Δευτέρα, 21 Ιουνίου 2021

Νάντη : Προκλήσεις αστικού σχεδιασμού και Δημοκρατίας


# Δημοσιεύθηκε στο Eurocities.eu.

Τα σχέδια για την ανασχεδιασμό της πλατείας Little Holland στη Νάντη αντιμετωπίστηκαν αρχικά με ανησυχία και αντικρουόμενες απόψεις. Ιδιαίτερα από τους εμπόρους της εμβληματικής αγοράς που ήταν ένα διάσημο και πολύ αγαπητό χαρακτηριστικό της όχθης του ποταμού Λίγηρα για πάνω από έναν αιώνα.

«Η Μικρή Ολλανδία είναι η πιο γραφική αγορά της Νάντης», δήλωσε ο βιοτέχνης ζυμαρικών Χένρι Ρεφούτο, όταν άκουσε για πρώτη φορά τα σχέδια. «Όμως», συνέχισε, «η πλατεία είναι βρώμικη, η πρόσβαση είναι περίπλοκη και φαίνεται από έξω, φαίνεται απαίσια πίσω από σειρές φορτηγών».Ενώ ο Refuto αναγνώρισε την ανάγκη αλλαγής, ήταν επιφυλακτικός και γι 'αυτό είπε «Πρέπει να προσέξουμε να μη χάσουμε τον χαρακτήρα της αγοράς».

Για τον τυροκόμο Anthony Couëdel, του οποίου η οικογένεια έχει κάνει εμπόριο στη Little Holland για γενιές, η κύρια ανησυχία ήταν η διαβίωσή του. «Ήμουν εντελώς αντίθετος στο έργο», παραδέχεται, «ανησυχούσαμε για το μέλλον της αγοράς».

Η άποψη του συνταξιούχου Eric Gachet για την πρόταση ήταν και πάλι διαφορετική. Το είδε ως ευκαιρία να δημιουργήσει περισσότερο πράσινο χώρο αναψυχής: «Ένα τετράγωνο είναι συνήθως συνώνυμο με τη βολική εξυπηρέτηση. Πρέπει να είμαστε σε θέση να σταματήσουμε εκεί για ένα ποτό και μια συνομιλία. "

Από την έναρξη του προγράμματος μετασχηματισμού της πλατείας Little Holland, ήταν σαφές ότι αυτός ο εμβληματικός τόπος οκτώ στρεμμάτων που συνδέει το Λίγηρα με το κέντρο της πόλης είχε ιδιαίτερη θέση στις καρδιές των πολιτών - και προκάλεσε έντονα συναισθήματα και απόψεις.

Υπήρχε, ωστόσο, κάποιο κοινό έδαφος. Ήταν δύσκολο να αμφισβητηθεί το γεγονός ότι η περιοχή είχε χάσει τον δρόμο και τον σκοπό της και έπρεπε να αναδημιουργηθεί για να ζήσει τον 21ο αιώνα.

Βάρκες, λουτρά και κόμβοι μεταφοράς

Λαμβάνοντας το όνομά του από τους Ολλανδούς εμπόρους που διαπραγματεύονταν εκεί τον 17ο αιώνα, η πλατεία είχε πολλές ενσαρκώσεις. Ως ένα πολυσύχναστο λιμάνι, ένας χώρος αναψυχής με δημόσια λουτρά και κήπους, ένας σιδηροδρομικός κόμβος - και ένα μέρος για να πάτε για  διασκέδαση 

Στο τέλος του περασμένου αιώνα, φιλοξενήθηκαν αθλητικές, κοινωνικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις παράλληλα με τη δημοφιλή εβδομαδιαία αγορά. Αλλά 20 χρόνια μετά, ουσιαστικά, είχε γίνει λίγο περισσότερο από έναν τεράστιος, άσχημος χώρος στάθμευσης για πάνω από 1.000 αυτοκίνητα.

«Λόγω της ιστορίας και της τοποθεσίας του, η Πλατεία Little Holland είναι ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο μέρος για όλους στη Νάντη», λέει η Catherine Veyrat-Durebex, διευθύντρια έργου στο τμήμα διαλόγου, αξιολόγησης και πρόβλεψης πολιτών της πόλης. "Έτσι, ο επανασχεδιασμός της περιοχής είναι μια μεγάλη πρόκληση με υψηλές προσδοκίες από τους πολίτες."

Η πόλη ήταν αποφασισμένη να κάνει το έργο ανανέωσης ακόμη περισσότερο από ένα σύμβολο των φιλοδοξιών της να ανταποκριθεί στις αστικές μεταβάσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα πόλεις - βιωσιμότητα, ενέργεια, κινητικότητα και ο ρόλος της φύσης.

«Το έργο είναι επίσης», λέει ο Veyrat-Durebex, «ένα ορόσημο όσον αφορά τη δημοκρατία και τη δέσμευσή μας να κάνουμε την πόλη με πολίτες, σε κάθε στάδιο, σε ίση βάση με άλλους ενδιαφερόμενους».

Η σκόπιμη δημοκρατία σε δράση

Η Νάντη έχει μεγάλη εμπειρία στη συμμετοχή των πολιτών. Μόνο τα τελευταία έξι χρόνια έχει δημιουργήσει 200 ​​έργα στα οποία συνέβαλαν δεκάδες χιλιάδες πολίτες και οργάνωσε τρεις μεγάλες συζητήσεις. Ένα από αυτά ήταν το σημαντικό πρόγραμμα ανανέωσης αστικών κέντρων γύρω από τον Λίγηρα που περιλαμβάνει το έργο Little Holland Square.

Για αυτό το έργο, η πόλη αύξησε μια αυστηρή διαδικασία συμμετοχής που είχε ήδη αναπτύξει ως κοινή αναφορά για όλους τους τομείς.

«Όλο και περισσότερα αστικά έργα λαμβάνουν υπόψη την ευαίσθητη, ρεαλιστική και μη εξειδικευμένη άποψη των πολιτών και των ενδιαφερόμενων μερών», λέει η Emilie Bazin, άλλη διευθύντρια του έργου στο τμήμα διαλόγου, αξιολόγησης και πρόβλεψης ιδεών των πολιτών που συμμετέχει στο έργο.

Ο Bazin περιγράφει την προσέγγιση εμπλοκής της Nantes σε αυτό το έργο ως «Μια ολιστική, ευαίσθητη, πολυ-θεατρική, πολυ-θεματική διαδικασία που ξεπερνά μια δημόσια διαβούλευση και τη συλλογή μεμονωμένων απόψεων αναπτύσσοντας μια σκόπιμη δυναμική που επιτρέπει ένα συλλογικό σημείο άποψη για να βγει έξω. "

Στην περίπτωση της "Μικρής Ολλανδίας", λέει, «Αυτή η άποψη προέκυψε από αρκετές συναντήσεις μιας ομάδας πολιτών καθώς και από επανειλημμένες επισκέψεις στην πλατεία καθώς και σε άλλα μέρη της πόλης, συνεντεύξεις με ειδικούς όπως εμπόρους , καταστηματάρχες και επιχειρήσεις προκειμένου να καταλήξουν σε συμφωνημένες λύσεις. "

Αξιοποιώντας την ευκαιρία να έχουμε λόγο

Αυτή η ομάδα 30 πολιτών, που επιλέχθηκε από τους 270 που είχαν δηλώσει εθελοντές , συμμετείχε επίσης σε μια σειρά εργαστηρίων όπου αυτές οι συστάσεις συζητήθηκαν στο πλαίσιο συγκεκριμένων θεμάτων όπως οι πιθανές χρήσεις της πλατείας, η πρόσβαση και οι μεταφορές και το περιβάλλον και προκλήσεις για την κλιματική αλλαγή.

«Δεν ζητάμε συχνά τη γνώμη μας ως πολίτης και εκμεταλλεύτηκα την ευκαιρία να μεταφέρω τις απόψεις μου στο έργο και να βοηθήσω ώστε να ομορφύνει η πόλη», είπε ενθουσιασμένος ο κάτοικος Nicole Noblet. «Ήταν συναρπαστικό να συζητάμε με ανθρώπους διαφορετικών ηλικιών και υποβάθρων και να μιλάμε απευθείας με ειδικούς και πολεοδόμους».

Αυτά τα εργαστήρια αποδείχθηκαν ένα εξίσου ενθαρρυντικό φόρουμ για τους αρμόδιους για το σχεδιασμό του αστικού τοπίου - που οι πολίτες είχαν διαδραματίσει ρόλο στην επιλογή.

«Οι αντιδράσεις των πολιτών προωθούν τον προβληματισμό μας», λέει η Karima Agha, αρμόδιος για το σχεδιασμό της εταιρείας, TER. «Το όραμά τους συγκλίνει με το δικό μας: θέλουν τη φύση, να ανακτήσουν την πρόσβαση στο Λίγηρα, άνετους χώρους και μια ευέλικτη διαμόρφωση που να επιτρέπει απρόσμενες χρήσεις. Αλλά είναι επίσης κριτικοί και απαιτητικοί και οι ερωτήσεις τους μας αναγκάζουν να υπερασπιστούμε αυτό που πραγματικά μας ενδιαφέρει και να αλλάξουμε ορισμένες επιλογές. "

Καθ 'όλη τη διάρκεια της συμμετοχικής διαδικασίας η πόλη αξιοποίησε στο έπακρο ψηφιακά και πραγματικά μέσα για να ενημερώνει και να συμμετέχει η κοινότητα των ενδιαφερομένων.

Ο ιστότοπος της πόλης χρησιμοποιήθηκε για την έρευνα των απόψεων των εμπόρων και για να ενθαρρύνει ένα ευρύ φάσμα πολιτών να εκφράσουν τις απόψεις τους. Δημοσίευσε επίσης ενημερώσεις ειδήσεων και κάθε έγγραφο που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια του έργου, από την αρχική εντολή έως την εξήγηση των αποφάσεων και των τελικών του σχεδίων.

Φέρνοντας την τοπική κατανόηση στον πολεοδομικό σχεδιασμό

Αυτά τα σχέδια οφείλονταν σε μεγάλο βαθμό στο έγγραφο «γνώμη των πολιτών» που δημιουργήθηκε από τις επισκέψεις και τα εργαστήρια στο χώρο και παρουσιάστηκαν σε εκλεγμένους αξιωματούχους για εξέταση.

Λοιπόν, τι ιδέες βρήκαν οι πολίτες για να ζωντανέψουν την πλατεία και τις όχθες του Λίγηρα - και ποιες τις έφτιαξαν στο τελικό σχέδιο;

Στη λίστα ήταν αθλητικές εγκαταστάσεις, ναυτικές δραστηριότητες, υπαίθριοι πολιτιστικοί χώροι, βιβλιοπωλεία, καφετέριες και μουσικά περίπτερα, για να αναφέρουμε μόνο μερικά. Έχοντας επίγνωση της καθοδήγησης των εμπειρογνωμόνων, οι πολίτες έγιναν έμπειροι στο να λαμβάνουν υπόψη ζητήματα όπως η ενόχληση του θορύβου, ο τρόπος με τον οποίο θα μπορούσε να ελαχιστοποιηθεί η χρήση του αυτοκινήτου και η πρόσβαση για άτομα με αναπηρία.

«Ο τελικός σχεδιασμός αναδιαμορφώθηκε βαθιά μέσω της συμμετοχικής διαδικασίας», λέει ο Veyrat-Durebex. «Εφαρμόστηκαν σημαντικές αλλαγές, όπως ένα τετράγωνο χωρίς αυτοκίνητα σχεδιασμένο για τον κόσμο όχι για τα αυτοκίνητα και έναν μικρότερο υπόγειο χώρο στάθμευσης.

«Οι πολίτες επίσης υπερέβησαν την ιδέα των σχεδιαστών να χτίσουν ένα belvedere, αποφασίζοντας ότι δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους. Αντ 'αυτού, θα υπάρχει περισσότερος χώρος πρασίνου, με τον τριπλάσιο του αρχικού αριθμού tress, και μια μεγαλύτερη αποβάθρα που θα παρέχει άμεση πρόσβαση στην όχθη του ποταμού. "

Ανθρωποκεντρικός σχεδιασμός για το μέλλον

Κατά την επόμενη δεκαετία, η πλατεία Little Holland θα μετατραπεί πέραν της αναγνώρισης σε ένα από τα μεγαλύτερα έργα ανανέωσης του κέντρου των πόλεων στη Γαλλία.

Θα επιτρέψει και πάλι στη μητροπολιτική καρδιά της πόλης να στραφεί προς το Λίγηρα, με μια πράσινη διαμόρφωση πολλαπλών χρήσεων όπου οι πολίτες μπορούν να περπατήσουν, να διαβάσουν και να κάνουν πικνίκ στην άκρη του ποταμού. Και θα ζωντανεύει με τη δραστηριότητα, όπως στην ακμή της ως ένα πολυσύχναστο λιμάνι, χάρη σε ένα πρόγραμμα δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων, όπως είχαν προβλέψει οι πολίτες.

Θα ικανοποιήσει επίσης τις προσδοκίες τους για ένα οικολογικά ενάρετο περιβάλλον και για έναν εύκολα προσβάσιμο χώρο ήπιας κινητικότητα, με πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους.

Και τι γίνεται με την αγορά και τους εμπόρους της;

Πολύ νωρίς στη διαδικασία, η αγορά κρίθηκε απαραίτητη για τη μελλοντική ζωή της πλατείας. Από εκείνη τη στιγμή και μετά, οι έμποροι συμμετείχαν βαθιά στις αποφάσεις να καταργήσουν τα δυσλειτουργικά στοιχεία της και να αναδιαμορφώσουν τη διάταξη και τα logistics τους για να κάνουν τη ζωή ευκολότερη για αυτούς και πιο ευχάριστη για τους πελάτες τους.

Και αυτές οι σειρές φορτηγών που κάλυπταν τη γοητεία της αγοράς; Είναι κρυμμένα μακριά από τα βλέμματα σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους στο νέο υπόγειο χώρο στάθμευσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.