Τρίτη, 21 Οκτωβρίου 2014

Rebranding Ζαγοροχώρια

Χτίζοντας μια γέφυρα συνεργασίας μεταξύ τους, τα μέλη
 του ΖΕΝ έχουν απώτερο στόχο τη διαδικτύωση
 και με άλλους κοντινούς προορισμούς, όπως είναι
η Ηγουμενίτσα και τα Μετέωρα (Φωτογραφία: Βαγγέλης Ζαβός),
#ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΚΕΡΑΣΤΑ. ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

«Επειδή δουλεύαμε κυρίως με εσωτερικό τουρισμό, τώρα, λόγω κρίσης, είμαστε από τις πλέον πληγείσες περιοχές της Ελλάδας. Υπάρχει έντονα η ανάγκη να προσελκύσουμε ξένους. Προσπαθούμε να προσφέρουμε πολύ καλές υπηρεσίες και να έχουμε ένα δυνατό brand name. Να ανεβάσουμε τον πήχη». Βασίλης Κατσούπας, εστιάτορας στη Βίτσα και πρόεδρος του Zagori Excellence Network.

Και τα... αρχικά αυτού, ΖΕΝ: Zagori Excellence Network (Δίκτυο Αριστείας Ζαγορίου). Eνα σύγχρονο δίκτυο προώθησης της περιοχής των Ζαγοροχωρίων κυρίως στο εξωτερικό, ένα πείραμα συνεργασίας και εξωστρέφειας μεταξύ ανθρώπων που είδαν τα έσοδα των τουριστικών επιχειρήσεών τους (ξενοδοχεία, εστιατόρια και εταιρείες δραστηριοτήτων) να πλήττονται από την κρίση.
Η ιδέα ξεκίνησε από τα Ανω Πεδινά του Κεντρικού Ζαγορίου, με πρωτεργάτη τον Γιάννη Σκορδίλη του ξενώνα Αμαρυλλίς. Ωστόσο, το δίκτυο, εν μέρει, προϋπήρχε: «Ολοι εμείς που μαζευτήκαμε στην αρχή γνωριζόμασταν κυρίως μέσω των πελατών μας. Ερχόταν ένας πελάτης στο εστιατόριό μου στη Βίτσα και μου έλεγε “μ’ έστειλε ο Παπαευαγγέλου από το Πάπιγκο”. Εγώ δεν τον ήξερα τότε. Δημιουργήθηκε, δηλαδή, ένα δίκτυο που, κατά κάποιον τρόπο, ήδη υπήρχε», σύμφωνα με την περιγραφή του Βασίλη Κατσούπα.
Την κουβέντα μας συνοδεύει κόκκινο ζαγορίσιο κρασί στο δείπνο του ξενώνα Πύρρειον και στην απόλυτη βραδινή ησυχία των Ανω Πεδινών. Μαζί με τον πρόεδρο, γνωρίζουμε κι άλλα μέλη από τον ιστό του δικτύου, τους φιλικότατους οικοδεσπότες Ελένη και Ξενοφώντα Τράκη και τον διακριτικό Νίκο Πέτσιο από το Zagori Suites της Βίτσας. Νεότερος στην ηλικία, ο τριανταπεντάχρονος Αλέξης Στρατσιάνης έχει εγκατασταθεί στο χωριό τα τελευταία δύο χρόνια αναλαμβάνοντας τον οικογενειακό ξενώνα Πρίμουλα. Από τους πιο ενθουσιώδεις υποστηρικτές του ΖΕΝ, τονίζει ότι, «για να διαφημίσω αυτήν τη στιγμή τον ξενώνα μου στο εξωτερικό, θέλω ένα budget τεράστιο, ενώ, αν διαφημιστεί μια ολόκληρη περιοχή που έχει να δείξει κάποια πράγματα, σιγά-σιγά θα αυξηθούν οι τουρίστες και θα ωφεληθεί και ο δικός μου ξενώνας».

Πράγματι, το Ζαγόρι διαθέτει ασύλληπτο φυσικό πλούτο και έχει κρατήσει αναλλοίωτο έναν οικιστικό χαρακτήρα που του χαρίζει απαράμιλλη γοητεία. Δεν μπορεί να μην κλέψει την προσοχή σου το πέτρινο δάσος που ενέπνευσε τους τεχνίτες να δημιουργήσουν τις πέτρινες σκεπές στους οικισμούς του. Οπως και το επιβλητικό Φαράγγι του Βίκου, τα κρυστάλλινα νερά του Βοϊδομάτη, η κορυφή της Αστράγκας κι εκείνος ο περίπατος που κάναμε με τον Δημοσθένη Κοντογιώργης έως τη σπηλιά σύρριζα στους απόκρημνους βράχους της Αγίας Παρασκευής. Κοινές συνισταμένες για τα μέλη του ΖΕΝ, όπως εμείς τις αφουγκραστήκαμε, είναι η αγάπη για τη φύση που γεννάει την ανάγκη για ποιοτικό τουρισμό και η μεταξύ τους επαγγελματική αλληλοεκτίμηση.

Με κριτήριο την ποιότητα

Ο Αχιλλέας Παπαευθυμίου της εταιρείας δραστηριοτήτων Alpine Zone έχει εμπειρία 17 ετών και συνεργάζεται εδώ και χρόνια με τουριστικά γραφεία του εξωτερικού. Παρ’ όλα αυτά, συμμετέχει και στο ΖΕΝ, γιατί «είναι ένα Αριστείο του Ζαγορίου». «Υποστηρίζεις καλύτερα τη δουλειά σου όταν είσαι μέλος μιας συλλογικότητας αξιόλογων επιχειρήσεων. Κατά καιρούς είχαμε κάνει cluster, αλλά γενικά στην ομαδικότητα δεν είμαστε ό,τι καλύτερο ως λαός. Ο καθένας έχει μια σημαία και την κουνάει μόνος του». Παρόμοια εμπειρία καταθέτει και ο Διονύσης Στεφάνου της ταβέρνας Ριζά στην Ελάτη και συμπληρώνει: «Δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη αν γεμίζει ένα ξενοδοχείο ή μια ταβέρνα και δεν ενδιαφέρεται για το διπλανό». Παρεμπιπτόντως, η φημισμένη ζαγορίσια πίτα, η ψητή μελιτζάνα και το άπαιχτο κατσικάκι του κυρίου Διονύση, που συνοδεύουν τη συζήτηση, επαληθεύουν έμπρακτα το κριτήριο της ποιότητας, ένα από τα βασικά στοιχεία που ενώνουν τα μέλη του ΖΕΝ.

«Να καταφέρουμε να τηρήσουμε τις ισορροπίες», προσθέτει σαν προτεραιότητα ο έτερος της παρέας του δικτύου, που συνεχώς διευρύνεται, ο Αλέξανδρος Καλλαντζής. Για το ξενοδοχείο του Kipoi Suites, οι δύο τελευταίες σεζόν ήταν καταπληκτικές, με το 85% των κρατήσεων να έχουν γίνει από Αυστριακούς, Γερμανούς και Ισραηλινούς και μόλις το 15% από Ελληνες. «Τι να το κάνω αν στον επισκέπτη μου άρεσε το μαγαζί μου και δεν του άρεσε το Ζαγόρι; Το σημαντικό είναι ν’ ανέβει η περιοχή. Σημαντικό πρόβλημα είναι, για παράδειγμα, η έλλειψη αεροδρομίου». Αυτό επισημαίνουν κι άλλοι επιχειρηματίες, ενώ παράλληλα προσπαθούν να λύσουν ακόμη πιο απλά και λειτουργικά ζητήματα, όπως η τοποθέτηση ενός ΑΤΜ - κάτι που λείπει από τα Ζαγοροχώρια. Ορμώμενος από την εμπειρία του, ο Αλέξανδρος καταλήγει εύλογα στο ότι «αυτές που θα σωθούν είναι οι επιχειρήσεις που στρέφονται προς τα έξω!».

Ωφελείται όλη η περιοχή

Αλληλεγγύη και σκεπτικισμός εναλλάσσονται συνεχώς. «Δεν μπορούσα να καταλάβω πώς ένα τέτοιο δίκτυο θα βοηθούσε τη δική μας επιχείρηση, να καταλάβω πώς αυτό θα το μεταφράσω σε πελάτες», λέει ο Σπύρος Τσουμάνης στον ξενώνα και ταβέρνα Αστρα. Παρ’ όλα αυτά μπήκε στο δίκτυο διότι, όπως εξηγεί, «όλοι οι συνάδελφοι που συμμετέχουν έχουν καλές δουλειές, προσεγμένες. Δεν ήθελα να είμαι αρνητικός απέναντί τους». Εδώ επανέρχεται το όνομα του Παπαευαγγέλου, που του στέλνει πελάτες από το ξενοδοχείο του στο Πάπιγκο. Μπορεί να μην τον συναντήσαμε, αλλά το ΖΕΝ έχει έναν δικό του πολυδιάστατο τρόπο να προβάλλει τα μέλη του και ο εν λόγω κύριος χαίρει ιδιαίτερης εκτίμησης μέσα στο δίκτυο. Το ΖΕΝ λειτουργεί ουσιαστικά από τον Φλεβάρη του 2014 και αρκετά από τα μέλη του περιμένουν να δουν απτά αποτελέσματα. Πολλοί θα επαναλάβουν ότι «έχει κι αυτό τις δυσκολίες του και δημιουργούνται καθημερινά προβλήματα που δεν είναι εύκολο να λυθούν όταν δεν υπάρχει το ομαδικό πνεύμα, που δυστυχώς δεν έχουμε ως λαός. Παρ’ όλα αυτά, το παλεύουμε!».

Τους κραδασμούς, από την ετερόκλητη αυτή συνάθροιση ανθρώπων, απορροφά η εταιρεία CΟNCIERGE Concept & Communication Development της Αθήνας, στην οποία έχουν αναθέσει το συντονισμό, το σχεδιασμό και την επικοινωνία του εγχειρήματος. «Γι’ αυτό είναι καλό να υπάρχει σύμβουλος σε τέτοια εγχειρήματα», σχολιάζει ο διευθύνων της εταιρείας, Δημήτρης Μαζιώτης. «Για να μπορούν να λύνονται θέματα χωρίς να εμπλέκονται προσωπικά ζητήματα. Πάμε να φτιάξουμε το προϊόν της περιοχής, ασχέτως αν το όφελος θα το έχουν όλοι, είτε είναι μέλη του ΖΕΝ είτε δεν είναι». Αναφέρει ως παράδειγμα την εγκατάσταση τηλεφωνικού θαλάμου στα μισά της διαδρομής του Φαραγγιού του Βίκου, για να μην αισθάνεται κανείς αποκομμένος διασχίζοντάς το. «Είναι πετυχημένο το brand name, το site... έχουν ιδέες αρκετά πρωτοποριακές», σχολιάζει για την ομάδα Concierge o Αλέξης Στρατσιάνης. «Θέλουν να δημιουργήσουν ένα Light Festival αντίστοιχο με αυτό της Δανίας». Υποστηρίζουν, επίσης, πως ο Ελληνας επισκέπτης θα επανέλθει και δεν θα πρέπει να αποτελεί μοναδικό στόχο του ΖΕΝ ο τουρίστας από το εξωτερικό. 

Τελευταία, ο εσωτερικός τουρισμός συνεχώς μειώνεται, ενώ αυξάνεται σταδιακά ο εισερχόμενος, κυρίως οι Ισραηλινοί, οι οποίοι επισκέπτονται συχνά την περιοχή. Λάτρεις της φύσης και των δραστηριοτήτων, φαίνεται να απολαμβάνουν στο έπακρο αυτά που έχει να προσφέρει ο τόπος. Ο Γιώργος Πουλόπουλος της Trekking Hellas Ιωαννίνων αυτές τις μέρες περιμένει ένα γκρουπ Ισραηλινών για 8 ημέρες πεζοπορίας από χωριό σε χωριό. Οι περισσότεροι πελάτες τους είναι Γερμανοί κυρίως, Γάλλοι, Ολλανδοί και Αμερικανοί. «Οι Ελληνες, ειδικά οι σημερινοί 35άρηδες, τώρα έχουν αρχίσει να έρχονται κάπως σε επαφή με το βουνό και τις ήπιες διαδρομές της φύσης», σχολιάζει ο Γιώργος, ενώ δεν παραλείπει να βάλει τα πράγματα στη θέση τους σε σχέση με τη μείωση του εσωτερικού τουρισμού: «Εχει επικρατήσει η εντύπωση από τα προηγούμενα χρόνια, που οι τιμές ήταν όντως τσιμπημένες, ότι το Ζαγόρι είναι ακριβό. Τώρα οι τιμές είναι πλέον λογικές και έχουν δημιουργηθεί πολύ καλές υποδομές. Κυρίως μέσα στο δίκτυο του ΖΕΝ η παροχή υπηρεσιών είναι εξαιρετική».

Θα συμφωνήσουμε απόλυτα μαζί του για την ποιότητα των παροχών, καθώς για τις ανάγκες του αφιερώματος μείναμε 5 μέρες στα Ζαγοροχώρια, διανυκτερεύοντας κάθε βράδυ σε διαφορετικό χωριό και βιώνοντας τον επαγγελματισμό και το μεράκι των ανθρώπων διαφορετικών καταλυμάτων, εστιατορίων και εταιρειών δραστηριοτήτων. Δεν είναι τυχαίο ίσως πως κάθε χωριό σε αυτόν τον τόπο, όπως μάθαμε, είχε τουλάχιστον έναν ευεργέτη, καθώς οι Ζαγόριοι υπήρξαν μετανάστες - έμποροι που πάντα επέστρεφαν και βοηθούσαν, έχοντας αυξημένη την αίσθηση της αδελφοσύνης.

info
Για να γνωρίσετε καλύτερα τις επιχειρήσεις του δικτύου ΖΕΝ, περιηγηθείτε την ιστοσελίδα www.z-e-n.gr.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου