Τετάρτη, 9 Οκτωβρίου 2013

Οι αυριανές πόλεις: Πώς θα είναι να κατοικεί κανείς σε μία έξυπνη πόλη;

Το Λονδίνο: Πόλη του μέλλοντος
Άρθρο του BBC, της Jane Wakefield δημοσιογράφου τεχνολογίας, 23 Σεπτεμβρίου 2013
Την μετάφραση επιμελήθηκε ο Λάζαρος Αγαπίδης

Καθώς οδεύουμε προς μια νέα εποχή της αστικοποίησης - το ήμισυ του παγκόσμιου πληθυσμού θα ζει σε πόλεις έως το 2050 - ο αγώνας έχει ήδη ξεκινήσει για να κάνουμε τις πόλεις μας πιο κατάλληλες για τον σκοπό τους.

Η τεχνολογία παίζει όλο και περισσότερο έναν μεγαλύτερο ρόλο στο να κάνει τη ζωή της πόλης να λειτουργεί πιο ομαλά, με δίκτυα αισθητήρων που προσφέρουν πληροφορίες για την κυκλοφορία στους δρόμους και για διαρροές στα δίκτυα ύδρευσης και με εφαρμογές που έχουν σχεδιαστεί για να βοηθήσουν τους πολίτες αξιοποιήσουν αποτελεσματικά όλα όσα έχει να προσφέρει η πόλη τους.
Αλλά τι πραγματικά σημαίνει να ζεις σε μια πόλη που αξιοποιεί με τέτοιους τρόπους την τεχνολογία; Είναι ένα μέλλον το οποίο θέλουμε;

Get Adobe Flash player

Το BBC ζήτησε από μια σειρά εμπειρογνωμόνων να περιγράψουν τη ζωή στη δικιά τους έξυπνη πόλη.

Anthony Townsend
Anthony Townsend
Διευθυντής Ερευνών στο
Ινστιτούτογια το Μέλλον
Συγγραφέας του "Smart Cities:
Big Data, Civic Hackers
και την αναζήτηση μιας νέας Utopia"
Ζει στη Νέα Υόρκη

Σε αντίθεση με τις έξυπνες πόλεις στην Ασία και στη Μέση Ανατολή, η ψηφιακή μεταμόρφωση της Νέας Υόρκης έχει πραγματοποιηθεί σχεδόν απαρατήρητα.

Επειδή, σε αντίθεση με το παρελθόν, όταν οι αστικές αναβαθμίσεις απαιτούσαν μεγάλης κλίμακας φυσικές αλλαγές, π.χ. σιδηροδρομικές γραμμές, το όργωμα των γειτονιών για τη δημιουργία νέων δρόμων, η «εξυπνοποίηση» απαιτεί την εγκατάσταση εκατομμυρίων μικροσκοπικών συσκευών, που ως επί το πλείστον λειτουργούν αόρατα, στο παρασκήνιο.

Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορείς να τις δεις.

Για το εκπαιδευμένο μάτι, αυτό το κρυφό στρώμα έξυπνων υποδομών μπορεί να βρεθεί σε κάθε γωνιά του δρόμου στο Μανχάταν.

Μια σειρά από κεραίες και κάμερες κρέμονται πάνω από την οδική κυκλοφορία που πρόσφατα εγκαταστάθηκαν στους αιωνόβιους στύλους των σημάτων κυκλοφορίας.

Ένα γκρι κουτί το μέγεθος ενός σάντουιτς τοποθετημένο σε κάθε κτίριο στέλνει πίσω ωριαίες μετρήσεις της κατανάλωσης νερού στο δημοτικό υπολογιστικό σύννεφο.

Και δεν χρειάζεται να σχετίζεσαι με το σχεδιασμό της πόλης για να δεις αυτό το μετασχηματισμό να ξεδιπλώνονται σε πραγματικό χρόνο .

Μέσα στην τσέπη μου , το τηλέφωνό μου έχει γίνει ένα σκόπευτρο και ένα τηλεχειριστήριο για ολόκληρη την πόλη .

Όπως με το Χάρτη του Άρπαγα από το Χάρρυ Πότερ, παρακολουθώ καθώς οι κουκίδες που αντιπροσωπεύουν τους φίλους και την οικογένειά μου μετακινούνται.

Με άλλες εφαρμογές που μπορώ να ρυθμίσω το θερμοστάτη στο διαμέρισμά μου, να καλέσω ένα ταξί στη διασταύρωση όπου στέκομαι, ή να στείλω ένα παράπονο για θόρυβο στην τοπική αυτοδιοίκηση μου.

Και καθώς δεκάδες μηχανάκια delivery που καλέστηκαν μέσω εφαρμογών κινητών συσκευών όπως το Grubhub και το Seamless περνάνε στους δρόμους, συνειδητοποιώ ότι δεν είμαι ο μόνος που τα κατάλαβε όλα αυτά.

Ο καθηγητής Carlo Ratti
καθηγητής Carlo Ratti
Διευθυντής του Εργαστηρίου
SENSEable City στο MIT
Ένας εξειδικευμένος
αρχιτέκτονας και μηχανικός
Ζει στη Σιγκαπούρη

Σιγκαπούρη - το ίδιο το όνομα της μικρής αυτής πόλης-κράτους που προεξέχει στην χερσόνησο της Μαλαισίας προκαλεί, για πολλούς, την ιδέα της «έξυπνης πόλης».

Από τη στιγμή που θα προσγειωθείς στο αεροδρόμιο Changi, θα βρεθείς σε ένα περιβάλλον ωρολογιακής ακρίβειας που ανταποκρίνεται και λαμπυρίζει με μία σχεδόν απτή ψηφιακή αντίληψη.

Εξαιρετικά αυτοματοποιημένες λωρίδες μετανάστευσης σε περνάνε μέσα σε λίγα λεπτά, μόλις αρκετό χρόνο για να δοκιμάσεις ένα από τα γλυκά που περιμένουν στον πάγκο – Παρακαλώ οι υπεύθυνοι TSA [ Transportation Security Administration ] στα περιβόητα αεροδρόμια της Νέας Υόρκης παρακαλώ λάβετε όλα αυτά υπόψη, όχι μόνο από τα γλυκά .

Καθώς πορεύεστε προς το κέντρο της πόλης θα κατευθύνονται από ένα από τα πρώτα δυναμικά συστήματα οδικής τιμολόγησης του κόσμου - μια ιδέα που έχει μιμηθεί σε πόλεις σε όλο τον κόσμο, όπως το Λονδίνο .

Σε κάθε γωνιά της Σιγκαπούρης θα βρείτε τον εαυτό σας βυθισμένοι σε μια συμφωνία αβίαστης αποτελεσματικότητας.

Ωστόσο, μια πραγματικά «έξυπνη πόλη» θα πρέπει να διαθέτει και άλλες διαστάσεις - θα πρέπει να είναι ένα παλίμψηστο δημιουργικής και κοινωνικής συμμετοχής.

Θα πρέπει - όπως ο φίλος και συνάδελφός μου ο Saskia Sassen θα το έθετε, - να επιτραπεί το «πείραγμα» των συστημάτων από τους έξυπνες κατοίκους της.  Να τους παρέχεται η δυνατότητα να αυξήσουν το συλλογικό τους χώρο μέσα από την προώθηση του αστερισμού των αστικών apps .

Ίσως αυτή θα μπορούσε να είναι το επόμενο επίπεδο «εξυπνάδας» για τη Σιγκαπούρη - και για άλλες πόλεις σε όλο τον κόσμο .


Julia Michaels
Julia Michaels
Συγραφέας και μπλόγερ
Ζει στο Ρίο ντε Τζανέριο


Στη δεκαετία του 1970, ο χάρτης του Ρίο ντε Τζανέιρο είχε πολλά κενά.

Αυτά τα κενά αντιπροσωπεύανε τις φαβέλες της πόλης, ή, τους ανεπίσημους οικισμούς.

Οι σχεδιαστές της πόλης φάνηκε να ελπίζουν ότι θα εξαφανιστούν με κάποιο τρόπο .

Σήμερα, το Κέντρο Επιχειρήσεων εργάζεται για να χαρτογραφήσει και να εξυπηρετήσει τις ανάγκες όλων των πολιτών.

Όταν οι εποχιακές καταρρακτώδεις βροχές ξεκινάνε, το Κέντρο παρακολουθεί τον κίνδυνο κατολισθήσεων στις φαβέλες και βάζει μέτρα εκκένωσης σε ισχύ.

Το Ρίο είναι μια πολύ πιο έξυπνη πόλη σήμερα, από ό, τι όταν για πρώτη φορά μετανάστευσα εδώ το 1995.

Μέχρι να ανοίξει το Κέντρο Επιχειρήσεων το 2010, χρειαζόταν υπερβολική υπομονή για να ενημερώσει ένας πολίτης τον δήμο για βλάβες στο δημόσιο φωτισμό, ένα φραγμένο αποχετευτικό δίκτυο ή την έλλειψη κάδων απορριμμάτων.

Ένας υπάλληλος σύνδεε τον καλούντα στον επόμενο, ο οποίος έκανε το ίδιο στον επόμενο και ούτω καθεξής.

Τώρα μπορείτε να το κάνετε αυτό μέσω μιας ιστοσελίδας ή καλώντας ένα κεντρικό τηλεφωνικό αριθμό - και συνήθως, τα προβλήματα αντιμετωπίζονται πραγματικά.

Το κέντρο τουλάχιστον έχει τοποθετήσει ολόκληρη την πόλη στο χάρτη, και την παρακολουθεί προσεκτικά, με την αποστολή ομάδων για να σβήνουν φωτιές και να ανακατευθύνουν την κίνηση.

Οι πληροφορίες που συλλέγονται δεν έχουν ακόμη αξιοποιηθεί πλήρως, ένας εμπειρογνώμονας μου είπε.

Και μερικές φορές , δεν είναι τόσο προσβάσιμο όσο θα θέλαμε .

Τον περασμένο Ιούνιο, επίδοξη διαδηλωτές συνδέθηκαν στο σύστημα πριν φύγουνε από το σπίτι για να μάθουνε για την παρουσία της αστυνομίας στο κέντρο της πόλης.

Αλλά πληροφορίες δεν εμφανιζόταν για την εν λόγω περιοχή .

Οι διαχειριστές του κέντρου λένε ότι η ζήτηση υπερφόρτωσε την ιστοσελίδα.


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου