Πέμπτη, 1 Φεβρουαρίου 2018

Ηράκλειο : Η νέα Τουριστική πολιτική

Η Αριστέα Πλεύρη, Αντιδήμαρχος Πολιτισμού και ο
Σταύρος Μπένος Πρόεδρος του "Διαζώματος"
Το πρόγραμμα τουριστικού μάρκετινγκ που εκπονήθηκε στο πλαίσιο της συνεργασίας του Δήμου Ηρακλείου με τον πολιτιστικό οργανισμό «Διάζωμα» και με τη χρηματοδότηση της Sbokos Hotel Group παρουσιάστηκε την Παρασκευή 26 Ιανουαρίου, στο Πειραματικό Θέατρο του Πολιτιστικού Κέντρου, σε ημερίδα με θέμα «Σχεδιάζοντας την τουριστική ταυτότητα του Δήμου Ηρακλείου, με συγκριτικό πλεονέκτημα τον πολιτισμό».
Την παρουσίαση έκαναν ο μελετητής, σύμβουλος τουριστικού μάρκετινγκ και επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών Δημήτρης Κούτουλας και ο πρόεδρος του «Διαζώματος» Σταύρος Μπένος.
Ο Βασίλης Λαμπρινός, Δήμαρχος Ηρακλείου
Στον σύντομο χαιρετισμό του πριν την έναρξη της παρουσίασης, ο Δήμαρχος Ηρακλείου Βασίλης Λαμπρινός αναφέρθηκε στην σύνδεση του πολιτισμού με τον τουρισμό: «Σήμερα ιδιαίτερα, που οι πόλεις αποτελούν σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος κυρίως λόγω της πολιτιστικής κληρονομιάς τους, το ενδιαφέρον αυτό κατευθύνεται προς τα ιστορικά τους κέντρα, στα μουσεία, στα μνημεία, στο ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό ύφος, στα φεστιβάλ και τις ανάλογες εκδηλώσεις και εκθέσεις εικαστικών, αλλά και στην γαστρονομία, στην τοπική αγορά, σε κάθε πτυχή της διαχρονικής πορείας και της καθημερινότητας, το Ηράκλειο βρίσκεται σε προνομιακή θέση, με ευρύτατες δυνατότητες, συνδεδεμένες άμεσα με την ουσιαστική αναπτυξιακή πορεία του, με το παρόν και το μέλλον μας. Αυτές οι δυνατότητες θα αναδειχθούν μέσα από την μελέτη που εκπόνησαν για εμάς οι πολύτιμοι συνεργάτες μας στο “Διάζωμα”».
Ο Ζαν Ανδρέα Γκαραντσίνι , Εντεταλμένος σύμβουλος Τουρισμού με
την Αγάπη Σμπώκου της Sbokos Hotel Group που
χρηματοδότησε τη μελέτη
Ο κ. Μπένος από την πλευρά του αναφέρθηκε στην ευρύτερη αξία των συνεργειών, εξήρε τον σχεδιασμό του Δήμου Ηρακλείου όσον αφορά το Σχέδιο Ολοκληρωμένων Αστικών Παρεμβάσεων και Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΣΟΑΠ – ΒΑΑ) και εξέφρασε τη βεβαιότητα η μελέτη δεν θα μείνει ένα σχέδιο επί χάρτου, αλλά με την συνεργασία των ανθρώπων του «Διαζώματος» και του Δήμου σύντομα θα ξεκινήσει να υλοποιείται.
Ο Δημήτρης Κούτουλας, μελετητής του
Τουριστικού marketing της πόλης του Ηρακλείου
Μίλησαν ακόμα η Προϊσταμένη της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Ε.Π. Περιφέρειας Κρήτης Μαρία Κασσωτάκη, η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού Αριστέα Πλεύρη, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Γιάννης Αναστασάκης, ο Εντεταλμένος Σύμβουλος Τουρισμού του Δήμου Ηρακλείου Gian Andrea Garancini και ο Διευθυντής Προγραμματισμού, Οργάνωσης και Πληροφορικής του Δήμου Κωστής Μοχιανάκης. 
Ας δούμε τα βασικά θέματα του νέου σχεδιασμού της Τουριστικής πολιτικής του Δήμου Ηρακλείου.

