Τετάρτη 20 Απριλίου 2011

Επαναπροσδιορίζοντας τη θέση της Λιβύης στον κόσμο



του Efe Sevin, από το συνεργαζόμενο Place Management & Branding 

Σε αυτό το βίντεο, ο John Oliver της τηλεοπτικής εκπομπής «Daily Show», συζητά με τον Ali Suleiman Aujali τις επιλογές που έχει η Λιβύη σαν χώρα ώστε να επαναπροσδιορίσει τη ταυτότητά και την επωνυμία της. Πρώτα απ' όλα, ήταν πρωτότυπο που μπόρεσε να ακούσει κάποιος τις έννοιες της επωνυμίας, του έθνους, και της χώρας μαζί σε μια τόσο δημοφιλή εκπομπή! Και κατά δεύτερο λόγο, οι αντιδράσεις του Κου Aujali είναι αρκετά σημαντικές για την κατανόηση των εμποδίων που αντιμετωπίζουν οι ακαδημαϊκοί και οι επαγγελματίες του Place Branding.

Ας σταθούμε σε μερικά σημεία αυτής της εκπομπής.

Εργάζομαι για τη Λιβύη: Ο πρώην πρεσβευτής λέει ότι δεν δουλεύει για τον Καντάφι, αλλά για τη Λιβύη. Κάποιος πρέπει να καταλάβει 
(i) τη «συνέχεια» μέσα στις διαδικασίες του Place Branding, και 
(ii) πως το έθνος είναι υπεράνω αυτών που το κυβερνάνε προσωρινά.


Ευαισθητοποίηση: Ο Oliver χρησιμοποιεί πολλά παραδείγματα για να εξηγήσει τους λόγους που δημιουργούν την ανάγκη για μια νέα επωνυμία. Οι ντόπιοι θα πρέπει να γνωρίζουν τι είναι λάθος με την τρέχουσα εικόνα, και γιατί υπάρχει ανάγκη για μια αλλαγή. (Σημείωμα του αρθρογράφου: πολύ αμφιβάλλω με σκηνές από την ταινία Back to the Future θα βοηθήσει σε όλες αυτές τις περιπτώσεις).

Αλλαγή της Επωνυμίας = Μετονομασία: Ο Oliver προτείνει νέα ονόματα για τη Λιβύη, συμπεριλαμβανομένων των Zazzistan και Oilfrica καθώς και μια νέα σημαία. Αυτή η επιφανειακή αντίληψη του Place Branding μπορεί να σταθεί εμπόδιο τόσο για τους επιστήμονες όσο και για τους επαγγελματίες.

Zazzistan: Ο Aujali λέει απλά «ξεχάστε το...» (Αφήνοντας κατά μέρος την αδυναμία της αλλαγής της επωνυμίας μιας χώρας απλά αλλάζοντας το όνομά της). Οι ντόπιοι δεν είναι διατεθειμένοι να αλλάξουν τα πατροπαράδοτα σύμβολά τους. Μια παρόμοια κατάσταση ανάμεσα στον Oliver και στον Aujali παρατηρείται όταν ο Oliver προτείνει μια νέα (και αστεία!) σημαία για τη χώρα.

Oilfrica: Αν δεν μπορώ να το προφέρω ολότελα, πώς θα με κάνετε να μου αρέσει; Αυτό ήταν το πιο εντυπωσιακό στοιχείο της συνέντευξης κατά τη προσωπική μου γνώμη. Όλα όσα δημιουργούνται (μια πολιτική, ένα λογότυπο, ένα μήνυμα, οτιδήποτε) θα πρέπει να είναι κατανοητά και να «αγκαλιάζονται» από τους ντόπιους. Αν δεν το καταλαβαίνουν, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα τους αρέσει. Αν δεν τους αρέσει, δεν θα το υποστηρίξουν.

Όμορφα χρώματα, όμορφο αστέρι ...: Αυτή είναι η σημαία μου, λέει ο Aujali, αυτή είναι η σημαία της ανεξαρτησίας μας. Επομένως, δεν μπορεί το Place Branding να λειτουργεί μακρυά από το ιστορικό πλαίσιο ενός τόπου.

Εν συντομία, μια καμπάνια Place Branding  είναι μια σύνθετη διαδικασία. Ως μελετητής ή ως ακαδημαϊκός, θα πρέπει πάντα να γνωρίζουμε ότι η διαδικασία αυτή λαμβάνει χώρα σε ένα κοινωνικό, ιστορικό, πολιτιστικό και πολιτικό πλαίσιο. 
Ευχαριστώ τους Jon Stewart, John Oliver, και ο Ali Σουλεϊμάν Aujali για την ευχάριστη και συνάμα αποκαλυπτική συνέντευξη ....

@Την μετάφραση επιμελήθηκε ο Μανώλης Τσαγκαράκης

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.