Τι είναι αυτό που κάνει μια πόλη ένα εξαιρετικό μέρος για να ζήσει κανείς; Είναι η αφθονία των χώρων πρασίνου; Τα μέσα μαζικής μεταφοράς; Οι καλές σχέσεις στη γειτονιά;
#URBANTIMES
Την μετάφραση επιμελήθηκε η Κάλλια Κυπράκη.
Ο Charles Montgomery, Καναδός δημοσιογράφος και συγγραφέας του μπεστ σέλερ βιβλίου ‘Happy City: Transforming Our Lives Through Urban Design’, έθεσε ως στόχο να απαντήσει σε αυτές τις ερωτήσεις σε μια αποστολή για 7 χρόνια μέσα σε πόλεις ανά τον κόσμο. Το Happy City είναι ένα τέλειο μίγμα μιας αφήγησης, επιστημονικής έρευνας και περιηγητικών κειμένων. Συνολικά, το βιβλίο είναι σαν ένα ‘Περί αστικής ανάπτυξης Μανιφέστο’, που σκορπάει τη δυνατότητα της θετικής αλλαγής σε μια γειτονιά, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Η UT κάθισε μαζί του για να κουβεντιάσει για το βιβλίο του, και γιατί πιστεύει ότι είναι τόσο σημαντικό να κοιτάμε την ευτυχία των πόλεων.
Την μετάφραση επιμελήθηκε η Κάλλια Κυπράκη.
Ο Charles Montgomery, Καναδός δημοσιογράφος και συγγραφέας του μπεστ σέλερ βιβλίου ‘Happy City: Transforming Our Lives Through Urban Design’, έθεσε ως στόχο να απαντήσει σε αυτές τις ερωτήσεις σε μια αποστολή για 7 χρόνια μέσα σε πόλεις ανά τον κόσμο. Το Happy City είναι ένα τέλειο μίγμα μιας αφήγησης, επιστημονικής έρευνας και περιηγητικών κειμένων. Συνολικά, το βιβλίο είναι σαν ένα ‘Περί αστικής ανάπτυξης Μανιφέστο’, που σκορπάει τη δυνατότητα της θετικής αλλαγής σε μια γειτονιά, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Η UT κάθισε μαζί του για να κουβεντιάσει για το βιβλίο του, και γιατί πιστεύει ότι είναι τόσο σημαντικό να κοιτάμε την ευτυχία των πόλεων.
Η αναζήτηση του Montgomery ξεκίνησε στην Μπογκοτά, της Κολομβίας, όπου συναντήθηκε με τον Δήμαρχο εκείνη τη χρονική περίοδο, Enrique Peñalosa - μια κινητήρια δύναμη για την αλλαγή στην πόλη. Ο Peñalosa ξέρει ακριβώς τι κάνει μια πόλη ευτυχισμένη. Για εκείνον, η Μπογκοτά είναι ένα ζωντανό πείραμα. Ενώ η οικονομία μπορεί να μην είναι ισχυρή, η πόλη μπορεί να σχεδιαστεί για να δώσει στους ανθρώπους αξιοπρέπεια και εμπλουτίσει τη ζωή τους. Ο ίδιος είχε πει: «Μια προηγμένη πόλη δεν είναι ένα μέρος όπου οι φτωχοί μετακινούνται με αυτοκίνητα, αλλά αυτή όπου ακόμη και οι πλούσιοι χρησιμοποιούν μέσα μαζικής μεταφοράς».
Athlyn: Τι σας έφερε ώστε να ερευνήσετε το σημείο τομής μεταξύ της αστικοποίησης, της επιστήμης, της υγείας και της ψυχολογίας, και γιατί θα λέγατε ότι ο όρος «ευτυχία» είναι ένα σημαντικό μέτρο για να χρησιμοποιήσετε;
Charles: Το ταξίδι μου άρχισε πραγματικά όταν ξεκίνησα αυτήν την άγρια διαδρομή μέσα από τη Μπογκοτά, της Κολομβία του Peñalosa. Αυτό ήταν το 2007 και άρθρωσε μια ισχυρή φιλοσοφία για το τι σημαίνει να είσαι ευτυχισμένος και πώς οι πόλεις μπορούν να ενισχύσουν την ευτυχία της κοινωνίας . Όπως κάναμε ποδήλατο γύρω από την πόλη πρέπει να μου φώναζε σε όλη την κίνηση και ήμουν βαθιά συγκινημένος από τα λόγια του και τη φιλοσοφία του, με την έννοια ότι η πόλη θα πρέπει να μας αντιμετωπίζει σαν να είμαστε κάτι ιερό και ότι η ισότητα ήταν το κλειδί για τη δημιουργία της ευτυχίας στις πόλεις.
Είμαι δημοσιογράφος και έτσι όσο συγκινημένος ήμουν με τον τρόπο του, η αλήθεια είναι ότι κανείς στην πραγματικότητα δεν είχε αποτυπώσει την υποκειμενική ευημερία ή ευτυχία στην Μπογκοτά εκείνη τη χρονική περίοδο. Ήθελα να αγκαλιάσω την ιδέα αλλά παρόλα αυτά ήμουν δύσπιστος. Σκέφτηκα "Λοιπόν, μπορεί η πόλη πραγματικά να γίνει μια μηχανή ευτυχίας;"
Για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα θα πρέπει πρώτα να αναρωτηθούμε: "τι εννοούμε με τον όρο ευτυχία», «ποια είναι τα συστατικά της» και «πώς ο σχεδιασμός επηρεάζει τον τρόπο που αισθανόμαστε και τον τρόπο συμπεριφοράς μας;». Δεν θα μπορούσα να κλονίσω μια εμμονή με αυτήν την ερώτηση, έτσι άρχισα μια αναζήτηση για απαντήσεις, τόσο σε πόλεις ανά τον κόσμο όσο και σε οποιαδήποτε μέρος της επιστημονικής έρευνας μπορούσα να βρω.
Είτε αυτό ήταν στην ψυχολογία ή τη συμπεριφορά της οικονομίας, τη μελέτη του πώς παίρνουμε αποφάσεις, ή ακόμα και της νευρο-επιστήμης, γιατί όλο και περισσότερο μαθαίνουμε ότι οι πόλεις μας, μας μιλάνε μέσα από τη μορφή τους όλη την ώρα. Μέσα από αυτό, παίρνουμε τα μηνύματα για το πώς να αισθανόμαστε και πώς να συμπεριφερόμαστε.
Athlyn: Ποιους άλλους παράγοντες μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για τη μέτρηση της επιτυχίας των πόλεων και γιατί εκείνοι είναι σημαντικοί;
Charles: Το συμπέρασμά μου είναι, ότι παρόλο που όλοι ορίζουμε την ευτυχία με διαφορετικό τρόπο, όταν κοιτάς την ευτυχία μιας ολόκληρης κοινωνίας - με άλλα λόγια, το συνολικό άθροισμα ατόμων με αναφορές σχετικά με τον δικό τους ορισμό για το τι είναι γι αυτούς η ευτυχία ή η ικανοποίηση από τη ζωή - θα αρχίζεις να βλέπεις ότι η ευτυχία είναι στην πραγματικότητα σαν ένα μεγάλο στιφάδο που συμβάλλουν συστατικά. Γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι που αισθάνονται περισσότερη ευχαρίστηση από ότι πόνο ή που βιώνουν περισσότερη ευχαρίστηση από ότι πόνο είναι πιο ευτυχισμένοι.
Αλλά η ευτυχία είναι πολύ πιο βαθιά και ευρύτερη από αυτό. Έτσι, γνωρίζουμε ότι είναι καλό να αισθανόμαστε υγιείς και το να αισθανόμαστε υγιής είναι πιο σημαντικό από το να είμαστε στην πραγματικότητα υγιείς. Γνωρίζουμε ότι είναι καλό να νιώθουμε ασφαλείς και προστατευμένοι, ξέρουμε ότι είναι καλό να νιώθουμε μια αίσθηση ότι η ζωή μας έχει νόημα και το νόημα αυτό τις περισσότερες φορές έρχεται μέσα από τις σχέσεις μας με τους άλλους ανθρώπους. Γνωρίζουμε ότι είναι καλό να νιώθουμε μια αίσθηση δεξιοτεχνίας και με αυτό εννοώ να νιώθετε σαν να είστε εξοπλισμένοι για να επιβιώνετε κάθε μέρα χωρίς να ηττηθείτε. Γνωρίζουμε ότι τα θέματα του εισοδήματος. αλλά και στις πλούσιες χώρες ως επί το πλείστον είναι θέμα κύρους, αλλά το συστατικό που προσελκύει όλα αυτά μαζί είναι η κοινωνικότητα. το πιο ισχυρό συστατικό του εν λόγω στιφάδου της ανθρώπινης ευτυχίας είναι το άθροισμα των θετικών σχέσεων μας με τους άλλους ανθρώπους .
Athlyn: Σε ορισμένες περιπτώσεις, μιλήσατε για το πώς ορισμένες πρωτοβουλίες δεν στάθηκαν πολύ στη δοκιμασία του χρόνου, όπως στην Μπογκοτά, για παράδειγμα. Γιατί νομίζετε , ή ποια νομίζετε ότι είναι τα κύρια ζητήματα; Προφανώς αυτό ποικίλλει από πόλη σε πόλη, αλλά τι πιστεύετε ότι εμείς ως κάτοικοι των αστικών κέντρων μπορούμε να μάθουμε από αυτά τα λάθη;
Charles: Θα έλεγα ότι στην Μπογκοτά, η πόλη βιώνει μια πτώση μετά από τα χρόνια του Peñalosa και του Δημάρχου Mockus. Δεν είναι ότι οι ιδέες τους ήταν κακές, είναι ότι τα προγράμματά τους δεν συνεχίστηκαν, έτσι υπήρχαν αλλαγές στις προτεραιότητες και μείωση των επενδύσεων σε όλα τα έργα. Ένας από τους πιο πρόσφατους δημάρχους είχε εμμονή με τη δημιουργία ενός συστήματος υπόγειου σιδηρόδρομου. Ακριβώς όπως το Τορόντο, αυτή η εμμονή με ένα αντικείμενο προκάλεσε τους φορείς χάραξης πολιτικής να επενδύσουν στην κινητικότητα που εξυπηρετούσε λιγότερους ανθρώπους από κάθε δολάριο που ξοδευόταν. Το μεγαλύτερο ζήτημα για τις πόλεις είναι αυτό της διακυβέρνησης. Ειδικά στην Μπογκοτά, υπήρξε - και εξακολουθεί να είναι - ένα τέτοιο ιεραρχικό σύστημα διακυβέρνησης ώστε όταν ένας δήμαρχος βγαίνει, το ίδιο κάνουν και πολλοί από τους κορυφαίους γραφειοκράτες, και το ίδιο κάνουν και οι πολιτικές τους! Σε πόλεις με ισχυρά συστήματα διακυβέρνησης, έχεις μεγαλύτερη συνέχεια.
Athlyn: Ναι, είναι τόσο δύσκολο να οργανώσουν και να σχεδιάσουν μακροπρόθεσμες πολιτικές για πολιτικούς κύκλους που είναι τόσο βραχυπρόθεσμοι.
Charles: Ναι, είναι αστείο, οι ίδιες συνθήκες που επέτρεψαν στον Peñalosa να πραγματοποιήσει πρωτοβουλίες για την αλλαγή της πόλης τόσο γρήγορα ήταν, επίσης, οι συνθήκες που ενεργοποίησαν αυτά τα συστήματα να διαβρώνονται τα επόμενα χρόνια. Στο τέλος, δεν υπάρχει υποκατάστατο για μια ισχυρή διακυβέρνηση, διαφανή διακυβέρνηση και μια ισχυρή και εξειδικευμένη δημόσια υπηρεσία.
Athlyn: Ναι, η διαφάνεια είναι το κλειδί, και η σωστή διακυβέρνηση και η υποστήριξη θα ενεργοποιήσει όλες τις πρωτοβουλίες μικρής κλίμακας για να έχουν επιτυχία. Σχετικά με τα έργα σε επίπεδο γειτονιάς , πώς θα προτείνατε να κλιμακώνονται, ώστε να φθάσουν σε ένα ευρύτερο κοινό και να ωφελήσει ένα μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων;
Charles: Τα τελευταία χρόνια έχουμε δει τα λεγόμενα έργα «τακτικής αστικοποίησης», στην οποία οι γείτονες, ακτιβιστές και άλλοι πολίτες που νοιάζονται, δείχνουν στις κυβερνήσεις το δρόμο για πιο ισχυρές, ανθεκτικές και ενωμένες γειτονιές και πόλεις. Ένα παράδειγμα είναι το City Repair στο Πόρτλαντ, όπου οι γείτονες ανέκτησαν τους κόμβους τους, μετατρέποντάς τους σε δημόσιες πλατείες. Τώρα οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μαθαίνουν να δίνουν προσοχή σε ό, τι συμβαίνει σε ένα επίπεδο λαϊκής βάσης και να ενεργοποιήσει, βέβαια θα έλεγα και τα δύο να ενεργοποιήσουν περισσότερες από αυτές τις πρωτοβουλίες σε επίπεδο γειτονιάς, αλλά και να μάθουν από αυτές και να τις υιοθετήσουν ως πολιτικές. Ένα μεγάλο παράδειγμα από το Σαν Φρανσίσκο αποτελεί το Πρόγραμμα Parklet. Αυτό ήταν ένα πρόγραμμα που ξεκίνησε με ακτιβιστές να διεκδικούν θέσεις στάθμευσης και την μετατροπή τους σε εφήμερα πάρκα. Τώρα, η πόλη είχε αγκαλιάσει αυτή την έννοια και οι πόλεις σε όλο τον κόσμο συνειδητοποιούν ότι μπορούμε να κάνουμε περισσότερα δημιουργικά πράγματα με το χώρο του δρόμου από το να παρκάρουμε αυτοκίνητα .
Athlyn: Παρέχετε μια πραγματικά μοναδική ματιά σε νέους τρόπους για να ερευνήσετε τις πόλεις. Μου αρέσει πραγματικά ο τρόπος που συνδυάζετε την κατασκευή κτιρίων της πόλης και της επιστήμης - δύο πράγματα που σπάνια συναντιούνται. Όταν γράφατε το Happy City ποιοι νομίζατε ή ποιοι θέλατε να είναι οι κύριοι αναγνώστες του βιβλίου σας και τι ελπίζατε ότι θα αποκομίσει ο αναγνώστης;
Charles: Για να είμαι ειλικρινής, νομίζω ότι οι περισσότεροι πολεοδόμοι και μηχανικοί που έχουν εκπαιδευτεί τις τελευταίες δεκαετίες είναι ήδη εξοικειωμένοι με τις συνταγές στο βιβλίο μου. Ξέρουν ήδη τις απαντήσεις. Αλλά εκείνοι δεν έχουν την εξουσία να χτίσουν την κοινωνική πόλη, την υγιή πόλη, την ευτυχισμένη πόλη για δύο λόγους. Οι φορείς χάραξης πολιτικής - με άλλα λόγια, οι εκλεγμένοι αξιωματούχοι - δεν καταλαβαίνουν τη σχέση μεταξύ της αστικής μορφής και της ανθρώπινης ευημερίας. Δεύτερον, ούτε και εμείς οι υπόλοιποι καταλαβαίνουμε. Έγραψα το Happy City για τον εαυτό μου, για τους φίλους μου και για όποιον ενδιαφέρεται για την πόλη του και να νοιάζεται για το τι έχει μεγαλύτερη σημασία στη ζωή. Το βιβλίο δεν προοριζόταν αρχικά να είναι ένα βιβλίο κείμενο για τους σχεδιαστές.
Athlyn: Μεγάλο μέρος του βιβλίου σας επικεντρώνεται στο πώς η ανθρώπινη αλληλεπίδραση μας κάνει ευτυχισμένους, και πώς διακόπτεται αυτό λόγω της υψηλής αύξηση διαβίωσης και πώς η εξάρτηση από τα αυτοκίνητα είναι επιζήμια για την ευημερία μας. Αν θα μπορούσατε να έχετε τον τρόπο σας, ποια θα ήταν η πολιτική που θα συστήνατε σε μια πόλη της επιλογής σας, και πώς θα κάνατε την πόλη χαρούμενη για τους πολίτες της;
Charles: Μια δύσκολη ερώτηση! Τι με εκνευρίζει τον τελευταίο καιρό - και με απογοητεύει κυρίως λόγω της έρευνας που έχω κάνει - η απροσεξία με την οποία σχεδιάζουμε τους δημόσιους χώρους μας, τα πεζοδρόμια μας. Ολοένα και περισσότερο, ακόμα καθώς οι άνθρωποι επιστρέφουν στις κεντρικές πόλεις ανά τον κόσμο και αγκαλιάζουν τη ζωή της πόλης, εγκιβωτίζουμε τα αστικά κέντρα μας καθώς και τα κέντρα της επαρχίας μας. Εισάγουμε μορφές big-box από την εξάπλωση και τα τοποθετούμε αυτά κάτω σε ό, τι ήταν κάποτε πιο φινετσάτες γειτονιές. Λοιπόν, γιατί μιλάω; Μιλώ για ολόκληρα οικοδομικά τετράγωνα που κυριαρχούνταν από μία επιχείρηση με μία πόρτα. Αυτό θα πρέπει να απαγορευτεί και έχει απαγορευτεί σε ορισμένες φωτισμένες πόλεις: Κοπεγχάγη, Manhattan, Μελβούρνη.
Αυτές οι πόλεις το έχουν καταστήσει παράνομο, για παράδειγμα για τις τράπεζες να καταλαμβάνουν, δεν μπορώ να θυμηθώ τα στοιχεία, αλλά να καταλαμβάνουν μεγάλο μέρος της πρόσοψης του δρόμου στους δρόμους της αγοράς. Το έχουν καταστήσει παράνομο για τους αρχιτέκτονες και ορισμένες επιχειρήσεις να καταστρέφουν την κοινωνική ζωή των δρόμων. Τώρα αυτό δεν είναι απλώς ένα αισθητικό ζήτημα, έτσι ώστε, αφενός, στη δουλειά μας με την BMW Guggenheim Lab στη Νέα Υόρκη, ανακαλύψαμε ότι οι άνθρωποι είναι πιο ευτυχισμένοι στα πεζοδρόμια όπου συμβαίνουν πολλά πράγματα, πολλά ανοίγματα, πολλές επιχειρήσεις, πόρτες, παράθυρα , είναι πολύ πιο ευτυχισμένοι σε αυτά τα μέρη από ό, τι λένε μπροστά σε μια άριστη, όμορφα σχεδιασμένη, αλλά κενή πρόσοψη. Βρήκαμε ότι οι άνθρωποι στην πραγματικότητα μετακινήθηκαν πιο αργά κατά μήκος αυτών των δραστικών προσόψεων, και στην πραγματικότητα ήταν ακόμα πιο πιθανό να κάνουν ένα τηλεφώνημα στο κινητό από ό, τι ήταν στο δρόμο με μια κενή πρόσοψη. Άλλοι ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι οι ηλικιωμένοι ή οι πιο μεγάλοι άνθρωποι έχουν την τάση να περπατούν λιγότερο και να μεγαλώνουν πιο γρήγορα σε περιβάλλοντα όπου υπάρχουν λιγότερα ανοίγματα και λιγότεροι προορισμούς σε μικρή κλίμακα. Δεν είναι απλώς ένα ζήτημα αισθητικής, είναι ζήτημα υγείας και της πρόσβασης στα πλούτη της πόλης και θα μπορούσαμε μάλιστα να πούμε ότι είναι ένα θέμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Athlyn: Σε ποια πόλη σε όλο τον κόσμο - και πάλι αυτή είναι μια άλλη δύσκολη ερώτηση - σε ποια πόλη σε όλο τον κόσμο θα λέγατε ότι είστε πιο ευτυχισμένοι και γιατί είναι αυτό;
Charles: Είμαι χαρούμενος σε δύο μέρη. Πρόκειται για γειτονιές, όχι πόλεις, διότι πιστεύω ότι βιώνουμε πόλεις σε τοπική κλίμακα. Είμαι χαρούμενος στο Ανατολικό Βανκούβερ που είναι η γειτονιά όπου περνάω τον περισσότερο χρόνο μου. Πρόκειται για μια παλιά γειτονιά - παλιά σύμφωνα με τα πρότυπα της Βόρειας Αμερικής! Χτίστηκε γύρω στα 100 χρόνια πριν, τα αυτοκίνητα στο δρόμο έχουν φύγει, αλλά όλα εξακολουθούν να είναι χτισμένα σε απόσταση πέντε λεπτών με τα πόδια . Αυτή η γειτονιά έχει αλλάξει τη ζωή μου, μου έδωσε τη δυνατότητα να ζήσω χωρίς αυτοκίνητο, μου έδωσε τη δυνατότητα να πηγαίνω με τα πόδια ή το ποδήλατο στα περισσότερα μέρη, με έκανε να οικοδομήσω σχέσεις με τους ανθρώπους που ποτέ δεν θα είχα επιλέξει να είναι φίλοι μου πριν, αυτοί είναι οι γείτονές μου, απλά μέσω του σχεδιασμού. Το άλλο ευτυχισμένο μέρος μου λέγεται Colonia Roma στην Πόλη του Μεξικού, και παρόλο που είναι μια πόλη που σπάει τους περισσότερους κανόνες στο βιβλίο μου, είναι μέσα σε αυτό το χάος που υπάρχει μια θαυμάσια κοινωνικότητα και μια αίσθηση της δυνατότητας και της έκπληξης. Εν μέρει επειδή οι Μεξικανοί δεν δίνουν δεκάρα για τους κανόνες, έτσι θα μετατρέψουν οποιοδήποτε κενό χώρο σε μια κοινωνική σφαίρα μέσω του μικρο-εμπορίου και της προσωπικής έκφρασης.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.