Τετάρτη, 8 Μαΐου 2019

Πώς η Βενετία διαχειρίζεται τη χειρότερη τουριστική κρίση στην Ευρώπη

# Το κείμενο δημοσιεύθηκε στον TheGuardian/cities 30 Απριλίου 2019


 It is estimated that 25 million tourists currently visit Venice each year – a figure expected to rise to 38 million by 2025. Photograph: Venezia Autentica/Sebastian Fagarazzi
Η αναπτυσσόμενη τουριστική βιομηχανία της Βενετίας απειλεί την ίδια την επιβίωση της πόλης. Αλλά οι πρωτοβουλίες λαϊκής βάσης κάνουν τη διαφορά - και μπορεί να βοηθήσουν ακόμη και άλλες πόλεις
Εκτιμάται ότι 25 εκατομμύρια τουρίστες επισκέπτονται σήμερα τη Βενετία κάθε χρόνο - αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί στα 38 εκατομμύρια μέχρι το 2025.
Η Παρασκευή 15 Μαρτίου ήταν μια σπάνια μέρα στη Βενετία: στην εκδήλωση μπροστά από το σιδηροδρομικό σταθμό Santa Lucia, οι Βενετοί ξεπέρασαν τους τουρίστες.Νέοι Βενετοί είχαν αφήσει το σχολείο για να συμμετάσχουν στην παγκόσμια νεανική απεργία για το κλίμα , κρατώντας πλακάτ με δηλώσεις όπως "Εάν το κλίμα ήταν μια τράπεζα, θα το σώζατε". 
Η κίνηση είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη  Βενετία, καθώς η άνοδος του επιπέδου της θάλασσας κατά 50 εκατοστά θα μπορούσε να εξαφανίσει την πόλη κάτω από τα κύματα.Το κρίσιμο στοιχείο είναι η κλιματική κρίση, αλλά η πόλη αντιμετωπίζει πιο άμεσο κίνδυνο: την αυξανόμενη παλίρροια των τουριστών, η οποία σήμερα υπολογίζεται σε 25 εκατομμύρια ετησίως και προβλέπεται να φτάσει τα 38 εκατομμύρια μέχρι το 2025.

Η Ευρώπη, η οποία είναι ήδη η μεγαλύτερη τουριστική αγορά στον κόσμο, είχε 713 εκατομμύρια διεθνείς επισκέπτες το 2018, αύξηση 8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού του ΟΗΕ. Όμως, στις ευρωπαϊκές πόλεις, η αύξηση είναι πολύ μεγαλύτερη: από το 2008, οι διανυκτερεύσεις έχουν σημειώσει άνοδο 57%. Ενώ ο τουρισμός προσφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη - συνεισφέροντας 2 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως σε ακαθάριστα έσοδα μόνο στη Βενετία - ο υπερβολικός τουρισμός προκαλεί σε πόλεις όπως η Βαρκελώνη, το Άμστερνταμ, το Ντουμπρόβνικ και άλλους να γίνονται διεθνώς πρωτοσέλιδα για ζητήματα που κυμαίνονται από την οικονομική προσιτότητα των κατοικιών, την περιβαλλοντική υποβάθμιση και την καταστροφή της τοπικής ζωής.

Gondolas full of tourists in a “traffic jam”. Photograph: Alamy
Το 2016 στο Ντουμπρόβνικ, οι κάτοικοι εξοργίστηκαν όταν ο δήμαρχος τους ζήτησε να μείνουν σπίτι για να αποφύγουν τα επικίνδυνα μεγέθη του πλήθους που αποβιβάζονται από πολλαπλά κρουαζιερόπλοια. Ο νέος δήμαρχος, Μάτο Φράνκοβιτς, έκτοτε έχει περιορίσει τον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που μπορούν να αποβιβαστούν στην πόλη σε δύο ανά ημέρα, κόβουν τις σκηνές σουβενίρ κατά 80% και κόβουν θέσεις εστιατορίων σε δημόσιους χώρους κατά 30%. Αλλά, παρόμοια ζητήματα υπερπληθυσμού στην Πάλμα ντε Μαγιόρκα, το Σαν Σεμπαστιάν, την Πράγα και το Σάλτσμπουργκ έφεραν τους ντόπιους έξω στους δρόμους με ολοένα και πιο παθιασμένες διαμαρτυρίες.

Ένα από τα πιο δραματικά ήταν η διαμαρτυρία Venice’s 2016 No Grandi Navi (“No Big Ships”)  , όταν οι ντόπιοι πήγαν στο κανάλι Giudecca σε μικρά αλιευτικά σκάφη για να εμποδίσουν τη διέλευση έξι κολοσσιαίων κρουαζιερόπλοιων. Και παρόλο που έχουν ανακοινωθεί φέτος τα σχέδια για την ανατροπή των μεγαλύτερων πλοίων σε μια νέα αποβάθρα στη Marghera (που πρόκειται να κατασκευαστεί ακόμα), οι διαμαρτυρόμενοι εξακολουθούν να υποστηρίζουν μια δεξαμενή έξω από τη λιμνοθάλασσα του Lido, όπου τα βαρέα φορτηγά πλοία είχαν ιστορικά μετατοπιστεί.

Αυτός είναι μόνο ένας από τους τρόπους με τους οποίους η Βενετσιάνικη Δημοκρατία διαφύλαξε την ισορροπία της λιμνοθάλασσας και το σύνθετο σύστημα εμπορίου γύρω από αυτήν. Στην πραγματικότητα, η πράξη της διατήρησης της λιμνοθάλασσας για μια χιλιετία είναι ένα μοναδικό ανθρώπινο επίτευγμα, επειδή μια λιμνοθάλασσα εξ ορισμού είναι ένα προσωρινό φυσικό φαινόμενο. Η λιμνοθάλασσα της Βενετίας θα είχε λασπώσει πριν από 500 χρόνια αν δεν υπήρχε προσεκτική προστασία του περιβάλλοντος, ευαίσθητη τεχνική παρέμβαση και αυστηρή εμπορική ρύθμιση - ένα ιστορικό σχέδιο που παρέχει χρήσιμα διδάγματα στον τουρισμό.

In 2016 Venetians took to the Giudecca Canal in small fishing boats to block the passage of six colossal cruise ships. Photograph: Marco Di Lauro/Getty Images
Μια νέα γενιά ενδιαφερομένων πολιτών και επιχειρηματιών αναλαμβάνει αυτή την πρόκληση συνδυάζοντας τον ακτιβισμό με τις κοινωνικά ευαίσθητες και βιώσιμες πρωτοβουλίες για να σώσει το νησιώτικο σπίτι τους.Εξετάστε τα απόβλητα .Αυτό που έρχεται στη Βενετία πρέπει να απομακρυνθεί ξανά μέσω ενός πολύπλοκου συστήματος συλλογής και ανακύκλωσης. Κάθε μέρα μια στρατιά εργαζομένων αποχέτευσης χτυπά σε κάθε πόρτα της πόλης, συλλέγοντας τα απόβλητα που πρέπει να μεταφερθούν στις φορτηγίδες. Οι ίδιοι κανόνες και πρόστιμα, ωστόσο, δεν ισχύουν για τους τουρίστες - παρά το γεγονός ότι κατά την υψηλή περίοδο οι κάδοι γύρω από την πλατεία San Marco πρέπει να αδειάζουν κάθε μισή ώρα.

Το Novecento και το Hotel Flora , που έχουν ταλαιπωρηθεί από τα πλαστικά απόβλητα που δημιουργούνται από τα δύο μπουτίκ ξενοδοχεία τους, έχουν αναλάβει δράση, εξαλείφοντας τα πλαστικά μπουκάλια από τα ακίνητά τους και ενθαρρύνοντας τους επισκέπτες να χρησιμοποιούν φιάλες από χάλυβα στις ιστορικές βρύσες της Βενετίας για τις οποίες προμηθεύουν χάρτης. "Δεν υποκρινόμαστε ότι είμαστε [Leonardo] DiCaprio , αλλά με αυτές τις μικρές ενέργειες ελπίζουμε να κάνουμε κάτι θετικό", λέει ο ιδιοκτήτης, Gioele Romanelli.

Με μόλις 50 δωμάτια και 40 μέλη προσωπικού, υπολογίζουν ότι σώζουν 36.000 πλαστικά μπουκάλια το χρόνο. Πολλαπλασιάστε αυτό με τα εκτιμώμενα 40.000 κρεβάτια επισκεπτών στη Βενετία - να μην αναφέρετε τα εστιατόρια ή τα απόβλητα που εκφορτώνονται από κρουαζιερόπλοια - και θα μπορούσατε να σώσετε εκατοντάδες εκατομμύρια πλαστικά μπουκάλια το χρόνο. "Τα παιδιά μας μαθαίνουν για αυτά τα θέματα στο σχολείο και όλοι τους φέρνουν τις δικές τους φιάλες νερού, γιατί όχι;" καταλήγει η σύζυγος του Romanelli, Heiby.

Gioele Romanelli, whose family-run hotels offer guests steel flasks and maps of the city’s water fountains. Photograph: Giacomo Torsani
Η αντιμετώπιση του προβλήματος των αποβλήτων είναι μόνο η πιο απτή προσπάθεια για τη δημιουργία ενός πιο βιώσιμου τουρισμού στη Βενετία. Τον Ιούνιο θα δούμε την έναρξη του Fairbnb , ενός μη κερδοσκοπικού ιστότοπου που διαμοιράζει ένα σπίτι , υποβοηθά να συνδεθούν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες  και συνεισφέρει το ήμισυ του τέλους κράτησης 15% σε κοινωνικά έργα.

Η εκτόξευσή τους είναι έγκαιρη. Από το 2015, τα τουριστικά ενοίκια Airbnb στη Βενετία έχουν τριπλασιαστεί από 2.441 σε 8.320, σύμφωνα με την Airdna . Από αυτούς, το 80% είναι ολόκληρο το ενοίκιο σπιτιών, πολλοί ανήκουν σε πρακτορεία ή ξένους επενδυτές και η έκθεση του Centro Studi di Federalberghi Nazionale του 2018 διαπίστωσε ότι ο πιο παραγωγικός οικοδεσπότης στην πόλη είχε 135 καταχωρήσεις.

Άλλες ευρωπαϊκές πόλεις ανταποκρίνονται σε παρόμοια προβλήματα. Η Βαρκελώνη διώκει τα διαμερίσματα χωρίς άδεια και έχει εξασφαλίσει πρόσβαση στα δεδομένα υποδοχής της Airbnb προκειμένου να πιάσει τους παραβάτες. Στη Μαδρίτη, η διανομή κατοικίας επιτρέπεται πλέον μόνο σε σπίτια με δικές τους εισόδους. Η Palma, εν τω μεταξύ, έχει απαγορεύσει τα βραχυπρόθεσμα τουριστικά ενοίκια εντελώς σε διαμερίσματα που ανήκουν σε πολυκατοικίες κατοικιών, μολονότι είναι ακόμα δυνατή η μίσθωση μονοκατοικιών και βιλών, εφόσον δεν βρίσκονται σε προστατευόμενη περιοχή.

"Χωρίς σημαντική ρύθμιση της αγοράς ενοικίασης [στην Ιταλία], είδαμε ότι ο μόνος τρόπος να αλλάξουμε τα πράγματα ήταν να προσφέρουμε μια εναλλακτική λύση στην αγορά", λέει ο Emanuele dal Carlo, ένας Βενετός που είναι ένας από τους πέντε συνιδρυτές της Fairbnb, που μάζεψε τα αρχικά χρήματα μέσω crowdfunded. "Δεν είμαστε αντι-Airbnb - θέλουμε απλώς να δείξουμε ότι είναι δυνατόν να δημιουργηθεί ένα μοντέλο τουρισμού που να λειτουργεί τόσο για τις τοπικές κοινότητες, όσο και για τους ταξιδιώτες".

Κατά την κράτηση, οι ενοικιαστές του Fairbnb αποφασίζουν ποιο έργο θα υποστηρίξουν και θα προσκληθούν να επισκεφθούν ή να συμμετάσχουν: στη Βενετία αυτό θα μπορούσε να σημαίνει την προσέλκυση εθελοντών καθαρισμού γκράφιτι ή να βοηθήσει να φτιαχθεί ένα centuries-old squero (boat yard) σε ένα εκπαιδευτικό κέντρο.

"Θέλουμε να επαναφέρουμε τη σχέση μεταξύ των τουριστών και των ντόπιων που χάθηκε", λέει ο Dal Carlo. "Σήμερα μπορείτε να πάτε σε ένα μέρος και σχεδόν ποτέ να μην συναντήσετε έναν ντόπιο. Αλλά με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να τους ενώσετε στις πραγματικές τους αναζητήσεις ή ακόμα και να μοιραστείτε ένα ποτό μαζί ».

Piero Dri is a master remer, maker of oars and forcole (rowlocks). The craft of the remer dates back to the 1300s. Photograph: Venezia Autentica/Sebastian Fagarazzi
Γι αυτή την απώλεια σύνδεσης μεταξύ των ντόπιων και των τουριστών είναι κάτι που και η Valeria Duflot και ο Sebastian Fagarazzi ενδιαφέρονται. Ο ιστότοπος τους Venezia Autentica κατευθύνει τουρίστες σε επιχειρήσεις της Βενετίας που υποστηρίζουν μια βιώσιμη τοπική οικονομία - όλα από από αυτούς που εκτυπώνουν έως τους φωτογράφους, στους κατασκευαστές μωσαϊκών , στους κωπηλάτες. Αυτό οφείλεται, όπως λένε στο γεγονός ότι πολύ λίγοι από τους 25 εκατομμύρια τουρίστες της πόλης συχνάζουν σε καταστήματα και εστιατόρια που ανήκουν σε Βενετούς, . "Οι τοπικές επιχειρήσεις ποιότητας χρειάζονται περισσότερους πελάτες, συμπεριλαμβανομένων των επισκεπτών," λέει ο Duflot.

Σε ολόκληρη την Ευρώπη, άλλες λαϊκές ομάδες αγωνίζονται επίσης για τη διατήρηση των τοπικών πολιτισμών. Το 2017, το κοινωνικό κίνημα Morar em Lisboa , σε συνδυασμό με 30 τοπικές ενώσεις, έγραψε μια ανοικτή επιστολή που καταγγέλλει την υπερβολική εξάρτηση της Λισαβόνα από τον τουρισμό και την κερδοσκοπία σε ακίνητα. Τον περασμένο Μάιο, 14 πόλεις και νησιά - 10 από τα ισπανικά, μαζί με τη Βενετία, τη Λισαβόνα και τη Μάλτα - ενώθηκαν για να σχηματίσουν το δίκτυο των πόλεων της Νότιας Ευρώπης ενάντια στην τουριστική κίνηση, υποστηρίζοντας ότι ο μαζικός τουρισμός προκαλεί υψηλά ενοίκια, ρύπανση, απώλεια τοπικών καταστημάτων τον πολλαπλασιασμό των θέσεων χαμηλού μισθού.

Αυτό αναφέρεται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όταν, το 2015, δήλωσε ότι "ο ευρωπαϊκός τουρισμός πρέπει να κάνει μια μετάβαση από ένα πρότυπο ποσοτικής ανάπτυξης σε ένα ποιοτικό μοντέλο που θα οδηγήσει σε σταθερή και βιώσιμη ανάπτυξη".

Για να ξεκινήσουν νέες σκέψεις σχετικά με το θέμα, βραβεύθηκε ως πρώτη Ευρωπαϊκή πρωτεύουσα Έξυπνου Τουρισμού (2019) το Ελσίνκι για την τοπική τουριστική στρατηγική της πόλης , η οποία βασίζεται στη βιωσιμότητα και την υπόθεση ότι αυτό που κάνει μια πόλη ελκυστική για τους κατοίκους θα ταξιδιώτες, επίσης.

Mosaic master Romuald leads workshops in his Castello studio Artefact – an example of one of the traditional businesses highlighted by Venezia Autentica. Photograph: Sebastian Fagarazzi
Αυτή η εστίαση στη ζωντανότητα μιας πόλης που πιστεύει ο βενετσιάνικος επιστήμονας δεδομένων Fabio Carrera είναι το κλειδί για το μέλλον της Βενετίας. Επειδή εάν μια πόλη δεν μπορεί να διατηρήσει το δικό της πληθυσμό, κανένα ποσό του τουριστικού φόρου δεν θα μπορέσει να αποτρέψει την αναπόφευκτη πτώση και τον θάνατό της.

Ως εκ τούτου, ο Carrera έχει αφιερώσει 30 χρόνια ακαδημαϊκής ζωής, εργάζεται στο Venice Project Centre , χωρίζοντας το χρόνο του μεταξύ του Worcester Polytechnic Institute, του διάσημου Ινστιτούτου Santa Fe και της Βενετίας. Κατά το διάστημα αυτό, έχει επιβλέψει πάνω από 250 έργα που εξετάζουν τις προκλήσεις της πόλης: χαρτογράφηση κάθε γέφυρας, καμπαναριό, πηγάδι και πλοιάριο- λεωφορείο .

Το κέντρο παρακολουθεί επίσης τις ροές τουρισμού και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η μέγιστη δυναμικότητα μεταφοράς της Βενετίας είναι 55.000 τουρίστες ημερησίως, ή 20 εκατομμύρια ετησίως, προκειμένου να διατηρηθούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφαλείας. Δεν απέχει πολύ από τον σημερινό αριθμό των 25 εκατομμυρίων, επισημαίνει - πρέπει απλώς να διαχειριστεί καλύτερα.

Ένα νέο κύμα ψηφιακών εργαλείων θα μπορούσε να προσφέρει κάποιες λύσεις. Στο κέντρο εκκίνησης του κέντρου SerenDPT , οι σπουδαστές εργάζονται σε έργα που περιλαμβάνουν εφαρμογές έξυπνων μεταφορών, υβριδικά συστήματα υποθηκών που χρησιμοποιούν το εισόδημα του τουρισμού για να βοηθήσουν με αποπληρωμές και ένα Έξυπνο Χώρο Ελέγχου για το δημοτικό συμβούλιο που ελπίζουν ότι μπορούν να εξάγουν σε άλλες πόλεις. Πιστεύει ότι αυτές οι νέες επιχειρηματικές ιδέες, μεταξύ άλλων, θα δημιουργούσαν το είδος των υψηλής ποιότητας θέσεων εργασίας που θα μπορούσαν να αναδιαμορφώσουν την τοπική οικονομία.

Καμία άλλη πόλη δεν αντιμετωπίζει μια μεγαλύτερη πρόκληση στον τουρισμό, λέει ο Carrera - αλλά δεδομένου του μοναδικού περιβάλλοντος και του πολύπλοκου χαρακτήρα της Βενετίας, πουθενά δεν είναι καλύτερα εξοπλισμένοι για να ανταποκριθεί στην πρόκληση του αειφόρου τουρισμού. «Οι νεότερες γενιές έχουν βγει στον κόσμο», λέει. «Βλέπουν άλλες δυνατότητες και θέλουν να το φέρουν πίσω στη Βενετία».

*Αυτό το άρθρο διορθώθηκε την 1η Μαΐου 2019 για να διευκρινίσει ότι η Palma δεν έχει απαγορεύσει πλήρως τις βραχυπρόθεσμες τουριστικές ενοικιάσεις, μόνο εκείνες σε διαμερίσματα σε κατοικίες πολυκατοικιών

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου