Παρασκευή, 17 Φεβρουαρίου 2017

Αστική Ποδηλασία

#Βαγγέλης Πετρουλάκης 

Το ποδήλατο, τα τελευταία χρόνια, γνωρίζει μια άνοδο στην Ελλάδα, τόσο σαν σπορ και  μέσο ψυχαγωγίας, αλλά ιδιαίτερα  σαν μέσο μετακίνησης  κυρίως στις πόλεις. Οι λόγοι είναι πολλοί: η οικονομική συγκυρία, η υιοθέτηση ενός εναλλακτικού τρόπου μετακίνησης,   η ανάγκη σωματικής άσκησης, κλπ.
Σαφώς το ποσοστό αυτών που κάνουν τις μετακινήσεις τους με ποδήλατο, είναι πολύ χαμηλό ακόμα στην χώρα μας, σε σύγκριση με τις Κάτω Χώρες, τη Μ. Βρετανία και τις λοιπές Βόρειες Χώρες της Ευρώπης. Στην πρωτεύουσα της Δανίας και «πόλη των ποδηλατών», Κοπεγχάγη, για παράδειγμα για πρώτη φορά τα ποδήλατα υπερέχουν αριθμητικά των αυτοκινήτων.
Βέβαια εκεί υπάρχει αφενός κουλτούρα και καλύτερες υποδομές στη χρήση του ποδηλάτου, αφετέρου δίνονται κίνητρα  οικονομικά και όχι μόνο, τόσο στους χρήστες του ποδηλάτου όσο και στις επιχειρήσεις που ενθαρρύνουν την χρήση του ποδηλάτου από το προσωπικό τους, για παράδειγμα στο Βέλγιο λειτουργεί ένας σύστημα κινήτρων για εργοδότες και εργαζόμενους που σαν στόχο έχει να αυξήσει τη χρήση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης, από το σπίτι προς την εργασία.
Το Όσλο, το Μιλάνο, το Δουβλίνο, το Παρίσι, η Μαδρίτη, οι Βρυξέλλες, εφαρμόζουν κίνητρα που ενθαρρύνουν τη δημόσια συγκοινωνία, τη συλλογική ιδιοκτησία του αυτοκινήτου και το ποδήλατο, συνδυάζοντάς τα µε περιοριστικά µέτρα στη χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου στα κέντρα των πόλεων.

Επίσης η πολιτεία εκεί επενδύει συνεχώς σε υποδομές, π.χ. ποδηλατόδρομους, θέσεις παρκαρίσματος  των ποδηλάτων, ώστε να ενθαρρύνει και να προάγει την χρήση του ποδηλάτου από τους πολίτες της κάτι που αντικατοπτρίζεται και στο δείκτη που κάθε χρόνο δημοσιεύει η Copenhagenize Design Company και αφορά στην κατάταξη των φιλικών προς το ποδήλατο πόλεων.  Κοπεγχάγη, Άμστερνταμ, Ουτρέχτη και Στρασβούργο βρίσκονται στις τέσσερεις πρώτες θέσεις για το 2015.

Εδώ έχουμε πολύ δρόμο ακόμα προς αυτή την κατεύθυνση (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων που αφορούν σε πόλεις όπως η Καρδίτσα, τα Τρίκαλατο Ρέθυμνο..) αλλά τα οφέλη από την χρήση του ποδηλάτου για αστική μετακίνηση είναι πολλά και σημαντικά τόσο για την πολιτεία  όσο και για τον ποδηλάτη. Για την πολιτεία έχουμε την αποσυμφόρηση από την κίνηση στο κέντρο  των πόλεων,  την μείωση της ατμοσφαιρικής  ρύπανσης και του ενεργειακού αποτυπώματος  από την κίνηση στην πόλη, την γενική βελτίωση της δημόσιας υγείας μιας και οι πολίτες ασκούνται και ταυτόχρονα μετακινούνται,  την αύξηση των θέσεων εργασίας εξαιτίας της χρήσης των ποδηλάτων.  Για τον ποδηλάτη δε τα οφέλη είναι πολύ περισσότερα.

Οικονομία στην μετακίνηση του, μετακίνηση και ταυτόχρονα άσκηση,  εξοικονόμηση χρόνου αλλά και χρήματος από το παρκάρισμα, καλύτερη διαχείριση του χρόνου του καθώς το χρονικό διάστημα για να καλυφτεί μια συγκεκριμένη διαδρομή είναι συγκεκριμένος, και δεν επηρεάζεται ιδιαίτερα από την αυξημένη κυκλοφοριακή κίνηση και το χρόνο που απαιτείται για παρκάρισμα, κάτι που συμβαίνει ως επί το πλείστον με το αυτοκίνητο. 

Σε μια μελέτη της European CyclistsFederation (ECF), που κυκλοφόρησε το Δεκέμβριο του 2016, σε μια προσπάθεια να κάνει απτά τα οφέλη της ενεργού ποδηλασίας, γίνεται μια συστηματική ταξινόμηση των οφελών που συνδέονται με τη θετική συμβολή της ποδηλασίας στην κοινωνία.
Το πιο σημαντικό όμως από όλα είναι η ευεξία που προσφέρει το ποδήλατο, αφού είναι μια μορφή άσκησης , η οποία ακολουθεί τον ποδηλάτη και κατά τη διάρκεια της ημέρας. Εάν δεν πείθουν όλα αυτά , ας μη ξεχνάμε ότι το ποδήλατο αποτελεί πλέον ένα σημείο αναφοράς για τους πολίτες με πιο ευαισθητοποιημένη συνείδηση σχετικά με τους εναλλακτικούς τρόπους   μετακίνησης αλλά και εν γένει πιο ανθρωποκεντρικού και αντισυμβατικού τρόπου ζωής. 

Με ένα ποδήλατο σίγουρα μπορούμε να δούμε την καθημερινότητα αλλά και την πόλη γύρω μας με άλλο μάτι. Μήπως λοιπόν ήρθε η ώρα να βάλουμε για τα καλά το ποδήλατο στη ζωή μας ;

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου