#EURONEWS
Η αστική εξάπλωση είναι μια πραγματικότητα για δύο στους τρεις κατοίκους της Ευρώπης.Το Real Economy αυτήν την εβδομάδα βρίσκεται στην Βαλένθια της Ισπανίας, για να εξετάσει, καθώς μετακινούμαστε σε αυτές τις αστικές οικονομικές υπερδυνάμεις αναζητώντας θέσεις εργασίας και ευκαιρίες απασχόλησης, με ποιον τρόπο θα μπορούμε επίσης να αντιμετωπίζουμε κρίσιμα ζητήματα όπως οι οικονομικές κακουχίες, η στέγαση, οι μεταφορές, η ρύπανση.Όλα αυτά ασκούν πιέσεις στα αστικά κέντρα, είτε μιλάμε για μεγαλουπόλεις είτε για μικρές, ώστε να αρχίσουν πραγματικά να σκέφτονται πώς θα μετατραπούν στις επονομαζόμενες «έξυπνες πόλεις».Περίπου το 80% της ενέργειας της Ευρώπης καταναλώνεται από τους κατοίκους των πόλεων, αλλά επίσης οι κάτοικοί τους συνεισφέρουν περίπου στο 85% του ΑΕΠ της γηραιάς ηπείρου Καθώς ο αστικός πληθυσμός παγκοσμίως αναμένεται να διπλασιαστεί ως το 2050, θα ήταν καλή ιδέα να κατανοήσουμε τι είναι μια «έξυπνη πόλη».
Η αστική εξάπλωση είναι μια πραγματικότητα για δύο στους τρεις κατοίκους της Ευρώπης.Το Real Economy αυτήν την εβδομάδα βρίσκεται στην Βαλένθια της Ισπανίας, για να εξετάσει, καθώς μετακινούμαστε σε αυτές τις αστικές οικονομικές υπερδυνάμεις αναζητώντας θέσεις εργασίας και ευκαιρίες απασχόλησης, με ποιον τρόπο θα μπορούμε επίσης να αντιμετωπίζουμε κρίσιμα ζητήματα όπως οι οικονομικές κακουχίες, η στέγαση, οι μεταφορές, η ρύπανση.Όλα αυτά ασκούν πιέσεις στα αστικά κέντρα, είτε μιλάμε για μεγαλουπόλεις είτε για μικρές, ώστε να αρχίσουν πραγματικά να σκέφτονται πώς θα μετατραπούν στις επονομαζόμενες «έξυπνες πόλεις».Περίπου το 80% της ενέργειας της Ευρώπης καταναλώνεται από τους κατοίκους των πόλεων, αλλά επίσης οι κάτοικοί τους συνεισφέρουν περίπου στο 85% του ΑΕΠ της γηραιάς ηπείρου Καθώς ο αστικός πληθυσμός παγκοσμίως αναμένεται να διπλασιαστεί ως το 2050, θα ήταν καλή ιδέα να κατανοήσουμε τι είναι μια «έξυπνη πόλη».
Κάθε μέρα κάνουμε βασικά πράγματα της ζωής: ξυπνάμε, πηγαίνουμε στην δουλειά, επικοινωνούμε με τον κόσμο, κοιμόμαστε. Οι έξυπνες πόλεις συνδέουν αυτούς τους βασικούς τομείς της καθημερινής δραστηριότητας ανάμεσα στους ανθρώπους, την κοινωνία, τις πληροφορίες και την τεχνολογία της επικοινωνίας.Αυτές οι συνδέσεις γνωρίζουν για παράδειγμα πότε θα έρθει στην στάση το επόμενο λεωφορείο που θα σας μεταφέρει στην δουλειά σας, ελέγχουν την κίνηση των οχημάτων για την μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, βρίσκουν θέσεις πάρκινγκ. Αισθητήρες ανάβουν τα φώτα στους δρόμους και καλούν αυτόματα τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης ή προειδοποιούν σε πραγματικό χρόνο για τα επίπεδα της ρύπανσης.
Οι έξυπνες πόλεις έχουν όλα τα στοιχεία της αστικής ζωής, δημιουργώντας τεχνολογικές πλατφόρμες που επιτρέπουν στους πολίτες, τις επιχειρήσεις και τις κυβερνήσεις να επικοινωνούν και να εργάζονται από κοινού.Μέχρι πρόσφατα τις εντοπίζαμε μόνο σε μεγαλουπόλεις όπως η Βαρκελώνη και το Άμστερνταμ αλλά πλέον και μικρότερες πόλεις σταδιακά μετατρέπονται σε τέτοιες ή πιλοτικά εφαρμόζουν ή σχεδιάζουν να υιοθετήσουν τις στρατηγικές των έξυπνων πόλεων. Τον μεγαλύτερο αριθμό τέτοιων έξυπνων πόλεων στην Ευρώπη συναντάμε στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία και την Ιταλία.
Η Ευρώπη έχει τοποθετήσει την αστική ανάπτυξη στην καρδιά του σχεδίου της για το 2020. Ένα σημαντικό κομμάτι του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης προορίζεται για να βοηθήσει τις έξυπνες πόλεις μαζί με άλλα κονδύλια που μπορούν να ανεβρεθούν και να προστεθούν από τις ίδιες τις πόλεις και τις εθνικές κυβερνήσεις.Οι μικρές πόλεις μετά την κρίση θα περάσουν μια δύσκολη περίοδο αυξάνοντας τις χρηματοδοτήσεις που χρειάζονται για να κάνουν τις μετατροπές στις υποδομές που απαιτεί μια έξυπνη πόλη. Οι δημοτικοί προϋπολογισμοί έχουν περικοπεί και τα χρέη είναι σε σχετικά υψηλά επίπεδα. Το Real Economy βρέθηκε στην Βαλένθια και εξέτασε πως σιγά σιγά να μετασχηματίζεται σε μια έξυπνη πόλη.
Ακολουθώντας το παράδειγμα μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων, η Βαλένθια ξεκίνησε την μετατροπή της σε έξυπνη πόλη το 2012.
Εργαλεία όπως το AppValencia επιτρέπουν στους κατοίκους να έχουν σε πραγματικό χρόνο πρόσβαση σε πληροφορίες αναφορικά με τα λεωφορεία, τα ποδήλατα, αλλά επίσης να λαμβάνουν ειδοποιήσεις για χρηστικές πληροφορίες ή να πληρώνουν λογαριασμούς μέσω διαδικτύου. Όλα αυτά ενσωματώνονται στην πλατφόρμα διαχείρισης της έξυπνης πόλης, η οποία βασίζεται σε δείκτες που παρουσιάζουν τι συμβαίνει σε πραγματικό χρόνο, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην Ισπανία.
Είναι μια οριζόντια πλατφόρμα, υπό την έννοια ότι προσπαθεί να ενσωματώσει όλες τις πληροφορίες που προέρχονται από όλες τις υπηρεσίες αλλά επίσης και εξωτερικές πληροφορίες που προέρχονται από τις επιχειρήσεις και από τους κατοίκους, ώστε να μπορούν να τις εκμεταλλευθούν. Ο ιδιωτικός τομέας γενικά μπορεί να αναπτύξει εφαρμογές από τις οποίες μπορεί η πόλη να ωφεληθεί, χάρη στις λύσεις που δίνονται. Επίσης είναι ένα βιώσιμο μοντέλο που επιτρέπει στις επιχειρήσεις να δημιουργήσουν κερδοφορία.Η Βαλένθια χρηματοδοτεί με 1.14 δισ. ευρώ για αυτήν την μετατροπή που αφορά το διάστημα ανάμεσα στο 2014 και το 2020. Στα 568 εκατ. του προϋπολογισμού θα συνεισφέρει το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων. Ένα παράδειγμα του πώς αυτή η μετατροπή της πόλης θα βοηθήσει τους κατοίκους της Βαλένθια είναι το κέντρο ελέγχου της κυκλοφορίας των οχημάτων.
Βασικά έχουμε έλεγχο σε πραγματικό χρόνο όσων συμβαίνουν στις κυριότερες λεωφόρους της πόλης, ακόμα και έλεγχο των φαναριών! Μπορούμε να αλλάξουμε την συχνότητα για να διευκολύνουμε την κίνηση, να δημιουργήσουμε τρόπο διαφυγής σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης ή να αποφύγουμε την κυκλοφοριακή συμφόρηση.Το σύστημα μειώνει την ρύπανση και μπορεί να ελαττώσει το κόστος για υπηρεσίες όπως η ύδρευση και ο ηλεκτρισμός. Έτσι, θα πάρει μια παράταση με επιπλέον έξι εκατ. ευρώ από την ισπανική κυβέρνηση και την ΕΕ. Επίσης προσελκύει εταιρείες όπως η Telefonica για να πραγματοποιηθεί.
Η στρατηγική για την έξυπνη πόλη μας έχει επιτρέψει να γνωρίζουμε πολλά σε σχέση με τους πόρους που έχουμε στην πόλη, τις θέσεις στάθμευσης, τα φώτα στους δρόμους και τα δοχεία απορριμάτων. Όλα αυτά χρειαζόμαστε να μας μιλούν, να έχουν αισθητήρες και μέσω του διαδικτύου να μας ενημερώνουν και να μας επιτρέπουν μια πιο αποτελεσματική διαχείριση.Λέγεται ότι μέχρι το 2020 πάνω από 50 εκατομμύρια πράγματα συνδεδεμένα.Τώρα εναπόκειται στην Βαλένθια να επικοινωνήσει και να αλληλεπιδράσει με τους κατοίκους, τα πανεπιστήμια, τις επιχειρήσεις ώστε να αναπτυχθεί σε όλο της το εύρος αυτή η στρατηγική. Αυτή η «έξυπνη ψηφιοποίηση» είναι υψίστης σημασίας στην αστική πληθυσμιακή ανάπτυξη.
Μια συνεκτική στρατηγική και η οικοδόμηση εμπιστοσύνης μεταξύ των πολιτών είναι επιτακτικές ανάγκες για μια επιτυχημένη έξυπνη πόλη. Σε μια περιοχή όπως η Βαλένθια, το βάρος αυτής της ευθύνης πέφτει στον Τσίμο Πουτς. Είναι ο πρόεδρος της κυβέρνησης της Βαλένθια.
Ο ίδιος λέει: «Προερχόμαστε από μια πολύ δύσκολη κατάσταση έλλειψης εμπιστοσύνης προς τον δημόσιο τομέα ριζικά εξαιτίας των προβλημάτων του παρελθόντος. Είναι ακόμα δύσκολο αλλά τα αποτελέσματα ενισχύουν την πρόοδο και σταδιακά υπάρχουν περισσότεροι κάτοικοι, περισσότερες επιχειρήσεις που εμπιστεύονται αυτό το σύστημα καινοτομίας που μας επηρεάζει όλους και με σχετική βεβαιότητα καθοδηγείται από τον δημόσιο τομέα σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα».Αναφορικά με τα οικονομικά της Βαλένθια και πως προτίθεται η τοπική κυβέρνηση να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία για να αξιοποιήσει τα δυνατά σημεία και περιορίσει τις αδυναμίες, απάντησε: «Η οικονομία της Βαλένθια παρουσίασε ανάπτυξη κατά 3,9% πέρυσι. Οι επιχειρήσεις της Βαλένθια και οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν μεγάλες προκλήσεις. Έχουμε ένα πρόβλημα αναφορικά με την προσαρμογή της εκπαίδευσης στις νέες επιχειρήσεις και αυτό είναι ένα θεμελιώδες στοιχείο. Επίσης έχουμε ένα πρόβλημα που σχετίζεται με τις γλώσσες και τις γλωσσικές δεξιότητες. Έχουμε ένα πρόβλημα με τα πάντα που σχετίζονται με την ενσωμάτωση της εκπαίδευσης σε μια καινοτόμο κοινωνία. Για παράδειγμα, η κοινότητα της Βαλένθια θα είναι η πρώτη κοινότητα σε ολόκληρη την Ισπανία που θα είναι συνδεδεμένη ευρυζωνικά. Αυτό είναι ένα κρίσιμο στοιχείο ώστε στο τέλος να επιτευχθεί η μαζική συμμετοχή όλων των κατοίκων, όλων των οικογενειών, όλων των επιχειρήσεων, ώστε η κοινωνία της πληροφορίας να αποτελεί μια πραγματικότητα».
Όσο για τον τρόπο εξασφάλισης των χρημάτων, ο κυβερνήτης της Βαλένθια λέει: «Πρέπει να συνδυάσουμε κεφάλαια. Ιδιωτικά κεφάλαια όπως από τράπεζες, επιχειρήσεις και υπάρχει επίσης και ο μη κερδοσκοπικός τομέας. Υπάρχουν ποικίλες δυνατότητες συνεισφοράς κεφαλαίων από τον ιδιωτικό τομέα αλλά φυσικά χρειαζόμαστε και ευρωπαϊκά κονδύλια, αλλά επίσης χρειαζόμαστε και τα δικά μας κεφάλαια. Υπάρχει μια διαδικασία. Έχουμε τα ίδια προβλήματα που έχουν και άλλες διαφορετικές ευρωπαϊκές περιφέρειες. Είναι προφανές ότι υπάρχουν πιο προηγμένες περιφέρειες και άλλες που είναι λιγότερο αναπτυγμένες σε σχέση με εμάς. Στο τέλος, όλο αυτό έχει να κάνει με την δυνατότητα της Ευρώπης να έχει ένα πρότζεκτ προς όφελος όλων των ευρωπαϊκών περιφερειών που αντιμετωπίζουν αυτήν την θεμελιώδη πρόκληση, που είναι η αποκαλούμενη κοινωνία της πληροφορίας».
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Σύμφωνα με την έκθεση του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου Mapping smart cities in the EU ως έξυπνες πόλεις στην Ελλάδα θεωρούνται η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Σύμφωνα με την έκθεση του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου Mapping smart cities in the EU ως έξυπνες πόλεις στην Ελλάδα θεωρούνται η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο.
Αν πράγματι η Αθήνα είναι μέσα στις δήθεν "έξυπνες πόλεις της Ευρώπης", τότε έχει χάσει ήδη την αξιοπιστία αυτός ο χαρακτηρισμός. ΠΟΥ παρακαλώ είναι η τσιμεντούπολης Αθήνα "έξυπνη";;;;;
ΑπάντησηΔιαγραφή