Santander, Spain's sensors measure everything from the amount of trash in containers, to the number of parking spaces available, to the size of crowds on the sidewalks. Flickr/FreeBird |
Κείμενο του Tod Newcombe .Δημοσιεύθηκε στο GOVERNING
Την μετάφραση επιμελήθηκαν η Κάλλια Κυπράκη και η Αθηνά Παναγοπούλου.
Η ισπανική πόλη είναι ενσωματωμένους περισσότερους από 12.000 αισθητήρες για να βοηθήσουν την τοπική αρχή να λειτουργεί όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερα. Αυτό αλλάζει τον τρόπο που η Ευρώπη σκέφτεται για τις πόλεις.
Την μετάφραση επιμελήθηκαν η Κάλλια Κυπράκη και η Αθηνά Παναγοπούλου.
Η ισπανική πόλη είναι ενσωματωμένους περισσότερους από 12.000 αισθητήρες για να βοηθήσουν την τοπική αρχή να λειτουργεί όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερα. Αυτό αλλάζει τον τρόπο που η Ευρώπη σκέφτεται για τις πόλεις.
Η πόλη του Santander είναι μια παλιά πόλη-λιμάνι στη βόρεια ακτή της Ισπανίας. Μερικές φορές την εβδομάδα, ένα πλοίο φέρνει κάμποσους Άγγλους τουρίστες που κατακλύζουν τις όμορφες παραλίες της Playa de la Magdalena και El Sardinero όπου κάνουν τα ψώνια τους και δειπνούν στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Διαφορετικά, η ισπανική πόλη των 180.000 έχει ελάχιστη αλληλεπίδραση με τον ξένο κόσμο. Ή τουλάχιστον αυτό ήταν μέχρι το Santander να επιλεχθεί πριν από τέσσερα χρόνια ώστε να γίνει δοκιμαστική πόλη της Ευρώπης για μια έξυπνη πόλη που βασίζεται σε αισθητήρες.
Σήμερα, το θέαμα των ξένων τουριστών είναι οικίο. Οι αντιπροσωπείες από τις εταιρείες υψηλής τεχνολογίας σε όλο τον κόσμο συρρέουν για να "δουν" τους αισθητήρες του Santander. Από το 2010, έχουν τοποθετηθεί 12.500 αισθητήρες μέσα και γύρω από την περιοχή του κέντρου της πόλης , όπου μετρούν τα πάντα, από τον όγκο των σκουπιδιών στους κάδους, μέχρι τον αριθμό των χώρων στάθμευσης και το μέγεθος του συνωστισμού στα πεζοδρόμια. Επιπλέον, οι αισθητήρες στα οχήματα, όπως τα αυτοκίνητα της αστυνομίας και των ταξί μετρούν τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και των συνθηκών κυκλοφορίας.
Τα δεδομένα από τους αισθητήρες αυτούς ρέουν προς τις τράπεζες των ηλεκτρονικών υπολογιστών που αναλύουν τις πληροφορίες που συλλέγουν σε πραγματικό χρόνο για να δώσουν στους υπαλλήλους της πόλης το είδος της μεγάλης εικόνας που τους επιτρέπει να προσαρμόσουν το ποσό της ενέργειας που χρησιμοποιούν, τον αριθμό των παραλαβών απορριμμάτων που απαιτούνται σε μια δεδομένη εβδομάδα και πόσο πολύ νερό χρειάζεται για να ψεκαστεί στο γρασίδι των πάρκων της πόλης.
Την ίδια στιγμή, η πόλη ανοίγει τα δεδομένα της, έτσι ώστε οι προγραμματιστές να μπορούν να δημιουργήσουν εφαρμογές που βοηθούν τους πολίτες να βρουν χρόνους άφιξης των λεωφορείων ή να αφήσουν τους τουρίστες να ανακαλύψουν τις παραστάσεις σε συναυλιακούς χώρους απλώς στρέφοντας τα κινητά τους τηλέφωνα σε μια στάση λεωφορείου ή σε ένα κτίριο. Η συλλογή των δεδομένων μέσω των πολυάριθμων αισθητήρων θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικές βελτιώσεις στον τρόπο χρήσης των υποδομών της πόλης και να οδηγήσει σε μια καλύτερη κατανόηση των αστικών ζητημάτων, λέει ο Carlo Ratti, διευθυντής του SENSEable City Lab στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης. "Οι αισθητήρες μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε καλύτερα την πραγματικότητα», λέει, «αφήνοντας μας να πιάσουμε τον παλμό της πόλης." Ο στόχος στο Santander είναι να γίνει η πόλη ένα πιο δελεαστικό μέρος για να το επισκεφθείτε, να ψωνίσετε και να το εξερευνήσετε. Αυτό το είδος έργου που βασίζεται στους αισθητήρες έχει ήδη αποθηκεύσει στα ταμεία της ισπανικής πόλης σημαντικά χρηματικά ποσά.
Αλλά άλλοι είναι πιο σκεπτικοί σχετικά με τη βιασύνη στο να προσπαθήσουν να μετρήσουν όσο πιο πολλά σημεία δεδομένων γίνεται σε μια πόλη, την εκτέλεσή τους μέσω του αναλυτικού λογισμικού και στη συνέχεια να στηρίξουν μεγάλες αποφάσεις αστικής πολιτικής σε ό, τι λένε τα δεδομένα. «Νομίζω ότι υπάρχουν ορισμένοι σημαντικοί κίνδυνοι που οικοδομούμε μέσα στις πόλεις με την ραγδαία ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών , ελαφρώς επιιπόλαιας χωρίς ιδιαίτερης εκτίμησης του κινδύνου», λέει ο Anthony Townsend, ένας ανώτερος ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης και συγγραφέας του Smart Cities: Big Data, Civic Hackers, and the Quest for a New Utopia. Ο Townsend και άλλοι έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με το προβληματικό λογισμικό και την ώθηση για τη βελτιστοποίηση των υποδομών γήρανσης μέσω της χρήσης αισθητήρων. Στην περίπτωση που κάποιοι βλέπουν έξυπνες πόλεις, άλλοι φοβούνται μια νέα μορφή διακυβέρνησης που βασίζεται σε αλγόριθμους και όχι στην ανθρώπινη εμπειρία.
Ενώ η ιδέα μιας έξυπνης πόλης εξακολουθεί να είναι σχετικά νέα στις Ηνωμένες Πολιτείες, η ιδέα είναι πιο εδραιωμένη στο εξωτερικό.
Το Λονδίνο, η Σεούλ και η Στοκχόλμη έχουν χρησιμοποιήσει αισθητήρες για την παρακολούθηση της κυκλοφορίας και τη διαχείριση της συμφόρησης για χρόνια.
Η Σιγκαπούρη έχει τοποθετήσει τους αισθητήρες σε σχεδόν κάθε μέρος της φυσικής γεωγραφίας της με στόχο να καταστεί η πιο έξυπνη πόλη του κόσμου.
Και το Ρίο ντε Τζανέιρο έχει γίνει το ''poster boy'' για τις Έξυπνες Πόλεις με το υψηλής τεχνολογίας κεντρικό επιχειρησιακό κέντρο της, το οποίο στελεχώνεται από περίπου από 400 εργαζόμενους, οι οποίοι παρακολουθούν τα πάντα, από την κυκλοφορία για τις λέξεις-κλειδιά σε τοπικά social media σε μια προσπάθεια να εντοπίσουν τις τάσεις - ή προβλήματα - - πριν αυτά συμβούν.
Πριν από τέσσερα χρόνια, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) αποφάσισε να χρησιμοποιήσει το Σανταντέρ να δοκιμάσει την τελευταία τεχνολογία στην έξυπνη πόλη. Βάφτισαν SmartSantander, το έργο, το οποίο έλαβε επιχορήγηση 11 εκατομμύρια δολάρια από την ΕΕ, ξεκίνησε όταν ο Luis Muñoz, ένας καθηγητής μηχανολογίας στο τοπικό Πανεπιστήμιο της Cantabria, και η ομάδα ανάπτυξης του που αποτελείται από 20 τεχνικούς, ερευνητές και προγραμματιστές έθαψαν εκατοντάδες αισθητήρες στην άσφαλτο για να αναπτύξουν έναν τρόπο για τη διαχείριση του περιορισμένου αριθμού των θέσεων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης .
Η διαχείριση της στάθμευσης, λέει ο Muñoz, είναι ένα καλό μέρος για να ξεκινήσετε. Είναι ένα από τα ευκολότερα σημεία όσον αφορά την τεχνολογία των αισθητήρων ελέγχου , διότι δίνει στους οδηγούς μια γρήγορη λύση για τα πρόβληματα γρίνιας τους για το πού να παρκάρουν και βοηθά τους υπαλλήλους της πόλης στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Πληροφορίες σχετικά με τη στάθμευση εμφανίζεται σε ειδικές ομάδες που βρίσκονται σε μεγάλες διασταυρώσεις της πόλης, έτσι ώστε ο καθένας ο οποίος είναι επικεφαλής στο κέντρο της πόλης θα έχει μια ιδέα για το πόσες θέσεις είναι διαθέσιμες σήμερα και όπου και αν βρίσκονται.
Μετά από αυτό το αρχικό σχέδιο, η ομάδα τοποθέτησε σύντομα και άλλους, συμπεριλαμβανομένης της προσθήκης 2.000 αισθητήρων για τα φώτα του δρόμου και των κτιρίων για την παρακολούθηση της θερμοκρασίας, των επιπέδων μονοξειδίου του άνθρακα, θορύβου, φωτός και της κυκλοφορίας. Άλλους 60 αισθητήρες για την παρακολούθηση της ροής της κυκλοφορίας μέσα στην πόλη. 50 αισθητήρες σε δύο σημαντικά πάρκα της πόλης για τη μέτρηση περιβαλλοντικών παραγόντων και ούτω καθεξής.
Η ομάδα του Muñoz έφερε το σχέδιο το προηγούμενο έτος, και το παρέδωσε στους αξιωματούχους της πόλης οι οποίοι χρησιμοποιούν όλα αυτά τα συστήματα παρακολούθησης και ανίχνευσης για τη βαθμονόμηση με μεγαλύτερη ακρίβεια για το πώς η πόλη κατανέμει τους πόρους της. Οι αισθητήρες στα φώτα του δρόμου, για παράδειγμα, μπορούν να πουν αν τα πεζοδρόμια έχουν άνθρωπους πάνω ή αν οι δρόμοι έχουν αυτοκίνητα. Αν είναι αργά το βράδυ και οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια είναι άδεια, τα φώτα είναι χαμηλωμένα. Εάν οι αισθητήρες πιάσουν κάποιον να περπατάει, φωτίζουν. Οι αισθητήρες αυτοί και άλλοι βοήθησαν το Santander να μειώσει το ενεργειακό κόστος κατά 25 τοις εκατό. Ομοίως, οι αισθητήρες σε κάδους απορριμμάτων έχουν βοηθήσει στη μείωση του κόστους συλλογής των απορριμμάτων της πόλης κατά 20 τοις εκατό.
Αλλά οι αισθητήρες που εγκαθίστανται από τους τεχνικούς δεν είναι ο μόνος τρόπος που το Santander δοκιμάζει την ιδέα της έξυπνης πόλης. «Οι άνθρωποι με τα smartphones μπορεί να είναι ένα ακόμη καλύτερο μέσο για τη μετάδοση πληροφοριών σχετικά με την πόλη και τη διευκόλυνση νέων αλληλεπιδράσεις με αυτήν», λέει ο Ratti του MIT. Επισημαίνει το Waze, μια εφαρμογή που βασίζεται στην κυκλοφορία και πλοήγηση της κοινότητας η οποία μοιράζεται την κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο και τις οδικές πληροφορίες με τους χρήστες. Είναι σαν ένα παράδειγμα, λέει, για το πώς οι άνθρωποι μπορούν να γίνουν οι ίδιοι αισθητήρες.
H Santander έχει ξεκινήσει μια εφαρμογή που ονομάζεται "Pace of the City", την οποία οι χρήστες μπορούν να κατεβάσουν για να λαμβάνουν ενημερωμένες πληροφορίες σχετικά με τα γεγονότα της πόλης. Οι ειδοποιήσεις είναι ακόμα γεωκωδικοποιημένες έτσι ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να χρησιμοποιούν τα τηλέφωνά τους για να φτάσουν στα γεγονότα. Η γεωγραφική τοποθεσία διαδραματίζει εξέχοντα ρόλο σε ό, τι ο Muñoz αποκαλεί εφαρμογές «επαυξημένης πραγματικότητας». Χρησιμοποιώντας περίπου 2.000 κωδικούς γρήγορης ανταπόκρισης (QR) - αυτά τα τετράγωνα, καρό σύμβολα που μπορούν να σαρωθούν με ένα smartphone - η πόλη έχει επισημάνει σημεία ενδιαφέροντος, καταστήματα και δημόσιους χώρους γύρω από τη Σανταντέρ. Έχουν αποδειχθεί χρήσιμα ως ένας τρόπος για να παρέχουν στους τουρίστες πληροφορίες σχετικά με το τι η πόλη έχει να προσφέρει και πού μπορούν να το βρουν. Η Γεωγραφική θέση, για παράδειγμα, βοηθά επίσης με το σύστημα διαμετακόμισης της πόλης. Χρησιμοποιώντας μία από τις εφαρμογές του Santander, ένα άτομο μπορεί να λάβει τους χρόνους άφιξης των λεωφορείων απλώς στρέφοντας το τηλέφωνο στη στάση του λεωφορείου.
Όσο περισσότερο το κοινό χρησιμοποιεί τα δεδομένα της πόλης σε αυτές τις εφαρμογές, σύμφωνα με τον Muñoz, τόσο καλύτερα θα έχουν ερμηνεία των δεδομένων και τι σημαίνει. «Για παράδειγμα, όταν βλέπουν μία από τις οθόνες λέγοντας ότι υπάρχουν πέντε ανοιχτές θέσεις στάθμευσης σε μια συγκεκριμένη τοποθεσία της πόλης, ξέρουν ότι οι πληροφορίες είναι σωστές μόνο μέχρι ενός σημείου», λέει. «Ξέρουν ότι ο πραγματικός αριθμός μπορεί να αλλάξει." Έτσι, όταν ο αριθμός των θέσεων που δημοσιεύτηκε στην οθόνη πέφτει κάτω από ένα ορισμένο αριθμό, οι οδηγοί μπορούν να αποφασίσουν αν θα πρέπει να το ρισκάρουν και να αναζητήσουν μια θέση , ή να βρουν άλλες εναλλακτικές λύσεις.
Βέβαια σε αυτό το σημείο όλοι είναι ενθουσιασμένοι σχετικά με τους αισθητήρες και τις δυνατότητες τους. Αλλά μια αυξανόμενη χορωδία εμπειρογνωμόνων κάνουν έκκληση για μια πιο μετρημένη προσέγγιση, υποστηρίζοντας ότι υπάρχουν ευρύτερα και βαθύτερα προβλήματα όταν οι πόλεις γίνονται πάρα πολύ εξαρτώμενες από τους αισθητήρες και τις έξυπνες εφαρμογές για να οδηγήσουν τις υπηρεσίες και τη λήψη αποφάσεων. Καθώς οι πόλεις αυξάνουν την εξάρτησή τους από το λογισμικό που τρέχει υπηρεσίες, χειρίζονται υποδομές και λαμβάνουν σημαντικές φορολογικές αποφάσεις, που αυξάνουν τον κίνδυνο ότι κάτι μπορεί να πάει στραβά, λέει ο Townsend του NYU. Αναφέρει το Y2K ως το καλύτερο παράδειγμα όταν το λογισμικό μπορεί να αποτύχει: Κοστίζει στις εταιρείες και στις κυβερνήσεις 300 δισεκατομμύρια δολάρια για να το διορθώσουν. Η ισραηλινή κυβέρνηση έχει αναγνωρίσει ότι οι βασικές υπηρεσίες που τρέχουν από αισθητήρες, όπως το νερό, ο ηλεκτρισμός και ο τραπεζικός τομέας, έχουν γίνει στόχος πολλών επιθέσεων hacking. Το 2012, το σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας για την κύρια αρτηρία στην πόλη-λιμάνι της Χάιφα, Ισραήλ, παραβιάστηκε, προκαλώντας σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα που κράτησε για ώρες.
Στη συνέχεια υπάρχει ο λεγόμενος παράγοντας ευθραυστότητας. Ένα μεγάλο μέρος των αισθητήρων που χρησιμοποιούνται στις πόλεις έχουν σχεδιαστεί για να βελτιώσουν την απόδοση των βασικών υποδομών, όπως δρόμων, σιδηροδρομικών γραμμών, συστημάτων ύδρευσης και ηλεκτρικών δικτύων. Ο Townsend περιγράφει αυτό ως συμπιεσμένη πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα από τα υπάρχοντα δίκτυα. « Δημιουργείς μια δομή που είναι εγγενώς ασταθής και μπορεί να ελέγχεται μόνο από έναν υπολογιστή και λογισμικό που μπορεί να αισθανθεί τι συμβαίνει», λέει. Όταν τα συστήματα αυτά αναγκάζονται να λειτουργούν ταχύτερα και να αναπροσαρμόζουν συνεχώς τις ρυθμίσεις τους με βάση τη ζήτηση, η δυνατότητα για μια ανάλυση αυξάνει. "Λοιπόν, τι συμβαίνει όταν αυτά τα συστήματα ελέγχου κλείσουν», αναρωτιέται ο Townsend. Θα συμβεί ομαλά; Μήπως αποτύχουν καταστροφικά; Μήπως σας προειδοποιήσουν; Υπάρχουν ψηφιακά αντίγραφα ασφαλείας; "Η πραγματική αναλογία για αυτήν την κατάσταση είναι ό, τι συνέβη με τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας κατά τη διάρκεια των τυφώνων Κατρίνα και Sandy και στον βομβαρδισμό στο Μαραθώνιο της Βοστώνης. Κυκλώματα υπερφορτώθηκαν και τα δίκτυα έκλεισαν.
Ο καθηγητής Muñoz παραδέχεται ότι είναι ένα πρόβλημα. Με τον απόλυτο αριθμό αισθητήρων να έχουν εξαπλωθεί σε όλη την πόλη, "κακές καιρικές συνθήκες μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα», λέει. "Αυτό μπορεί να είναι δύσκολο να διαχειριστεί όταν έχετε ένα τόσο μεγάλο, κατανεμημένο δίκτυο των συσκευών."
Τελικά, υπάρχει και το ζήτημα της προστασίας της ιδιωτικής ζωής σε σχέση με την ασφάλεια. Αισθητήρες που συλλαμβάνουν τον ήχο, τις εικόνες και τις τοποθεσίες των ατόμων μπορεί να είναι χρήσιμοι όταν χρειάζονται προστασία ή μεγαλύτερη ασφάλεια. Αλλά υπάρχει πάντα η ανησυχία ότι αυτό που ξεκινά σαν επιτήρηση σε μια δημοκρατική κοινωνία μπορεί να γίνει κάτι άλλο σε μια χώρα που γίνεται αυταρχική. Ο Rob Kitchin, διευθυντής του Εθνικού Ινστιτούτου για την Περιφερειακή και Χωρική Ανάλυση στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Ιρλανδίας, επισημαίνει ότι όσο περισσότερο μια πόλη μπορεί να μετρηθεί και να ελεγχθεί, τόσο πιο πιθανό γίνεται "πανοπτική," ικανή να ανιχνεύει τα πάντα, ποτέ δεν ξεχνάει τι συμβαίνει . Με άλλα λόγια, ένα είδος Big Brother της κοινωνίας.
Αλλά η άνοιξη στο Σανταντέρ σημαίνει ότι το surf είναι στα πάνω του και εκείνοι που τους αρέσει να ιππεύουν τα κύματα ενδιαφέρονται περισσότερο για εφαρμογές που μπορούν να παρέχουν ενημερωμένες πληροφορίες σχετικά με το μέγεθος του κύματος παρά σχετικά με τα ζητήματα προστασίας της ιδιωτικής ζωής. Πληροφορίες για το surf είναι ένα άλλο σημείο δεδομένων που η SmartSantander μπορεί να μοιραστεί με τους επισκέπτες και τον τοπικό πληθυσμό. Ο Muñoz συμφωνεί ότι η προστασία της ιδιωτικής ζωής είναι ένα από εκείνα τα θέματα της οποίας το έργο προσπαθεί να αντιμετωπίσει. «Ανησυχούμε για το τι πρέπει να μοιράσουμε και τί πρέπει να παραμείνει ιδιωτικό," λέει. "Ένας από τους στόχους μας είναι να ενθαρρύνουμε τους χρήστες να αγκαλιάσουν αυτή την τεχνολογία, όχι να ξεφύγουν από αυτό."
Ένας άλλος στόχος είναι να καταστεί η κυβέρνηση της πόλης πιο διαφανής από ποτέ,ο Δήμαρχος της Santander Iñigo de la Serna είπε στην γερμανική Der Spiegel. «Θέλουμε να δημιουργήσουμε μια νέα, συνεταιριστική σχέση μεταξύ των ανθρώπων και την κυβέρνηση της πόλης».
Μία πολλά υποσχόμενη νέα εφαρμογή θα αξιοποιήσει τους αισθητήρες που μετρούν ήχο, έτσι ώστε όταν πάρει τη συχνότητα της σειρήνας ασθενοφόρου, το σύστημα ελέγχου της κυκλοφορίας θα χτυπά και θα δημιουργεί μια λωρίδα προτεραιότητας με πράσινα φώτα, ώστε το ασθενοφόρο να φτάσει στο νοσοκομείο πιο γρήγορα. Αυτό είναι το είδος της ιστορίας του Muñoz και του de la Serna που θα ήθελαν οι άνθρωποι να θυμούνται όταν σκέφτονται τις δυνατότητες των έξυπνων πόλεων.
Διαβάστε επίσης :
12000 αισθητήρες μετατρέπουν το Sandater σε έξυπνη πόλη
Διαβάστε επίσης :
12000 αισθητήρες μετατρέπουν το Sandater σε έξυπνη πόλη
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.