Πηγή :www.localit.gr
Καινούργια, μεταχειρισμένα, αθλητικά, χρωματιστά, με καλαθάκια και
στολίδια, με βοηθητικές ή αγωνιστικά, ξεχασμένα μέχρι τώρα σε κάποια
αποθήκη του σπιτιού, τα ποδήλατα αρχίζουν πλέον να καταλαμβάνουν
σημαντικό μέρος της καθημερινότητας των κατοίκων των αστικών περιοχών.
Για
μερικούς αποτελεί έναν τρόπο απόλαυσης, για άλλους είναι μια
διασκεδαστική μορφή άθλησης, κάποιοι το χρησιμοποιούν σήμερα ως μέσο
μετακίνησης σαφώς πιο οικονομικό, απαντώντας με τον τρόπο αυτό στην
οικονομική κρίση, πολλοί είναι όμως και όσοι πίσω από τη χρήση ποδηλάτου
στην καθημερινότητά τους έχουν διαμορφώσει έναν συγκεκριμένο τρόπο
ζωής, μια ιδεολογία, ακόμη και μία βάση για την πολιτική τους δράση.
Ωστόσο
και πέρα από όλα αυτά το ποδήλατο, όντας από τη φύση του ένα μέσο ήπιας
μετακίνησης αποτελεί μία από τις βασικότερες δράσεις που εφαρμόζονται
σε παγκόσμιο επίπεδο στο πλαίσιο της βιώσιμης κινητικότητας στις αστικές
περιοχές. Στην ευρωπαϊκή πόλη, η πορεία προς τη βιώσιμη κινητικότητα
πραγματοποιεί ομαλά βήματα, καθώς σε μεγάλο βαθμό οι απαραίτητες
υποδομές (δίκτυα ποδηλατοδρόμων, υπόγειοι χώροι στάθμευσης κ.α.)
υπάρχουν ήδη. Στην Ελλάδα, τα πράγματα είναι λίγο πιο δύσκολα, καθώς θα
χρειαστεί να ανατραπεί πέρα και πάνω από όλα η κυρίαρχη νοοτροπία του
έλληνα οδηγού, που σε πολλές περιπτώσεις αισθάνεται τον εαυτό του
αποκλειστικό χρήστη του οδικού δικτύου, προχωρώντας παράλληλα σε τομές
στο κομμάτι του σχεδιασμού, των παρεμβάσεων και των αναγκαίων υποδομών.
Σήμερα
τα πρώτα βήματα έχουν γίνει και στην Ελλάδα για την ένταξη του
ποδήλατου σε έναν ενοποιημένο πολεοδομικό και κυκλοφοριακό σχεδιασμό. Με
το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Γ’ ΚΠΣ του ΥΜΕ «Σιδηρόδρομοι -Αεροδρόμια – Αστικές Συγκοινωνίες»
για την παράλληλη συγχρηματοδότηση, κατά 75% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο
Περιφερειακής Ανάπτυξης, 17 δήμοι της Αττικής και της Περιφέρειας,
κατάφεραν να προχωρήσουν στην κατασκευή δικτύων ποδηλατοδρόμων. Η ένταξή
τους έγινε με κριτήριο την πληρότητα των μελετών και την ετοιμότητα για
δημοπράτηση που παρουσίαζαν τη στιγμή αποστολής των προτάσεων για την
αξιολόγηση και ένταξή τους στο πρόγραμμα.
Παράλληλα, ακόμη και οι
ίδιοι οι ποδηλάτες έχουν αναλάβει ενεργό δράση. Οι πορείες των
ποδηλατιστών, των ονομαζόμενων και Κρίσιμων Μαζών, μία φορά τον μήνα, σε
κεντρικούς οδικούς άξονες, οι προσπάθειες για τη μεταφορά των ποδηλάτων
μέσα στο ΜΕΤΡΟ, και οι δράσεις για την αφύπνιση των υπολοίπων οδηγών
σχετικά με τη χρήση ποδηλάτων είναι μερικές μόνο από τις εκδηλώσεις που
πραγματοποιούνται.
Τι συμβαίνει στους Δήμους της Ελλάδας
Μεσολόγγι
Το
Μεσολόγγι αξιοποίησε ευρωπαϊκά και πιλοτικά προγράμματα και δημιούργησε
δίκτυο ποδηλατοδρόμων μέσα στα προηγούμενα χρόνια. Ο ποδηλατόδρομος που
κατασκευάστηκε έχει μήκος 2,5 χιλιόμετρα και περιαστικό μήκος 4
χιλιόμετρα και καταλήγει στην παραλία. Η πόλη έχει 17.000 κατοίκους από
τους οποίους οι 4.000 κάνουν καθημερινή χρήση του ποδηλάτου τους.
Καρδίτσα
Στο
κέντρο της πόλης της Καρδίτσας έχει κατασκευαστεί ποδηλατόδρομος μήκους
4 χιλιομέτρων και περιαστικός μήκους 3,5 χιλιομέτρων. Η είσοδος στο
κέντρο της πόλης με αυτοκίνητο απαγορεύεται. Αντίθετα, ο επισκέπτης
μπορεί να αφήσει το αυτοκίνητό του σε κάποιον από τους δημοτικούς χώρους
στάθμευσης και από εκεί να χρησιμοποιήσει δωρεάν ένα απ’ τα ποδήλατα
που προσφέρει ο δήμος. Τον Δεκέμβριο του 1998, ο Δήμος Καρδίτσας
κατέθεσε για πρώτη φορά πρόταση στο ΥΠΕΧΩΔΕ για τη χρηματοδότηση
ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων. Σύμφωνα με μελέτη του Εθνικού
Μετσόβιου Πολυτεχνείου, το 30% των καθημερινών μετακινήσεων στην
Καρδίτσα γίνονται με ποδήλατο.
Λάρισα
Η
Λάρισα είναι ενταγμένη στο ευρωπαϊκό δίκτυο «Πόλεις Χωρίς Αυτοκίνητα»
(Car free Cities Club – ΑCCΕSS) και ιδρυτικό μέλος του Δικτύου Πόλεων
για τη βιώσιμη κινητικότητα και το ποδήλατο. Οι οροθετημένοι με ειδική
σήμανση ποδηλατοδρόμοι, συνολικού μήκους 12 χιλιομέτρων, σχεδιάζεται να
αυξηθούν, προκειμένω να δημιουργηθεί ένα δίκτυο ποδηλατικών διαδρομών 54
χιλιομέτρων. Ο Δήμος Λάρισας παρέχει καθημερινά δωρεάν ποδήλατα σε
κατοίκους και επισκέπτες για τις μετακινήσεις τους στην πόλη, ύστερα από
την παράδοση της αστυνομικής τους ταυτότητας.
Τι συμβαίνει στους Δήμους της υπόλοιπης Ευρώπης
Πριν
λίγα χρόνια άνοιξαν ποδηλατοδρόμοι στην Βαρκελώνη. Δίκτυο εκατοντάδων
χιλιομέτρων, με προστασία για τους ποδηλάτες, ξεκάθαρες διαγραμμίσεις,
συστηματική ενημέρωση όλων των πολιτών και αυστηρή επιτήρηση από την
δημοτική αστυνομία. Πριν από ενάμιση χρόνο ακολούθησε το πρόγραμμα
κοινόχρηστων ποδηλάτων Bicing. Όποιος πολίτης θέλει,
γράφεται μέλος, πληρώνει μια μικρή συνδρομή και μετά έχει πρόσβαση σε
χιλιάδες ποδήλατα σε διάφορα σημεία της πόλης, που τα χρησιμοποιεί έως
τον προορισμό του και μετά τα αφήνει για χρήση από άλλα μέλη. Στους
πρώτους έξι μήνες το σύστημα είχε ήδη ξεπεράσει τις προβλέψεις. 80.000
άτομα γράφτηκαν μέσω διαδικτύου και έκαναν 1.000.000 διαδρομές. Σήμερα ο
δήμος έχει 3.000 ποδήλατα σε 200 αυτοματοποιημένους σταθμούς.
Το
πρόγραμμα Velib εφαρμόζεται στο Παρίσι σε μεγαλύτερη κλίμακα. Χάρη στην
αποφασιστική πολιτική του δήμου μια από τις πιο κορεσμένες
κυκλοφοριακά, πόλη άρχισε να παίρνει κυκλοφοριακές «ανάσες».
Κατασκευάστηκαν 33 χιλιόμετρα αποκλειστικής χρήσης για τους ποδηλάτες
και άλλα 314 διαμορφώθηκαν για την ομαλή τους συνύπαρξη με άλλα μέσα
μαζικής μεταφοράς. Σήμερα, υπάρχουν πάνω από 20 χιλιάδες ποδήλατα σε
1.450 σταθμούς (ένας χώρος στάθμευσης Velib κάθε 300 μέτρα).
Το
Στρασβούργο απομάκρυνε από το κέντρο τα αυτοκίνητα και προχώρησε σε
εκτεταμένες πεζοδρομήσεις, σε συνδυασμό με 77 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων.
Διαμορφώθηκαν επίσης χώροι στάθμευσης για τα ποδήλατα στις κυριότερες
στάσεις του τραμ, όπου γίνεται από το δήμο και ενοικίαση ποδηλάτων. Το
οικονομικό κέρδος είναι πολύ μεγάλο δεδομένου ότι οι μετακινήσεις προς
τα εμπορικά καταστήματα του κέντρου αυξήθηκαν κατά 33%.
Το
1990 το ολλανδικό υπουργείο Μεταφορών δημοσίευσε την εθνική του
στρατηγική για την προώθηση του ποδηλάτου. Περιελάμβανε 31 ερευνητικά
προγράμματα και 41 πιλοτικές εφαρμογές. Από το 1996 κιόλας οι
περισσότεροι δήμοι είχαν ενσωματώσει τη χρήση ποδηλάτου στον
κυκλοφοριακό τους σχεδιασμό. Το 2008, το ποδήλατο στην Ολλανδία
εξυπηρετούσε το 28% των συνολικών μετακινήσεων.
Διαβάστε επίσης :
Ο ρόλος του ποδήλατου στην αξιολόγηση βιωσιμότητας των πόλεων
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.