Από την ενδιαφέρουσα ιστοσελίδα του φίλου Σταύρου Κεφάλα αναδημοσιεύουμε το κείμενο για τον Τουρισμό κρουαζιέρας στη Κόρινθο.
Διάβαζα πρόσφατα στη “Ναυτεμπορική” το παρακάτω άρθρο σχετικά με μια έρευνα για τη συνεισφορά του τουρισμού με κρουαζερόπλοια στις οικονομίες της Ευρώπης:
"Εντυπωσιακή ώθηση στις τοπικές οικονομίες δίνει η κρουαζιέρα σύμφωνα με μελέτη της GP Wild and Business Research and Economic Advice (BREA), με τίτλο «Contribution of Cruise Tourism to the economies of Europe 2009». Σύμφωνα με τη μελέτη στα εδάφη της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπολογίζεται ότι με κάθε αύξηση δαπάνης ύψους ενός εκατ. ευρώ από τον κλάδο της κρουαζιέρας δημιουργείται επιχειρηματική παραγωγή ύψους 2,7 εκατ. ευρώ και ακόμη 22 νέες θέσεις εργασίας.


Επίσης στα κυριότερα συμπεράσματα της μελέτης επισημαίνεται:
- Οι άμεσες εισπράξεις, για το 2008, από τον κλάδο της κρουαζιέρας για την ελληνική οικονομία το 2008 ανήλθαν σε 471 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 3,3% επί του συνόλου των 15 δισ. ευρώ που ήταν οι άμεσες εισπράξεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

- Από τις 21,7 εκατ. επισκέψεις οι 4,3 εκατ. έγιναν στον ελλαδικό χώρο δηλαδή 19,6% του συνόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από τα στοιχεία αυτά γίνεται φανερό ότι με τα σημερινά δεδομένα (που δεν έχει αρθεί ακόμα ο προστατευτισμός στην κρουαζιέρα, και δεν έχουν ληφθεί μέτρα προσέλκυσης, όπως οι κατάλληλες λιμενικές υποδομές) παρουσιάζεται μεγάλη ζήτηση για επισκέψεις (19,6%), αλλά μικρότερο ποσοστό 10,1% για homeporting.
- Η μέση δαπάνη ανά επιβάτη σε κάθε λιμάνι που επισκέπτεται είναι 60 ευρώ. Το ποσό αυτό αγγίζει τα 90 ευρώ στο λιμάνι που χρησιμοποιείται σαν homeport. Σημειώνεται ότι το παραπάνω ποσό δεν περιλαμβάνει έξοδα για αεροπορικά εισιτήρια κ.ά τα οποία αφορούν τα άμεσα έξοδα των κρουαζιερόπλοιων που ξοδεύονται για υπηρεσίες στο homeport."

Πριν περίπου ένα μήνα το κρουαζερόπλοιο “Louis Majesty” του ομίλου “Louis Cruises”, στα πλαίσια 9ήμερης κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, αγκυροβόλησε στην Κόρινθο από τις 7 το πρωί μέχρι τις 7 το απόγευμα. Οι εκατοντάδες επιβάτες του είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν (προαιρετικά) 3 διαφορετικές ξεναγήσεις (οργανωμένες από την εταιρεία), οι 2 στην Αθήνα και η άλλη στην Αρχαία Κόρινθο και στον Ισθμό (διάσχιση καναλιού). Οι υπόλοιποι είχαν 12 ώρες στη διάθεσή τους να αφιερώσουν στην πόλη / περιοχή της Κορίνθου.

Έτσι, οι νέοι (όμορφοι και σταδιακά ολοένα και περισσότερο “πρασινισμένοι”) πεζόδρομοι της Κορίνθου γέμισαν με κόσμο! Καφετέριες, εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα γέμισαν και αυτά με κόσμο! Και αν σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα, κάθε επιβάτης δαπανάει 60 Ευρώ σε κάθε λιμάνι επίσκεψης, τα οφέλη για την τοπική οικονομία είναι σημαντικά, μιας και ουσιαστικά εισέρχεται σε αυτήν (νέο) εισόδημα (συνάλλαγμα) από μη-κατοίκους της πόλης.  Υπάρχει και συνέχεια..

Η Louis Cruises εχει προγραμματίσει μέχρι τέλος Οκτωβρίου ακόμη άλλες 5 κρουαζιέρες που περιλαμβάνουν και την Κόρινθο σαν ένα από τα λιμάνια επίσκεψης. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, το κρουαζερόπλοιο “Louis Majesty” θα ξαναεπισκεπτεί την Κόρινθο τις παρακάτω ημερομηνίες: 26/5, 16/6, 8/9, 29/9 και 20/10.

Θα είναι σημαντικό, να αξιοποιήσουμε σαν “Κόρινθος”  τις θαλάσσιες αυτές επισκέψεις, για να μεγιστοποιήσουμε τα βραχυπρόθεσμα, αλλά και κυρίως τα μεσομακροπρόθεσμα οφέλη για την περιοχή. Πώς όμως μπορεί να γίνει αυτό;
Με απλά λόγια: Οι επισκέπτες από τα κρουαζερόπλοια που θα προτιμήσουν να  περιηγηθούν/αφιερώσουν τη μέρα τους  στην Κόρινθο (οι άλλες επιλογές όπως είπαμε είναι να επιλέξουν μία από τις 3 ξεναγήσεις που προσφέρει η εταιρεία) θα είναι καλό επιστρέφοντας πίσω στο κρουαζερόπλοιο να έχουν φύγει με τις καλύτερες των εντυπώσεων από την περιοχή, κάτι που θα τους κάνει πρεσβευτές θετικών σχολίων σε φίλους / γνωστούς / συγγενείς / media  όταν θα αναφέρονται στην Κόρινθο. Από τι εξαρτάται η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ικανοποίησή τους;

Κάποιοι παράγοντες (και σίγουρα όχι μοναδικοί):

Ενημέρωση:
  • Υπάρχει κάποιο info point για τουριστική ενημέρωση σε κεντρικό σημείο στην πόλη προκειμένου να μάθει ο τουρίστας τι αξιοθέατα έχει η περιοχή (φυσικός και πολιτισμικός πλούτος); Κάποιος χάρτης με τα σημεία αυτά; Κάποιο έντυπο υλικό με περισσότερες και αναλυτικότερες πληροφορίες για τα αξιοθέατα; Το υλικό έχει αναπαραχθεί σε ικανοποιητικό αριθμό διαφορετικών γλωσσών (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά ή και άλλες);
  • Υπάρχει επαρκής σήμανση με πινακίδες για τα σημαντικότερα αξιοθέατα της πόλης (Απ. Παύλος, Λαογραφικό Μουσείο, παραλία Καλάμια);
Ποιότητα Εξυπηρέτησης / Service:
  • Πόσο ευγενικός θα είναι ο σερβιτόρος στην καφετέρια; στο εστιατόριο; στα εμπορικά καταστήματα;
  • Πόσο επαγγελματίας θα είναι ο οδηγός του ταξί που θα μεταφέρει τουρίστες που θα θελήσουν να μετακινηθούν εκτός Κορίνθου;
  • Πόσο πρόθυμος θα είναι ο κάτοικος της πόλης να απαντήσει σε τυχόν απορίες των τουριστών;
Τιμές:
  • Είναι οι τιμές στα καταστήματα εστίασης / αναψυχής προσιτές; Στα μέσα μεταφοράς (π.χ. αν θελήσουν να πάρουν ταξί); Αποφεύγονται περιστατικά αισχροκέρδιας και εκμετάλλευσης των τουριστών;
Γενικότερη εικόνα της πόλης:
  • Είναι τα κεντρικά (κυρίως) σημεία της πόλης καθαρά; Ο Φλοίσβος; Οι πεζόδρομοι; Η περιοχή του Απ. Παύλου; Οι κάδοι απορριμάτων έχουν αδειάσει;
  • Είναι μια πόλη που σέβεται τους πεζούς-τουρίστες; Είναι οι (νέοι) πεζόδρομοι και τα πεζοδρόμια ελεύθερα από παρκαρισμένα οχήματα ή θα.. γελάνε με τον “πολιτισμό” μας; Οι ράμπες αναπήρων; Οι διαβάσεις για τα άτομα με μειωμένη όραση;
  • Είναι μια πόλη που δημιουργεί θετικά συναισθήματα για τους τουρίστες προκαλώντας (θετικά) τις αισθήσεις τους;
Η μεγιστοποίηση των ωφελειών από τον θαλάσσιο τουρισμό (μέσα στον οποίο εντάσσονται και τα κρουαζερόπλοια) και η αποτελεσματικότερη (και όσο το δυνατόν μεγαλύτερη) ικανοποίηση των συγκεκριμένων τουριστών όπως είναι λογικό θα προκύψει μέσα από α) έναν στρατηγικό σχεδιασμό και  β) την υλοποίηση των απαραίτητων ενεργειών με βάση τον στρατηγικό σχεδιασμό (διαβάστε μια προγενέστερη ανάρτηση σχετικά με τον θαλάσσιο τουρισμό), τόσο σε επίπεδο (του νέου ευρύτερου) δήμου, αλλά και νομού και χώρας. Κάποιες σκέψεις για πιθανές ενέργειες  μπορούν βέβαια να αποτυπωθούν για να βελτιστοποιήσουμε την ικανοποίηση των επιβατών των κρουαζεροπλοίων που επισκέπτονται την περιοχή μας:

Με βραχυπρόθεσμο χαρακτήρα και στόχευση για τους επιβάτες των κρουαζεροπλοίων:
  • Ιδιαίτερη καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων από τη δημοτική αρχή (τόσο πριν την άφιξή τους, όσο – εφόσον είναι εφιχτό λειτουργικά – και κατά τη διάρκεια της μέρας με κινητά συνεργεία καθαρισμού), αλλά και των ιδιωτικών χώρων από τα καταστήματα που πρόκειται να υποδεχτούν τουρίστες. Και ο κάθε ένας πολίτης φυσικά της πόλης, με την υπεύθυνη συμπεριφορά του απέναντι στο περιβάλλον (προσέχοντας που πετάει τα απορρίματα), συμβάλλει στην καθαριότητα της.


  • Θερμή υποδοχή των επιβατών των κρουαζερόπλοιων κατά την αποβίβασή τους στο λιμάνι της Κορίνθου! Ανάλογη κίνηση έκαναν πριν μερικές μέρες στη Ρόδο και τα αποτελέσματα δείχνουν να είναι πολύ θετικά! Διαβάστε σχετικά εδώ. Είναι μια ενέργεια χωρίς μεγάλο κόστος, με πολύ θετικό όμως αντίκτυπο που μπορούν να αναλάβουν να οργανώσουν οι επιχειρηματικοί φορείς της περιοχής / πόλης. Ένα καλωσόρισμα, ένα λουλούδι, προσφορά κάποιων τοπικών προϊόντων (ένα ποτήρι κρασί Νεμέας, σταφύλια, λάδι..) για να γευτούν τις νοστιμιές της περιοχής  είναι εκτιμώ ικανά να δημιουργήσουν τις καλύτερες των εντυπώσεων στους επιβάτες των κρουαζερόπλοιων (και τις οποίες εντυπώσεις θα “πάρουν” μαζί τους κατά την επιστροφή..).
  • Η φιλαρμονική μπάντα του δήμου (κατά προτίμηση σε ολιγομελή γκρουπ διάσπαρτα στην πόλη) ανά τακτά χρονικά διαστήματα μπορεί να κάνει μια μουσική βόλτα (με μελωδίες κυρίως που να θυμίζουν / παραπέμπουν σε Ελλάδα..) στους πεζόδρομους της πόλης για να δημιουργηθεί μια όμορφη ακουστική εμπειρία.. Συμπληρωματικά μπορούν να στηθούν μικρά θεατρικά / εικαστικά δρώμενα..
  • Λειτουργία κινητής μονάδας τουριστικής ενημέρωσης που θα διαθέτει σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό (Laptop, internet, εκτυπωτή- φωτοτυπικό μηχάνημα) προκειμένου να μπορεί να ενημερώνει όσο το δυνατόν πληρέστερα τους επισκέπτες της πόλης. Παράλληλα οι επισκέπτες να μπορούν να προμηθεύονται από την κινητή μονάδα έντυπο υλικό με/και χάρτη της πόλης/περιοχής όπου θα αποτυπώνονται τα σημαντικότερα αξιοθέατα αλλά και χρήσιμες πληροφορίες. Η κινητή μονάδα πληροφόρησης μπορεί να σταθμεύσει είτε στο λιμάνι, είτε στο Φλοίσβο, είτε στους πεζόδρομους της πόλης. Σε σημεία που θα μπορέσει να είναι ορατό και άμεσα προσβάσιμο από τυος επισκέπτες.
  • Και φυσικά, ο επιχειρηματικός κόσμος, με την επαγγελματική του συμπεριφορά στην εξυπηρέτησή τους (ευγένεια, προθυμία να φανούν χρήσιμοι, χαμόγελο, εμφάνιση), όσο και σε επίπεδο τιμών (είναι από τα  χειρότερα πράγματα για τη μεσομακροπρόθεσμη προσέλκυση τουρισμού στην πόλη / περιοχή να παρατηρηθούν συμπεριφορές αισχροκέρδιας, τιμολογώντας περισσότερο τις υπηρεσίες / προϊόντα τους στους τουρίστες..) θα συμβάλλουν στην ικανοποίηση του επισκέπτη και στη δημιουργια ακόμη θετικότερων εντυπώσεων για τον προορισμό “Κόρινθος”..
Όλοι μας, ο καθένας με το δικό του ποσοστό συνεισφοράς, συμμετέχουμε στην εμπειρία που θα ζήσει και στην εικόνα που θα πάρει μαζί του ο τουρίστας αναχωρώντας με το κρουαζερόπλοιο από την Κόρινθο! Όπως έλεγε και ένα διαφημιστικό μήνυμα του ΕΟΤ, όλοι μας είμαστε πρεσβευτές της Ελλάδας στο εξωτερικό. Το παραλλάσω ελαφρώς.. Όλοι είμαστε πρεσβευτές της Κορίνθου
και της Κορινθίας στο εξωτερικό! Και οι ικανοποιημένοι τουρίστες θα γίνουν με τη σειρά τους πομποί θετικών σχολιων στο στενό τους περιβάλλον, συστήνοντας τους την περιοχή μας ή επισκεπτόμενοι οι ίδιοι και πάλι την περιοχή μελλοντικά.