#Δημοσιεύτηκε στο PSmag.com από την Susie Cagle. Την μετάφραση επιμελήθηκε ο Λάζαρος Αγαπίδης
Η εταιρεία έχει κάνει περισσότερη πρακτική από ό,τι μπορεί να φαντάζεστε!
Μετά από χρόνια ως μεσολαβητής στις ψηφιακές μας ζωές, η Google επίσημα εισάγεται στο φυσικό κόσμο.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η Google ανακοίνωσε ότι θα ιδρύσει μια νέα εταιρεία, την Sidewalk Labs, για να εφεύρει και να επενδύσει στις «αστικές τεχνολογίες» που θα παράγουν, σύμφωνα με τον ιδρυτή της, «εξαιρετικές επιχειρηματικές ευκαιρίες και δυνατότητες για τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής».
Η εταιρεία έχει ασχοληθεί με τον αστικό σχεδιασμό για χρόνια, αλλά αυτή η νέα επένδυση φαίνεται να δείχνει πως τα σχέδια αυτά δεν ήταν απλώς για να περάσει την ώρα. Καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι μετακομίζουν σε πόλεις σε όλο τον κόσμο, η επιχείρηση του σχεδιασμού, της καινοτομίας, και της λειτουργίας αυτών των πόλεων είναι έτοιμη να αυξηθεί πάρα πολύ, και αυτό είναι ένα μοντέλο στο οποίο ο «χρήστης» δεν έχει άλλη επιλογή παρά να συμμετέχει.
Λυπάμαι, αλλά σας προειδοποίησα !
Από τότε που τα λεωφορεία μεταφοράς υπαλλήλων εταιριών τεχνολογίας άρχισε να τραβάνε την προσοχή στο Σαν Φρανσίσκο, οι ντόπιοι ανησυχούν ότι οι ιδιωτικές υπηρεσίες για τους πλούσιους καταναλώνουν πόρους από τις δημόσιες υπηρεσίες και μεγαλώνουν περαιτέρω έναν ήδη βαθύ ταξικό διαχωρισμό. Στην πραγματικότητα, το αντίθετο φαίνεται να συμβαίνει: η επιβατική κίνηση στα δημόσια μέσα μεταφοράς στην περιοχή της πόλης αυξάνεται σταθερά, με τα αστικά λεωφορεία και τα τρένα να είναι σε πλήρη λειτουργία.
Αντί να επενδύσει περισσότερο στις εναλλακτικές υπηρεσίες των ελίτ, οι οποίες από μόνες τους δεν έχουν αποδειχθεί ως ένα καλό επιχειρηματικό μοντέλο, περισσότερο ιδιωτικό χρήμα ρέει στη δημόσια σφαίρα.
Τα αποτελέσματα αυτής της συναλλαγής συχνά έρχονται με τη μορφή των κοινωνικών συμφωνιών οφέλους. Οι δημοτική φορολογικοί κωδικοί της «προ-γνώσης» οικονομίας έχουν χρεοκοπήσει τις πόλεις και εξαρτώνται περισσότερο από συμφωνίες που περιλαμβάνουν «πληρωμή σε είδος» με ιδιωτικές επιχειρήσεις ανάπτυξης για να πληρώνουν για τις βασικές δημόσιες υπηρεσίες. Στις περισσότερες περιοχές, οι συμφωνίες αυτές μοιάζουν με ένα επιπλέον φωτισμό του δρόμου ή με κάποια βελτίωση του πεζοδρομίου. Στο Silicon Valley, μοιάζουν με δωρεάν διαδρομές με λεωφορείο για ολόκληρη την πόλη. Αλλά το αποτέλεσμα εξακολουθεί να είναι πολύ λιγότερο από το εισόδημα της παλιάς φορολόγησης επιχειρήσεων της πόλης.
Ναι, η Silicon Valley χρειάζεται περισσότερες κατοικίες, αλλά η πολιτικές για το πώς, το πού και το πότε είναι προφανώς πολύ πιο λεπτές απ’ ότι μπορεί να χειριστεί η Google.
Η Google ουσιαστικά έχει ήδη κατασκευάσει τη δικής της πόλη μέσα στην πόλη, μαθαίνοντας πολλά για το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την τοπική αυτοδιοίκηση στην πορεία. Το ενδιαφέρον της Google στο φυσικό σχεδιασμό και στη λειτουργία μιας πόλης φαίνεται να προέρχεται από τον πραγματισμό (από την αναγκαία υλικοτεχνική υποστήριξη που απαιτεί η κατασκευή και η λειτουργία των γιγάντιων εγκαταστάσεών της), με μια ελάχιστη χροιά του φιλικού προς το περιβάλλον προοδευτικού ήθους. Το μποτιλιάρισμα γονατίζει την περιοχή κάθε μέρα την ώρα αιχμής της κίνησης. Πώς θα μπορούσε ένα αυτόνομο αυτοκίνητο χωρίς οδηγό να κάνει την κυκλοφορία πιο αποδοτική; Οι χώροι στάθμευσης για τόσους χιλιάδες εργαζόμενους είναι πολύ ακριβοί. Πώς μπορούμε να ενθαρρύνουμε τους εργαζόμενους να έρχονται στην δουλειά με το ποδήλατο;
Το Bike Vision Plan της Google, είναι ένα απλωμένο σύνολο ποδηλατοδρόμων που ανέπτυξε η ίδια με τη βοήθεια εξωτερικών συμβούλων συγκοινωνιολόγων, και θα ήταν ένα όφελος προς την κοινωνία που θα απέρρεε από την προτεινόμενη επέκταση των εγκαταστάσεων της εταιρείας. Ένα τέτοιο θρασύ και καινοτόμο σχέδιο θα το περίμενε κανείς από μία βορειοευρωπαϊκή σοσιαλιστική δημοκρατία και όχι από έναν γίγαντα τεχνολογίας, και αυτό προκάλεσε αντιδράσεις στους αστικούς σχεδιαστές. Αλλά όταν το σχέδιο επέκτασης της Google απορρίφθηκε, ο ποδηλατοδρόμος έμεινε απραγματοποίητος.
Το σχέδιο επέκτασης απορρίφθηκε, τουλάχιστον εν μέρει, επειδή περιλάμβανε σχέδια στέγασης. Αν και η Google επιμένει επαναλαμβάνοντας ότι «δεν είναι οικοδόμος» η εταιρεία επιμένει επίσης ότι η περιοχή χρειάζεται περισσότερη στέγαση. Αν η Google είχε ενδώσει σε αυτό το σημείο, θα μπορούσε να πάρει περισσότερο χώρο για τις εγκαταστάσεις της, αλλά η Google δεν λειτουργεί έτσι.
Η Sidewalk Labs έχει σίγουρα μεγάλες δυνατότητες για κέρδος: Οι συμβάσεις με το δημόσιο τομέα αποτελούν τεράστιες ευκαιρίες για κέρδος, και οι πόλεις είναι υπέροχα, βαθιά αποθετήρια του είδους των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που είναι άκρως πολύτιμα για τις εταιρείες τεχνολογίας. Η ικανότητα της εταιρείας να μεταβάλει ουσιαστικά τη ζωή μιας πόλης, ωστόσο, μένει να αποδειχθεί.
Η τεχνολογία τείνει να δυσκολεύεται με την πολιτική. Στην προσπάθεια να πιέσουν τις πολιτικές ρυθμίσεις, οι τεχνολόγοι και οι ιδρυτές εταιριών ισχυρίζονται ότι είναι απογοητευμένοι από τις ξεπερασμένες κυβερνητικές διαδικασίες. Αλλά σε έναν κόσμο όπου σχεδόν τα πάντα είναι υποκειμενικά και ανοιχτά για συζήτηση, αυτό φαίνεται σαν ένα δύσκολο λειτουργικό περιβάλλον για τους ανθρώπους που βλέπουν τις καινοτομίες τους ως αντικειμενικά καλύτερες και είναι υπεράνω κριτικής από όσους δεν έχουν πτυχίο στα μαθηματικά. Υπάρχει μια αφέλεια όσον αφορά την κοσμοθεωρία τους, που μπορεί να τους βοηθάει να λειτουργήσουν εντός μιας εταιρίας, αλλά θα μπορούσε να αποδειχθεί ένα εμπόδιο για την πρόοδο στον δημόσιο τομέα. Ναι, η περιοχή χρειάζεται περισσότερη στέγαση, αλλά η πολιτικές για το πώς, το πού και το πότε είναι προφανώς πολύ πιο λεπτές απ’ ότι μπορεί να χειριστεί η Google. Η Google έχει δίκιο όταν λέει ότι «δεν είναι οικοδόμος». Οι οικοδόμοι γνωρίζουν πώς να χορέψουν αυτόν τον χορό.
Είναι αυτή η αναπόφευκτη διχοτομία μεταξύ των δεδομένων και της πραγματικής ζωής που κατά πάσα πιθανότητα θα καθορίσει την Sidewalk Labs, καθώς έχει ορίσει το κίνημα «αστικό hacking», το οποίο ξεκίνησε με φιλόδοξους στόχους και τώρα μοιάζει με ένα σκόρπιο σύνολο hackathons. Σε ένα άρθρο της New York Times για τη νέα εταιρεία, ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι οι τεχνολογίες «ταχείας ωρίμανσης» θα επιφέρουν μια επανάσταση στη διαθεσιμότητα της οικονομικά προσιτής στέγασης. Αυτό μοιάζει με την πρόβλεψη που θα περιμέναμε από έναν φρέσκο μεταπτυχιακό φοιτητή επιστήμης των υπολογιστών αριστερών τάσεων που ποτέ δεν έχει δει μια συνεδρίαση ενός δημοτικού συμβουλίου.
Ένα μεγάλο μέρος της πολυπλοκότητας της τοπικής πολιτικής και του αστικού σχεδιασμού προέρχεται από τους ντόπιους, οι οποίοι έχουν περισσότερη δύναμη για να κρατήσει την τοπική αυτοδιοίκηση υπόλογη σε μικρή κλίμακα. Εκεί που τα συμφέροντα της Google ευθυγραμμίζονται με αυτά της πόλη σας, η εταιρεία θα μπορούσε να είναι ένας υπέροχος και ισχυρός σύμμαχος. Το σχέδιο αυτό του ποδηλατοδρόμου είναι πραγματικά ένα όνειρο. Αλλά ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, η Google δεν είναι υπόλογη σε όλους τους οδηγούς αυτοκινήτων που θα μισούν αυτό το όνειρο. Αν και οι πόλεις επιλέγουν να αναθέσει σε ιδιωτικούς φορείς την υλοποίηση των καινοτομιών, θα συναντήσετε πιθανή αναστάτωση στις επόμενες εκλογές.
Με υποδομές που καταρρέουν και με πληθυσμούς που αυξάνονται, οι πόλεις χρειάζονται την καινοτομία. Αλλά αυτό δεν σημαίνει κατ' ανάγκη την τεχνολογία. Το πρώτο σημείο της αλλαγής θα πρέπει πιθανώς να είναι στο αστικό φορολογικό κώδικα, στην απαίτηση από τις εταιρείες όπως η Google να πληρώσουν πιο δίκαια τα τοπικά ταμεία. Από τη στιγμή που έχουν επενδύσει, ίσως τότε θα μπορούν να αρχίσουν να καινοτομούν.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.