1) Ταξίδι επηρεασμένο από εμπειρίες μέσω Social Media: Για τον ταξιδιώτη της Generation X ή τον Millennial, τα ταξίδια σε καινούργια μέρη, οι νέες εμπειρίες, η δοκιμή νέων γεύσεων και η αλληλεπίδραση με ανθρώπους με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο έχει γίνει ένα εγγενές κομμάτι του τρόπου ζωής του. Αυτή η παθιασμένη γενιά ταξιδιωτών είναι πιο πιθανό να πάρει τις ταξιδιωτικές της αποφάσεις βασισμένη στις αναρτήσεις των συνομηλίκων της στα Social Media, επειδή τα Κοινωνικά Μέσα είναι πιο αυθεντική πηγή πληροφοριών. Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό για αυτούς να “συλλάβουν” τις καλύτερες ταξιδιωτικές τους ιστορίες μέσω φωτογραφιών και βίντεο και να εμπνεύσουν τον κύκλο των φίλων και των συναδέλφων τους για να ταξιδέψουν. Τα μέρη με Wi-fi και τα ξενοδοχεία είναι ευλογία για αυτούς τους ταξιδιώτες, καθώς τους επιτρέπει να δημοσιεύουν live ενημερώσεις των ταξιδιών τους."
Άρα wi-fi παντού.Αν και τα δεδομένα που παρέχονται μέσω των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας αυξάνονται μέσα στα πακέτα των προσφορών πάντα για ένα δικτυωμένο χρήστη είναι λίγα.Το ασύρματο δίκτυο στους δρόμους, στις πλατείες και στα μέρη δημοσίου ενδιαφέροντος είναι επιτακτική ανάγκη.Ένα καλό παράδειγμα ανάπτυξης δημοτικού ασύρματου δικτύου είναι το wifi του Δήμου Ηρακλείου, το οποίο το φθινόπωρο του 2014 είχε 1 ΤΒ διακίνηση δεδομένων και το καλοκαίρι του 2018 είχε 10 ΤΒ.
Επίσης η χρήση των social media από τους διαχειριστές τουριστικών προορισμών είναι σημαντική.Ένα καλό παράδειγμα χρήσης του facebook από Δήμο στην Ελλάδα είναι ο Δήμος Ηρακλείου ( όχι στον Τουρισμό αλλά στον τομέα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης ).Αποτέλεσμα είναι να απολαμβάνει του ενδιαφέροντος περίπου 16.000 followers.
" 2) Όλο και πιο μακριά: Αυτό που ωθεί τους ταξιδιώτες είναι η περιέργεια. Ένας αυξανόμενος αριθμός από αυτούς είναι πρόθυμοι να διερευνήσουν τι βρίσκεται πιο πέρα και από τις πιο απομακρυσμένες τοποθεσίες του κόσμου. Σύμφωνα με τις ταξιδιωτικές αναζητήσεις τουριστών το 2018, υπάρχει μια εμφανής τάση αυξανόμενου ενδιαφέροντος για μέρη πέρα από τα αστικά κέντρα και τα συμβατικά τουριστικά σημεία."
Αυτό που χαρακτηρίζει το Ελληνικό τοπίο είναι η τεράστιο πολυμορφία του .Στην Κρήτη μπορείς με μία ώρα διαφορά να απολαύσεις τα χιόνια του Ψηλορείτη και την σαγηνευτική αγκαλιά της θάλασσας. Από το ερημικό τοπίο στην Ανατολική Κρήτη στα δασωμένα βουνά του Λασιθίου.Στόχος μας λοιπόν πρέπει να γίνει η προβολή όλης της δυναμικής ενός τόπου και όχι μόνο των πιο γνωστών και ελκυστικών για τον μέσο τουρίστα σημείων.
Επίσης πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας ότι δεν έχουν μόνο ενδιαφέρον τα πιο λαμπερά σημεία μιας πόλης αλλά και οι πιο δύσκολες γειτονιές και οι εναλλακτικές γωνιές .
" 3) Περιπατητικός τουρισμός: Κάθε μέρος, αν παρατηρηθεί προσεκτικά, αφηγείται πολλές ιστορίες για την ιστορία, τον πολιτισμό, τη βιοποικιλότητα, τη γεωγραφία, το φαγητό, την αρχιτεκτονική και τους ανθρώπους του. Πολλοί ταξιδιώτες θεωρούν την εξερεύνηση προορισμών με τα πόδια ως τον καλύτερο τρόπο να γνωρίζουν πολλές πτυχές του τόπου, που σε άλλη περίπτωση θα μπορεί να χάσει. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλοί παθιασμένοι ταξιδιώτες βασίζονται περισσότερο στην πεζοπορία με ξενάγηση για να απολαύσουν την εμπειρία. Παρ‘όλο που οι περίπατοι στην πόλη είναι η πιο κοινή μορφή τουριστικών περιηγήσεων, υπάρχει μια σταδιακή μετατόπιση, μεταξύ άλλων, σε περιπάτους για φαγητό, σε πολιτιστικά μονοπάτια και σε φωτογραφικούς περιπάτους, αναλόγως του ιδιαίτερου ενδιαφέροντος των ταξιδιωτών. Το ταξίδι με τα πόδια προσφέρει επίσης την ευκαιρία να περάσει κανείς αρκετό χρόνο σε οποιοδήποτε σημείο επιθυμεί, να εξερευνήσει τον τοπικό πολιτισμό και να φτάσει σε απρόσιτα σημεία."
Όσο αφορά τις πόλεις οι αρχές της Βιώσιμης αστικής κινητικότητας εδώ δείχνουν την αξία τους.Κάτοικοι και επισκέπτες επωφελούνται από τους πεζόδρομους , τους ποδηλατόδρομους, τον φιλικό αστικό εξοπλισμό, τις έξυπνες εφαρμογές παροχής υπηρεσιών.Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι η Β.Α.Κινητικότητα δεν είναι μόνο κοινωνικά αποδοτική αλλά και οικονομικά αποτελεσματική κίνηση για τους Δήμους και την τοπική κοινωνία.
Αλλά και η Ελληνική φύση αποζημιώνει κάθε περιπατητή και φυσιολάτρη.Ενδιαφέρον λοιπόν για την οργάνωση και ανάδειξη των μονοπατιών, εξοπλισμό διευκόλυνσης των περιπατητών, ανάδειξη των hot spot της διαδρομής, ψηφιακή χαρτογράφηση, διαδικτυακές εφαρμογές.
" 4) Οικογενειακά ταξίδια πολλών γενεών: Η χαρά του ταξιδιού με την οικογένεια είναι δεδομένη, ωστόσο, κάποιος μπορεί να είναι πιο ευτυχισμένος αν ταξιδεύει με διευρυμένη οικογένεια. Η νέα τάση ονομάζεται ταξίδι πολλών γενεών και φαίνεται να αποτελεί βασική τάση του 2019. Οι “πυρηνικές” οικογένειες με έντονη ζωή δυσκολεύονται να συναντούν τακτικά τα μέλη τους. Ταξιδεύοντας με τους παππούδες, τα εγγόνια, τις θείες, θείους, εξαδέλφια είναι μεγάλη ευκαιρία για να περάσουν μαζί ποιοτικό χρόνο. Επιπλέον, αντί για εορτασμούς πίσω από κλειστές πόρτες, μέλη της οικογένειας διαφόρων γενεών ταξιδεύουν μαζί για να γιορτάσουν π.χ. γενέθλια, επετείους και άλλα οικογενειακά γεγονότα. Δεδομένης της αύξησης των ταξιδιών πολλών γενεών, παρατηρείται έντονη αύξηση των απαιτήσεων για προσαρμοσμένα πακέτα σε οικογενειακές ομάδες. Η κρουαζιέρα αποτελεί επίσης μία από τις πέντε καλύτερες επιλογές αναψυχής για οικογενειακές ομάδες πολλών γενεών, καθώς είναι πιο χαλαρή και με λιγότερες δραστηριότητες, ειδικά όταν υπάρχουν μεγαλύτερα μέλη της οικογένειας που ταξιδεύουν μαζί. "
Πρόσφατα εκπρόσωπος της fraport έδωσε συνέντευξη τύπου στα Χανιά.Μεταξύ των άλλων είπε ότι η εταιρεία προσπάθησε να επεκτείνει για 15 ημέρες το τέλος της τουριστική σεζόν το 2018.Μείωσε στο μισό το κόστος του αεροδρομίου Χανίων για τις αεροπορικές εταιρείες αλλά καμία δεν έδειξε ενδιαφέρον να συνεχίσει τις πτήσεις.
Έδωσε στη συνέχεια πολλή τροφή για προβληματισμό στους Χανιώτες λέγοντας.Τι έχουν να παρουσιάσουν τα Χανιά σε μια τετραμελή οικογένεια τον Νοέμβριο που υποχωρεί το μοντέλο ήλιος - θάλασσα ; Αυτό που μου έκανε εντύπωση ήταν ότι μετά που συζήτησα το θέμα ακόμα και με υποψήφιους Δημάρχους αγνοούσαν την συνέντευξη.
Έδωσε στη συνέχεια πολλή τροφή για προβληματισμό στους Χανιώτες λέγοντας.Τι έχουν να παρουσιάσουν τα Χανιά σε μια τετραμελή οικογένεια τον Νοέμβριο που υποχωρεί το μοντέλο ήλιος - θάλασσα ; Αυτό που μου έκανε εντύπωση ήταν ότι μετά που συζήτησα το θέμα ακόμα και με υποψήφιους Δημάρχους αγνοούσαν την συνέντευξη.
" 5) Τουρισμός πολυτελείας: Τα πολυτελή ταξίδια αυξάνονται γρηγορότερα από ό,τι τα τελευταία πέντε χρόνια. Κατά την επόμενη δεκαετία, ο ρυθμός αύξησης για τέτοιου είδους ταξίδια προβλέπεται να είναι 6,2%. Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που επηρεάζουν την απόφαση επιλογής για ταξίδια πολυτελείας. Το 2019 περισσότεροι άνθρωποι θα επιλέγουν πολυτελείς κατασκηνώσεις, βίλες, να πραγματοποιούν εξαιρετικά απαιτητικά και ακριβά ταξίδια, να κινούνται με πολυτελή τρένα και να πραγματοποιούν πολυτελείς κρουαζιέρες. Με τις αναπτυσσόμενες χώρες να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της ανάπτυξης, η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος στις χώρες αυτές είναι ευνοϊκή για τα πολυτελή ταξίδια. Αν και οι διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών σε διάφορες χώρες επηρέασαν ελαφρώς τον τομέα, έχει κάνει τα ανεπτυγμένα κράτη να αναζητήσουν ταξίδια πολυτελείας σε περαιτέρω μειωμένες τιμές, τροφοδοτώντας την ανάπτυξη."
Αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε είναι ότι ποιοτικός τουρισμός απαιτεί και αυτό που χαρακτηρίζεται ως υπ' αριθμόν ένα στοιχείο που τονώνει την ανταγωνιστικότητα ενός τόπου.Αυτό είναι η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ.
Επειδή οι δημόσιες επενδύσεις προηγούνται των ιδιωτικών , οι οποίες ακολουθούν συμπληρώνοντας και αξιοποιώντας τα αποτελέσματα που έχουν ήδη παραχθεί , κάθε δημοτική αρχή πρέπει να έχει ως βασικό στόχο της την αύξηση της ποιότητας ζωής σε ένα τόπο.Πολεοδομικός ορθολογισμός, καθαριότητα, αστυνόμευση, ψηφιακές υπηρεσίες, προστασία του περιβάλλοντος, μείωση του ενεργειακού καταναλωτικού αποτυπώματος, συμμετοχικότητα των πολιτών, πράσινο, πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, σεβασμός στην πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά.Προσοχή στα κέντρα των πόλεων, στην παραλιακή ζώνη, στα hot spot της πόλης, στην κάθετη και οριζόντια διασύνδεση κέντρου - γειτονιών κά.
Αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε είναι ότι ποιοτικός τουρισμός απαιτεί και αυτό που χαρακτηρίζεται ως υπ' αριθμόν ένα στοιχείο που τονώνει την ανταγωνιστικότητα ενός τόπου.Αυτό είναι η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ.
Επειδή οι δημόσιες επενδύσεις προηγούνται των ιδιωτικών , οι οποίες ακολουθούν συμπληρώνοντας και αξιοποιώντας τα αποτελέσματα που έχουν ήδη παραχθεί , κάθε δημοτική αρχή πρέπει να έχει ως βασικό στόχο της την αύξηση της ποιότητας ζωής σε ένα τόπο.Πολεοδομικός ορθολογισμός, καθαριότητα, αστυνόμευση, ψηφιακές υπηρεσίες, προστασία του περιβάλλοντος, μείωση του ενεργειακού καταναλωτικού αποτυπώματος, συμμετοχικότητα των πολιτών, πράσινο, πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, σεβασμός στην πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά.Προσοχή στα κέντρα των πόλεων, στην παραλιακή ζώνη, στα hot spot της πόλης, στην κάθετη και οριζόντια διασύνδεση κέντρου - γειτονιών κά.
6) “Σκοτεινός” τουρισμός: Οι περίεργοι ταξιδιώτες θέλουν πάντα να εξερευνήσουν κάθε γωνιά και αναζητούν μεγάλες περιπέτειες. Αυτό το είδος ταξιδιωτών που αναζητούν πρωτόγνωρες εμπειρίες βρίσκουν συναρπαστικό και διασκεδαστικό να επισκεφτούν μυστηριώδεις τοποθεσίες όπως στοιχειωμένα μέρη ή τραγικά ιστορικά μνημεία. Αν και για τους περισσότερους ταξιδιώτες που επισκέπτονται τοποθεσίες θανάτου και καταστροφής είναι μόνο ένα μέρος μιας ευρύτερης γκάμας πραγμάτων που μπορούν να κάνουν, ένας μεγάλος αριθμός από αυτούς κατά κάποιο τρόπο προσελκύονται από τέτοιες τοποθεσίες, επειδή επιθυμούν να γνωρίζουν σε βάθος αυτά τα κεφάλαια της ιστορίας και οι τόποι αυτοί να τους υπενθυμίζουν αυτά τα γεγονότα.
" 7) Παρακάπτοντας τον “υπερτουρισμό”: Οι παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή προορισμού ενός ταξιδιώτη αλλάζουν γρήγορα. Το 2019 φαίνεται ότι θα κάνει τους τουρίστες πιο απαιτητικούς και πιο συνειδητοποιημένους. Παρ‘όλο που υπάρχει ήδη μια τάση των ταξιδιωτών να είναι πιο ευαίσθητοι σε γεωπολιτικά και άλλα σχετικά ζητήματα, τα τελευταία χρόνια οι παράγοντες αυτοί έχουν αρχίσει να επηρεάζουν και την απόφασή τους για προορισμούς. Κανείς δεν επιθυμεί να κολλήσει σε μεγάλες ουρές ή σε πολυσύχναστους δρόμους σε ένα ταξίδι αναψυχής. Και ενώ υπάρχουν ήδη μέτρα σε όλους τους σημαντικούς τουριστικούς κόμβους, οι ταξιδιώτες τροποποιούν τα σχέδιά τους για να καταπολεμήσουν τον “υπερτουρισμό” σε ατομικό επίπεδο. Το 2019 θα δούμε περισσότερους ταξιδιώτες να ταξιδεύουν εκτός τουριστικής σεζόν για να εξασφαλίσουν την επίσκεψη στο αγαπημένο τους μέρος χωρίς τα πλήθη. Γι’αυτόν το λόγο νέοι προορισμοί πλησίον των ήδη κορεσμένων βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση."
Το θέμα αυτό αποκτά μια δραματική επικαιρότητα τα τελευταία χρόνια ειδικά σε προορισμού υπερκορεσμένους.Όχι μόνο οι τουρίστες αντιδρούν στον υπερκορεσμό των προορισμών αλλά και οι κάτοικοι αντιδρούν στο υπερβολικό πλήθος τουριστών που επηρεάζουν αρνητικά την καθημερινότητά τους.Αν και εύκολη απάντηση είναι , ωραία ας πάνε οι τουρίστες σε άλλα μέρη και έτσι ανακουφιζόμαστε και κάτοικοι , μια πιο ψαγμένη απάντηση είναι η τουριστική πολιτική της Κοπεγχάγη που βασικό της πρόταγμα είναι η ενσωμάτωση του τουρίστα στη ζωή της πόλης μειώνοντας ή εξαφανίζοντας την απόσταση κατοίκου - τουρίστα.
Το θέμα αυτό αποκτά μια δραματική επικαιρότητα τα τελευταία χρόνια ειδικά σε προορισμού υπερκορεσμένους.Όχι μόνο οι τουρίστες αντιδρούν στον υπερκορεσμό των προορισμών αλλά και οι κάτοικοι αντιδρούν στο υπερβολικό πλήθος τουριστών που επηρεάζουν αρνητικά την καθημερινότητά τους.Αν και εύκολη απάντηση είναι , ωραία ας πάνε οι τουρίστες σε άλλα μέρη και έτσι ανακουφιζόμαστε και κάτοικοι , μια πιο ψαγμένη απάντηση είναι η τουριστική πολιτική της Κοπεγχάγη που βασικό της πρόταγμα είναι η ενσωμάτωση του τουρίστα στη ζωή της πόλης μειώνοντας ή εξαφανίζοντας την απόσταση κατοίκου - τουρίστα.
" 8) Κοινωνικός τουρισμός: Δεν υπάρχει τρόπος να ξεφύγει κανείς από την μεγάλη καταστροφή στους ωκεανούς, τις παραλίες, τα δάση και τα νησιά του πλανήτη. Οι περισσότεροι τουριστικοί προορισμοί επιβαρύνονται τόσο από τους ταξιδιώτες καθώς και από τους φορείς εκμετάλλευσής τους. Η μόλυνση σε διάφορες μορφές έχει αρχίσει να πλήττει τόσο τις επιχειρήσεις όσο και τις μη οικονομικές πτυχές των κοινωνιών, συμπεριλαμβανομένων των αυτοχθόνων φυλών, της τοπικής οικολογίας, των οικοσυστημάτων κ.λπ. Ωστόσο, το θετικό είναι ότι υπάρχουν οργανώσεις και φορείς εκμετάλλευσης με υψηλά προσόντα βιωσιμότητας και θα αποτελέσουν βασική τάση το 2019. Οι ταξιδιώτες, συμπεριλαμβανομένων των Millenials, θεωρούν τον εαυτό τους εξίσου υπεύθυνο για την οικολογική καταστροφή και αισθάνονται την υποχρέωση να αντιστρέψουν το κλίμα. Το νέο έτος θα καταδείξει μια ώθηση στον αριθμό των κοινωνικά υπεύθυνων ταξιδιωτών που απαιτούν ανάλογα ταξιδιωτικά πακέτα καθώς και βιώσιμους φορείς εκμετάλλευσης, ώστε να εξασφαλίζουν περιηγήσεις χωρίς ενοχές. Τα ταξίδια χωρίς πλαστικά, ο εθελοντισμός, οι βιώσιμες και “πράσινες” περιηγήσεις προβλέπεται να αυξηθούν στον ταξιδιωτικό χώρο."
Η Βιωσιμότητα των αναπτυξιακών στόχων ενός τόπου είναι βασική αρχή στο σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων.Αν λάβουμε υπόψιν μας και όσα προηγουμένως έχουμε αναφέρει στις άλλες τουριστικές τάσεις βγαίνει το συμπέρασμα ότι οτιδήποτε κάνουμε πρέπει να υπακούει όχι στενά στο πρόσκαιρο κέρδος αλλά σε ευρύτερα αποδεκτές κοινωνικές αξίες, που αποδεδειγμένα κινητοποιούν το ενδιαφέρον ολοένα και περισσότερο ευαισθητοποιημένου κοινού.
Η Βιωσιμότητα των αναπτυξιακών στόχων ενός τόπου είναι βασική αρχή στο σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων.Αν λάβουμε υπόψιν μας και όσα προηγουμένως έχουμε αναφέρει στις άλλες τουριστικές τάσεις βγαίνει το συμπέρασμα ότι οτιδήποτε κάνουμε πρέπει να υπακούει όχι στενά στο πρόσκαιρο κέρδος αλλά σε ευρύτερα αποδεκτές κοινωνικές αξίες, που αποδεδειγμένα κινητοποιούν το ενδιαφέρον ολοένα και περισσότερο ευαισθητοποιημένου κοινού.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.