Δευτέρα 29 Μαρτίου 2010

Η Διοικητική μεταρύθμιση στην ψηφιακή εποχή

Του Μανώλη Αλεξάκη,Αντιδημάρχου Ηρακλείου

Μια μεγάλη τομή έχει δρομολογηθεί και προετοιμάζεται από την Κυβέρνηση του Γ. Παπανδρέου, η Διοικητική Μεταρρύθμιση. Είναι νομίζω, όπως σχεδιάζεται και με την πολιτική κουλτούρα που υποστηρίζεται η πιο σημαντική πολιτική κίνηση των τελευταίων ετών, θέλω να πω μετά την ένταξη της χώρας μας στην ΟΝΕ. Ευτυχώς ο όρος μεταρρύθμιση χρησιμοποιείται με φειδώ και σύνεση από την νέα Κυβέρνηση γεγονός που δείχνει τη σοβαρότητα με την οποία προσεγγίζεται το όλο θέμα.
Η αλλαγή λοιπόν του Διοικητικού χάρτη της χώρας συνδυασμένη με μια πολιτική και εκτελεστική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων, μπορεί να καλύψει το μεγάλο έλλειμμα της χώρας τόσο το αναπτυξιακό όσο και το οικονομικό. Η τομή που προωθείται είναι μεγάλη, η δυνατότητα που θα δοθεί στις τοπικές κοινωνίες να αποφασίζουν για την τύχη τους, να προγραμματίζουν και να χρηματοδοτούν τηνανάπτυξή τους μοναδική.
Έρχεται βέβαια σε μια συγκυρία που δεν είναι και η καλύτερη μια που για την υλοποίηση ενός τέτοιου έργου απαιτούνται χρήματα, απαραίτητα για να οργανωθεί σωστά, να δημιουργηθούν οι βάσεις εκείνες και τα δίκτυα πάνω στα οποία θα πατήσουν οι νέοι , μεγάλοι και ισχυροί, Δήμοι, για να υπάρξει ο απαιτούμενος συντονισμός προκειμένου να παταχθεί η γραφειοκρατία, να δημιουργηθούν οι νέες βάσεις δεδομένων που θα επιτρέψουν την καλύτερη εξυπηρέτηση των Δημοτών – Πολιτών.



Μια μεγάλη τομή έχει δρομολογηθεί και προετοιμάζεται από την Κυβέρνηση του Γ. Παπανδρέου, η Διοικητική Μεταρρύθμιση. Είναι νομίζω, όπως σχεδιάζεται και με την πολιτική κουλτούρα που υποστηρίζεται η πιο σημαντική πολιτική κίνηση των τελευταίων ετών, θέλω να πω μετά την ένταξη της χώρας μας στην ΟΝΕ. Ευτυχώς ο όρος μεταρρύθμιση χρησιμοποιείται με φειδώ και σύνεση από την νέα Κυβέρνηση γεγονός που δείχνει τη σοβαρότητα με την οποία προσεγγίζεται το όλο θέμα.

Η αλλαγή λοιπόν του Διοικητικού χάρτη της χώρας συνδυασμένη με μια πολιτική και εκτελεστική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων, μπορεί να καλύψει το μεγάλο έλλειμμα της χώρας τόσο το αναπτυξιακό όσο και το οικονομικό. Η τομή που προωθείται είναι μεγάλη, η δυνατότητα που θα δοθεί στις τοπικές κοινωνίες να αποφασίζουν για την τύχη τους, να προγραμματίζουν και να χρηματοδοτούν τηνανάπτυξή τους μοναδική. Έρχεται βέβαια σε μια συγκυρία που δεν είναι και η καλύτερη μια που για την υλοποίηση ενός τέτοιου έργου απαιτούνται χρήματα, απαραίτητα για να οργανωθεί σωστά, να δημιουργηθούν οι βάσεις εκείνες και τα δίκτυα πάνω στα οποία θα πατήσουν οι νέοι , μεγάλοι και ισχυροί, Δήμοι, για να υπάρξει ο απαιτούμενος συντονισμός προκειμένου να παταχθεί η γραφειοκρατία, να δημιουργηθούν οι νέες βάσεις δεδομένων που θα επιτρέψουν την καλύτερη εξυπηρέτηση των Δημοτών – Πολιτών.

Η αιρετή Περιφέρεια που θα έχει τη δυνατότητα να προγραμματίσει, να σχεδιάσει και να εκτελέσει τα μεγάλα έργα και τις υποδομές εκείνες που θα κρίνονται απαραίτητες και θα προκρίνονται μέσα από ένα σχεδιασμό δημοκρατικό, δίκαιο και ισορροπημένο.
Όλα αυτά πρέπει να οργανωθούν και μάλιστα με πολύ γρήγορους ρυθμούς για να μη χάσουμε άλλο χρόνο και μάλιστα σε περιόδους που αυτός μετρά πολλαπλάσια από ό,τι σε κανονικές συνθήκες και μάλιστα σε περίοδο έντονης κρίσης.
Ας ελπίσουμε πως το κράτος των Αθηνών, και δεν αναφέρομαι στην Κυβέρνηση, θα πειστεί για να μη δημιουργήσει προσκόμματα και δυσκολίες στο εγχείρημα αυτό. Οι μεγάλες εταιρείες και τα συμφέροντα που τόσα χρόνια έχουν οργανωθεί δίπλα στο κέντρο των αποφάσεων, θα πρέπει να δεχθούν ένα νέο ρόλο και τη λειτουργία τους στην υπηρεσία της επαρχίας. Θα δούμε στα επόμενα χρόνια τάσεις αποκέντρωσης επιχειρηματικής, αφού οι δουλειές θα ξαναγυρίσουν στην Περιφέρεια.
Υπάρχουν όμως μέσα σε όλο αυτό τον πανικό δυο παράγοντες που πρέπει να τους αξιοποιήσουμε και μάλιστα στο μέγιστο βαθμό, αν θέλουμε να έχουμε πιθανότητες επιτυχίας και εξόδου από την κρίση κυρίως την γηγενή, γιατί η διεθνής σαφώς μας αφορά λιγότερο.

Ο πρώτος είναι γουρλής μέσα στην ατυχία να δρομολογηθεί τρία χρόνια τώρα. Αναφέρομαι στο ΕΣΠΑ και στην ανικανότητα της Κυβέρνησης Καραμανλή να το θέσει σε εφαρμογή. Είναι λοιπόν «θετικό» που μπορεί να γίνει νέος προγραμματισμός, να αποδοθεί στην Περιφέρεια και να αποτελέσει επί της ουσίας την προίκα που έχει ανάγκη μια τέτοια προσπάθεια μεταρρυθμιστική για να τρέξει γρήγορα και με πολύ καλές προϋποθέσεις.

Ο δεύτερος έχει να κάνει με το γεγονός πως μέσω του 3ου ΚΠΣ έχουν υλοποιηθεί έργα υποδομών (σχεδιάστηκαν και δρομολογήθηκαν από την κυβέρνηση Σημίτη) και αναφέρομαι στη νέα γενιά υποδομών επικοινωνίας, την ψηφιακή τεχνολογία που χωρίς αυτή είναι αδύνατη η επιτυχία της αποκέντρωσης. Μπορούμε με τους Ψηφιακούς Δήμους, γιατί σε αυτή την οργάνωση πρέπει να προσβλέπουμε και αυτή να σχεδιάζουμε, να οδηγηθούμε σε άλλη εποχή οργάνωσης των Δήμων και των Περιφερειών με οικονομίες κλίμακας και άμεση εξυπηρέτηση χωρίς κόστος, όχι μόνο χρόνου μα και οικονομικό, για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε κάθε περιοχή. Μπορούμε επίσης να σχεδιάσουμε και να προσθέσουμε νέες υπηρεσίες ποιότητας στον κοινωνικό τομέα, στον τομέα της υγείας και της εκπαίδευσης, της ενημέρωσης και της συμμετοχής σε αποφάσεις κλειδιά για κάθε περιοχή, χωρίς να επιβαρύνουμε άσκοπα δομές και υπαλλήλους.

Με τον Ψηφιακό Δήμο μπορούμε να οδηγηθούμε στη Διοικητική Μεταρρύθμιση που οι καιροί απαιτούν. Χωρίς τον ψηφιακό Δήμο απλώς θα μεταφέρουμε κακές νοοτροπίες και πρακτικές σε Περιφερειακό Επίπεδο παραμένοντας στις εντυπώσεις, χωρίς να προχωράμε στην ουσία και χωρίς να αξιοποιούμε τις δυνατότητες που οι νέες τεχνολογίες μας δίνουν. Σίγουρα από μόνες τους δεν αρκούν. Είναι όμως οι μόνες που μπορούν να μας πάνε στο μέλλον με σιγουριά και ασφάλεια.Μανόλης ΑλεξάκηςΕκπαιδευτικός – Αντιδήμαρχος Ηρακλείου

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.