Ποιοι είναι οι στρατηγικοί στόχοι :


Στόχος 1: Ανάπτυξη μιας ισχυρής ταυτότητας που θα τονίζει τη μοναδικότητα του Ηρακλείου, τη συναρπαστική ιστορική του διαδρομή ανά τους αιώνες και τις ελκυστικές επιλογές ψυχαγωγίας που προσφέρει στους επισκέπτες του
Στόχος 2: Αύξηση των ξενοδοχειακών πελατών του Ηρακλείου ιδίως τους μήνες εκτός υψηλής τουριστικής περιόδου προσεγγίζοντας πιο συστηματικά τόσο το ευρύ ταξιδιωτικό κοινό όσο και τουρίστες ειδικών κατηγοριών
Στόχος 3: Αύξηση των ημερήσιων επισκεπτών και ενθάρρυνσή τους να δαπανήσουν περισσότερο χρόνο και χρήμα στην πόλη του Ηρακλείου 

Ποιο είναι το αφήγημα

Το τωρινό αφήγημα
Είναι μονόπλευρο: Εστιάζει κυρίως στη μακραίωνη ιστορία της πόλης. Έτσι, το Ηράκλειο παρουσιάζεται μονοδιάστατα ως μία πόλη όπου αξίζει να δει κανείς την Κνωσό και το Μουσείο. Μετά την επίσκεψη σε ένα ή και στα δύο αυτά μέρη η πλειοψηφία των επισκεπτών αναχωρεί από την πόλη, καθώς δεν γνωρίζει τι άλλο αξίζει να δει ή να κάνει κανείς στο Ηράκλειο, αφού τα σύγχρονα θέλγητρα (γαστρονομία, αγορές κοκ.) δεν παρουσιάζονται με τον ενδεδειγμένο ελκυστικό και ολοκληρωμένο τρόπο.
Είναι αδύναμο: Ακόμη και το αφήγημα γύρω από το πλούσιο παρελθόν του Ηρακλείου γίνεται με τρόπο διεκπεραιωτικό, χωρίς να είναι «ξεσηκωτικό» και βιωματικό.

Αλλαγή αφηγήματος.Το νέο αφήγημα
Έμφαση τόσο στο πλούσιο παρελθόν όσο και στο παρόν της πόλης.
Ανάδειξη της ποικιλίας αξιοθεάτων και δραστηριοτήτων για διαφορετικές ηλικίες και διαφορετικά ενδιαφέροντα.
Έμφαση στους ανθρώπους και τις εμπειρίες που προσφέρει αυτός ο τόπος καθώς και τις σύγχρονες πτυχές της που καθιστούν το Ηράκλειο μια πόλη απολαυστική, όπου οι επισκέπτες θα περάσουν καλά
Το νέο αφήγημα αποτελεί προαπαιτούμενο για να προσελκύσει η πόλη τουρίστες που νιώθουν ότι δεν τους αφορά η νυν εικόνα του Ηρακλείου καθώς και για να πειστούν οι ημερήσιοι επισκέπτες να μείνουν περισσότερες ώρες
Να τονιστεί το lifestyle που πρεσβεύει το Ηράκλειο και η Κρήτη, δηλ. ο ιδιαίτερος τρόπος και στάση ζωής των Κρητικών που θα βιώσουν και οι επισκέπτες της πόλης
Να γίνει πιο βιωματική την περιγραφή του Ηρακλείου
Να αναδειχθούν τα στοιχεία που καθιστούν το Ηράκλειο μοναδικό και πολυεπίπεδο προορισμό
Η παραπάνω διαφάνεια εκφράζει με πλήρη επάρκεια που θα βασίζεται το νέο storytelling του Ηρακλείου.

Ποιο είναι το σχέδιο δράσης

Δημιουργία επικοινωνιακής υποδομής
Ανάπτυξη τουριστικής ταυτότητας (branding) 
Διενέργεια φωτογράφησης 
Παραγωγή βίντεο
Συγγραφή κειμένων και διαχείριση περιεχομένου 
Επεξεργασία ταξιδιωτικών προγραμμάτων 
Προσαρμογή διαδικτυακής παρουσίας 
Ενεργοποίηση χαρτοφυλακίου τουριστικών προϊόντων

Επαναλαμβανόμενες ενέργειες μάρκετινγκ
Διαδικτυακή προώθηση 
Συνεργασία με τα μέσα ενημέρωσης 
Επαφές με το travel trade 
Παραγωγή έντυπου οδηγού 
Έρευνα ικανοποίησης επισκεπτών

Χαρτοφυλάκιο τουριστικών προϊόντων Ηρακλείου

Heraklion City Adventures: Αποτελεί το βασικό τουριστικό προϊόν του Ηρακλείου καθώς περιλαμβάνει την κύρια δέσμη θελγήτρων που προσφέρει ένας αστικός προορισμός: τα εξαιρετικά αξιοθέατα της πόλης σε συνδυασμό με τις ευκαιρίες για καλοπέραση (πολιτιστικές εκδηλώσεις γαστρονομία, αγορές, νυχτερινή διασκέδαση) και τις προσφερόμενες δραστηριότητες εντός και εκτός πόλης.
Αυτό το προϊόν στοχεύει τόσο σε όσους διανυκτερεύουν στο Ηράκλειο (συμπεριλαμβανομένων όσων πραγματοποιούν city breaks ή island hopping) όσο και στους εκδρομείς που θα επισκεφτούν την πόλη για μερικές μόνο ώρες.

Heraklion Legends: Συγκεντρώνει όλες τις δραστηριότητες που σχετίζονται με την ιδιαίτερα πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της πόλης και ιδίως με τις θεματικές και πιο εξειδικευμένες ξεναγήσεις στα πολυάριθμα μνημεία του Ηρακλείου. Περιλαμβάνει δηλ. ξεναγήσεις που ξεφεύγουν από τις συμβατικές και απευθύνεται σε επισκέπτες με αυξημένο ενδιαφέρον για την ιστορία της πόλης και της Κρήτης όπως λ.χ. τους μετέχοντες στα study tours. Επίσης περιλαμβάνει δραστηριότητες ειδικά για παιδιά και σχολικά προγράμματα.

Heraklion Food & Wine: Δεδομένης της υπαγωγής αγροτικών περιοχών στον καλλικρατικό Δήμο Ηρακλείου, προτείνεται να δοθεί παραπάνω έμφαση εις το να προωθηθούν στην τουριστική αγορά τα αγροτικά προϊόντα της περιοχής. Υπό τη σκέπη του Heraklion Food & Wine θα συγκεντρωθούν οι καλύτεροι πρεσβευτές της ηρακλειώτικης οινογαστρονομίας, ώστε να προβληθεί η δουλειά τους στην τουριστική αγορά. Αυτό αφορά παραγωγούς τροφίμων και ποτών με τυποποιημένα προϊόντα (κρασί, ελαιόλαδο, ελιές, τυριά, βότανα κοκ.), εστιατόρια, καταστήματα τροφίμων με τοπικά προϊόντα καθώς και δραστηριότητες σχετικές με τη γαστρονομία όπως λ.χ. μαθήματα μαγειρικής και οργανωμένες επισκέψεις σε οινοποιεία. Κομβικής σημασίας για την εδραίωση αυτού του προϊόντος είναι η ολοκλήρωση της έδρας της Κρητικής Διατροφής.

• Heraklion Events: Πρόκειται ουσιαστικά για το καλεντάρι πολιτιστικών και άλλων εκδηλώσεων που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τους Έλληνες και ξένους επισκέπτες της πόλης. Θα προβάλλονται τόσο οι εκδηλώσεις που διοργανώνει ο Δήμος όσο και αυτές άλλων διοργανωτών με σκοπό να προσελκυστεί φιλότεχνο κοινό (από την Κρήτη, την υπόλοιπη Ελλάδα και το εξωτερικό) ιδίως τους μήνες εκτός της υψηλής σεζόν. Εδώ θα πρέπει να πληρούνται ορισμένες ποιοτικές και οργανωτικές προδιαγραφές, προκειμένου να είναι εφικτή η τουριστική αξιοποίηση αυτών των εκδηλώσεων όπως λ.χ. η διαμόρφωση του κατάλληλου προγράμματος και η έγκαιρη προπώληση εισιτηρίων.

• Heraklion Meetings & Incentives: Αντιστοιχεί στην προσπάθεια εδραίωσης του Ηρακλείου ως συνεδριακού προορισμού με αξιοποίηση των υφιστάμενων συνεδριακών χώρων. Στο επόμενο κεφάλαιο θα παρατεθούν οι οργανωτικές προϋποθέσεις αυτής της προσπάθειας.

Cruise Heraklion: Αυτό το προϊόν αντιστοιχεί σε όλη την γκάμα προτάσεων για ενδιαφέρουσες δραστηριότητες στο Ηράκλειο και τα περίχωρα που είναι στη διάθεση των επιβατών κρουαζιέρας. Εδώ προφανώς θα υπάρξει συντονισμός με τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου, ο οποίος ήδη δραστηριοποιείται στην προσέλκυση εταιριών κρουαζιέρας. Τα ζητούμενα από τις προτάσεις προς τους επιβάτες είναι:
ο να παρακινηθούν να επισκεφτούν την πόλη του Ηρακλείου αντί να την αποφύγουν
ο να δαπανήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο και χρήμα στην πόλη χάρη σε μία γκάμα από ελκυστικές δραστηριότητες που θα τους προταθούν
ο να αποκομίσουν τις καλύτερες εντυπώσεις από την επίσκεψή τους.

Κάθε ένα από τα παραπάνω προϊόντα ουσιαστικά συνθέτει μια πλατφόρμα, όπου οι ενδιαφερόμενοι επαγγελματίες και επιχειρηματίες μπορούν να προβάλλουν τις υπηρεσίες τους. Έτσι ο Δήμος θα υποστηρίξει την άμεση επαφή των τοπικών επιχειρήσεων με τη διεθνή αγορά και τους τελικούς καταναλωτές και θα συμβάλλει ώστε το Ηράκλειο να αποκτήσει μια πιο αποτελεσματική παρουσία στις εξειδικευμένες αυτές αγορές.
Ουσιαστικά ο Δήμος θα απευθύνει πρόσκληση στις ενδιαφερόμενες τοπικές επιχειρήσεις να εκφράσουν το ενδιαφέρον τους, ώστε να ενσωματωθούν στην τουριστική ιστοσελίδα του Δήμου και να προβληθούν μέσα από τις εδώ προβλεπόμενες ενέργειες μάρκετινγκ.
Εκτός από τα προαναφερθέντα προϊόντα μπορεί να εξεταστεί η διαμόρφωση πρόσθετων προϊόντων, εφόσον εκφραστεί σχετικό ενδιαφέρον από επιχειρήσεις και οργανισμούς προς το Δήμο: διοργάνωση γάμων, ταξίδια θρησκευτικού ενδιαφέροντος, ιατρικός τουρισμός και αθλητικός τουρισμός.

Σύστημα διακυβέρνησης
Εδώ έχουν αποτύχει πολλές προσπάθειες στο παρελθόν.Η κυριότερες αδυναμίες ήταν δύο.
Η πρώτη ήταν οι δυσκολίες στη συνεργασία Δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Ο δεύτερος ήταν στο ποιος τελικά θα διαθέσει τα λεφτά.Ωμό αλλά πραγματικό.

Εδώ υπάρχει ο σχεδιασμός τις μεν δράσεις που αφορούν τον Δήμο Ηρακλείου να αναλάβει η Δημοτική Επιχείρηση Πολιτισμού Τουρισμού.Ο Ιδιωτικός τομέας θα συνεργασθεί μέσω ενός cluster τοπικών επιχειρήσεων.Θα δημιουργηθεί Σύμφωνο Ποιότητας που θα αποτελέσει την ραχοκοκαλιά της συνεργασίας των τοπικών δυνάμεων.
Οι ευχές μόνο ,δε φτάνουν.





Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου