Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2019

Ολιστική επικοινωνιακή προσέγγιση ενός κέντρου πολιτισμού


# Μαρία Δρακάκη. Δημοσιεύθηκε στα Χανιώτικα Νέα.

Η τέχνη είναι η υπογραφή των πολιτισμών.
Beverly Sills, 1929-2007, Αμερικανίδα υψίφωνος

Οι χώροι πολιτισμού έχουν  απαραίτητα επιστημονικό, καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Προάγουν, παράγουν και προβάλλουν τις εκφάνσεις του πολιτισμού. Μια κομβική προϋπόθεση  της διαχείρισης τους σήμερα για να διασφαλίσουν βιωσιμότητα, ποιότητα και επίτευξη των πολυδιάστατων στόχων τους, προκειμένου να παραδώσουν υψηλής ποιότητας αγαθά και υπηρεσίες στους πολίτες.  ο «δανεισμός» τακτικών  του marketing από τον κόσμο των επιχειρήσεων. Η ανάγκη αυτή προκαλεί αντιθέσεις στον επιστημονικό διάλογο,  με το επιχείρημα ότι οι χώροι πολιτισμού δεν είναι κερδοσκοπικοί, ενώ οι αρχές του marketing προσανατολίζονται κατά κύριο λόγο  στο κέρδος
Ωστόσο η διαφοροποίηση των πολιτιστικών οργανισμών ως προς το marketing  έγκειται ότι ο προσανατολισμός τους είναι το κοινωνικό όφελος, το οποίο  παραπέμπει στην  ισότιμη  προσφορά πολιτισμικών εμπειριών και την συνεχή καλλιέργεια της αισθητικής παιδείας στο ευρύτατο κοινό τους,  δηλαδή στη διασφάλιση από την πλευρά τους της  πολιτισμικής δημοκρατίας με τη δυνατότητα της καθολικής προσβασιμότητας. 
Επίσης το κέρδος στους πολιτιστικούς οργανισμούς μεταφράζεται σε  δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στο ανταγωνιστικό τους περιβάλλον και να επιβιώσουν μένοντας αφοσιωμένοι και συνεπείς  στην επίτευξη της αποστολής τους.

Η άυλη πολιτισμική εμπειρία που προσφέρεται στους χώρους πολιτισμού, παραδίδεται ως εμπειρία ποιότητας στους αποδέκτες τους μέσω της αξίας που δημιουργείται με τις τακτικές που υιοθετούνται στις διαδικασίες της επικοινωνίας  τους με το κοινό τους.

Την αξία αυτή επιδιώκει να υπηρετήσει το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο του Ηρακλείου ( Π.Σ.Κ.Η)  επιχειρώντας να αποτελέσει ένα διεθνές κύτταρο υψηλής ποιότητας υπηρεσιών πολιτισμού  που θα προάγει και θα αναπτύξει τον πολιτισμό της Κρήτης δημιουργώντας γέφυρες επικοινωνίας ανάμεσα σε αντίστοιχους πολιτιστικούς οργανισμούς της Ελλάδας και της Ευρώπης. 
Όπως είναι ήδη γνωστό το Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου είναι ένα σύγχρονο πολύ-συγκρότημα που διαθέτει χώρους υψηλής  αισθητικής και άρτιων υποδομών. Αποτελείται από ένα πολυσυγκρότημα 5 κτηρίων και στόχος του είναι να αποτελέσει πυρήνα φιλοξενίας και παραγωγής πολιτισμού και τέχνης αντάξιο  ανάλογων  καταξιωμένων χώρων πολιτισμού..Οι εγκαταστάσεις των κτηρίων ήδη χρησιμοποιούνται και είναι διαθέσιμες προς μίσθωση από οποιονδήποτε επιθυμεί να πραγματοποιήσει κάποια εκδήλωση.

Πρόσφατα  όμως ολοκληρώθηκε μετά από πολύχρονη διαδρομή η υπερσύγχρονη  αίθουσα συναυλιών  «Ανδρέας και Μαρίας Καλοκαιρινού» χωρητικότητας 700 και πλέον ατόμων που εντυπωσιάζει για τις υψηλές προδιαγραφές  της υλικοτεχνικής της υποδομής ,όπως αποδείχθηκε πρόσφατα στις δύο συναυλίες της  Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ που σηματοδότησαν την εναρκτήρια λειτουργία της την Παρασκευή και Σάββατο 8 και 9 Μαρτίου 2019.υπό τη διεύθυνση του κ. Μύρωνα Μιχαηλίδη. «Το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου (ΠΣΚΗ) υπήρξε όραμα πολλών δεκαετιών .ως σημείο αναφοράς για τον πολιτισμό όχι μόνο για την Κρήτη, αλλά και για  όλη τη Μεσόγειο…» όπως επεσήμανε ο Δήμαρχος Ηρακλείου κ.  Βαίλης Λαμπρινός στο καλωσόρισμα του κοινού στα εγκαίνια της νέας πτέρυγας.

Το marketing  είναι το  σημαντικό  εργαλείο στη διοίκηση ενός πολιτιστικού οργανισμού και η επικοινωνία η βασική του συνιστώσα που διατηρεί ζωντανή τη σχέση του με το κοινό του και διαμορφώνει στάση  εμπιστοσύνης μέσα από την ικανοποίηση των αναγκών-ενδιαφερόντων του. 
Η εμπιστοσύνη του κοινού  που χτίζεται συστηματικά, ισοδυναμεί με την αξία που επιδιώκεται στην προσφορά των άυλων υπηρεσιών και αγαθών του πολιτισμού που παρέχονται με τη δέσμευση της βελτίωσης της ποιότητας. Καθοριστική παράμετρος  για την αποδιδόμενη αξία κρίνεται μια ολοκληρωμένη προσπάθεια επικοινωνίας του οργανισμού με το ευρύτατο και διαφοροποιημένο ταυτόχρονα κοινό του. 
Αυτό μεταφράζεται ως μια ολιστική επικοινωνιακή προσέγγιση του χώρου πολιτισμικής αναφοράς  που επιδιώκει μια ουσιαστική συστηματική  επαφή με όσο το δυνατόν περισσότερες ομάδες κοινού  με βάση την ηλικία το φύλο  την κοινωνική προέλευση, το μορφωτικό επίπεδο.

Ο πολιτισμός ως κοινωνικό αγαθό που ανήκει σε όλους υπαγορεύει  κατά συνέπεια την εφαρμογή αρχών κοινωνικού marketing  με έμφαση στην κοινωνική και εκπαιδευτική λειτουργία των πολιτιστικών οργανισμών στη σύγχρονη πραγματικότητα. Τι σημαίνει αυτό ?

Ως προς την κοινωνική λειτουργία ο πολιτιστικός οργανισμός

1. Δεν παραλείπει να αναδεικνύει τον πλουραλισμό και την διαφορετικότητα της κοινότητας

2. Η αντανάκλαση της διαφορετικότητας  του κοινού εφαρμόζεται και στο ανθρώπινο δυναμικό του υπονοώντας τη μελλοντική σχέση  που μπορεί να καλλιεργηθεί ανάμεσα στους σταθερούς επισκέπτες αλλά και τους εν δυνάμει

3.  Υιοθετεί και εφαρμόζει  ρεαλιστικές λύσεις σύμφωνα με τις οποίες ο σεβασμός στο διαφορετικό αναπτύσσεται ισόρροπα  ανάμεσα στο κοινό και το ανθρώπινο δυναμικό με μέριμνα για εκπαίδευση και κατάρτιση, που  ενδυναμώνουν μεθοδευμένα  την αξία των  άυλων πολιτισμικών αγαθών και υπηρεσιών του

Ως προς την εκπαιδευτική λειτουργία ο πολιτιστικός οργανισμός 

Μεριμνά αδιάκοπα και κατά προτεραιότητα  για μια ολοκληρωμένη πολιτισμική εμπειρία  εφαρμόζοντας συστηματικά  το τρίπτυχο της πολιτιστικής επικοινωνίας  που εστιάζεται σε 3 βασικές έννοιες,  οι οποίες αποτελούν και τους τρεις κρίσιμους στόχους της σύγχρονης πολιτιστικής επικοινωνίας, δηλαδή   την  ευαισθητοποίηση , τη συμμετοχή  και τη συνειδητοποίηση

1. «Η ευαισθητοποίηση συμβαίνει με μεθόδους που στόχο έχουν να κινητοποιήσουν  το ενδιαφέρον  για τον χώρο είτε μέσω ενημέρωσης, είτε μέσω συγκινησιακών, συναισθηματικών ερεθισμάτων  με τελικό αποτέλεσμα την επιλογή της επίσκεψης στον χώρο αυτό» (Αθανασοπούλου , 2003: 127)

2. «Η συμμετοχή προϋποθέτει την επίσκεψη στον χώρο. Πρόκειται για μια εμπειρία που ορίζεται ως διαδραστική και περιλαμβάνει  την προσωπική διάσταση, την κοινωνική διάσταση και την φυσική διάσταση. Πρόκειται για συμμετοχή νοητική, συναισθηματική και σωματική» (Shweibenz,1998:190 / Τσιάρα 2008: 142)

3. «Η συνειδητοποίηση  αποτελεί την εμπειρία εκείνη, όπου  ο επισκέπτης μπορεί να εξασκεί την κριτική του ματιά  και να διευρύνει την αισθητική του παιδεία.

Πρόκειται για τον τελευταίο στόχο της επικοινωνίας ο οποίος προκύπτει , αλλά και προϋποθέτει  τους προαναφερθέντες άλλους δύο» (Αθανασοπούλου, 2003:131 )
Το  παρόν κείμενο  γράφτηκε με αφορμή  τις δύο πολύ διαφορετικής ποιότητας εμπειρίες που βίωσε η γράφουσα ως τακτικό κοινό του Π.Σ.Κ.Η. στη διαδικασία αναζήτησης εισιτήριου πρόσκλησης για την είσοδο της στις εναρκτήριες εκδηλώσεις των εγκαινίων της αίθουσας  «Ανδρέα και Μαρίας Καλοκαιρινού», καθώς και στη διαδικασία θέασης και  ακρόασης της εξαιρετικής συναυλίας της Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ το Σάββατο 9 Μαρτίου 2019.

Έχει ως στόχο να συμβάλει στον ανοικτό διάλογο με το κοινό  του οραματικού Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου του Ηρακλείου  που αποτελεί πρωταρχικό μέλημα του νέου Καλλιτεχνικού διευθυντή του και  καταξιωμένου δημιουργού κ. Μύρωνα Μιχαηλίδη..  Ο κ. Μ Μιχαηλίδης, σύμφωνα με σχετικό δελτίο τύπου στον ιστότοπο του Δήμου Ηρακλείου, προσκαλεί σε συνάντηση γνωριμίας και ανοιχτή συζήτηση όλους τους ενδιαφερόμενους καλλιτέχνες, τα καλλιτεχνικά σχήματα, καθώς και όσους πολίτες επιθυμούν να  καταθέσουν τις απόψεις τους για έναν ανοιχτό, δραστήριο και εξωστρεφή πολιτιστικό οργανισμό την Παρασκευή 22 Μαρτίου στην αίθουσα του Πειραματικού Θεάτρου του ΠΣΚΗ ώρα 18.00.

*Οι φωτογραφίες που πλαισιώνουν το άρθρο ανήκουν στην κ. Περακάκη Σοφία, Στέλεχος Πρόληψης, Κοινωνική Λειτουργό, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων και μέλος της επιστημονικής ομάδας του ΚΕΣΑΝ Ηρακλείου την οποία ευχαριστώ θερμά για την παραχώρηση.

Αναλυτικότερα στις διευθύνσεις

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΠΗΓΕΣ
  • Αθανασοπούλου, Α.(2003). «Ευαισθητοποίηση και Συμμετοχή του Κοινού», στο Πολιτιστική Επικοινωνία, Μέσα Επικοινωνίας, Τόμος Β΄, (σελ.107-206), ΕΑΠ, Πάτρα.
  • Τσιάρα, Σ. (2008). «Επικοινωνιακές Μέθοδοι και Στρατηγικές Διεύρυνσης του Κοινού στα Μουσεία Τέχνης. Το Παράδειγμα Αλλάζει.»,  στο Η Τεχνολογία στην Υπηρεσία της Πολιτισμικής Κληρονομιάς (σελ. 140-149), Καλειδοσκόπιο, Αθήνα
  • Schweinbenz, Werner ‘The Virtual Museum: New Perspectives for Museums to Present Objects and Information Using the Internet as a Knowledge Base and Communication System’, στο Διεθνές Συνέδριο The Symposiums fur Infrormationswissenschaft, Prag, 3-7 November 1998 Διαθέσιμο στο http://www.informationswissenschaft.org/hochschulverband/internationales-symposium-fur-informationswissenschaft-isi/ (20/11/2018)


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου