Δευτέρα, 22 Νοεμβρίου 2010

Shanghai Expo 2010 : Better city, Better life

Η  Expo 2010 Shanghai China αποτέλεσε σημείο συνάντησης όλων των πολιτισμών και έγινε πλέον «σταθερή αξία» στη συνείδηση όλων των τουριστικών πρακτόρων ανά τον κόσμο. Στην έκθεση  δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιάσουν την κουλτούρα τους, τα ήθη και έθιμα τους, τα μνημεία τους και γενικά τα στοιχεία που συνθέτουν το πολιτισμό τους πάνω από 200 χώρες και διεθνείς οργανισμοί 
Η Έκθεση αυτή που πραγματοποιήθηκε  από την 1η Μαΐου μέχρι και την 31η Οκτωβρίου και συγκέντρωσε 74.000.000 περίπου επισκέπτες θεωρείται μια από τις πιο τεχνολογικά εξελιγμένες εκθέσεις προσφέροντας την δυνατότητα σε εκατομμύρια κόσμου  να γνωρίσουν και να «ζήσουν» σε χώρες που ίσως να μην μπορέσουν να τις επισκεφτούν ποτέ. 
Με κεντρικό θέμα «Better City, Better Life» (Καλύτερη Πόλη, Καλύτερη Ζωή), η έκθεση διερεύνυσε τα θέματα που αναφέρονται στην εξέλιξη της αστικής ζωής και τα προβλήματα που δημιουργούνται, λόγω του γεγονότος ότι το 50% του παγκόσμιου πληθυσμού αναμένεται να ζει στις πόλεις μέχρι το 2010.

Η Ελληνική συμμετοχή

Το ελληνικό περίπτερο προβάλει μια υπόμνηση ενός αστικού ιστού, όχι σαν μια φυσική αναπαράσταση, αλλά σαν μια ερμηνεία βίωσης της κατοίκησης και της λειτουργίας μέσα στην πόλη και σαν μια ανακεφαλαίωση της χαράς του να ζεις μέσα σε αυτήν.
Η υπόμνηση των στοιχείων της πόλης λειτουργεί σε δύο επίπεδα. Αφενός ανασυντάσσει τα βασικά στοιχεία σύνθεσης του αστικού ιστού με τα χαρακτηριστικά τα οποία εκφράζουν, αφετέρου τα διαπλέκει με τις βασικές αρχές της έκθεσης. Σαν τέτοια χαρακτηριστικά, αναγιγνώσκονται μέσα στην πρόταση τα εξής:
  • Ο Δρόμος σαν γραμμικός τόπος συνεύρεσης, κίνησης, προσανατολισμού, διαφορετικότητας ανάλογα με τα χωρικά και χρονικά δεδομένα του, εναλλαγής, ανάπτυξης δραστηριοτήτων που εκφράζουν και αντανακλούν την έννοια της οικονομικής ευημερίας στην πόλη.
  • Η Πλατεία σαν κομβικός τόπος συνεύρεσης, ανταλλαγής ιδεών, χωνευτήρι, συνδυασμού τωνδιαφορετικών πολιτισμών στην πόλη.
  • Το Λιμάνι σαν τόπος ανάμιξης χρήσεων, αναχώρησης και άφιξης, συνεχώς μεταβαλλόμενο πεδίο δραστηριοτήτων που παραπέμπει στην αναδιαμόρφωση των κοινοτήτων στην πόλη.
  • Η Προκυμαία σαν ένας μη-τόπος, ένα όριο διαχωρισμού, μετάβασης και αλληλεπίδρασης από το ένα τοπίο στο άλλο, όπως συμβαίνει μεταξύ των αστικών και αγροτικών περιοχών.
  • Οι κλειστοί όγκοι των οικοδομικών τετραγώνων που φιλοξενούν πιο ειδικές δραστηριότητες και λειτουργίες και προωθούν την ανάπτυξη εννοιών όπως η επιστήμη και η τεχνολογία.
  • Το υδάτινο στοιχείο που αναφέρεται μεν στην μακραίωνη σχέση της ελληνικής πόλης με τη θάλασσα, αλλά και συνδέει σημειολογικά τη ρευστότητα, την ποικιλία περιεχόμενου και την  κινητικότητα του νερού με την ανάπτυξη της σύγχρονης πόλης.
  • Το πράσινο, σαν στοιχείο περιβαλλοντικής παρουσίας και υγιούς αστικής ανάπτυξης, αλλά και αναφορά στο ελληνικό τοπίο.

Το Ελληνικό Περίπτερο που κατέλαβε έκταση 2000τμ διαμορφώθηκε σε επτά διακριτούς εκθεσιακούς χώρους – οικοδομικά τετράγωνα. Κάθε οικοδομικό τετράγωνο ήταν αφιερωμένο σε ένα επίκαιρο θέμα που απασχολεί το σύγχρονο πολίτη του κόσμου, όπως οικολογία – περιβάλλον, ευημερία – βιώσιμη ανάπτυξη, πολυπολιτισμικότητα, πόλις και ύπαιθρος κ.ά.
Παράλληλα στον χώρο του Ελληνικού Περιπτέρου λειτούργησαν εστιατόριο/καφενείο δίνοντας στους επισκέπτες την ευκαιρία να γνωρίσουν την ελληνική μεσογειακή κουζίνα και διατροφή και μέσω αυτών τα ελληνικά τρόφιμα και ποτά καθώς και κατάστημα – εκθετήριο, προβάλλοντας χαρακτηριστικά προϊόντα της Ελληνικής παραγωγής, για τα οποία υπάρχει ενδιαφέρον στην Κινεζική αγορά (λάδι – ελιές, μέλι, τυρί –φέτα, φυτικά καλλυντικά, κρασί, ούζο κ.ά.)

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ελληνικό περίπτερο βάση της έρευνας στην EXPO ήταν στην πρώτη δεκάδα των πιο δημοφιλών περιπτέρων της Έκθεσης, καθώς πάνω από 5.500.000 Κινέζοι, που το επισκέφτηκαν, είχαν τη δυνατότητα, μέσω του εντυπωσιακού εξοπλισμού του και της σύγχρονης τεχνολογίας που χρησιμοποιήθηκε, να δουν την Ακρόπολη και την Αθήνα σε ζωντανή σύνδεση, να γνωριστούν με τα προβλήματα της καθημερινότητας των μεγάλων πόλεων, να ατενίσουν το Αιγαίο και να παρακολουθήσουν με σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα τη διαδικασία παραγωγής του ελαιόλαδου , του κρόκου, του κρασιού και άλλων ελληνικών προϊόντων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε το γεγονός ότι την ξενάγηση του Περιπτέρου είχαν αναλάβει Κινέζοι φοιτητές της Ελληνικής Φιλολογίας.

Κατά τη διάρκεια της Έκθεσης η προβολή της Ελλάδας  στη Κίνα μέσω πολιτιστικών, οικονομικών και εμπορικών εκδηλώσεων που πραγματοποιήθηκαν από το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, τον ΕΟΤ και τον  ΟΠΕ καθώς και μέσω, οικονομικών συναντήσεων και τηλεοπτικών παραγωγών υπήρξε συνεχής.  Στο διάστημα των 180 ημερών της Έκθεσης σημειώθηκαν σχεδόν 360 αποκλειστικές και εκτεταμένες παρουσιάσεις, αναφορές και άρθρα στην Ελλάδα από τα κινέζικα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Ενδεικτικά αναφέρονται: το Πρακτορείο Νέα Κίνα (Xin Hua), το δημοφιλές δορυφορικό δίκτυο του Χονγκ Κονγκ Phoenix TV, το οικονομικού ενδιαφέροντος δίκτυο CCTV2 της Κεντρικής Κινεζικής Τηλεόρασης, η ιστοσελίδα του μεγαλύτερου Ομίλου έντυπων ΜΜΕ της Σαγκάης Jiefang Wang, η  σημαντικότερη οικονομική εφημερίδα της Κίνας Di Yi Caijing (First Finance / China Business News) κ.ά.  καθώς και η μεγαλύτερη σε κυκλοφορία πρωινή εφημερίδα της Σαγκάης Shanghai Morning Post, η οποία με  4σελιδο αφιέρωμα  παρουσίασε τις  πτυχές της ελληνικής συμμετοχής στην Παγκόσμια ΕΧΡΟ.
Η ελληνική συμμετοχή σχεδιάστηκε και πραγματοποιήθηκε  από τον Ελληνικό Οργανισμό Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ) υπό την αιγίδα του Υπουργείου Οικονομίας Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.


*Περισσότερα για την Ελληνική συμμετοχή στο http://www.expo2010greece.gr/el/

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου