτότητας» μας ως Ελλήνων;
Είναι εφικτό να επανακαθορίσουμε την ταυτότητα μας ,τον τρόπο που βλέπουμε τον εαυτό μας και την χώρα μας και τον τρόπο που μας βλέπουν οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι και οι υπόλοιποι λαοί, οι συνεργάτες μας, οι αντίπαλοι μας, οι ουδέτεροι παρατηρητές των δράσεων μας; Αν ναι, πως ακριβώς και πόσο γρήγορα μπορεί να γίνει αυτό; Και πόσο μόνιμη μπορεί να είναι μια τέτοια εκ βάθρων ανασυγκρότηση των μοτίβων αντίληψης, ανάλυσης και συμπεριφοράς, στάσης απέναντι σε ό,τι έχουμε μάθει, έχουμε συνηθίσει και αποδεχόμαστε ή απλά ανεχόμαστε ως «ελληνική ταυτότητα», ως «Ελλάδα»;
Αυτά και άλλα ερωτήματα έχουμε την πρόθεση να απαντήσουμε, προτείνοντας άλλοτε διαφορετικές οπτικές, άλλοτε πειραματιζόμενοι πάνω σε πιθανές διεξόδους και άλλοτε υπερασπίζοντας σθεναρά αυτό που ορίζουμε ως υπαρξιακό πυρήνα, ρίζα της «ελληνικότητας»...
Μέσα από την ορθή και κοινή λογική, την παράδοση και την συναισθηματική ιστορική φόρτιση, την ασφυκτική πλέον καθημερινότητα του δημόσιου και ιδιωτικού χρέους, προτείνουμε προσεγγίσεις που κάνουν την διαφορά άμεσα και προωθούν την εικόνα που πάντα θέλαμε να έχουμε για τον εαυτό μας και τη χώρα μας .

Οι ήρωες είναι Έλληνες

Ο Γιάννης , τεσσάρων ετών, μαθητής νηπιαγωγείου στη Νίκαια του Πειραιά, παιδί μιας συνηθισμένης νεοελληνικής οικογένειας χωρίς φανατικές ή ακραίες πολιτικές και πατριωτικές πεποιθήσεις, δηλώνει ότι είναι ήρωας, όπως ο Ηρακλής, σε κάθε ευκαιρία...
Έχω σοβαρές αμφιβολίες για το αν ο μικρός Γιάννης από τη Νίκαια έχει ακούσει την γνωστή φράση του Τσόρτσιλ ότι : "δεν είναι οι Έλληνες που μάχονται σαν ήρωες αλλά οι ήρωες που μάχονται σαν Έλληνες", μοιάζει όμως να είναι .. .ενσωματωμένο στο DNA του Γιάννη και κάτι σαν... κληρονομικό χάρισμα: η Ελλάδα παραδοσιακά παράγει εσπεριδοειδή και ήρωες, έτσι απλά!
Τι θέση έχουν οι.,.ήρωες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στη ζώνη του ευρώ, σε μια δημοκρατική Ευρώπη με σαφή κοινωνική πολιτική σε θέματα υγείας, παιδείας, πολιτισμού, περιβάλλοντος ,ειρήνης, ανθρώπινων δικαιωμάτων, που αρχίζει να φαντάζει πλέον ως ...επιστημονική φαντασία;
Ανήκουν οι ήρωες στην δημοκρατική Ευρώπη του ανθρωπισμού και των δυνατών πνευματικών προοδευτικών πολιτικών ρευμάτων; Μπορούν οι σημερινοί Έλληνες να είναι ήρωες της Ευρώπης , κυματοθραύστης στον αυταρχισμό και τη μαζική καταπίεση των καθεστώτων τύπου ισλαμικού φονταμενταλισμού, ασιατικού απολυταρχισμού, αμερικανικού ιμπεριαλισμού και όποιας άλλης απομονωτικής χωριστικής λογικής υπάρχει πάνω στον πλανήτη;
Ανθρωπάκια τύπου Μέρκελ και Σαρκοζί έπαιξαν με την ιδέα της Ενωμένης Ευρώπης και την μετέτρεψαν σε πουγκί που βολεύει τις τσέπες τους. Η Ενωμένη Ευρώπη όμως στην συνείδηση κάποιων ανθρώπων είναι κάτι παραπάνω από πουγκί, είναι νησίδα επιβίωσης της ανθρώπινης ελευθερίας, που δεν έχει τα φόντα, εκ των πραγμάτων, να υλοποιηθεί πουθενά αλλού στον πλανήτη...

Ο νέος Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός αποτελεί αναγκαιότητα των ευρωπαϊκών λαών να συνυπάρξουν, να συνεργαστούν και να αφήσουν πίσω τους τον ανταγωνισμό των κυβερνήσεων και των...επιχειρήσεων τους. Και Ευρώπη είναι και η Ελλάδα της κρίσης και των μνημονίων...

Τι περιέχει το σύγχρονο Toolkit για μη προνομιούχους;

Σ' αυτό τον κόσμο των ραγδαίων μεταλλάξεων θέλω ο τετράχρονος Γιάννης από την Νίκαια, που είναι ήρωας από κούνια, να έχει όλα τα εφόδια, όλα τα εργαλεία που μπορεί να χρειαστεί όταν θα εκτελεί τους .άθλους του!

Γιατί ο Νευρο-γλωσσικός Προγραμματισμός είναι ένα από αυτά τα εργαλεία;
Γιατί NLP είναι το πώς λειτουργεί η γλώσσα του νου ώστε να πετυχαίνει συστηματικά συγκεκριμένα και επιθυμητά αποτελέσματα!
Νευρο σημαίνει: το νευρικό μας σύστημα μέσω του οποίου συγκεντρώνουμε και επεξεργαζόμαστε τις πληροφορίες που λαμβάνουμε μέσα από τις πέντε αισθήσεις ( όραση, ακοή, αφή, μυρωδιά, γεύση).
Γλωσσικός σημαίνει: η γλώσσα και άλλα μη λεκτικά συστήματα μέσα από τα οποία οι εσωτερικές μας αναπαραστάσεις κωδικοποιούνται, συστηματοποιούνται και τους δίνεται νόημα. Μπορούμε να κάνουμε μόνο έξι πράγματα μέσα μας, να έχουμε εικόνες, ήχους, αισθήσεις, γεύσεις, μυρωδιές και λέξεις (όταν μιλάμε στον εαυτό μας).
Προγραμματισμός σημαίνει: Τα μοτίβα, τα προγράμματα και οι στρατηγικές που «τρέχουν» στο νευρολογικό μας σύστημα για να πετύχουμε συγκεκριμένα και επιθυμητά αποτελέσματα.

Γιατί το Coaching είναι ένα άλλο χρήσιμο εργαλείο στη φαρέτρα του μικρού ήρωα;

Γιατί Coaching ίσον Συν-δημιουργία!
Coaching είναι να βοηθάς κάποιον να είναι ο καλύτερος που μπορεί, προκαλώντας τον να υπερβεί την ζώνη άνεσης του και μην αφήνοντας τον να ξεφύγει από το αγκίστρι! Κάποιες φορές οι coaches μπορεί να μεταδίδουν νέες πληροφορίες, νέες στρατηγικές και δεξιότητες και να δείχνουν πως μπορείς να έχεις μετρήσιμα αποτελέσματα. Άλλες φορές οι coaches δεν διδάσκουν και δεν μεταδίδουν τίποτα: σου θυμίζουν απλά τι χρειάζεται να κάνεις την σωστή στιγμή και μετά σε ωθoύν να το κάνεις!

Γιατί το Nation branding χωράει και αυτό μέσα στα αναγκαία εφόδια ;
Γιατί χωρίς σαφή και ξεκάθαρη, αυθεντική αίσθηση της ταυτότητας μας ως έθνους θα παλινδρομούμε αποπροσανατολισμένοι, σε σύγχυση, σε απόγνωση, κυνηγώντας κοντόφθαλμους προσωπικούς στόχους, χάνοντας το δάσος και ρίχνοντας το βάρος στο προσωπικό του περιβόλι ο καθένας!

«Δεν θέλω να είμαι η Coca Cola της Μεσογείου!»

Η «ουσία», το «απόσταγμα», αυτό που μπορεί είναι το.άρωμα, το essence , μιας εκστρατείας που μπορεί ν' αλλάξει την εικόνα της Ελλάδας προς τα έξω και την εικόνα των Ελλήνων για τον εαυτό τους μ'απασχολούσε πολύ πριν ακούσω για το Συνέδριο αυτό.
Για την ακρίβεια μ'απασχολεί από τότε που άρχισα να σκέφτομαι .στοιχειωδώς πολιτικά και να νιώθω ότι δεν με εκφράζουν, ως στοιχεία της «ελληνικής» «ταυτότητας», ούτε αυτά που μάθαινα στο σχολείο, ούτε αυτά που έβλεπα στην τηλεόραση, ούτε τα «πιασάρικα» τσιτάτα των πολιτικών κομμάτων, ούτε όσα άκουγα αργότερα ταξιδεύοντας στο εξωτερικό για την χώρα μου και τους συμπατριώτες μου από τους ξένους.
Σε όλα υπήρχε μια δόση αλήθειας, όμως ήταν μια αλήθεια «φιλτραρισμένη» με πολύ έντονο ιδεολογικό βάρος, ιστορικό φορτίο, ερμηνείες που βόλευαν ατομικά ή συντεχνιακά συμφέροντα και τελικά άσχετες από την πραγματικότητα που ζούσα εγώ και οι φίλοι μου, οι συμμαθητές ,συμφοιτητές και αργότερα οι συνεργάτες και συνάδελφοι μου.
Λίγο πριν ξεκινήσει και επίσημα η κρίση ήμουν ένα ακόμη άτομο που « όπου και αν πήγαινα η Ελλάδα με πλήγωνε». Η δημόσια αναγνώριση ότι είμαστε μια χώρα και μια κοινωνία σε κρίση, όχι μόνο οικονομική αλλά και ηθική, κρίση αξιών, πολιτιστική κρίση και τελικά μια χώρα σε κατάθλιψη, με επίσημα στατιστικά στοιχεία, με υποχρέωσε να ξαναδώ τον εαυτό μου, τους συμπατριώτες μου και την εικόνα της χώρας μου, μέσα και έξω , με νέο βλέμμα: Το βλέμμα του πνιγμένου που πιάνεται απ' τα μαλλιά του για να σωθεί!
Καθοριστικό ρόλο στο να βρώ κάποιο ουσιαστικό «κλειδί» που θα καθόριζε το νέο ελληνικό «brand» έπαιξε ένας φίλος , ο Αλέξης, ο οποίος έχοντας δει στο YouTube την ομιλία του Peter Economides με θέμα "Rebranding Greece" , σχολίασε: «Καταλαβαίνω την ανάγκη να κάνουμε κάτι για να φτιάξουμε την εικόνα μας , δεν θέλω όμως να είμαι η Coca Cola της Μεσογείου!».
Αυτό που είπε ο Αλέξης ήταν η αρχή του μίτου που ήρθα να ξετυλίξω σήμερα στην αναζήτηση μια διεξόδου από τον λαβύρινθο της ελληνικής κρίσης. Για την ακρίβεια η φράση «δεν θέλω να είμαι η Coca Cola της Μεσογείου» είναι το 50% όσων έχω να μοιραστώ εδώ.

Πωλητές αυτοκινήτων και ελληνικό «brand»

Αναρωτιόμουν ποιος είναι ο καταλληλότερος, ο πιο δόκιμος τρόπος, να περάσω το μήνυμα μου, με το να πω τι ακριβώς μπορώ να γίνω πιο αποτελεσματική.Τότε σκέφτηκα πως . αν το θέμα μου δεν είχε να κάνει με το Nation Branding αλλά με αυτοκίνητα, αν δεν είχα ερθει εδώ για να
«προωθήσω» μια διαφορετική αντίληψη του τι είναι Ελλάδα και του πως είναι οι Έλληνες και είχα έρθει για να πουλήσω αυτοκίνητα , τι είδους αυτοκίνητο θα σας πουλούσα;
Ένα οικονομικό Matisse, ένα αξιόπιστο οικογενειακό Volvo; Ένα μικρό μοντέλο Nissan, ένα Fiat, ένα Smart; Εκείνη τη στιγμή ξεκαθάρισε μέσα μου ότι δεν μπορώ να προωθήσω την Ελλάδα σαν κάτι συνηθισμένο, αν η Ελλάδα ήταν αυτοκίνητο θα ήταν τουλάχιστον Porsche Carrera Turbo, ή έστω Ferrari Testarossa! Ένα μοναδικό αυτοκίνητο, φτιαγμένο για να ... απογειώνεται σε autobahn , απολαυστικό στην οδήγηση που σε ... απογειώνει είτε το οδηγείς είτε είσαι συνεπιβάτης, ή απλά το χαζεύεις όταν περνάει από δίπλα σου στο δρόμο!
Πόσοι όμως μπορούν να έχουν μια Πόρσε ή μια Φερράρι; Λίγοι και εκλεκτοί με συγκεκριμένο βαλάντιο, σωστά; Η ελίτ. Η Ελίτ μπορεί να κατέχει ένα τέτοιο αμάξι, να το οδηγεί . Πόσοι όμως φαντάζονται, ονειρεύονται να το οδηγήσουν; Πόσοι είναι ερωτευμένοι με την ιδέα να ... πετάνε μέσα σ' αυτό;
Εκεί το φανταστικό συνέδριο πωλητών αυτοκινήτων συνάντησε στο νου μου την φράση του φίλου μου «δεν θέλω να είμαι η Coca Cola της Μεσογείου».
Μα φυσικά! Γιατί ένας Έλληνας να θέλει να είναι Coca Cola της Μεσογείου , όταν μπορεί να είναι το.. .μαγικό ελιξίριο της ζωής; Γιατί να θέλει κάποιος να οδηγεί ένα οποιοδήποτε αμάξι όταν μπορεί να πετάει με τα πιο αεροδυναμικά και φευγάτα οχήματα; Ποιος χρειάζεται τη μετριότητα όταν μπορεί να είναι εξαιρετικός και μοναδικός 24 ωρες το 24ωρο, 7 μέρες την εβδομάδα, 30 μέρες το μήνα, 365 μέρες το χρόνο;

Perception is Projection

Στόχος κάθε Coach που σέβεται τον εαυτό του είναι να στηρίξει τον πελάτη του, τον άνθρωπο ή την ομάδα των ανθρώπων απέναντι του, να αναδείξει την καλύτερη, την εξαιρετική πλευρά τους. Την πλευρά εκείνη που απογειώνει τις δυνατότητες τους και τους μεταμορφώνει σε ό,τι αυτοί ονειρεύονται !
Το θέμα είναι πως ορίζουμε τις δυνατότητες του brand «Ελλάδα» και πως αυτό σχετίζεται με τις δυνατότητες των ίδιων των Ελλήνων.
Οι Έλληνες, όπως όλοι οι άνθρωποι, έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, ομοιότητες, διαφορές, ποιότητες που συγκλίνουν και χάσματα που τους χωρίζουν. Είναι εφικτό να χωρέσουμε όλοι κάτω από την ίδια ετικέτα; Το θέλουμε στ' αλήθεια αυτό; Και ακόμη και αν γίνεται, πως μπορούμε να το πετύχουμε άμεσα και αποτελεσματικά;
Τελικά το πώς βλέπουν οι Έλληνες την Ελλάδα και τον εαυτό τους είναι διαφορετικό από το πώς βλέπουν και την Ελλάδα και τους Έλληνες όλοι οι μη Έλληνες;
Στο NLP (νευρο-γλωσσικό προγραμματισμό) ένα από τα σημεία εκκίνησης κάθε εργασίας μας είναι ότι: Perception is Projection, η αντίληψη, η αίσθηση, η κατανόηση που έχουμε για το ο,τιδήποτε γύρω ή μέσα μας είναι αυτό που προβάλλουμε και αυτό που τελικά υλοποιούμε , είτε το συνειδητοποιούμε είτε
όχι.
Αν οι Γερμανοί σπεσιαλίστες του marketing ή κάποια τζίνια που σοφίζονται εξώφυλλα, φαντάστηκαν μια Αφροδίτη της Μήλου να κάνει τη γνωστή χειρονομία με το δάχτυλο, εμείς πρώτοι την έχουμε προβάλλει σ' αυτούς σε ανύποπτο χρόνο. Αν η μισή Ευρώπη μας θεωρεί τεμπέληδες και χαραμοφάηδες φωνακλάδες, που σέρνουν την Ευρώπη στον γκρεμό μαζί τους, εμείς οι ίδιοι προβάλλαμε πρώτοι αυτή την εικόνα του εαυτού μας προς τα έξω.
Αν υπάρχουν Φιλέλληνες, επώνυμοι και ανώνυμοι, που αναγνωρίζουν σε μας τι περιμένει και τους ίδιους στη στροφή του δρόμου και βλέπουν στα πρόσωπα μας τον εαυτό τους, τόσο όσο χρειάζεται για να πουν : «We are all Greeks», κάτι πολύ ιδιαίτερο υπάρχει σε όσα κάνουμε, σε όσα μας συμβαίνουν, σε όσα είμαστε, που όταν το προβάλλουμε, αυτοί που δεν είναι σαν και μας , που δεν είναι καν στη θέση μας , σπεύδουν να γίνουν Ένα μαζί μας.
Τι κοινό υπάρχει σε όσους είναι μαζί μας και σε όσους είναι εναντίον μας; Τι κοινό υπάρχει σ' αυτό που εμείς οι ίδιοι αγαπάμε στον εαυτό μας και στη χώρα μας και σ' αυτό που μας πληγώνει, το σιχαινόμαστε και το αποφεύγουμε;
Η απάντηση βρίσκεται, όπως σε όλα τα μεγάλα ερωτήματα, στην ...ελληνική μυθολογία! Ο μύθος του Νάρκισσου
Οι περισσότεροι θυμάστε τον μύθο του Νάρκισσου, του ωραίου νέου που ερωτεύτηκε την εικόνα του... Κάποια μέρα καθισμένος ο ωραίος Νάρκισσος κοντά σε μια πηγή είδε το πρόσωπό του στα νερά της . Στη θέα αυτή λέγεται πως τόσο πολύ θέλχτηκε, που θέλησε βυθίζοντας το χέρι του στο νερό να τη συλλάβει. Επειδή όμως παρά τις προσπάθειές του δεν το κατόρθωνε παρέμεινε στη θέση αυτή αυτοθαυμαζόμενος μέχρι που έπαθε μαρασμό και πέθανε. Στη θέση εκείνη μετά από λίγο φύτρωσε το ομώνυμο λουλούδι, σύμβολο της φθοράς και των χθόνιων θεοτήτων.
Ο μύθος του Νάρκισσου, το αρχέτυπο συμπεριφοράς , είναι ένα ακόμη «άρωμα» , ένα essence, που δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει στην διεργασία για την αναδημιουργία του ελληνικού «brand». Σ' αυτό το άρωμα υπάρχει σαφώς το στοιχείο του εξαιρετικού: ο Νάρκισσος δεν ήταν ένας συνηθισμένος νέος, ήταν το κάτι άλλο, σε τέτοιο βαθμό που ερωτεύτηκε τον εαυτό του!
Ποιος Έλληνας δεν είναι ερωτευμένος με τον εαυτό του, με την χώρα του, με το παρελθόν του, με την οικογένεια του, με τις ρίζες του; Με την ιστορία του, με τους μύθους , τις ερμηνείες και τις παρερμηνείες τους, σε ό,τι έχει να κάνει με την ταυτότητα του;
Ποιος άλλος λαός ταυτίζεται τόσο με τους ήρωες του, μυθικούς, πραγματικούς ή φανταστικούς; Ποιος άλλος ζει και αναπνέει είτε με το να φαντάζεται πως είναι ήρωας είτε με το να σατυρίζει αυτούς που το παίζουν ήρωες, δημιουργώντας άλλου τύπου ήρωες, ως αντίβαρο στους παρωχημένους ήρωες των ... «άλλων», που τυχαίνει να είναι συμπατριώτες του;
Ποιος Έλληνας δεν αγαπάει να μισεί άλλους Έλληνες και συχνά τον ίδιο του τον εαυτό για τις γραφικότητες, τις χοντράδες, τα «κολλήματα» που βλέπουμε σε εμπορικές επιτυχίες, όπως οι ταινίες της... Νία Βαρντάλος «Γάμος α λα Ελληνικά» ή «Ερωτας α λα Ελληνικά»; Ποιος Έλληνας δεν έχει νιώσει την πίεση, το στρες του τραυλού πιτσιρικά σε μια άλλη ταινία, το «Μάθε παιδί μου γράμματα» του Θεόδωρου Μαραγκού; Και την λύτρωση να φωνάζει την αλήθεια του επιτέλους στις εξάρσεις της εξέγερσης του;
Και ποιος δεν έχει γελάσει ειρωνικά με τους παρωχημένους Ζορμπάδες και τους δήθεν τσολιάδες, που ακόμη προσπαθούν να ελκύσουν πελατεία, ντόπια και κυρίως ξένη, αναβιώνοντας μιαν άλλη ταινία ρετρό , το... «Μama mia»;
Πόσοι από μας δεν πιστεύουν ακράδαντα ότι όσες απαγορεύσεις, νομοθεσίες, περιορισμούς και αν μας επιβάλλουν , εμείς θα εξακολουθήσουμε να μιλάμε δυνατά, να εκφραζόμαστε με έντονες χειρονομίες, να γελάμε, να τραγουδάμε, να διασκεδάζουμε με τους φίλους μας, όπως κάναμε πάντα, να γλεντάμε και να κάνουμε το κέφι μας... ΑΚΡΙΒΩΣ όπως οι γραφικοί τύποι της δεκαετίας του '50, του '60 και του '70, για να μη πω όπως ο αθυρόστομος Καραϊσκάκης λίγο πριν πεθάνει στο Φάληρο ή ο μη Χολιγουντιανός Λεωνίδας στις Θερμοπύλες;
Είμαστε ένας λαός Νάρκισσων ερωτευμένων με τον εαυτό τους , που αργοπεθαίνουν ή φυτοζωούν εξ αιτίας της αδυναμίας τους να διαχειριστούν το πόσο ξεχωριστοί, μοναδικοί, εξαιρετικοί και «ωραίοι σαν Έλληνες» είναι!

Κατάθλιψη και αυτοκαταστροφή: η σκοτεινή πλευρά του Νάρκισσου

Γιατί συμβαίνει αυτό;
«Ο μύθος του Νάρκισσου αφηγείται, στην πραγματικότητα, την τραγωδία της απώλειας του εαυτού μας. Ο Νάρκισσος βλέπει την αντανάκλασή του στο νερό και ερωτεύεται το ωραίο του πρόσωπο, για το οποίο η μητέρα του σίγουρα θα ήταν περήφανη. Τον εξαπατά η αντανάκλαση της εικόνας του, αφού δείχνει μόνο το τέλειο, υπέροχο πρόσωπό του και όχι τον εσωτερικό του κόσμο, τον πόνο και την ιστορία του. Η πίσω όψη και η σκιά του, παραμένουν κρυφές γι αυτόν, αφού ούτε φαίνονται ούτε ανήκουν σε αυτή την πολυαγαπημένη αντανάκλαση της εικόνας του.

Αυτό το στάδιο του εκστατικού μαγέματος μπορεί να συγκριθεί με τις ιδέες μεγαλείου, όπως ακριβώς το επόμενο στάδιο - η λαχτάρα δηλαδή για τον εαυτό του η οποία τον αναλώνει- μπορεί να συγκριθεί με την κατάθλιψη.

Ο Νάρκισσος δεν ήθελε να είναι τίποτε άλλο παρά ο ωραίος νέος. Αρνιόταν εντελώς τον αληθινό του εαυτό. Προσπαθώντας να συνενωθεί με την ωραία εικόνα του, εγκαταλείπει τον εαυτό του στο θάνατο ή σύμφωνα με την εκδοχή του Οβίδιου, στη μεταμόρφωσή του σε ένα λουλούδι. Ο θάνατος αυτός είναι η λογική συνέπεια της καθήλωσής μας στον ψευδή εαυτό. Δεν είναι μόνο "τα ωραία","τα καλά" και τα ευχάριστα συναισθήματα που μας κάνουν πραγματικά ζωντανούς, που προσδίδουν βάθος στην ύπαρξή μας και μας οδηγούν στην ουσιαστική κατανόηση του εαυτού μας. Συχνά είναι και τα συναισθήματα που δεν είναι αποδεκτά, που δεν έχουμε εξοικειωθεί μαζί τους και που θα προτιμούσαμε να τα αποφύγουμε: η αίσθηση ότι είμαστε απροστάτευτοι, η ντροπή, ο φθόνος, η ζήλια, το μπέρδεμα, η οργή
και η θλίψη. Τα συναισθήματα αυτά μπορούμε στα πλαίσια της θεραπείας να τα βιώσουμε και να τα κατατάξουμε. Αυτό συμβαίνει επειδή το θεραπευτικό πλαίσιο αποτελεί έναν καθρέφτη του εσωτερικού μας κόσμου, ο οποίος είναι πολύ πιο πλούσιος από ένα "απλώς όμορφο πρόσωπο".

Ίσως κάποιοι αναρωτηθούν μήπως προτείνω ως μέρος της αναδημιουργίας του ελληνικού brand και την εθνική.,.ψυχοθεραπεία, μετά το παραπάνω απόσπασμα από την Α1κ» Miller!

Με τη συλλογική κατάθλιψη που ταλανίζει τους Έλληνες, όταν δυο Έλληνες αυτοκτονούν κάθε μέρα και ο ένας στους πέντε σκέφτεται να αυτοκτονήσει δεν θα ήταν και ανήκουστο!

Την τραγική κατάσταση των πολιτών της χώρας, αποδεικνύει μια μελέτη του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής (ΕΠΙΨΥ). Σύμφωνα με αυτή, η κατάθλιψη, η μελαγχολία αλλά και η τάση αυτοκτονίας όλο και περισσότερο αυξάνονται χρόνο με τον χρόνο. Το πόρισμα της μελέτης είναι τουλάχιστον σοκαριστικό. Ένας στους πέντε Έλληνες σκέφτεται την αυτοκτονία. Τα άτομα που έχουν υψηλή οικονομική δυσχέρεια εμφανίζουν μείζον καταθλιπτικό επεισόδιο σε ποσοστό τριπλάσιο (20,9%), συγκριτικά με αυτούς που έχουν λιγότερα οικονομικά προβλήματα (6,2%), ενώ το 21,2% των ανθρώπων που βρίσκονται σε υψηλή οικονομική δυσχέρεια έχουν σκέψεις αυτοκτονίας. Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους. Μόνο τα τελευταία δύο χρόνια αυξήθηκαν κατά 15,3% οι άνθρωποι οι οποίοι νιώθουν μελαγχολία σε καθημερινή βάση για τουλάχιστον δύο εβδομάδες.
Το ποσοστό των ανθρώπων που έχουν κατάθλιψη ανέρχεται στο 8,2% γεγονός που σοκάρει αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2009 ήταν κατά 20,6% μικρότερο. Δηλαδή, στο 6,8%. Από τους ερωτηθέντες της έρευνας του ΕΠΙΨΥ, το 1,5% απάντησε ότι το τελευταίο διάστημα έχει προσπαθήσει να αυτοκτονήσει. Ενώ σε αρκετά υψηλότερο ποσοστό, το οποίο ανέρχεται στο 6,7% απάντησε ότι τον τελευταίο μήνα πριν την διεξαγωγή της έρευνας έχει κάνει σκέψεις για αυτοκτονία. Πριν λίγα χρόνια, τα παραπάνω νούμερα και αποτελέσματα δεν θα τα έπαιρνε κανείς στα σοβαρά. Πλέον όμως το να σκέφτεται κάποιος να αυτοκτονήσει τείνει να είναι (όπως δείχνει και η μελέτη) καθημερινό και «λογικό» φαινόμενο.
Η κατάθλιψη τείνει να γίνει το σήμα κατατεθέν των Ελλήνων, πρώην Ζορμπάδων και νυν τεμπέληδων PIGS!
Η κατάθλιψη είναι το κυρίαρχο συναίσθημα των Ελλήνων πολιτών. Στην χώρα μας, υπολογίζεται (σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στατιστικά στοιχεία) ότι το 25% των ανδρών (περίπου 850.000 Έλληνες) και το 33% των γυναικών (περίπου 1,1 εκατ. Ελληνίδες) πάσχουν από ήπια έως σοβαρή κατάθλιψη. Στοιχεία τα οποία αυξάνονται σταθερά.
Το γεγονός αυτό είναι πολύ σοβαρό αν σκεφτεί κανείς ότι επιστήμονες προβλέπουν ότι μέχρι το 2020 η κατάθλιψη θα έχει γίνει η δεύτερη παθολογική αιτία θανάτου παγκοσμίως.

Η ψυχολογία στην ζωή παίζει κυρίαρχο ρόλο. Σύμφωνα και με τα στοιχεία, αλλά κάνοντας και μια απλή βόλτα στους δρόμους παρατηρώντας τους συνανθρώπους μας, θα καταλάβουμε ότι η μελαγχολία, το άγχος και η κατάθλιψη κυριαρχούν. Άνθρωποι σκυθρωποί, απογοητευμένοι, χωρίς ελπίδα, απεγνωσμένοι, χωρίς προοπτικές πληθαίνουν καθημερινά.
Με την ωμή και σκληρή παράθεση των στατιστικών για την ολοένα αυξανόμενη κατάθλιψη των Ελλήνων και τις αυτοκαταστροφικές τους τάσεις , δεν στοχεύω στο να κάνω τους ψυχοθεραπευτές, ψυχιάτρους και ψυχαναλυτές .πλουσιότερους !
Απλά πιστεύω ότι η ωμή αλήθεια είναι προτιμότερη από τα παραληρήματα της άκριτης θετικής σκέψης που δεν είναι γειωμένη στην πραγματικότητα.
Μέσα από τους αριθμούς μεταφέρω την αίσθηση, το κλίμα που επικρατεί στην ελληνική κοινωνία και την ανάγκη που υπάρχει να αποδεχτούμε την αλήθεια της «σκοτεινής» μας πλευράς.

Αρνητικά Συναισθήματα και Περιοριστικές Αποφάσεις

Είμαστε οι πληγωμένοι Νάρκισσοι που έφτασαν στο παρά πέντε του πνιγμού και για να επιβιώσουν χρειάζεται ν' αποδεχτούν μερικές δυσάρεστες αλήθειες, κάποια χρόνια αρνητικά συναισθήματα, πολλές περιοριστικές πεποιθήσεις και συμπεριφορές καταστροφικές για μας τους ίδιους και τους δικούς μας ανθρώπους, τον περιβάλλοντα χώρο, την ελληνική φύση, τον ελληνικό πολιτισμό και την εικόνα της Ελλάδας, όπως την έχουμε μέσα μας και όπως την προβάλλουμε προς τα έξω.
Στον χώρο του NLP και του Coaching γνωρίζουμε ότι κανένα άτομο και καμία ομάδα ή οργανισμός δεν μπορεί να αποδώσει το optimum, αν δεν ελευθερώσει το δυναμικό του μέσα από συγκεκριμένες διεργασίες όπως οι παρακάτω:
Ξεκινάμε με τα Αρνητικά Συναισθήματα . Ελευθερωνόμαστε από την οργή, τη λύπη, τον φόβο, τις πληγές, την ενοχή και απ' όλα εκείνα τα συναισθήματα που ο «πελάτης» έχει αναφέρει όταν καταγράφουμε το ιστορικό του.

Εργαζόμαστε πάνω σε όλες τις Περιοριστικές Αποφάσεις του ,όπως τις έχει παρουσιάσει πιο πριν.
Αν χρειαστεί ασχολούμαστε με την ενοποίηση των τμημάτων της προσωπικότητας, που είτε είναι φανερά σε σύγκρουση , είτε υπόγεια τον μετατρέπουν σε .τρόπαιο διελκυστίνδας ή σε πολύπαθο μήλο της έριδας!
Ένα αποτελεσματικό νεοελληνικό brand χρειάζεται να συμπεριλάβει όλες, ή κάποιες, από τις διεργασίες αυτές, χρησιμοποιώντας τις αισθήσεις και τα λεκτικά πλαίσια που θα τις υποστηρίζουν για να περάσει ένα νέο μήνυμα για το τι σημαίνει Ελλάδα και ποιοι είναι οι Έλληνες το 2012.

"It smells like Teen Spirit"

Ένα παράδειγμα προς αυτή την κατεύθυνση, που μπορεί να έχει νόημα για μια μερίδα Ελλήνων ηλικίας 20 - 60 ετών περίπου, είναι η προσωπική μου επιλογή, αυτό που εκφράζει τις δικές μου ανάγκες και φέρνει πιο κοντά στην υλοποίηση τα προσωπικά μου οράματα..

Το ελληνικό brand που επιλέγω έχει άρωμα από.   «Εφηβικό Πνεύμα»!
Όσοι αγαπούν τη ροκ μουσική ίσως ξέρουν το συγκρότημα των Nirvana και μπορεί να έχουν ακούσει για τον τραγουδιστή και κύριο εκφραστή τους, τον Kurt Cobain, που αυτοκτόνησε σε ηλικία 27 ετών.
Ο ύμνος των Nirvana και της Generation X , όπως ονομάστηκε στην δεκαετία του '90, ήταν το τραγούδι « It smells like teen spirit» ...
Δεν μπορώ να φανταστώ brand που να με εκφράζει ως Ελληνίδα και δεν θα μυρίζει ...Εφηβικό Πνεύμα!
Και το Εφηβικό Πνεύμα που εννοώ και έχει σημασία για μένα, είναι το πνεύμα τριών εφήβων, που συμβολίζουν τρεις εποχές, τρεις ιστορικές περιόδους και τη σταθερή γραμμή, την κατεύθυνση που αυτοί οι τρεις έφηβοι πέθαναν για να την κρατήσουν ζωντανή!
Αναφέρομαι στον Διομήδη Κομνηνό, 17 ετών, που δολοφονήθηκε στο Πολυτεχνείο το 1973, στον Μιχάλη Καλτεζά, 15 ετών , που δολοφονήθηκε στα γεγονότα του Πολυτεχνείου το 1985 και στον Αλέξη Γρηγορόπουλο, 16 ετών , που δολοφονήθηκε στα γεγονότα του Πολυτεχνείου το 2008.
Για να βρω το Εφηβικό Πνεύμα τους χρειάζεται να κατέβω στον .Άδη και δεν είναι τυχαίο που στο μύθο του Νάρκισσου υπάρχει και συνέχεια: το λουλούδι Νάρκισσος θέλγει την Περσεφόνη και την «μεθάει» τόσο, ώστε να βρει την ευκαιρία ο Πλούτωνας να την πάρει μαζί του για ένα εξάμηνο κάθε χρόνο!
Αυτό προφανώς εννοούσαν και οι συμμαθητές του Αλέξη Γρηγορόπουλου όταν στο μνημόσυνο του μοίραζαν την προκήρυξη που έλεγε:
«ΘΕΛΟΥΜΕ ΕΝΑΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΚΟΣΜΟ! ΒΟΗΘΗΣΤΕ ΜΑΣ
Δεν είμαστε τρομοκράτες, "κουκουλοφόροι", "γνωστοί-άγνωστοι" ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ! Αυτοί, οι γνωστοί-άγνωστοι....Κάνουμε όνειρα -μη σκοτώνετε τα όνειρά μας! Έχουμε ορμή - μη σταματάτε την ορμή μας. ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ! Κάποτε ήσασταν νέοι κι εσείς. Τώρα κυνηγάτε το χρήμα, νοιάζεστε μόνο για
τη "βιτρίνα", παχύνατε, καραφλιάσατε, ΞΕΧΑΣΑΤΕ! Περιμέναμε να μας υποστηρίξετε, Περιμέναμε να ενδιαφερθείτε, να μας κάνετε μια φορά κι εσείς περήφανους. ΜΑΤΑΙΑ! Ζείτε ψεύτικες ζωές, έχετε σκύψει το κεφάλι, έχετε κατεβάσει τα παντελόνια και περιμένετε τη μέρα που θα πεθάνετε. Δε φαντάζεστε, δεν ερωτεύεστε δεν δημιουργείτε! Μόνο πουλάτε κι αγοράζετε. ΥΛΗ ΠΑΝΤΟΥ ΑΓΑΠΗ ΠΟΥΘΕΝΑ - ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΥΘΕΝΑ. Που είναι οι γονείς; Που είναι οι καλλιτέχνες; Γιατί δε βγαίνουν έξω να μας προστατέψουν; ΜΑΣ ΣΚΟΤΩΝΟΥΝ! ΒΟΗΘΗΣΤΕ ΜΑΣ.
(υπογραφή):ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ.

Υ.Γ.: Μη μας ρίχνετε άλλα δακρυγόνα ΕΜΕΙΣ κλαίμε κι από μόνοι μας.»
Στη δική μου αντίληψη για το τι είναι Ελλάδα και μάλιστα Ελλάδα που «τα σπάει», κυριολεκτικά και μεταφορικά, τρία είναι τα στοιχεία στα οποία μπορούμε άφοβα να βασιστούμε για να χτίσουμε την «εικόνα» μας : η φαντασία, ο έρωτας και η δημιουργικότητα!
Το εφηβικό πνεύμα των 16χρονων που είναι οι μόνοι που πιστεύουν ακόμη στους ελληνικούς μύθους και στους Ήρωες, που κατεβαίνουν στον Άδη για να βρουν τον εαυτό τους, την Αλήθεια και την Αγάπη, τους μόνους που έχουν την Ορμή και το Πάθος να ζήσουν με ψηλά το κεφάλι, με οποιοδήποτε κόστος!
Αυτό είναι το ελληνικό « brand» που με εκφράζει και με κάνει να νιώθω καλά μες το πετσί μου, μου δίνει αυτοσεβασμό και αξιοπρέπεια, χωρίς να χρειάζεται να απολογηθώ για τα καραγκιοζιλίκια των δήθεν πατριωτών, που έμειναν με το τηλεκοντρόλ στο χέρι και το lifestyle στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.

Ενσωματώνοντας τις αντιφάσεις: Προκλήσεις και Κβαντικά Άλματα!

Τι σημαίνουν όλα τα παραπάνω πρακτικά, για το πώς οι Έλληνες μπορούν να αναδημιουργήσουν τον εαυτό τους;
Κάτι πολύ απλό στα λόγια και πολύ προκλητικό στη πράξη: να συμπεριλάβουμε, να εμπεριέχουμε ΟΛΑ τα συχνά αντιφατικά στοιχεία που μας έχουν καθορίσει.
Ο Ζορμπάς είναι στοιχείο της ταυτότητας μας, όπως και τα καμάκια της Ρόδου, είναι ο μύθος του Έρωτα, που σε τελική ανάλυση είναι ελληνικός!
Το τεστ Παπ και ο υπολογιστής των 100$ του Νεγκροπόντε, όλες οι σύγχρονες επινοήσεις, από το αεροπλάνο που φτιάχνει κάποιος στη Φλώρινα, μέχρι κάποιες εφαρμογές για Smart Phones μιας ομάδας φοιτητών στην Κρήτη, αποτελούν απτές αποδείξεις ότι οι Έλληνες συνεχίζουν την παράδοση της έρευνας, της εφευρετικότητας, της πρωτοτυπίας, της φαντασίας και της δημιουργίας πραγμάτων που.   ΔΕΝ υπήρχαν πριν αυτοί τα σκεφτούν! Ακριβώς όπως κάποτε επινόησαν την φιλοσοφία και την δημοκρατία.
Το κοινό χαρακτηριστικό των Ελλήνων ηρώων, πραγματικών και φανταστικών, των Ελλήνων ημίθεων ,καθώς και των Ελλήνων θεών, ήταν οι αντιφάσεις τους, οι εσωτερικές και εξωτερικές τους συγκρούσεις και οι υπερβάσεις, που η Μοίρα και η Ζωή τους ωθούσε να κάνουν για να είναι σε Αρμονία με τον εαυτό τους, με το Είναι τους.
Ποτέ δεν ήταν εύκολο, αυτό που οι Αμερικάνοι λένε «piece of cake» , να είσαι Έλληνας.Όποια ιστορική περίοδο και να εξετάσει κανείς μπροστά σε προκλήσεις θα βρεθεί! Ακόμη και στις πιο λαμπρές ιστορικές περιόδους διαφαίνεται ο σπόρος της σύγκρουσης και της παρακμής, της νέας πρόκλησης που θα απαιτήσει νέα κβαντικά άλματα.
Η Ελληνική ιστορία δεν προχώρησε ποτέ με απλά βήματα, συνεχιζόταν με ...άλματα:, με ακρότητες, με ρήγματα, με υπερβάσεις και με μια μαγική σχεδόν ικανότητα των Ελλήνων να «εμπεριέχουν» , να χωρούν και να συμπεριλαμβάνουν μέσα τους τις αντιφάσεις, τις διαφορές και τις συγκρούσεις τους και να .προσγειώνονται σ' ένα νέο επίπεδο, σε μια νέα πραγματικότητα.
Ίσως συντέλεσε σ' αυτό ότι είμαστε χώρα ταξιδευτών, εμπόρων, μεταναστών, ερευνητών, από τη φύση και την θέση μας. Η περιέργεια για τον κόσμο γύρω μας και για το ποιοι είμαστε εμείς οι ίδιοι είναι ίσως το πιο υγιές χαρακτηριστικό μας!

Περιέργεια, πειραματισμός και «δράση σα να είμαι ήδη αυτό που θέλω»!

Για να μεταμορφώσουμε τις περιοριστικές συμπεριφορές, όσα πιστεύουμε και μας φρενάρουν, όσα αρνητικά συναισθήματα συλλέξαμε και αποθηκεύσαμε ως τώρα, όπως ο φόβος, η ντροπή, η ενοχή, η θλίψη , η οργή και στέκονται ανάμεσα σε μας και στην ευτυχία μας ,ατομική και συλλογική, μας είναι απαραίτητη η φυσική μας περιέργεια. Το είδος της αθώας περιέργειας , του «ανοίγματος» σ' έναν υπέροχο κόσμο θαυμάτων όπως ακριβώς τον βλέπει ένα μικρό παιδί, που τον ανακαλύπτει σε κάθε βήμα!
Ένα άλλο αναγκαίο εφόδιο στην πορεία της μεταμόρφωσης είναι ο πειραματισμός, η παιχνιδιάρικη προθυμία να ενεργούμε σαν παιδιά ξανά! Η ετοιμότητα να χοροπηδάμε πάνω-κάτω, να αναλαμβάνουμε ακόμη και παράλογες δράσεις, καθώς εξερευνούμε τον εαυτό μας, τον κόσμο μας, την πραγματικότητα μας. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε για μόνιμο σύντροφο μας σ' αυτή την περιπέτεια το κέφι μας, την καλή μας διάθεση, το να περνάμε καλά, το να έχει πλάκα και να μας διασκεδάζει, το να χαιρόμαστε με όσα κάνουμε.
Και τέλος το να ενεργούμε σα να είμαστε ήδη οι Έλληνες που θέλουμε να είμαστε. Η περιέργεια, ο πειραματισμός και η «δράση σα να είμαι ήδη » είναι οι τρεις συντελεστές που χτίζουν αυτοπεποίθηση σε άτομα και ομάδες και χτίζουν «brands» που αποπνέουν αυθεντικότητα, γνησιότητα και εμπνέουν την επιθυμία στον καθένα να γίνει Ένα με αυτά.   Κάπως έτσι η περιστασιακή διεθνής συμπαράσταση όπου εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι ισχυρίζονται πως .   «We are all Greeks» γίνεται πραγματικότητα, χωρίς να γίνει φτηνό κλισέ τύπου Coca Cola της Μεσογείου, χωρίς να ξεπέσει σε αναχρονιστικές γραφικότητες τύπου Zorba the Greek, χωρίς διανοητικά «κολλήματα» παρελθοντολαγνείας, κενά από νόημα και ουσία εδώ και τώρα.


Αγκυροβόλημα στο Μύθο

Η Ελληνική Μυθολογία , ο μύθος της Ελλάδας, ο μύθος των Ελλήνων Ηρώων και οι Περιπέτειες, οι Άθλοι τους, είναι το πιο ρεαλιστικό και αποτελεσματικό anchoring , που κάθε διαφημιστής και ειδικός του marketing ονειρεύεται και είναι έτοιμο, στη διάθεση του , εδώ και 3.000 χρόνια!

Τι είναι το anchoring στο NLP;
Το να « αγκυροβολείς» την αντίληψη σου στις καταστάσεις εκείνες της ύπαρξης όπου νιώθεις ολοκληρωτικά δυνατός, ολοκληρωτικά αγαπητός, ολοκληρωτικά δραστήριος, ενεργοποιημένος, ενθουσιασμένος, που έχεις την αίσθηση ότι θα μπορούσες να έχεις ό,τι επιθυμείς, σε μια εποχή που θα μπορούσες να τα έχεις όλα και τέλος την αίσθηση ότι κρατάς την κοιλιά σου από τα γέλια!
Για να το πετύχουμε αυτό χρειάζεται ν'αφήσουμε την Αρνητική Άγκυρα και να κρατήσουμε την Θετική και να δοκιμάσουμε την αποτελεσματικότητα της αρκετές φορές.
Μ' αυτό τον τρόπο στο NLP αλλάζουμε την προσωπική μας ιστορία, όταν αποταυτιζόμαστε μ' ένα γεγονός του παρελθόντος που γίνεται τροχοπέδη στο παρόν και στο μέλλον μας.
Για να αλλάξουμε χρειάζεται ν'ανακαλύψουμε τα μέσα, τους πόρους, τα αποθέματα, τις πηγές μέσα μας που χρειαζόμαστε και δεν τα διαθέταμε τότε που συνέβη αυτό που έγινε πρόβλημα και τροχοπέδη για
μας.
Αυτές οι πηγές γίνονται η άγκυρα ή οι άγκυρες και η διέξοδος μας, τις «στοιβάζουμε» / αποθηκεύουμε ως αισθήσεις στο σώμα μας, στο νου μας, στην αντίληψη μας και βεβαιωνόμαστε ότι είναι πιο ισχυρές από την αρνητική άγκυρα που συνδέεται με το γεγονός -τροχοπέδη του παρελθόντος.
Ξαναζούμε μέσα μας την θετική άγκυρα όπου βρίσκονται τα αποθέματα μας μέχρι η αρνητική κατάσταση να καταρρεύσει εντελώς.
Χαμένες αξίες και τούρκικα σήριαλ

Στο τρίπτυχο : «Φαντάζομαι, ερωτεύομαι, δημιουργώ» υπάρχουν οι χαμένες αξίες, μαζί με την σκιά της ανάμνησης των χαμένων πατρίδων, που έκαναν τα .τούρκικα σήριαλ τόσο δημοφιλή στην Ελλάδα!

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή καθηγητή Κοινωνικής και Πολιτικής Ανάλυσης της Επικοινωνίας και πρόεδρο του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργο Πλειό η μεγάλη επιτυχία των τουρκικών σήριαλ έχει να κάνει κυρίως με: «τον συνδυασμό της σύγχρονης εικόνα της τουρκικής κοινωνίας που βλέπουμε οι δημιουργοί των τουρκικών σήριαλ να έχουν καταφέρει και να έχουν εντάξει απόλυτα αρμονικά και καλλιτεχνικά και τον παραδοσιακό, ανατολίτικο τρόπο ζωής και σκέψης. Αυτό προκαλεί στον Έλληνα μία ρομαντική διάθεση, καθώς μεταφέρονται εικόνες και συμπεριφορές που έχουμε ξεχάσει. Η ιεραρχία μέσα στην οικογένεια, ο σεβασμός σε θεσμούς, όλοι η οικογένεια στο τραπέζι, τα φαγητά, τα γλυκά, κάνουν πολλούς και αναπολούν κοινά στοιχεία της ελληνικής κοινωνίας πριν από 40 και 50 χρόνια».

Όπως εξηγεί ο κ. Πλειός, σε αυτό το σημείο συναντιέται η ανάγκη του Έλληνα να επιστρέψει ή απλά να θυμηθεί αυτές τις εποχές, με την ανάγκη που έχει ως άνθρωπος να δει τους γείτονες πιο φιλικά και όχι ως μία μόνιμη απειλή. «Ασφαλώς και η εικόνα που παρουσιάζουν τα τουρκικά σήριαλ δεν αντιπροσωπεύει την πραγματικότητα σε μεγάλο βαθμό. Είναι εξωραϊσμένη και δείχνει μόνο τη μία πλευρά της Τουρκίας. Ωστόσο, αν και αυτό σίγουρα έχει μία σκοπιμότητα και δεν είναι καθόλου τυχαίο, είναι και μία γενικότερη κατάσταση που αφορά τις σαπουνόπερες παντού», λέει ο καθηγητής.

Όπως υποστηρίζει, οι έλληνες δημιουργοί δεν ανοίγονται. Φοβούνται τις καινοτομίες και τα πειράματα και καταφεύγουν σε δοκιμασμένες συνταγές. Χρειάζεται πειραματισμός, αλλιώς δεν γίνεται. Οι επόμενες ελληνικές σειρές θα πρέπει να δείξουν μία διάθεση κι αυτές να αγγίξουν τις ρομαντικές χορδές του Έλληνα. Σε ανθρώπινο δυναμικό δεν υστερούμε από τους Τούρκους. Το αντίθετο. Χρειάζεται μόνο φαντασία, αλλά και στήριξη οικονομική από τα κανάλια και τα ελληνικά σήριαλ θα ξαναμπούν στις καρδιές των Ελλήνων, τονίζει.

Από την ακριβέστατη ανάλυση του καθηγητή Πλειού κρατώ κυρίως τις αξίες και την αναπόληση τους από μεγάλη μερίδα Ελλήνων και την ανάγκη για καινοτομίες σε ευρείας κατανάλωσης προϊόντα όπως οι σαπουνόπερες και .. ..όχι μόνο!

Αξίες, πεποιθήσεις, συμπεριφορές

Τι ακριβώς είναι οι Αξίες ; Θ'αφήσω τους Tad James και Wyatt Woodsmall να δώσουν τον ορισμό μέσα από την προσέγγιση του NLP:
«Οι Αξίες στο NLP είναι το πρώτο επίπεδο όπου όλα τα φίλτρα αποκτούν περιεχόμενο μέσα μας και στην ουσία είναι οι ίδιες ένα φίλτρο αξιολόγησης.
Οι Αξίες είναι το πώς αποφασίζουμε για το αν οι πράξεις μας είναι καλές ή κακές, σωστές ή λάθος. Το πώς αποφασίζουμε πως νιώθουμε για τις πράξεις μας. Οι Αξίες είναι τακτοποιημένες σε μια ιεραρχία με την πιο σημαντική απ' όλες στην κορυφή και την λιγότερο σημαντική στο τέλος. Ο καθένας από μας έχει μοντέλα του κόσμου που ποικίλουν (ανάλογα με τις εσωτερικές αναπαραστάσεις που έχουμε για το πώς είναι ο κόσμος) και οι αξίες μας συσχετίζονται με το πώς είναι τα μοντέλα μας του κόσμου. Όταν επικοινωνούμε με τον εαυτό μας ή με τους άλλους, αν το μοντέλο του κόσμου που έχουμε συγκρούεται με τις δικές μας αξίες ή με τις αξίες των άλλων τότε είναι πολύ πιθανό να ξεσπάσει σύγκρουση.
Ο Richard Bandler , από τους δημιουργούς του NLP λέει ότι: Αξίες είναι εκείνες οι ιδέες στις οποίες είμαστε πρόθυμοι να επενδύσουμε χρόνο, ενέργεια και αποθέματα, πηγές, είτε για να τις υλοποιήσουμε είτε για να τις αποφύγουμε!».
Οι Αξίες αποτελούν γενικεύσεις για βαθιά συστήματα πεποιθήσεων που μπορεί να είναι είτε υποσυνείδητα είτε συνειδητά και αφορούν τη σημασία τους και τα κριτήρια με τα οποία αξιολογούμε τι είναι θετικό και τι αρνητικό.
Οι Αξίες μπορούν ν'αλλάξουν ανάλογα με το πλαίσιο στο οποίο τις τοποθετούμε. Γι αυτό συνήθως έχουμε συχνά άλλες αξίες για το τι θέλουμε σε μια σχέση , από το τι θέλουμε στην εργασία μας. Από την στιγμή που οι Αξίες σχετίζονται με το πλαίσιο στο οποίο βρίσκονται, σχετίζονται ταυτόχρονα και με την κατάσταση, την θέση στην οποία βρίσκεται το άτομο, αν και όχι στο βαθμό που σχετίζονται μ' αυτό οι πεποιθήσεις, το επόμενο φίλτρο που διαθέτουμε .
Το πώς οι άνθρωποι κωδικοποιούν τις πιο αγαπημένες τους αξίες, πεποιθήσεις και συμπεριφορές έχει βαθιά επίδραση στην προσωπικότητα τους. Έχοντας πληροφορίες για το background του πως σχηματίστηκαν αυτές οι αξίες, οι πεποιθήσεις και συμπεριφορές, πως κωδικοποιήθηκαν στον εγκέφαλο, για το πώς οι άνθρωποι κρίνουν το καλό ή το κακό, το σωστό ή το λάθος, μπορούμε επίσης να προβλέψουμε τις εσωτερικές τους καταστάσεις όταν αντιδρούν σε κάποιες περιστάσεις και άρα να προβλέψουμε την συμπεριφορά τους.
Γνωρίζοντας τα παραπάνω μπορούμε επίσης να αλλάξουμε τις αξίες τους. Γιατί οι Αξίες είναι πρωταρχικά υπεύθυνες για την κινητοποίηση μας και καθορίζουν το πώς ξοδεύουμε τον χρόνο μας και μέσα από ποιες δράσεις. Οι Αξίες είναι το πώς οι άνθρωποι επιλέγουν και αξιολογούν τις δράσεις τους.»

Lifestyle ή ... πως ο Μανολιός έβαλε τα ρούχα του αλλιώς!

Ο Πέτρος Κωστόπουλος πρόσφατα δήλωσε δημόσια : «Απέτυχα» . Αν αυτός που υπήρξε ο πολιτιστικός γκουρού του ελληνικού "1ifesty1e"απέτυχε , μαζί του απέτυχε και όλο το τεχνητό πολιτιστικό εποικοδόμημα που δημιουργήθηκε με την συναίνεση μεγάλου αριθμού Ελλήνων, μέσα από την ανάγκη τους για καλή ζωή και οικονομική αφθονία, την διάθεση να ξεφύγουν από τη μιζέρια και τα ραγιάδικα κατάλοιπα και να νιώσουν Ευρωπαίοι.
Είναι γεγονός πως οι Έλληνες ήθελαν να πατήσουν γερά, με το ένα τουλάχιστον πόδι τους στην Ευρωπαϊκή Δύση και να πάψουν να είναι οι φτωχοί συγγενείς, πρώην ραγιάδες των Οθωμανών.
Το μοντέλο του lifestyle απέτυχε και πάει ν'αντικατασταθεί από ένα νέο ναρκισσιστικό μοντέλο εξωραϊσμένης ελληνικότητας....Η Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών, η Ελλάδα που ανήκει στη Δύση, η Ελλάδα που ανήκει στους Έλληνες, γίνεται η Ελλάδα που ζητά να της δώσουν μια ευκαιρία οι ..μη Έλληνες !

Πόσες φορές ο Μανολιός θα χρειαστεί να φορέσει τα ρούχα του αλλιώς;

Ο ήρωας βασιλιάς είναι γυμνός .

Στα δικά μου μάτια ο Έλληνας, όπως και ο βασιλιάς του παραμυθιού, είναι πλέον γυμνός: Δεν έχουμε πουθενά να κρυφτούμε, πίσω από κανένα ένδοξο παρελθόν, πίσω από τίποτα και από κανέναν. Οι πολιτικοί μας απέτυχαν, οι πολιτιστικοί γκουρού που καθόρισαν τον τρόπο ζωής μας απέτυχαν, εμείς αποτύχαμε και χρεωθήκαμε μέχρι το λαιμό, για να ζήσουμε την ψευδαίσθηση ότι είμαστε κάτι άλλο από αυτό που πραγματικά είμαστε: πληγωμένοι Νάρκισσοι , ήρωες που ξέχασαν τους άθλους τους και τους αυθεντικούς τους Μύθους.
Η νηπιαγωγός του τετράχρονου Γιάννη ζήτησε από τα παιδιά της τάξης της να ζωγραφίσουν τι θέλουν να γίνουν όταν μεγαλώσουν. Ο Γιάννης ζωγράφισε ένα ανθρωπάκι με τις κεραίες του τεντωμένες αντί γι' αυτιά, να κρατάει κάτι σαν πέτρα.
«Τι είναι αυτό Γιάννη, τι θέλεις να γίνεις άμα μεγαλώσεις;» ρώτησε η νηπιαγωγός. «Είμαι ήρωας και έχω βρει τον Κρύσταλλο που θα σώσει την χώρα μου!» απάντησε ο τετράχρονος Γιάννης.
Σ' αυτή την ιστορική πολιτική συγκυρία εμείς οι Έλληνες καλούμαστε , ακριβώς όπως ο Γιάννης, από την ίδια μας τη φύση, να είμαστε ήρωες και να ανακαλύψουμε τον διαυγή Κρύσταλλο της αυτό-θεραπείας , που μπορεί να σώσει εμάς, την χώρα μας και ό,τι πολύτιμο υπάρχει σ' αυτήν και ανήκει σε όλη την ανθρωπότητα.
Γιατί εμείς είμαστε οι διαχειριστές, οι μόνοι που έχουν την ευθύνη, το κουράγιο και την πρόθεση να μοιραστούν τους θησαυρούς τους με όλους κάτω απ' τον ήλιο, όπως πάντα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Timeline Therapy and the Basis of personality, Tad James & Wyatt Woodsmall, Meta Publications 1988.
2. Frogs into Princes, Bandler,Richard & Grinder John, Real People Press Moab, Utah,1979.
3. Psychological types, Jung Carl Princeton University Press, New Jersey, 1971.
4. Patterns of the hypnotic techniques of Milton H. Erickson, Bandler Richard, Grinder John , Delozier Judith, Meta Publications, 1977.
5. Awaken the giant within, Tony Robins, Simon &Schuster, 1997.
6. Training Manual for NLP practitioners, David Shephard, Performance Partnership, 2010.
7. Coaching skills for NLPers, David Shephard, Performance Partnership, 2010.
8. Οι φύλακες της παιδικής μας ηλικίας,Alice Miller, εκδόσεις Ροές, 2003.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.