Πέμπτη 17 Μαΐου 2018

Sharon Zukin : "Naked City.The death and life of authentic urban places".

Συνεχίζοντας την παρουσίαση βιβλίων γραμμένα από γυναίκες που επηρέασαν καθοριστικά τον αστικό πολεοδομικό σχεδιασμό , σας προτείνουμε σήμερα το βιβλίο της Sharon Zukin με τίτλο : "Naked City.The death and life of authentic urban places".

Στο βιβλίο αυτό η Sharon Zukin αναφέρεται στην έννοια της αυθεντικότητας ως ανθρώπινο βίωμα και όχι ως καταναλωτική εμπειρία.Θεωρεί ότι διάφορες ομάδες συμφερόντων χρησιμοποιούν προτάσεις πολιτιστικού μετασχηματισμού και "εξευγενισμού" των γειτονιών για να αποκρύψουν τα πραγματικά τους κίνητρα που είναι καθαρά οικονομικά.Οι ομάδες αυτές δηλαδή στην ουσία επιθυμούν να προστατέψουν τις επισφαλείς επενδύσεις τους στα ακίνητα προσδίδοντας στις κινήσεις τους αφήγημα με πολιτιστικά χαρακτηριστικά.Η αυθεντικότητα σε διάφορες γειτονιές επίσης υπονομεύθηκε από την ομοιομορφία που επέφερε σε ολόκληρες περιοχές στις δεκαετίες του πενήντα και του εξήντα το κίνημα του μοντερνισμού. 
Η Zukin κριτικάρει την θεωρεία του Florida για την ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΤΑΞΗ που προτρέπει τις πόλεις να στηρίξουν τις δυνάμεις της δημιουργικής και πολιτιστικής οικονομίας γιατί αυτές είναι που συμβάλλουν στην αύξηση του πλούτου των πόλεων.
Ο Florida θεωρεί ότι οι πόλεις στις οποίες συγκεντρώνεται η δημιουργική τάξη, οι λεγόμενες δημιουργικές πόλεις, έχουν ιδιαίτερες δυνατότητες που βασίζονται σε επιμέρους στοιχεία όπως : ταλέντο, τεχνολογία, ανεκτικότητα, χωρικά πλεονεκτήματα. Αντίστοιχα διαμορφώνεται ο σχεδιασμός για τη δημιουργική πόλη με στόχο την εξασφάλιση των στοιχείων αυτών. 
Η Zukin υποστηρίζει ότι μόνο η ποικιλομορφία και η ανάπτυξη διαφορετικών επαγγελματικών ομάδων και τάσεων εξασφαλίζει την οικονομική ευρωστία μιας πόλης.



Η Zukin όπως και πάρα πολλοί άλλοι πολεοδόμοι , κοινωνιολόγοι και γενικότερα άνθρωποι που συμβάλουν στον αστικό σχεδιασμό είναι θαυμάστρια της Jane Jacobs.Αυτό δεν την εμποδίζει να ασκεί κριτική σε πλευρές των απόψεών της αλλά και στην επίδραση που είχαν στις θεωρίες της οι ομάδες συμφερόντων που συνεργάστηκε.


Σε αντίθεση με την Jacobs, η Zukin υποστηρίζει ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη δημιουργία της αυθεντικής πόλης.Η Jacobs θεώρησε τις πόλεις ως αυτορυθμιζόμενους οργανισμούς και διακήρυττε  την πίστη της στους κατοίκους της περιοχής. Αλλά η  Zukin υποστηρίζει ότι για να μην εκτοπιστούν οι παλιοί κάτοικοι μιας περιοχής που μετασχηματίζεται χρειάζεται μια πιο επιθετική κυβερνητική παρέμβαση με κίνητρα για παραμονή των παλαιών κατοίκων.

Η Jacobs, ειδικά στο βιβλίο της " Ο Θάνατος και η Ζωή των Μεγάλων Αμερικανικών Πόλεων" , κατηγορεί τους επαγγελματίες σχεδιαστές και το επάγγελμα του σχεδιασμού για την καταστροφή  λειτουργικών γειτονιών μέσω αναγκαστικών προγραμμάτων αστικής ανανέωσης.
Η Zukin βλέπει αυτήν την εστίαση στους σχεδιαστές, σε μεγάλο βαθμό λανθασμένη και άχρηστη, διότι γι' αυτήν, οι σχεδιαστές είναι «μια σχετικά ανίσχυρη ομάδα σε σύγκριση με τους προγραμματιστές που χτίζουν, και τις τράπεζες και τις ασφαλιστικές εταιρείες που χρηματοδοτούν το κτίριο που σχίζει την καρδιά μιας πόλης.» Αλλά «για έναν ή τον άλλο λόγο», γράφει η Zukin, η Jacobs «επέλεξε να μην επικρίνει τα συμφέροντα των καπιταλιστών που προγραμματίζουν και επωφελούνται από την εκτόπιση των άλλων». 
Όσον αφορά το γιατί η Jacobs δεν ήταν πιο επικριτική για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, εικάζει ότι το γεγονός ότι χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Rockefeller , που ιδρύθηκε και χρηματοδοτήθηκε από τον John D. Rockefeller και τους κληρονόμους του, ίσως είχε παίξει κάποιο ρόλο. Το 1958, η Jacobs έλαβε επιχορήγηση από το ίδρυμα για να αναπτύξει τις ιδέες της για τις πόλεις. Η Zukin επίσης επισημαίνει τη σύνδεση της Jacobs με την Time Inc., η οποία εξέδιδε το "The Architectural Forum", όπου η Jacobs κατείχε θέση προσωπικού.

Διαβάστε επίσης :
  1. Janette Sadik - Khan  : Street fight, Εγχειρίδιο για μια αστική επανάσταση
  2. Jane Jacobs : "Ο Θάνατος και η Ζωή των Μεγάλων Αμερικανικών Πόλεων"

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.