Πέμπτη, 28 Φεβρουαρίου 2013

City Branding: Οι επτά συνήθειες των εξαιρετικά αποτελεσματικών πόλεων

#Του Greg Clark, blog.mipimworld.com
Την μετάφραση επιμελήθηκε ο Μανώλης Τσαγκαράκης

Οι επτά συνήθειες των εξαιρετικά αποτελεσματικών πόλεων: Προσφέροντας στην τοπική ηγεσία τη γέφυρα που συνδέει με επιτυχία τους πολίτες με τους φορείς της πόλης, γύρω από μια ταυτότητα και σκοπό.

Υπάρχει πλέον μια παγκόσμια συζήτηση για τις πόλεις και τις ταυτότητές τους που αξίζει να  αναλύσουμε το θέμα. Γνωρίζουμε ότι τις πόλεις της ακολουθεί η φήμη τους και η ταυτότητά τους, στοιχεία που θέλουν να προστατεύσουν και να ενισχύσουν, αλλά μπορεί να επιτευχθεί αυτό με την διαδικασία branding της πόλης; Και είναι το branding της πόλης διαφορετικό από το branding για ένα προϊόν ή μια εταιρεία;
Η οικοδόμηση μιας ταυτότητας και μιας καλής φήμης της πόλης είναι ένας από τους βαθυστόχαστους αλλά συχνά μυστηριώδης στόχους που αντιμετωπίζουν αυτοί που συμμετέχουν στα κέντρα λήψης αποφάσεων της πόλης. Αν μπορέσουμε να οικοδομήσουμε μια ταυτότητα πόλης που είναι ελκυστική, ισχυρή, «ζεστή», αυτή η ταυτότητα θα μας βοηθήσει να λύσουμε πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πόλεις. Μια θετική ταυτότητα μπορεί να μας δώσει το «ελαφρυντικό της αμφιβολίας» όταν αποφασίζονται κάποιες ενέργειες, μπορεί να διατηρήσει το ενδιαφέρον του κόσμου στην πόλη μας, ακόμη και όταν περνάμε δύσκολες στιγμές και να αναγκάσει τους άλλους να μας βοηθήσουν ακόμη και χωρίς αντάλλαγμα.Μια θετική ταυτότητα δίνει κίνητρο στους επενδυτές και στις επιχειρήσεις που διστάζουν , να μη μας εγκαταλείψουν ακόμη και όταν ο ανταγωνισμός γίνεται σκληρός. Η ταυτότητα της πόλης βοηθά τους ανθρώπους να αγκαλιάσουν την ψυχή της πόλης και να γίνουν φίλοι με τη πόλη, κι όχι μόνο πελάτες.

Είκοσι πέντε χρόνια πριν νομίζαμε ότι οι πόλεις χρειάζονται επωνυμίες σε μεγάλο βαθμό προκειμένου να προσελκύσουν τουρίστες. Αλλά από το 2011 και μετά διαπιστώνουμε ότι αυτό που δίνει την υπεροχή σε μια πόλη είναι οι έξτρα δραστηριότητες της εκεί όπου ανταγωνίζεται τις άλλες πόλεις. 
Παραδείγματος χάριν, πλέον δεν είναι το παν οι τουρίστες, αλλά και οι φοιτητές, οι ερευνητές, οι επενδυτές, οι επιχειρηματίες, τα ιδρύματα, οι αθλητικές εκδηλώσεις και τα επιχειρηματικά συνέδρια, τα γυρίσματα των ταινιών, τα φεστιβάλ, οι σύνοδοι κορυφής, οι τεχνολογικές εγκαταστάσεις και μια σειρά από άλλες δραστηριότητες που δεν είναι σταθερές όπως ένα μνημείο. Οι πόλεις δεν ανταγωνίζονται για να κερδίσουν σε αυτού του είδους τις δραστηριότητες. Δεν είναι αρκετό για μια πόλη να έχει μια ταυτότητα που να προσελκύει τους τουρίστες, οι πόλεις πρέπει να έχουν μια ταυτότητα που να «φτάνει» σε διαφορετικές αγορές και πελάτες ώστε να έχει την ίδια φήμη προς όλους τους ενδιαφερόμενους. Δεν μπορεί να έχει άλλη φήμη για τους φοιτητές και άλλη για τους επιχειρηματίες, π.χ. επειδή οι φοιτητές μπορούν να γίνουν επιχειρηματίες και οι επιχειρηματίες μπορούν να ξεκινήσουν ένα κύκλο σπουδών. Χρειαζόμαστε μια ιστορία-φήμη με στόχο όλες τις αγορές κι όχι μόνο μια διαφημιστική εκστρατεία σε μια μόνο αγορά.

Ο ανταγωνισμός για τη φιλοξενία των Ολυμπιακών Αγώνων και των Παγκόσμιων Κυπέλλων είναι απόλυτα διδακτικός. 
Συνήθως ακούμε ότι: «η πόλη με την καλύτερη τεχνική προσφορά δεν ήταν η νικήτρια». Ο κρυφός κανόνας είναι ότι η τεχνική προσφορά είναι μόνο ένα μέρος της διαδικασίας. Η ταυτότητα και η ιστορία που παρουσιάζουν οι πόλεις που υποβάλλουν την υποψηφιότητα τους είναι ένα σημαντικό μέρος της επικοινωνίας. Το ζητούμενο είναι το κατά πόσο οι πόλεις καταφέρνουν να ευθυγραμμίσουν την ταυτότητα τους με αυτή του Αθλητικού γεγονότος. Οι πόλεις που κερδίζουν, αποδεικνύουν ότι μπορούν να προβάλουν αποτελεσματικά τις κοινές αξίες, τις προσδοκίες, τις ανησυχίες και τις προτεραιότητες του γεγονότος με τους διοργανωτές, δηλ. όχι μόνο μέσω τεχνικών παρατηρήσεων, αλλά και με την προσωπικότητα τους.

Το Λονδίνο κέρδισε την διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2012 χωρίς την καλύτερη τεχνική προσφορά. Η Βαρκελώνη δεν είχε τις προϋποθέσεις να είναι η Πρωτεύουσα της Μεσογειακής Ένωσης, αλλά της δόθηκε ο ρόλος ούτως ή άλλως παρά την ισχυρή προσφορά από τη Μασσαλία. Όταν η Βραζιλία έθεσε την υποψηφιότητά της για τη διοργάνωση του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2014, οι άλλοι συνυποψήφιοι συνειδητοποίησαν ότι δεν θα μπορούσαν  να κερδίσουν. Μερικά μέρη έχουν ισχυρές ταυτότητες αναπόφευκτα έχουν προβάδισμα σε διαγωνισμούς αυτού του είδους.

Έχοντας μια σαφή ταυτότητα σημαίνει ότι η πόλη μπορεί να ευθυγραμμίσει την ταυτότητά της με την ταυτότητα των άλλων ώστε να δημιουργήσει μια ισχυρή συμμαχία, μια συμβατότητα μεταξύ τους και μια κοινή μοίρα. Έτσι, χωρίς σαφή ταυτότητα είναι δύσκολο να κερδηθούν διαγωνισμούς για τις παραπάνω δραστηριότητες.

Αυτό δεν ισχύει για τη διοργάνωση παγκόσμιων γεγονότων. Η εξαγωγή των προϊόντων των επιχειρήσεων μιας πόλης, η προσέλκυση κυβερνητικών χρηματοδοτήσεων και η επιλογή της πόλης για να γυριστεί μια ταινία ή μια σύνοδος κορυφής υπόκεινται επίσης στο βασικό «νόμο» της οικοδόμησης σχέσεων και της συναισθηματικής επικοινωνίας που πηγαίνει με αυτό.

Η ταυτότητα της πόλης μπορεί να είναι κι ένας μηχανισμός συνεργασίας για τα ενδιαφερόμενα μέρη που θέλουν να δείξουν ποιά πράγματα μπορεί η πόλη να κάνει καλά.Χωρίς μια κοινή ταυτότητα της πόλης υπάρχουν μόνο οι ατομικές ιστορίες του κάθε οργανισμού ή του κάθε ατόμου που είναι αρκετά διασκορπισμένες για να διαδοθούν με αυτοπεποίθηση. «Οι πόλεις χρειάζονται ένα τραγούδι ακόμη και αν έχουν πολλές φωνές».

Τι κάνουν λοιπόν οι επιτυχημένες πόλεις για να ανακαλύψουν και να επικοινωνήσουν την ταυτότητά τους; Ποιες είναι οι συνήθειες της επιτυχίας των πόλεων που τους επιτρέπει να στεφτούν νικητές στον πόλεμο μεταξύ των πόλεων, κάτι που συχνά μένουν απαρατήρητα; Το θαυμάσιο βιβλίο του Steven Covey μας δίδαξε ότι υπάρχουν πάντα επτά νόμοι για την επιτυχία, οι οποίοι είναι οι παρακάτω:

1. Προτεραιότητα στην ταυτότητα και τη φήμη της πόλης
Οι πόλεις πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην σκέψη και στον τρόπο επικοινωνίας σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο. Η απόφαση για να οικοδομήσουμε μια ταυτότητα και μια φήμη είναι ένα σημαντικό βήμα που απομακρύνει τις πόλεις από την απλή παροχή υπηρεσιών και βελτίωση των υποδομών στο σκεπτικό του «να κερδίζεις φίλους και να επηρεάζεις τους άλλους».
Αυτό είναι δύσκολο να γίνει επειδή τα μέσα ενημέρωσης, η αντιπολίτευση καθώς και οι πολίτες είναι μερικές φορές επιφυλακτικοί σχετικά με την αξία της ταυτότητας της πόλης. Οι δήμαρχοι συνήθως αντιμετωπίζουν δημόσιες επικρίσεις από τις εφημερίδες αν ξοδέψουν πάρα πολλά χρήματα για ένα λογότυπο, ένα σλόγκαν, ή αν φιλοξενήσουν ένα ακριβό γεγονός. Αλλά η ιεράρχηση αυτού του τρόπου εργασίας σημαίνει να κάνουν πράγματα με τον σωστό τρόπο και να γίνουν καλά. Απαιτεί βαθιά σκέψη, ανάλυση και σοφία. Υπάρχουν καλοί τρόποι και κακοί τρόποι για να γίνουν αυτά και θα πρέπει να γνωρίζουμε τη διαφορά. Οι κακοί τρόποι είναι τελείως χάσιμο χρόνου.

Η Σιγκαπούρη και το Αμπού Ντάμπι έχουν επενδύσει αποφασιστικά στην οικοδόμηση της παγκόσμιας απήχησης ταυτότητάς τους και έχουν κερδίσει την λαϊκή υποστήριξη και το ενδιαφέρον, επειδή οι ταυτότητες τους βασίζονται στη βαθιά κατανόηση του «εαυτού» τους και της αυστηρής αξιολόγησης του τι θέλει ο κόσμος τώρα και τι θα επιδιώξει στο μέλλον.

2. Γνωρίστε την πόλη σας καλά
Το πρώτο καθήκον για έναν «ηγέτη» της πόλης είναι να ξέρει την πόλη του. Αυτό σημαίνει ότι συνδέει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον που επιτρέπουν την κατανόηση της προέλευσης της πόλης, τη πορεία της, των ανθρώπων που υπάρχουν στην πόλη, των αποφάσεων που λαμβάνονται, των  αξιών και το όραμα που οδηγούσε την πόλη στο παρελθόν και το ρόλο που είχε διαδραματίσει, και που ακόμη μπορεί να παίξει στις ζωές των ανθρώπων που ζουν εδώ ή που την επισκέπτονται. Η μοναδική ιστορία της πόλης πρέπει να είναι σαφής και να διαδίδεται με το σωστό τρόπο.
Πολλές πόλεις έχουν περισσότερες από μία ιστορία, έχουν τη δυνατότητα να αντιπροσωπεύουν ταυτόχρονα διαφορετικά πράγματα που μπορούν να προσφέρουν μεγάλη γκάμα από «εναλλακτικές λύσεις» και σε μοναδικούς συνδυασμούς. Μπορούν να δεχθούν και να ενσωματώσουν και ενός είδους ασάφεια. Σκεφτείτε την Ιερουσαλήμ ή την Κωνσταντινούπολη.
Είναι απαραίτητο για να είμαι ειλικρινής, να δείτε το πλήρες ιστορικό , και να γνωρίζεται με ακρίβεια τα μοναδικά χαρακτηριστικά μιας πόλης. Πρέπει να τιμούμε την πόλη προκειμένου να δούμε τι κρύβεται πίσω από την ιστορία της. Πρέπει να ξέρουμε το DNA της πόλης.
Το Κέιπ Τάουν φιλοξένησε το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου το 2010 μαζί με άλλες πόλεις της Νοτίου Αφρικής. Παρά το αποικιοκρατικό ιστορικό και τις φυλετικές διαμάχες το Κέιπ Τάουν αναδείχθηκε ως μια ξεχωριστή και διαφορετική πόλη με μεγάλο πνεύμα και σκοπό, καθώς και με ένα εξαιρετικά ποικιλόμορφο και «γοητευτικό» πληθυσμό, που είναι σε θέση να προχωρήσει μπροστά μέσα στα επόμενα 20 χρόνια.

3. Γνωρίστε τις άλλες πόλεις πολύ καλά
Γνωρίζοντας τον εαυτό μας και τους άλλους σημαίνει να  είμαστε πρόθυμοι να είμαστε ταπεινοί, να δούμε δηλαδή ότι οι άλλοι είναι καλύτεροι από εμάς σε ορισμένα σημεία και τι πρέπει να μάθουμε από αυτούς. Αν δεν κατανοήσουμε πλήρως τα πλεονεκτήματα των άλλων είναι δύσκολο να ανακαλύψουμε τις αδυναμίες μας. Οι ηγέτες λοιπόν λένε συχνά ότι μελετώντας το πώς μια πόλη συγκρίνεται με τις άλλες το κάνουν εν μέρει για να δουν πόσο ανταγωνιστική είναι η πόλη και το σημαντικότερο για να δουν ποιες άλλες πόλεις σημειώνουν πρόοδο και τα πηγαίνουν καλά έτσι ώστε να μπορούμε να μάθουμε από αυτές.
Η γνώση και η κατανόηση των πλεονεκτημάτων των άλλων πόλεων είναι το κλειδί, αλλά είναι επίσης σημαντικό να γνωρίζουμε τι θέλουν οι επενδυτές και τα διάφορα ταλέντα. Τι λέει όμως η πλευρά της ζήτησης; Τι χρειάζονται και πώς μπορούν να επικοινωνούν την προσφορά τους; Για πολλές πόλεις η αδυναμία να κατανοήσουν την προσφορά από την τεκμηριωμένη άποψη της κατανόησης της παγκόσμιας ζήτησης είναι η μεγάλη τους αδυναμία. Δεν μπορούν να βλέπουν τους εαυτούς τους «από έξω προς τα μέσα» επειδή δεν ξέρουν τι σκέφτεται «το εξωτερικό».
Οι Ελβετικές πόλεις μας έχουν μάθει πολλά σχετικά με το τι κάνει μια τοποθεσία επιτυχημένη για τις βιομηχανίες , μελετώντας τι κάνουν οι άλλοι. Κοιτάξτε τη δουλειά που έχει κάνει η Βασιλεία για να κατανοήσετε ποια είναι τα συστατικά για την επιτυχή επιλογή τοποθεσιών για τις φαρμακοβιομηχανίες και θα δείτε ένα πολύ καλό παράδειγμα της κατανόησης τόσο της παγκόσμιας ζήτησης όσο και των καλών πρακτικών σε παγκόσμιο επίπεδο.

4. Δημιουργήστε μια οικογένεια για την πόλη
Μια πόλη είναι ένα «διάσπαρτο δίκτυο» των διαφόρων οργανώσεων που συνθέτουν τη διακυβέρνηση και τα ενδιαφερόμενα μέρη της. Η κυβέρνηση της πόλης είναι ένα από αυτά αλλά δεν έχει το μονοπώλιο των πόρων ή των περιουσιακών στοιχείων, και ως εκ τούτου θα πρέπει να ηγείται των άλλων. Η κυβέρνηση της πόλης πρέπει να οικοδομήσει μια οικογένεια με τους οργανισμούς όπου ο καθένας τους θα έχει τη δική του ταυτότητα, αλλά θα αποτελεί μέρος της συλλογικής ταυτότητας που είναι η οικογένεια. Αυτό φυσικά δεν είναι εύκολο οι σημαντικοί οργανισμοί και οι φορείς είναι μέρος και άλλων οικογενειών (όπως διεθνείς εταιρείες, εθνικές ή περιφερειακές κυβερνήσεις, ιδρύματα, κλπ). Έχουν αφοσιωθεί και σε άλλα μέρη. Χρησιμοποιούν διαφορετικές «επωνυμίες» και δεν μπορούν να βλέπουν τους εαυτούς τους ως μέλη της οικογένειας της πόλης πάρα πολύ εύκολα. Πρέπει όμως να «υιοθετηθούν» και αυτό συχνά σημαίνει ότι η πόλη πρέπει να γίνει μέρος της οικογένειάς τους συμβάλλοντας στην επιτυχία αυτής της οικογένειας στη συννενόηση.
Το Άμστερνταμ και το Βερολίνο έχουν δημιουργήσει το «κλαμπ των εταίρων» για τη διαχείριση ταυτότητας και της επωνυμίας τους. Οι εταίροι κατέχουν και διαχειρίζονται τις ταυτότητες του «I Amsterdam» και το «Be Berlin» για λογαριασμό πολλών που τις ακολουθούν. Οι οργανώσεις αυτές συνεταιρίζονται στην οικογένεια για την ταυτότητα της πόλης τους και στην διαμοίραση των πόρων τους.

5. Κάντε την υπόσχεση της πόλης προσωπική
Μόλις μια ταυτότητα πόλης αναδύεται και αποκρυσταλλώνεται, και φυσικά γνωρίσουμε τι ψάχνει ο έξω κόσμος, είναι σημαντικό να γίνει προσωπική υπόθεση για τους ανθρώπους που θέλουμε να προσελκύσουμε ή να διατηρήσουμε στην πόλη. Τα ιδρύματα, οι εταιρείες και η διοργάνωση των γεγονότων διοικούνται από ανθρώπους. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να γνωρίζουμε ποιό μέρος της πόλης μπορεί να συμβάλλει στην επιτυχία ή στην ευημερία και δείχνοντας πόσο αποτελεσματικά μπορούμε να προσθέσουμε αξία σε αυτά. Η πόλη μας θα μπορούσε να είναι ένα μέρος της ευκαιρίας, ένα χωνευτήρι, μια διασταύρωση ή μια ανοικτή πόλη με απόλυτη ελευθερία σκέψης, ή θα μπορούσε να έχει ένα επιχειρηματικό πνεύμα, ή ένα μέρος για εφευρέσεις, ένα ιερό ή ένα καταφύγιο, ένα μέρος μάθησης. Μπορεί να είναι πολλά από αυτά τα πράγματα. Η προσωπικότητα της πόλης έρχεται στη ζωή μόνο όταν περιγράφεται τι μπορεί να προσφέρει στους άλλους με τρόπους που να έχει νόημα για αυτούς. Πώς μπορούν να γίνουν φίλοι; Πώς μπορεί η πόλη να τους βοηθήσει να αξιοποιήσουν το δυναμικό ή τις φιλοδοξίες τους;
Η πρωτοβουλία της Βαρκελώνης «Do it in Barcelona!» ή «Κάν 'το στην Βαρκελώνη!» δεν είναι απλά ένας τρόπος για να προσελκύσει επιχειρηματίες, είναι ο τρόπος που υποδηλώνει ότι η Βαρκελώνη παρέχει μια ειδική πλατφόρμα για την επιχειρηματική επιτυχία.

6. Ανανεώστε την πόλη και να ευθυγραμμίσει την εμπειρία με την ταυτότητα της
Η δομή των πόλεων μπορεί να φθαρεί ή να εξαντληθεί. Οι άνθρωποι κουράζονται από τους τουρίστες ή οι δρόμοι και τα σιδηροδρομικά δίκτυα έχουν παραχρησιμοποιηθεί ή η υπηρεσία δεν πάει καλά. Αυτό είναι φυσιολογικό, και πρέπει να αναμένεται. Από τη στιγμή που έχουμε την ταυτότητα της πόλης, έχουμε δώσει και μια υπόσχεση ότι η πόλη μας θα είναι αυτή που παρουσιάζουμε ότι είναι. Είναι απαραίτητο λοιπόν να αναβαθμίζουμε, να ανανεώνουμε και να φρεσκάρουμε την εμπειρία που έχουν οι άνθρωποι της πόλης μας. Η ταυτότητα και η φήμη θα μας βοηθήσουν να κάνουμε το καλό αλλά στο τέλος η εμπειρία της πόλης θα πρέπει να ευθυγραμμιστεί με την ιστορία μας. Χρειαζόμαστε όλη την οικογένεια να μας βοηθήσει να το κάνουμε αυτό.
Θα πρέπει να λύσουμε τα προβλήματα με αυστηρότητα καθώς αυτά προκύπτουν και να φτάσουμε στο σημείο όπου θα μπορούμε να τα αποτρέπουμε πριν αυτά φανούν, γιατί ξέρουμε ότι έτσι προστατεύουμε την ταυτότητά μας από τη φθορά. Η διατήρηση ενός καλού κλίματος, της ανοικτής πρόσβασης και η καλή υποδομή απαιτούν την συνεχή προσοχή όλων. Δεν μπορούμε απλά να επικεντρωθούμε στην προώθηση των θετικών αλλά πρέπει να διατηρήσουμε και καλό κλίμα.
Όταν η Νέα Υόρκη αντιμετώπισε το πρόβλημα της εγκληματικότητας στη δεκαετία του 1990, ανανέωσε την ταυτότητα της ως μια μεγάλη πόλη για τους απλούς ανθρώπους και τους επιχειρηματίες, κάτι που δεν έχει αλλάξει από τότε.

7. Κατασκευάστηκε από την επόμενη γενιά της πόλης με ακεραιότητα και συνέπεια.
Η οικοδόμηση μιας ταυτότητα της πόλης είναι ένα μακροπρόθεσμο παιχνίδι. Τα οφέλη έρχονται μακροπρόθεσμα, αλλά χτίζονται με την πάροδο του χρόνου. Έτσι, στους ηγέτες της πόλης θα πρέπει να αναγνωρίζεται για τον «αγώνα που κάνουν» και να μην ενθαρρύνονται στο να προσπαθήσουν να κερδίσουν το χρυσό μετάλλιο πριν από το τέλος της κούρσας. Οι «γρήγορη νίκες» δεν πρέπει ποτέ να προηγούνται εις βάρος των μακροπρόθεσμων κερδών. Επειδή η ταυτότητα της πόλης χτίζεται με την πάροδο του χρόνου, είναι μια κληρονομιά για τις επόμενες γενιές και οι ηγέτες της πόλης θα πρέπει να κριθούν, όχι από το αν είχαν γρήγορα αποτελέσματα αλλά από το αν η ταυτότητα και η φήμη της πόλης βελτιώθηκε υπό την ηγεσία τους. Οι ηγέτες της πόλης θα πρέπει να είναι σίγουροι στο ρόλο τους στην ιστορία εφόσον καταφέρουν «να πάνε μπροστά» τη πόλη.
Το Τορίνο είχε δύο μεγάλους ηγέτες δεδομένου ότι αγωνίστηκε να αντιμετωπίσει την βιομηχανική κρίση στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Και ο Valentino Castellani και ο Sergio Champiarino έχουν δημιουργήσει την ταυτότητα της πόλης και ανανέωσαν αυτά που προσφέρουν, και φυσικά εκείνοι που ακολουθούν (αυτή τη πρακτική) θα κάνουν το ίδιο. Το Τορίνο έχει μια μακροπρόθεσμη πορεία της ανάκαμψης η οποία θα διαρκέσει για αρκετούς επιχειρηματικούς κύκλους για να ολοκληρωθεί. Αυτό συμβαίνει και για τις αναδυόμενες πόλεις. Το Σάο Πάολο μπορεί να είναι η πιο σημαντική πόλη στο νότιο ημισφαίριο, αλλά δεν έχει φτάσει ακόμα εκεί ακόμα, οπότε απαιτείται υπομονή.

Γνωρίζουμε ότι η ταυτότητα της πόλης μπορεί να είναι ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο για τους «τέκτονες» της πόλης και δεν είναι δυνατόν να επιτύχει αν εμείς την αγνοούμε. Αλλά για να φτάσουμε εκεί απαιτεί μεγάλη επιδεξιότητα και προθυμία να εργαστούν σκληρά και με συνέπεια.

Μια μεγάλη πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι πόλεις προέρχεται από τον κυρίαρχο ρόλο των εθνικών κυβερνήσεων. Τον περασμένο αιώνα τα κράτη προσφέρουν μια σημαντική ταυτότητα για την επιλογή εναλλακτικών προορισμών για την διοργάνωση των δραστηριοτήτων που περιγράψαμε παραπάνω. Στον αιώνα μας, γνωρίζουμε ότι οι πόλεις και οι μητροπολιτικές περιοχές προσφέρουν την ανταγωνιστική πλατφόρμα που χρειάζονται τα έθνη και όμως υπάρχει ακόμα σύγχυση μεταξύ των εθνικών ταυτοτήτων και τις ταυτότητες των πόλεων. Είναι το Χονγκ Κονγκ μια κινεζική πόλη ή όχι; Πόσο Αγγλικό είναι το Λονδίνο; Είναι το Μιλάνο μέρος της Ιταλίας ή μια αντίδραση εναντίον του; Η Βομβάη ή Δελχί θα είναι η κύρια επιχειρηματική πόλη της Ινδίας; Αυτές οι ασάφειες απαιτούν περισσότερη επιδεξιότητα ώστε οι εθνικές κυβερνήσεις να μπορούν να συμβάλουν στην οικοδόμηση και προώθηση της ταυτότητας της πόλης, και να ενισχύσουν την υπόσχεση ότι θα το κάνουν, και το μέρισμα που θα παρέχουν στη χώρα, ως σύνολο πάντα. Η ευθυγράμμιση των εθνικών ταυτοτήτων και της πόλης αποτελεί μια βασική πρόκληση για την επόμενη δεκαετία.

Η ταυτότητα της πόλης δεν είναι αρκετή για να πετύχει από μόνη της, αλλά είναι ένα ουσιαστικό συστατικό. Οι πόλεις πρέπει να έχουν φιλόδοξους και ικανούς πολίτες, καλές υπηρεσίες, υγιές διακυβέρνησης, αποτελεσματικές υποδομές και σωστή διαχείριση των πόρων αλλά κι ένα καλό κλίμα για επενδύσεις. Αυτά τα πράγματα πρέπει να έρθουν μαζί με μια σωστή στρατηγική και μια ισχυρή βάση στήριξης.

Οι πόλεις πρέπει να διαχειρίζονται τις αλλαγές, να προσαρμόζονται στις μεταβαλλόμενες τάσεις και να διαμορφώσουν το μέλλον όπως θέλουν. Αλλά χωρίς ταυτότητα πόλης είναι πολύ πιο δύσκολο να το κάνουμε και το αποτέλεσμα θα είναι το λιγότερο θεμιτό. Το σημείο-κλειδί είναι:  η ταυτότητα να μην είναι μόνο για την «πώληση» της πόλη μας, είναι επίσης ζωτικής σημασίας για τη διαμόρφωση και την οικοδόμηση της πόλης μας, παρέχοντας στους ηγέτες της πόλης την «κόλλα» που μπορεί να συνδυάσει τους ανθρώπους και τους θεσμούς μαζί σε μια κοινή ταυτότητα και σκοπό.

Αυτό που ονομάζουμε ηγεσία της πόλης είναι πιο επιτακτικό από ότι οι περισσότεροι από εμάς είναι πρόθυμοι να δηλώσουν. Μόνο με την αφήγηση της ιστορίας για το πώς οι πόλεις μπορούν να είναι οι ηγέτες του 21ου αιώνα όπως ήταν στο παρελθόν, μπορούμε να ανακαλύψουμε τον μελλοντικό ρόλο τους στην καθοδήγηση των εθνών και των πολιτών για το μέλλον.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου