Δημοσιεύουμε τις απόψεις του κ.Γερουλάνου, όπως διατυπώθηκαν στο event της google για τον Τουρισμό , όπως εστάλλει σε όλα τα ΜΜΕ από το Υπουργείο:
-Στ.
Λουκάκος: Το 2011 γνωρίζουμε όλοι ότι ήταν πολύ καλή χρονιά για τον
τουρισμό. Είδαμε και τα στοιχεία του Πήτερ Οικονομίδη πως αυξήθηκε
αρκετά. Θέλετε να μας δώσετε κάποια στοιχεία παραπάνω;
-
Π. Γερουλάνος: Το 2011 ήταν ίσως η καλύτερη χρονιά που είχε ποτέ η
Ελλάδα στον τουρισμό. Είχαμε περίπου 16.5 εκατομμύρια αφίξεις, και
είχαμε τη μεγαλύτερη άφιξη στην κρουαζιέρα που έχει γίνει ποτέ. Μέσα σε
όλα τα τρελά της Ελλάδας -δεν μετράμε την κρουαζιέρα μαζί με τις αφίξεις
στον τουρισμό, αλλά και τα δύο αυξήθηκαν πάρα πολύ ήταν μία χρονιά που
συνέβησαν δύο θετικά πράγματα μαζί. Πρώτον, αναπτύχθηκαν πάρα πολύ οι
καινούριες αγορές, και επέστρεψαν κάποιες από τις αγορές που είχαμε
χάσει το 2010. Ο συνδυασμός των δύο έφερε τις αφίξεις στο υψηλότερο
ποσοστό που είχαν φτάσει ποτέ.
- Στ. Λουκάκος: Πως ανοίξατε τις καινούριες αγορές; Θα μας πείτε λίγο ποιο ήταν το σκεπτικό και η στρατηγική σας;
-
Π. Γερουλάνος: Επειδή όλος ο κόσμος εδώ είναι από τον τουρισμό, θα
θυμάται ότι το 2010 ήταν ίσως η χειρότερη χρονιά ή θα μπορούσε να ήταν η
χειρότερη χρονιά που είχε συμβεί ποτέ. Διότι είχαν πέσει πάρα πολλά
πράγματα μαζί. Εκτός από την κρίση που υπήρχε στην Ελλάδα, ξεκινήσαμε με
τα ηφαίστεια και την τέφρα που σταμάτησε τα ταξίδια στην Ευρώπη, ήρθε
μία σειρά από κακά μαντάτα, έπεσαν έξω δύο εταιρείες αν θυμάμαι από την
Αγγλία που είναι ίσως μία από τις μεγαλύτερες μας αγορές, και η συγκυρία
ήταν τέτοια που και η Αγγλία λόγω της οικονομικής κρίσης που είχε αλλά
και η Γερμανία -για αυτήν την αντιπαράθεση που είχαμε μαζί τους – έπεσαν
περίπου 8% ο καθένας. Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι το να πέσει η Αγγλία
και η Γερμανία 8%, για την Ελλάδα είναι καταστροφικό. Και είναι
καταστροφικό γιατί όλη μας τη στρατηγική την είχαμε χτίσει ουσιαστικά
γύρω από αυτές τις δύο χώρες.
Βλέπουμε λοιπόν το 2010, ως τη χρονιά που
θα μπορούσε να είναι καταστροφική και τότε αυτό το οποίο ανακαλύψαμε,
αυτό το οποίο λέμε στην αγορά τα lowhangingfruits. Τα lowhangingfruits ήταν οι νέες αγορές και το bottomline για αυτές τις αγορές ήταν η visa. Λοιπόν η visa
ήταν ο ένας λόγος που δεν είχαμε ανοίξει τις νέες αγορές, κι εκεί έγινε
μία σειρά από ενέργειες και από τη μεριά τη δική μας αλλά κυρίως από τη
μεριά του Υπουργείου Εξωτερικών. Βοηθήσαμε κι εμείς με τα γραφεία του
ΕΟΤ στο εξωτερικό, για πρώτη φορά δέχτηκαν οι υπάλληλοι από μία υπηρεσία
να πάνε σε μία άλλη, βοηθήσαμε κυρίως τη Ρωσία, κι άρχισε να αυξάνεται ο
τουρισμός. Είχαμε τα τελευταία δύο χρόνια εντυπωσιακές αυξήσεις από τη
Ρωσία, από το Ισραήλ, από την Τουρκία, απ’ τη Σερβία κι όλες αυτές οι
αυξήσεις ισοφάρισαν την πτώση από την Αγγλία και τη Γερμανία. Φέτος
επέστρεψε και η Γερμανία, είχαμε και τις νέες αγορές και είχαμε το ρεκόρ
που είχαμε.
-
Στ. Λουκάκος: Ωραία να πάμε τώρα λίγο πιο πολύ στο θέμα της
επικοινωνίας. Είδαμε μία στροφή προς το διαδίκτυο. Πείτε μας λίγα
περισσότερο για αυτό, και πείτε μας τι αλλαγές κάνατε τα τελευταία δύο
χρόνια που είστε υπουργός.
-
Π. Γερουλάνος: Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που είχαμε να
αντιμετωπίσουμε είναι ότι δεν είχαμε τα μέσα στη διάθεση μας.
Χρωστούσαμε γύρω στα 140 εκατομμύρια στη διαφημιστική δαπάνη, τα οποία
μας έκαναν τεράστιο κακό. Είχαμε αν θέλετε τη δυσφήμιση της Ελλάδας, σε
όλα τα πρωτοσέλιδα λόγω της κατάστασης της οικονομίας. Και παρόλα αυτά
εμείς έπρεπε να βρούμε λύσεις για να πουλήσουμε τον προορισμό. Όταν δεν
έχεις μέσα, όταν πρέπει να κάνεις μία δουλειά και δεν έχεις τα μέσα να
την κάνεις, αρχίζεις και σκέφτεσαι καινούριες λύσεις. Οι δικές μας
καινούριες λύσεις ήταν μες στο συρτάρι μας. Και το λέω αυτό διότι αυτό
το οποίο συμβουλευτήκαμε ήταν η έρευνα που είχε γίνει παλιότερα από τον
ΕΟΤ, είχε πληρωθεί ένα καταπληκτικό ποσό χρημάτων και είχε μπει στο
συρτάρι. Αυτή η έρευνα έλεγε κάτι πάρα πολύ απλό. Ότι αν θέλεις να
διαφημίσεις φτηνά και αποτελεσματικά πρέπει να πας στο διαδίκτυο. Η
παρουσία μας τότε στο διαδίκτυο ήταν ουσιαστικά μηδενική. Για να σας
δώσω να καταλάβετε η ιστοσελίδα του υπουργείου λεγότανε gnto,
άρα πρέπει να σουν ψαγμένος για να ξέρεις τι σημαίνει αυτό το πράγμα,
και η πρώτη σελίδα ήταν μία φωτογραφία μου κι ένα μήνυμα από μένα. Μόλις
αλλάξαμε την ονομασία και βγάλαμε τη φωτογραφία και το μήνυμα από μένα,
εκτοξεύτηκε η επισκεψιμότητα στη σελίδα, βάλαμε μπροστά βεβαίως ωραίες
εικόνες της Ελλάδας, πράγματα που γίνονται στην Ελλάδα, αρχίσαμε να
επικοινωνούμε με τους ανθρώπους που χρησιμοποιούσανε το site,
και αυτό ουσιαστικά άλλαξε τελείως την διαδικτυακή μας παρουσία. Το λέω
αυτό γιατί όταν βρίσκεσαι σε μία τέτοια κρίση, πρέπει να αλλάξεις
εντελώς νοοτροπία. Εντελώς τρόπο με τον οποίο δουλεύεις. Και πιστεύω ότι
αυτό το οποίο έχει συμβεί στον τουρισμό τα τελευταία δύο χρόνια, θα
έπρεπε να λειτουργήσει και σαν μοντέλο για άλλα πράγματα που κάνει η
ελληνική κοινωνία αυτή τη στιγμή. Πρέπει να αλλάξεις εντελώς τον τρόπο
με τον οποίο σκέφτεσαι. Αλλάξαμε λοιπόν στρατηγική, αλλάξαμε μέσα,
αλλάξαμε κοινά στα οποία απευθυνόμασταν, αγορές. Και για να γίνουν όλα
αυτά, το πρώτο και πιο σημαντικό που πρέπει να κάνει κανείς είναι να
αλλάξει νοοτροπία. Η αλλαγή νοοτροπίας είναι ό,τι πιο σημαντικό για να
μπορεί κανείς να αντιμετωπίσει μία κρίση, με τον τουρισμό την
αντιμετωπίσαμε λίγο νωρίτερα προτού έρθει η οικονομική κρίση στην
υπόλοιπη χώρα λόγω των συμβάντων που σας είπα. Αλλά μόνο όταν αλλάξεις
τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεσαι τα πράγματα, μπορείς να αντιμετωπίσεις
αυτή την κρίση. Κι εκεί ήταν που κάναμε το μεγάλο γύρισμα από τις
παραδοσιακές αγορές της Ελλάδας στις καινούριες.
- Στ. Λουκάκος: Είδαμε στο graph
που έδειξε πριν ο Πήτερ Οικονομίδης, ότι ναι μεν υπήρξε αύξηση του
τουρισμού τα τελευταία 5-10 χρόνια αλλά κάποιες ανταγωνίστριες χώρες
όπως η Τουρκία και η Κροατία για παράδειγμα, τα ‘χουν πάει πολύ καλύτερα
από μας. Που βρισκόμαστε συγκριτικά σε σχέση όχι μόνο με την προώθηση
του διαδικτύου, αλλά και σε σχέση με την προώθηση της χώρας σε σχέση με
αυτές τις δύο χώρες ή με άλλες χώρες που θεωρούνται ότι είναι
ανταγωνίστριες με εμάς.
-
Π. Γερουλάνος: Η θέση που βρίσκεται η Ελλάδα σήμερα, και εδώ θα θελα να
το υπογραμμίσω αυτό, γιατί πιστεύω ότι είναι κάτι για το οποίο θα
‘πρεπε να επενδύσουμε ως χώρα: Ένας από τους μεγαλύτερους λόγους που η
Τουρκία έχει καταφέρει να μαζέψει μεγάλο μέρος της πελατείας εκτός από
όλους τους άλλους, τους άλλους τους ξέρετε καλύτερα από μένα, αλλά ένας
από τους κύριους λόγους, είναι η πρόσβαση στη χώρα. Η Ελλάδα ανήκει μέσα
σε ένα σύστημα, το Σένγκεν, το οποίο μας έχει κάνει τεράστιες ζημιές σε
ό,τι αφορά τις νέες αγορές. Η Ελλάδα οφείλει να διεκδικήσει μέσα στην
Ευρωπαϊκή Ένωση τη δυνατότητα η πρόσβαση να γίνει πιο εύκολη. Εάν δείτε
πότε άνοιξε η Ρωσία, να πάρουμε μία αγορά που άνοιξε την ίδια περίπου
εποχή, πότε άνοιξε η Ρωσία για την Ελλάδα και την Τουρκία, ήταν ακριβώς
τον ίδιο χρόνο. Οι Ρώσοι μαζί μας έχουν πολύ καλύτερες σχέσεις και πολύ
πιο κοινές προσλαμβάνουσες και όμως η Τουρκία μάζεψε το μεγάλο κομμάτι
της αγοράς. Η διαφορά είναι ότι οι Ρώσοι πήγαιναν στα visacenters,
στα προξενεία τότε, στις πρεσβείες τότε της Ελλάδας και με οδηγίες της
Ευρωπαϊκής Ένωσης οι Έλληνες υπάλληλοι τους κάνανε μία συνέντευξη η
οποία είναι προσβλητική για οποιονδήποτε. Η πρώτη λοιπόν εικόνα της
Ελλάδας σε αυτούς τους ανθρώπους όχι μόνο δεν ήταν το διαδίκτυο, αλλά
ήταν ένας δημόσιος υπάλληλος που έλεγε «θέλω να μου αποδείξεις ότι θα
γυρίσεις την πατρίδα σου, διότι εμείς δε σε θέλουμε εκεί πέρα». Η
Τουρκία είχε ακριβώς το αντίθετο μήνυμα. Άφησε τις βίζες εντελώς
ελεύθερες, και η ανάπτυξη από τις νέες αγορές, που είναι κρίσιμη αυτή τη
στιγμή, ήταν θηριώδης. Ένας λοιπόν από τους λόγους ήταν αυτός, και
δυστυχώς εδώ είμαστε εγκλωβισμένοι, πρέπει να κάνουμε δύο κινήσεις, η
μια είναι σε εθνικό επίπεδο, να περάσουμε το μήνυμα στις πρεσβείες, έχει
ήδη αρχίσει αυτό να γίνεται, και η δεύτερη είναι ότι πρέπει να αρχίσει
μία εντελώς διαφορετική νοοτροπία από την Ευρώπη. Η Ευρώπη δεν βλέπει
τον τουρισμό με τον τρόπο με τον οποίο θα ‘πρεπε να τον βλέπει. Και
είναι ώρα που η Ελλάδα βρίσκεται σε κρίση, και θα ‘πρεπε να
αντιμετωπίσει αυτά τα θέματα, να υψώσει το ανάστημα της και να βγει και
να μιλήσει για αυτό. Τώρα σε ό,τι αφορά τα socialmedia
το πρόβλημα το δικό μας είναι πότε μπήκαμε μέσα στην αγορά. Μπήκαμε
στην αγορά ουσιαστικά το 2010. Η αύξηση που υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια
σε όλες τις άλλες αγορές, ειδικά αν δείτε την Ισπανία, η Ισπανία είναι
το καλύτερο παράδειγμα. Έχει μπει πριν από πέντε χρόνια τουλάχιστον στα socialmedia τα οποία θα ‘πρεπε να διεκδικούμε, εμείς μπήκαμε πριν από δύο χρόνια. Καταφέραμε στο youtube
μέσα σε δύο χρόνια, να ξεπεράσουμε όλους τους άλλους, κι έχουμε φτάσει
το μισό της Ισπανίας. Δηλαδή η δουλειά που γίνεται τώρα από μία ομάδα,
και δεν είναι δουλειά ενός υπουργού, αυτό το έχω υπογραμμίσει όπου
μπορώ. Είναι μία ομάδα νέων ανθρώπων, οι οποίοι κάθονται πάνω απ’ τα
κομπιούτερ, οι οποίοι έχουν κάνει απίθανη δουλειά στο να παρουσιάζουν
την Ελλάδα έτσι όπως την αγαπάνε, να απαντάνε αμέσως στους ανθρώπους οι
οποίοι έρχονται σε επαφή μαζί μας και να αλλάξουν εντελώς τη νοοτροπία
για το πώς λειτουργεί το διαδίκτυο στην Ελλάδα και το πώς λειτουργεί η
Ελλάδα μέσα από το διαδίκτυο για τον τουρισμό. Αυτού του είδους η
δουλειά, αυτού του είδους η καινοτομία είναι που χρειάζεται σε όλα τα
επίπεδα σε ό,τι κάνουμε στην Ελλάδα.
-
Στ. Λουκάκος: Μιλήσατε για τα προβλήματα που έχουμε σε σχέση με τις
βίζες με όλα αυτά. Θέλουμε να μου σχολιάσετε λίγο από την πλευρά των
τουριστικών επιχειρήσεων, ποια είναι η εμπειρία που αποκτά ένας Ρώσος
από την Τουρκία κι ένας Ρώσος από την Ελλάδα. Τι πρέπει να αλλάξει εκεί
πέρα;
- Π. Γερουλάνος: Από τη διαδικτυακή άποψη;
-
Στ. Λουκάκος: Όχι από τη διαδικτυακή άποψη. Σε σχέση με το που
βρισκόμαστε συγκριτικά όχι μόνο σαν πολιτεία αλλά που βρισκόμαστε
συγκριτικά και σαν μέση τουριστική επιχείρηση. Έχουμε ανταγωνιστικότερο
προϊόν;
-
Π. Γερουλάνος: Απολύτως. Εγώ νομίζω ότι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα έχει
από τα πιο ανταγωνιστικά προϊόντα στην Ευρώπη τουλάχιστον. Οι τιμές
έχουνε εκλογικευτεί ας πούμε, ίσως έχουν πέσει τώρα πια και σε επίπεδα
πολύ ανταγωνιστικά αλλά και το προϊόν που δίνει η Ελλάδα είναι πολύ πιο
πλούσιο από τις ανταγωνίστριες χώρες και αυτό που είναι να αναδείξουμε,
αν καταφέρουμε να το αναδείξουμε, αν παλέψουμε να αναδείξουμε τη διαφορά
που υπάρχει μεταξύ μιας παραλίας στην Τουρκία και μιας παραλίας στην
Ελλάδα- δεν πρόκειται ποτέ να καταφέρουμε να περάσουμε ένα διαφορετικό
μήνυμα, αν όμως πούμε, τι είναι η εμπειρία στην Ελλάδα και τι είναι η
εμπειρία στην Τουρκία τότε είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικό για να μην πω
πιο ανταγωνιστικό το δικό μας προϊόν. Και εκεί σε αυτά που είπε και ο
Πήτερ και ο Τζων πριν, έχει τεράστια διαφορά το γεγονός ότι μιλάς για
την Ελλάδα και έχεις ένα υπόβαθρο από πίσω το οποίο μπορείς να το
χρησιμοποιήσεις για να προβάλλεις τη χώρα σου.
-
Στ. Λουκάκος: Η καρδιά του ελληνικού τουρισμού είναι η μικρομεσαία
επιχείρηση, έτσι; Αυτό είναι γνωστό. Από τη δικιά σας άποψη πόσο καλά
χρησιμοποιούνε το διαδίκτυο και ποιες προοπτικές υπάρχουνε;
-
Π. Γερουλάνος: Θα έλεγα ότι το καλό του διαδικτύου ισοσκελίζει αν
θέλετε τον πάρα πολύ μεγάλο παίκτη στην αγορά με τον μικρό παίκτη στην
αγορά. Δηλαδή ξαφνικά έχουν και οι δύο τη δυνατότητα να έχουν πρόσβαση
σε όλον τον κόσμο σε χρόνο πολύ μικρό και με, όπως είδατε πριν, πάρα
πολύ μικρό κόστος. Αυτά είναι τα καλά νέα κι εδώ νομίζω ότι οι ελληνικές
επιχειρήσεις με λίγη προσπάθεια μπορούν να κάνουν πάρα πολύ καλή
δουλειά. Τα κακά νέα είναι αυτά που περιέγραψε ο Πήτερ πριν, που έχεις
ένα ξενοδοχείο που παίρνει τρία κακά comments σε ένα από τα sites
τα οποία κάνουν αυτή τη δουλειά και μπορεί να καταστραφεί μία
επιχείρηση πάρα πολύ γρήγορα μέσα σε ένα καλοκαίρι. Αυτό έχει τα καλά
του και τα κακά του βέβαια, διότι βγάζει από την αγορά τους
κομπογιαννίτες αν θέλετε και μένουν οι επαγγελματίες, αλλά είναι πάρα
πολύ επικίνδυνο και νομίζω ότι το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να
κάνουμε είναι να επιμορφώσουμε τον κόσμο για τις ευκαιρίες που έχει το
διαδίκτυο αλλά και για τους τεράστιους κινδύνους.
-
Στ. Λουκάκος: Ένα μεγάλο πρόβλημα που έχουμε σε σχέση με χώρες όπως η
Αίγυπτος που είναι πιο νότια, είναι η μικρή τουριστική περίοδος. Στην
Ελλάδα όλοι ξέρουμε ότι οι περισσότερες τουριστικές επιχειρήσεις βγάζουν
τα λεφτά τους τον Ιούλιο και τον Αύγουστο δύο μήνες άντε τρεις μήνες.
Τι μπορούμε να κάνουμε ως πολιτεία για να διευρύνουμε αυτή την
τουριστική περίοδο μια και έχουμε φανταστικές ομορφιές σε όλη την
ηπειρωτική Ελλάδα και δεν είναι μόνο τα νησιά αυτό που πουλάμε. Τι
πρέπει κάνουμε ως πολιτεία και ως τουριστική επιχείρηση;
-
Π. Γερουλάνος: Νομίζω ότι όταν είπα πριν πως το πιο σημαντικό πράγμα
που έχουμε να κάνουμε, είναι να αλλάξουμε νοοτροπία αν θέλουμε να βγούμε
από την κρίση. Το ένα πράγμα το οποίο έκανε ο τουρισμός πριν από
οποιονδήποτε άλλο κλάδο στην Ελλάδα είναι ότι συνειδητοποίησε τη σημασία
της συνεργασίας μεταξύ μας. Ένα από τα πράγματα για τα οποία θωρώ ότι
μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι ως τουρισμός, είναι ότι λόγω της κρίσης,
κυρίως λόγω της κρίσης που περάσαμε, μαζευτήκαμε για πρώτη φορά στα
ιστορικά που ξέρω εγώ τουλάχιστον γύρω από ένα τραπέζι και αρχίσαμε να
βάζουμε κοινούς στόχους. Για πρώτη φορά συνεργάστηκε ο ΕΟΤ, να
ξεκινήσουμε από τα εύκολα, με τη Γενική Γραμματεία Τουρισμού. Για πρώτη
φορά συνεργάστηκε ο ΕΟΤ με την ΕΡΤ, για πρώτη φορά συνεργάστηκε το
υπουργείο με τους φορείς οι οποίοι θα θυμόσαστε πρόσφατα είχαν μία
μάλλον ανταγωνιστική σχέση. Για πρώτη φορά δημιουργήθηκαν ομάδες
ανθρώπων οι οποίοι άρχισαν να δουλεύουν μαζί για να παρουσιάσουν κάτι
διαφορετικό- η Συμμαχία για την Ελλάδα είναι ένα από αυτά. Αυτό το οποίο
για μένα είναι το πιο σημαντικό, είναι να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν
είναι κανένας άχρηστος μέσα σε αυτή τη διαδικασία, δεν είναι κανένας
θεός, δεν μπορεί να τα κάνει τα πράγματα ένας άνθρωπος μόνος του και η
δουλειά της Πολιτείας είναι να φέρνει κόσμο μαζί. Νομίζω, ότι το πιο
σημαντικό το οποίο μπορεί να διδάξει ο τουρισμός στους υπόλοιπους
κλάδους της ελληνικής οικονομίας είναι ότι μαζί μπορούμε να κάνουμε τη
διαφορά και ότι χρειάζονται όλοι για να πετύχουν αυτό που θέλουμε να
πετύχουν. Να βάλουν κοινούς στόχους, κοινούς συγκεκριμένους στόχους, να
δουλεύουμε όλοι μαζί και κάθε τόσο να ξαναβρισκόμαστε για να δούμε αν
πρέπει να αλλάξουμε κάτι στη στρατηγική μας. Νομίζω ότι αν προχωρήσουμε
έτσι, και ο ελληνικός τουρισμός αλλά σίγουρα και η ελληνική οικονομία
μπορούν να αλλάξουν δραστικά.
-
Στ. Λουκάκος: Θέλω να μας πείτε λίγο πιο πολύ για τα συγκεκριμένα
πλάνα. Το 2012 έχει ήδη αρχίσει. Πολλοί, όσοι είναι στο χώρο γνωρίζουν
ότι οι ξένοι ταξιδιώτες κλείνουν συνήθως πάρα πολύ νωρίς, αρχίζουν να
ψάχνουν από τον Ιανουάριο, μέχρι να κλείσουν τα εισιτήριά τους Μάρτιο –
Απρίλιο. Μπορείτε να μας πείτε τι συγκεκριμένα βήματα, πλάνα, έχετε για
το 2012;
- Π. Γερουλάνος: Μας βοήθησαν πάρα πολύ τα SocialMedia και το VisitGreece
-είχαν μία τεράστια άνοδο τα τελευταία 2 χρόνια- σε στοχευμένη
προσέγγιση σε κάθε αγορά. Ένα πράγμα το οποίο γινόταν παλιά λάθος ήταν
γύρω στον Ιανουάριο αν τα πράγματα δούλευαν σωστά, γινόταν μία
διαφημιστική καμπάνια, η οποία ήταν η ίδια είτε ήσουν στην Αμερική, είτε
ήσουν στη Ρωσία, είτε ήσουν στην Κίνα και αυτή η καμπάνια έπαιζε όλο το
χρόνο. Βρήκαμε ότι αυτό ήταν εντελώς μη παραγωγικό. Πρώτον, κάθε αγορά
είχε διαφορετικές ανάγκες. Για παράδειγμα ας πούμε στην Κίνα, ξοδεύαμε
λεφτά για διαφήμιση και για γραφείο, αλλά δεν δίναμε βίζες, οπότε
ερχόταν ο άλλος, ενθουσιαζότανε να πάει στην Ελλάδα και όταν πήγαινε
στην πρεσβεία, δεν έπαιρνε τη βίζα για να πάει στη χώρα. Άρα κάθε χώρα
ήθελε μία εντελώς διαφορετική προσέγγιση. Ήθελε μία προσέγγιση
στοχευμένη και σε ό,τι αφορά τη στρατηγική και σε ό,τι αφορά την
επικοινωνία. Η εξειδίκευση αυτής της στρατηγικής γίνεται σταδιακά,
δηλαδή κάθε αγορά βλέπεις πως πηγαίνει στη μία χρονιά και αλλάζεις τη
στρατηγική σου λίγο, όχι τα μηνύματά σου, τη στρατηγική σου για το πώς.
Άρα το πιο σημαντικό είναι κάθε χρονιά να εμβαθύνουμε εκεί.
Θα βγει το
καινούργιο VisitGreece.gr,
νομίζω ότι οι προσθήκες που θα γίνουν εκεί είναι πολύ σημαντικές, οι
εφαρμογές τις οποίες θα βάλουμε στο διαδίκτυο πιστεύω ότι θα κάνουν πολύ
μεγάλη διαφορά το 2012. Είναι πράγματα τα οποία θα βοηθήσουν να μπορεί
να κάνει πιο αποτελεσματικά τη δουλειά του το ελληνικό διαδίκτυο.
Όμως
μέσα σε αυτή τη χρονιά, αυτό το οποίο θέλουμε να κάνουμε είναι την πρώτη
σύμπραξη μεταξύ του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Μας προσέγγισε ο ΣΕΤΕ
πριν από ένα χρόνο περίπου για να κάνουμε μία δεκαετή στρατηγική μαζί,
τη σχηματίσαμε, την έχουμε βάλει πάνω στο τραπέζι, έχει συζητηθεί αρκετά
διευρυμένα και τώρα εξειδικεύουμε μέρη αυτή της στρατηγικής. Το ένα
κομμάτι αυτού είναι μία κοινή εταιρεία μάρκετινγκ, μία εταιρεία η οποία
μπορεί να έχει τη δύναμη του κράτους από πίσω της, αλλά την ίδια ώρα να
έχει την ευελιξία του ιδιωτικού τομέα και τη σταθερότητα του ιδιωτικού
τομέα. Ένα άλλο πράγμα είναι ότι τα λογότυπα άλλαζαν κάθε χρόνο.
Ένα από
τα πράγματα που κάναμε, κρατήσαμε αυτό το λογότυπο σταθερό, παρότι,
όλοι γνωρίζουμε τα ελαττώματα που έχει το συγκεκριμένο λογότυπο, αλλά
ήταν καλύτερο να κρατήσουμε το ίδιο, παρά να αλλάξουμε για άλλη μία
φορά, ακόμα και αν αυτό το οποίο κάναμε εμείς ήταν καταπληκτικό.
Σταθεροποιήσαμε λοιπόν το λογότυπο, τώρα είναι η ώρα με την εταιρεία
μάρκετινγκ, με τον ιδιωτικό τομέα να βάλουμε τις καινούργιες βάσεις,
πάνω στις οποίες μπορούμε να κτίσουμε την επόμενη μέρα στην προβολή του
ελληνικού τουρισμού.
- Στ. Λουκάκος: Θα μας πείτε λίγο και για τα πλάνα σας για το OnLine κομμάτι για το 2012;
- Π. Γερουλάνος: Κυρίως είναι το καινούργιο VisitGreece, οι εφαρμογές και η προώθηση των SocialMedia.
-
Στ. Λουκάκος: Εκτός από την Πολιτεία ό,τι και αν κάνετε και εσείς
πρέπει να ακολουθήσουν από πίσω και οι τουριστικές επιχειρήσεις διότι
αυτές ουσιαστικά φέρνουν τον κόσμο στην Ελλάδα. Τι θα τους συμβουλεύατε
για το 2012; Ποια τρία πράγματα θα τους συμβουλεύατε να κάνουν το 2012;
-
Π. Γερουλάνος: Δεν είναι τρία, θα επιμείνω σε αυτό που είπα από την
αρχή. Θέλει μία αλλαγή νοοτροπίας. Πάρα πολύ συχνά, πηγαίνω σε μέρη,
ειδικά στη Βόρειο Ελλάδα και με ρωτάν πότε θα κάνεις κάτι για τον
θρησκευτικό τουρισμό; Και ρωτάω τι ακριβώς θέλετε να κάνω για το
θρησκευτικό τουρισμό; Έχουμε δώσει εκατομμύρια ευρώ να αναστηλώσουμε όλα
τα μοναστήρια, όλες τις εκκλησίες, με τις τοιχογραφίες, τα πάντα. Τα
χρήματα που έχει δώσει το ελληνικό Δημόσιο για την αναστήλωση αυτών των
μνημείων είναι τεράστια. Το μόνο που χρειάζεται είναι μία διαφήμιση στη
Βουλγαρία και στη Ρωσία και ένα λεωφορείο. Ε, μην ζητάτε από το κράτος
να το κάνει αυτό το πράγμα. Έχω έναν Ισραηλινό ο οποίος έφερε τώρα
μάλιστα 20 δημοσιογράφους από το Ισραήλ και τους πήγε πάνω στο Βίκο.
Τους ρώτησα τι κάνανε εκεί, μαζεύανε χόρτα με τους ανθρώπους του χωριού,
τα μαγειρεύανε, έμεναν στην περιοχή, έπαιρναν γουρούνες και
τριγυρνούσαν την περιοχή, μετά πήγαιναν στα διάφορα μέρη που είναι να
πας και φεύγανε. Του λέω, πόσες φορές το κάνεις αυτό και μου λέει καμιά
εικοσαριά φορές το χρόνο. Του λέω βγάζεις λεφτά από αυτή την επιχείρηση;
Μου λέει, βγάζω πολλά λεφτά από αυτή την επιχείρηση. Έστειλα ένα
συνεργείο της ΕΡΤ, τον κινηματογραφήσαμε και αυτά τα πλάνα από εκεί θα
πάνε στο NationalGeographic.
Ο άνθρωπος αυτός, κάνει μια πάρα πολύ καλή δουλειά. Δεν καταλαβαίνω
γιατί ένας Ισραηλινός μπορεί να βγάλει λεφτά από το Βίκο και δεν μπορεί
να βγάλει ένας Έλληνας επιχειρηματίας.
Αλλά πρέπει να φύγουμε από την
Ρόδο και από την Κω και από την Κέρκυρα. Όχι να φύγουμε από τους
προορισμούς, οι προορισμοί είναι πολύτιμοι, να φύγουμε από την νοοτροπία
ότι μόνο εκεί μπορεί να έχουμε τουρισμό. Να δείξουμε όλο τον άλλο
πλούτο της Ελλάδας και από εκεί, σιγά-σιγά να φέρουμε τον κόσμο, να
διευρύνουμε την τουριστική σεζόν, να διευρύνουμε το γεωγραφικό άνοιγμα
των αγορών και να διευρύνουμε τις αγορές από τις οποίες θα έρχονται οι
τουρίστες.
Αν το κάνουμε αυτό, οι ευκαιρίες είναι τεράστιες γιατί σήμερα
σιγά-σιγά μπαίνουν δύο τεράστιες αγορές στον τουρισμό, η Κίνα και η
Ινδία. Στην Κίνα και στην Ινδία μας είπαν ότι τα προβλήματα που έχουν
για να έρθουν στην Ελλάδα είναι τρία. Βίζες, αεροπορική εταιρεία και
υπηρεσίες εδάφους. Δηλαδή, ο Κινέζος θέλει να ακούσει την ξενάγησή του
στην Ακρόπολη, κινέζικα. Είναι εξαιρετικά σημαντικό.
Άρα οι αγορές από
εκεί θα ανοίξουν πάρα πολύ γρήγορα και έχουν τεράστιο ενδιαφέρον για την
Ελλάδα. Είμαστε έτοιμοι να πάμε να πάρουμε αυτούς τους πελάτες;
Σημαίνει μία σειρά από πράγματα. Λοιπόν αν δουλέψουμε, συνεχίζουμε να
δουλεύουμε μαζί, βάλουμε πάλι τους επόμενους στόχους και προχωρήσουμε
προς την ίδια κατεύθυνση, τότε νομίζω ότι αυτές οι αγορές είναι δικές
μας και μπορούμε να τις τραβήξουμε προς τα εδώ πολύ εύκολα.
-
Στ. Λουκάκος: Απαντήσατε την επόμενη ερώτηση μου που ήταν Κίνα, Ινδία
αλλά και Βραζιλία, χώρες που έχουν μεγάλη δυναμική. Πότε πιστεύετε
πρακτικά, ότι θα μπορούμε να πούμε ότι ανοίξαμε αυτές τις αγορές;
Πιστεύετε ότι το 2012 είναι η χρονιά; Θα λυθούν αυτά τα προβλήματα που
μόλις αναφέρατε;
-
Π. Γερουλάνος: Όχι δεν νομίζω ότι το 2012. Και πέρυσι είχαμε μία πολύ
μεγάλη αύξηση από την Κίνα, μία αύξηση της τάξεως του 75%, αλλά όταν
μιλάς για 2.000 Κινέζους το γεγονός ότι τους έκανες 4.000, δεν σημαίνει
απολύτως τίποτα. Η αγορά της Κίνας, έχει πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Νομίζω ότι το 2012 θα γίνουν πάλι βήματα, όπως την προηγούμενη χρονιά,
αλλά θα περίμενα να δω μεγαλύτερες αυξήσεις από το 2013 και μετά. Τώρα,
στην Κίνα κάναμε κάτι το οποίο ήταν επίσης λίγο καινοτόμο. Γνωρίζετε
όλοι ότι όταν σκεφτόμαστε τους ανταγωνιστές της Ελλάδας, οι ανταγωνιστές
είναι: Η Τουρκία, η Αίγυπτος, το Ισραήλ, είναι οι χώρες οι οποίες
ανταγωνίζονται για τους τουρίστες με τα παράλιά τους. Όμως οι Κινέζοι
είναι ένα εντελώς διαφορετικό είδος τουρίστα. Δεν έρχεται για τις
παραλίες, έρχεται για τον πολιτισμό, για shopping
και άλλα πράγματα. Η πρώτη τους προτεραιότητα όταν φεύγουν από την
Κίνα, είναι να πάνε σε αγορές δίπλα στην Κίνα. θα πάνε στο Χονγκ Κονγκ,
θα πάνε σε μέρη τα οποία ξέρουν καλά. Η δεύτερή τους προτεραιότητα είναι
η Αγγλία, η Γαλλία και οι ευρωπαϊκές χώρες τις οποίες ξέρουν καλά. Την
Ελλάδα την έχουν πάρα πολύ ψηλά, αλλά δεν θα πάνε εύκολα στην Ελλάδα ως
μόνο προορισμό.
Και αυτό το οποίο κάναμε, αντί να δούμε ανταγωνιστικά
την Αίγυπτο και το Ισραήλ και την Τουρκία, τους είδαμε συνεταιριστικά αν
θέλετε. Εκτός των άλλων, αυτοί έχουν και αεροπορικές εταιρείες που πάνε
κατευθείαν στην Κίνα, που εμείς δεν έχουμε. Λοιπόν και με τους Τούρκους
και με τους Ισραηλινούς και με τους Αιγύπτιους τώρα και μάλιστα
πλησίασα τους Αιγύπτιους την ώρα που είχαν την μεγαλύτερή τους κρίση
στον τουρισμό, γιατί πίστευα ότι τότε είναι η καλύτερη στιγμή να
επενδύσεις σε καινούργιες σχέσεις. Αντί δηλαδή να πάμε εντελώς
ανταγωνιστικά και να πούμε ο θάνατος του γείτονα είναι η ζωή μου και να
περιμένουμε απλώς να πάρουμε μιας χρονιάς επισκέπτες, πήγα τότε στην
Αίγυπτο και προσπάθησα και έχουμε δρομολογήσει μία συνεργασία με τους
Αιγύπτιους, έτσι ώστε να αρχίσουμε να πουλάμε τους κοινούς προορισμούς:
ως κοινό προορισμό τις Πυραμίδες και την Ακρόπολη. Αυτό είναι μία
διαφορετική νοοτροπία, θέλουμε να αλλάξει ακριβώς αυτού του είδους η
νοοτροπία για να μπορείς να ελπίζεις ότι θα ανοίξεις αυτές τις αγορές
και ότι ο πρώτος προορισμός θα είναι η Αθήνα και το Κάιρο, αντί να είναι
το Λονδίνο ή το Παρίσι.
-
Στ. Λουκάκος: Εγώ δεν έχω άλλες ερωτήσεις, εσείς τι θέλετε να
προσθέσετε στο κοινό μας εδώ. Ξέρετε ότι είναι πάρα πολλές μικρομεσαίες
επιχειρήσεις από όλη την Ελλάδα, όλοι περιμένουν ένα μήνυμα αισιοδοξίας
από εσάς για το 2012, οπότε το αφήνω σε εσάς να συνεχίσετε.
-Π. Γερουλάνος: Όχι δεν θα ήθελα να πάρω την πρωτοβουλία από μόνος μου, να αρχίσω να σας μιλάω για άσχετα θέματα, αλλά νομίζω
το πιο σημαντικό είναι ειδικά ο κόσμος που είναι εδώ και ειδικά ο
κόσμος του τουρισμού, να ξέρει και τι είναι αυτά τα οποία μπορεί να
πάρει από την Google πλέον. Εμείς, λόγω της συνεργασίας που είχαμε με τη Google
έχουμε καταφέρει, ή μάλλον προσπαθούμε συνέχεια να μεγιστοποιήσουμε τα
αποτελέσματα που μπορούμε να έχουμε μέσα από τα ηλεκτρονικά media. Η Google
όμως κάνει μια σειρά από πολύ σημαντικά προϊόντα, δίνει υπηρεσίες τις
οποίες μπορεί να χρησιμοποιήσουν οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις
και νομίζω το πιο σημαντικό είναι η ενημέρωση πάνω σε αυτά.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.