Δευτέρα 3 Αυγούστου 2015

Το Άμστερνταμ στην Πρωτοπορία της "Anarchic Governance"


#Δημοσιεύτηκε στις 9 Ιουλίου 2015 στο The Smart Citizen από την Vineeta Shetty. Την μετάφραση επιμελήθηκε ο Λάζαρος Αγαπίδης.

Ενώ οι περισσότερες πόλεις αγωνίζονται να διαχειριστούν τον τριπλό έλικα συνεργασίας (την κυβέρνηση, τον επιχειρηματικό τομέα και τον ακαδημαϊκό κόσμο) για τη βελτίωση των έξυπνων προσόντων τους, η πόλη του Άμστερνταμ έχει συνδέσει το τέταρτο σκέλος του έλικα του: την συγκατάθεση της κοινωνίας.

Το DNA του Άμστερνταμ είναι στο εμπόριο και για τον δήμαρχο του, τον  Eberhard van der Laan είναι σαφές ότι οι τεχνολογικές ευκαιρίες υπάρχουν για να λύσουν τα προβλήματα των κατοίκων της πόλης.  Η κυρίαρχη ηθική της πόλης των εμπόρων είναι να δώσει ελευθερία σε ομάδες πολιτών να αυτοδιοικούνται.

Η οικονομία του διαμοιρασμού ανέτειλε νωρίς στο Άμστερνταμ: Το AirΒnΒ και το Uber βρήκανε θερμή υποδοχή, παρόλο που η κυβέρνηση της πόλης πήρε μια σκληρή στάση με τους δικαιούχους της υψηλής ποιότητας κοινωνικής στέγασης οι οποίοι επωφελούνταν από την πλατφόρμα AirBnB, χωρίς κάποια από αυτά τα προσωπικά έσοδα να «επιμερίζονται» μέσω της είσπραξης φόρων.

Στη συνέχεια, η κυκλική οικονομία εδραιώνεται. Σε αυτό που οι περισσότερες πόλεις ακόμη ονειρεύονται, η ολλανδική πόλη έχει κάνει άλματα μπροστά και το εφαρμόζει με τη δημιουργία τοπικών επιχειρήσεων παροχής ηλεκτρισμού (LESCOs), οι οποίες παράγουν και διαθέτουν ενέργεια στην Aliander, τον διαχειριστή του δικτύου ηλεκτροδότησης.  «Η πόλη δεν συμμετέχει στην αγορά της ενέργειας», λέει ο Ger Baron, ο υψηλού προφίλ Γενικός Διευθυντής Τεχνολογίας.

Παρά τα όσα ο τίτλος του θα μπορούσε να υποδηλώσει, ο Baron ξεκίνησε την καριέρα του με ένα πτυχίο στη λογοτεχνική κριτική, το οποίο πιστεύει ο ίδιος ότι τον ευαισθητοποιεί στις λεπτές δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την διευκόλυνση της αλλαγής και της ενδυνάμωσης των πολιτών που είναι απαραίτητες για την καλλιέργεια μιας βιώσιμης πόλης.

Ο Baron δεν αγνοεί το γεγονός ότι η Ολλανδία φιλοξενεί τέσσερις βιομηχανίες υψηλής κατανάλωσης ενέργειας: το αεροδρόμιο Schiphol, το Λιμάνι του Ρότερνταμ, την Tata Steel και την Shell.  Στη σκιά αυτών των μεγάλων καταναλωτών και παραγωγών ορυκτών καυσίμων, έχει δοθεί βήμα σε πρωτοβουλίες όπως η NewNRG και η CityZen σε εκδηλώσεις που φιλοξενούνται στην πόλη όπως την ετήσια Εκδήλωση Έξυπνων Πόλεων στο Άμστερνταμ.

Η NewNRG εργάζεται για να καταστήσει την περιοχή του Άμστερνταμ ενεργειακά ουδέτερη μέχρι το 2028, με την κινητοποίηση της κοινότητας:  Σχολεία ανταγωνίζονται μεταξύ τους για να γίνουν πιο ενεργειακά ουδέτερα, οι τοπικές ποδοσφαιρικές ομάδες προκαλούν η μια την άλλη για να δουν πια μπορεί να καταναλώσει λιγότερη ενέργεια, και στο τέλος του έτους, οι ακτιβιστές είναι αποφασισμένοι να ανταγωνιστούν ενάντια στον μη εστεμμένο βασιλιά της ενεργειακής ουδετερότητας: την πόλη της Κοπεγχάγης.  Η πρωτεύουσα της Δανίας και η πλειοψηφία των γερμανικών περιοχών θεωρούνται πρωτοπόροι στον τομέα της ενεργειακής ουδετερότητας ενώ η περιοχή του Άμστερνταμ εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τεχνικές, οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις, σύμφωνα με την ενεργειακή ακτιβίστρια Pauline Westendorp.  Ενώ πολλά συμβαίνουν στον τομέα της πράσινης δόμησης και οι πολίτες συμφωνούν με την ιδέα της βιωσιμότητας, οι λύσεις δεν είναι ακόμη εφαρμόσιμες.  Έτσι η NewNRG αποστέλλει εμπειρογνώμονες άμεσα στο τραπέζι για την παροχή συμβουλών σχετικά με την αποθήκευση και τη δημιουργία έξυπνης και αποτελεσματικής ενέργειας.  Στη συνέχεια, παρέχεται καθοδήγηση στην εύρεση των σωστών συνεργατών, για παράδειγμα, για επιχορηγήσεις και χρηματοδοτήσεις.

Εν τω μεταξύ, η CityZen, εκτός από τα χρηματοδοτούμενα από την ΕΕ έργα τηλεθέρμανσης και τηλεψύξης , προσπαθεί να επηρεάσει τη μείωση του CO2 μέσω τόσο των υλικών όσο και της αλλαγής της συμπεριφοράς με την εκπαίδευση 3000ων παιδιών σε δύο πόλεις, μεταξύ των οποίων και το Άμστερνταμ.  Αυτό επιτυγχάνεται μέσω των παιχνιδιών που τους ενθαρρύνουν να εξοικονομούν ενέργεια.

Μεταξύ των πολυάριθμων πρωτοβουλιών της πόλης που θεωρούνται πρωτοποριακές είναι το Άτλας Ενέργειας του Άμστερνταμ.  Οι πολίτες μπορούν να έχουν πρόσβαση και να αλληλεπιδρούν με ένα μεγάλο αριθμό χαρτών για τη χρήση του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας, της ενέργειας από την καύση των αποβλήτων, από τον ήλιο και τον άνεμο και τις θέσεις των ηλιακών συλλεκτών.  Οι λεπτομέρειες μπορεί μερικές φορές να αποδειχθούν αμφιλεγόμενες, όπως όταν τα datacenters προσδιορίζονται ως ενεργοβόρα, κάτι που κάποιοι δεν θα θέλανε να αποκαλυφθεί.  Ακόμη και εδώ, τα κέντρα δεδομένων όπως το EvoSwitch έχουν πειστεί να κάνουν οικονομία χρησιμοποιώντας το ατμοσφαιρικό κρύο, φιλτραρισμένο από αλάτι και από υγρασία, για την ψύξη των εξυπηρετητών αυτών.

Η Tesla έχει τοποθετήσει το Ευρωπαϊκό εργοστάσιο συναρμολόγησης της στο Άμστερνταμ, όχι χωρίς λόγο. Η πόλη έχει αποδεχθεί το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με ευκολία, με λίγη βοήθεια από τις επιδοτήσεις και φορολογικές ελαφρύνσεις και έχει τον υψηλότερο αριθμό των σταθμών φόρτισης έξω από την Καλιφόρνια.

Σκέψη με γαλάζιο ουρανό: Ο Γενικός Διευθυντής Τεχνολογίας του Άμστερνταμ, ο Ger Baron έχει πτυχίο στη λογοτεχνική κριτική, το οποίο τον ευαισθητοποιεί στις λεπτές δεξιότητες της διευκόλυνσης της αλλαγής και της καλλιέργειας των πολλαπλών εταιρικών σχέσεων που είναι απαραίτητες για την καλλιέργεια μιας βιώσιμης πόλης.


Η έξυπνη κινητικότητα έρχεται ενστικτωδώς στο Άμστερνταμ, όπου το συναίσθημα για το ποδήλατο υπήρξε ισχυρό τα τελευταία 30 με 40 χρόνια.  Αλλά αναγνωρίζοντας ότι το όχημα αυτό δεν πρόκειται να εξαφανιστεί εύκολα στο μέλλον, οι πατέρες της πόλης ενθάρρυναν την Tesla για να εγκαταστήσουν το Ευρωπαϊκό εργοστάσιο συναρμολόγησης της στην περιοχή.  Με μία παγκόσμια πρωτιά τον περασμένο Οκτώβριο, το αεροδρόμιο Schiphol εισήγαγε ένα στόλο από 167 Tesla Model-S αυτοκίνητα για να αντισταθμίσει την κατανάλωση του άνθρακα.  Το εκθετήριο της Tesla λειτιυργεί επίσης ως ένα από τους 752 τόπους επαναφόρτισης στον κόσμο για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.  Ένα ταμπλό στον εκθεσιακό χώρο εμφανώς αποδεικνύει ότι το Άμστερνταμ είναι η μόνη περιοχή έξω από την Καλιφόρνια που έχει τον υψηλότερο αριθμό των σταθμών επαναφόρτισης.

Κατά τη διάρκεια έξι ετών, η πόλη έχει προσπαθήσει να γίνει πιο ελκυστική για τους πολίτες ώστε να χρησιμοποιούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για παράδειγμα, τοποθετώντας ένα δημόσιο δίκτυο φόρτισης σε όλη την πόλη και με επιδοτήσεις σε επιχειρήσεις για να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ταξί και φορτηγά.  Ως κίνητρο για τους οδηγούς να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, η πόλη εισπράττει φόρους ύψους 25% για ένα συμβατικό αυτοκίνητο και 4% για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.  Η πρωτοποριακή πρωτοβουλία Vehicle2Grid του Άμστερνταμ δείχνει πώς η e-κινητικότητα, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η οικιακή χρήση ενέργειας και η εξυπνάδα του ηλεκτρικού δικτύου μπορούν να αλληλοενισχύονται στο έξυπνο ενεργειακό μέλλον.

Με την ακαδημαϊκή κοινότητα, η πόλη έχει καλλιεργήσει το ινστιτούτο Advanced Metropolitan Solutions (AMS) για να σχεδιάσουν λύσεις που ενσωματώνουν την τεχνολογία στο περιβάλλον.  Βρόχοι ανάδρασης τους δίνουν μία φιλική προς τον πολίτη πτυχή: η “κοινωνική αίσθηση” ή τα δεδομένα που καταθέτονται εθελοντικά από τους πολίτες προβλέπουν απειλές στην ανθεκτικότητα της πόλης.

Ένα από τα πιλοτικά προγράμματα με τα οποία εμπλέκεται το AMS κατά τη διάρκεια του έτους είναι η εφαρμογή της διαχείρισης των αστικών όμβριων υδάτων, υποκινούμενο από την ευπαθείς τοποθεσία του Άμστερνταμ κάτω από το επίπεδο της θάλασσας.  Χάρη στις έξυπνες καινοτομίες όπως σταθμούς παρακολούθησης, ομπρέλες που λειτουργούν και ως κινητά βροχόμετρα και μια εφαρμογή που οι κάτοικοι μπορούν να κατεβάσουν στα κινητά τους, οι ερευνητές μπορούν να παρακολουθούν τη βροχόπτωση στο Άμστερνταμ μέχρι και στο επίπεδο του δρόμου.  Οι άνθρωποι με την εφαρμογή Rain Sense App θα είναι σε θέση να αναφέρουν προβλήματα με την αποστολή φωτογραφιών, σημειώνοντας τη θέση των βροχοπτώσεων και να ελέγχουν εξ αποστάσεως ότι το δικό τους σπίτι είναι στεγνό.  Αυτό θα επιτρέψει στους εταίρους όπως την Waternet να οπτικοποιήσουν τα πιθανά προβλήματα σε μικρό χρονικό διάστημα και να λαμβάνουν τις κατάλληλες προφυλάξεις για να περιορίσουν οποιαδήποτε ζημιά από έντονες καταιγίδες.

Σε ευρύτερη κλίμακα, το Urban Pulse χρησιμοποιεί πληροφορίες από τους κατοίκους της περιοχής, τους εμπειρογνώμονες και τους επιχειρηματικούς εταίρους τους για να συλλέξει πληροφορίες για την ροή των βασικών πόρων στην πόλη.  Αυτό γίνεται για να εξασφαλιστεί ότι το Άμστερνταμ θα γλιτώσει από ελλείψεις ενέργειας, νερού, τροφίμων ή φυσικών πόρων για το μέλλον και για τη μείωση της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος.

Όταν η πόλη αποτύχει, τότε οι έξυπνοι πολίτες αναλαμβάνουν.  Το ZoCity είναι ένα κίνημα που μεγάλωσε όταν η πόλη ξέμεινε από κεφάλαια κατά τη διάρκεια της οικονομικής ύφεσης της δεκαετίας του '90 για την ανάπλαση της Amstel3, μια υποβαθμισμένη περιοχή στα νοτιοδυτικά.  Ο Saskia Beer, ένας άνεργος αρχιτέκτονας, υιοθέτησε την περιοχή ως δική της και κινητοποίησε την κοινότητα να αναλάβει την ανάπλαση της περιοχής.  Ξεκινώντας με Lego σε μικρές εκδηλώσεις σε κοινοτικά κέντρα, οι κάτοικοι της Amstel3 τώρα μπορούν και συνδέονται μέσω Διαδικτύου στο TransformCity, ένας διαδραστικός δικτυακός τόπος όπου θεματικά επίπεδα στον τομέα της ενέργειας, της κινητικότητας, των πράσινων χώρων και των προτάσεων δόμησης τους δίνει την ευκαιρία να διαμορφώσουν το περιβάλλον τους.

Λέει η Beer σχετικά με την αποστολής του ZOCity «Είμαστε πεπεισμένοι ότι ο μεγάλος και ετερογενής ιστός των ενδιαφερομένων και η κατακερματισμένη ιδιοκτησία ακινήτων θα γίνουν τα μεγαλύτερα προσόντα και κομμάτι του διακριτού χαρακτήρα της περιοχής Amstel3, καθώς διασυνδέονται καλύτερα και ενεργοποιούνται περισσότερο.  Εξ’ άλλο, η περιοχή σφύζει από επιχειρηματικότητα. Δεδομένου ότι η αίσθηση της συλλογικής ιδιοκτησίας μεγαλώνει, η περιοχή μπορεί κάλλιστα να γίνει μία από τις πιο συναρπαστικές και επιχειρηματικής περιοχές του Άμστερνταμ.»

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.