Τετάρτη, 7 Αυγούστου 2019

Δύο καλά παραδείγματα για το πως ο πολιτισμός εμπλουτίζει το τουριστικό προϊόν

Βρισκόμαστε στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου.Όλοι που ασχολούνται με τα θέματα τοπικής ανάπτυξης πάντα αναρωτιούνται πως ο πολιτισμός θα εμπλουτίσει το τουριστικό προϊόν και θα αυξήσει  την απασχόληση, πέρα από τα ήδη δοκιμασμένα, που βέβαια και αυτά επιδέχονται βελτίωσης και διαρκούς ανανέωσης.
Σήμερα θα αναφερθούμε σε δύο παραδείγματα που συναντήσαμε στην ιστοσελίδα www.epixeiro.gr και αντιπροσωπεύουν δυο μεγάλους τομείς που οι τοπικές κοινωνίες έχουν κάνει λίγα πράγματα .
Τα μεγάλα γεγονότα και η δημιουργία εμπειριών στον επισκέπτη.

Το πρώτο παράδειγμα είναι το Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου."Το Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου αποτελεί ένα ξεχωριστό πρόγραμμα στην περιοχή του Βορείου Αιγαίου, μία γιορτή της κλασικής μουσικής. Ο Δημήτρης Τρύφων, επιχειρηματίας του Charamida Investment Group και συνιδρυτής του Φεστιβάλ, μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr για το πώς η τοπική κοινωνία έχει αγκαλιάσει το εγχείρημα, για τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που προσφέρει το νησί αλλά και για την προσπάθεια στην οποία συμμετέχει με σκοπό να αναπτυχθεί το οικοσύστημα των startup.


Ποια είναι η σημασία και η κινητήριος δύναμή σας για την διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου, για πέμπτη συνεχή χρονιά;
Η κινητήριος δύναμη για την δημιουργία του φεστιβάλ είναι η αγάπη μας για τον Μόλυβο και η φιλοδοξία μας να συμβάλουμε στην τουριστική του ανάπτυξη. Το φεστιβάλ προσελκύει κάθε χρόνο επισκέπτες από το εξωτερικό που κάνουν τις διακοπές τους στο νησί, καταναλώνουν και ενισχύουν την τοπική οικονομία. Αυτοί είναι κυρίως επισκέπτες από τις χώρες τις Ευρώπης που ταξιδεύουν συχνά για πολιτιστικούς σκοπούς και έχουν υψηλό διαθέσιμο εισόδημα. Σκοπός μας είναι να βοηθήσουμε τον Μόλυβο να εξελιχθεί σταδιακά σε προορισμό για αυτό το δημογραφικό επισκεπτών.
Ποια είναι η συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και των τοπικών αρχών στην προσπάθεια;
Η τοπική κοινωνία έχει αγκαλιάσει και συμμετέχει ενεργά στο εγχείρημα. Όλοι οι εθελοντές μας είναι μικρά παιδιά από το νησί που μέσω του φεστιβάλ εξοικειώνονται με την κλασική μουσική, ενδεχομένως ξεκινούν στη συνέχεια μαθήματα κλασικής μουσικής αλλά και αποκτούν εμπειρία στην διοργάνωση μια συναυλίας. Επίσης, οι επιχειρηματίες του χωριού ταυτίζονται με την προσπάθεια μας και μας στηρίζουν. Ενδεικτικό είναι πως πλέον είναι πολύ πιθανό να ακούσεις κλασική μουσική μέσα σε κάποιο ταξί ή σε κάποιο από τα καφέ του χωριού. 
moluvos_k.png?mtime=20190731134113#asset:135807
Ποιες επιχειρηματικές προοπτικές θεωρείτε ότι μπορούν να αξιοποιηθούν στη Λέσβο;
Θεωρώ πως η Λέσβος μπορεί να αποτελέσει τουριστικό προορισμό για τον τουρισμό της τρίτης ηλικίας. Η τρίτη ηλικία είναι το πιο ταχέα αναπτυσσόμενο δημογραφικό της Ευρώπης και μέχρι το 2030 θα αποτελεί το 30% της συνολικής τουριστικής δαπάνης. Αυτοί οι ταξιδιώτες αποτελούν καταναλωτές τουρισμού ευεξίας, πολιτιστικού και ιατρικού τουρισμού. Η Λέσβος διαθέτει ιαματικά λουτρά, πληθώρα αρχαιολογικών χώρων, διαδρομές για περπάτημα, νοσοκομείο, καλό μεσογειακό φαγητό και ήπιο κλίμα. Θα πρέπει στρατηγικά να προσπαθήσει να αναδείξει όλες αυτές τις πτυχές της με σκοπό να προσελκύσει τους εν λόγω επισκέπτες.
Τα τελευταία χρόνια, έχετε ξεκινήσει να υποστηρίζετε οικονομικά νέους επιχειρηματίες. Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να το πράξετε;
Παρατηρούμε διεθνώς το πως μικρές νεοφυείς εταιρίες τεχνολογίας αναδύονται σε όλους τους κλάδους. Στην Ελλάδα, γίνεται μια προσπάθεια τα τελευταία χρόνια να αναπτυχθεί το οικοσύστημα των startup και ήδη έχουμε αρκετά παραδείγματα εταιριών που πέτυχαν και πλέον έχουν βγει στο εξωτερικό ή έχουν εξαγοραστεί από ξένες μεγάλες εταιρίες. Σαν χώρα, έχουμε αρκετά καλό επίπεδο μηχανικών και προγραμματιστών, καταρτισμένους επαγγελματίες γύρω από το ψηφιακό επιχειρείν και σχετικά φθηνούς χώρους γραφείων σε σχέση με το εξωτερικό. Αυτά διευκολύνουν και ενθαρρύνουν την ανάπτυξη μιας νέας επιχείρησης εδώ. Υστερούμε στην μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας από τα πανεπιστήμια στην αγορά. Αν και έχουμε πολύ καλό επίπεδο επιστημόνων και ερευνητών, ο συντηρητισμός από την πλευρά των πανεπιστημίων σε συνδυασμό με την έλλειψη υπομονής από την πλευρά των επενδυτών σαμποτάρουν την ανάπτυξη εταιριών μέσα από τα πανεπιστήμια. 
Info: 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου με 27 σολίστες απ’ όλο τον κόσμο θα πραγματοποιηθεί από τις 8 μέχρι τις 19 Αυγούστου στο γραφικό Μόλυβο. Μάθετε περισσότερα
Κρατήστε το εισιτήριό σας εδώ "
Το δεύτερο παράδειγμα είναι η παρουσίαση κορυφαίων έργων της Αρχαιοελληνικής γραμματείας μέσα από μια διαδικασία διασκεδαστική για τους ξένους επισκέπτες της Αθήνας .Την συνέντευξη επιμελήθηκε ο Θέμης Παπαδημητρόπουλος.
"Στην Αθήνα του 2019 παίζει μία θεατρική παράσταση τελείως διαφορετική από ότι έχουμε συνηθίσει. Εκτός του ότι είναι εξ’ολοκλήρου στα αγγλικά και απευθύνεται σε τουρίστες, παρουσιάζει το ταξίδι ενός τουρίστα της Αθήνας μέσα από τους ελληνικούς μύθους. Εμπνευστής και υλοποιητής του έργου είναι ο κύριος Γιάννης Χονδροκούκης​, παραγωγός στην εταιρεία Koilon Productions, ​τη συνέντευξη του οποίου φιλοξενούμε.
Πώς σας ήρθε η ιδέα για την συγκεκριμένη παράσταση, την περιπέτεια ενός τουρίστα στην Αθήνα; Ήταν κάτι που θέλατε να το κάνετε εδώ και αρκετό καιρό; 
Η ιδέα για την παράσταση «Medea and other friends I made in Athens» γεννήθηκε πριν ένα χρόνο και για την τελική μορφή του σεναρίου χρειάστηκε να περάσουν έξι μήνες σκληρής δουλειάς. Σκοπός μας ήταν η παρουσίαση κορυφαίων έργων της Αρχαιοελληνικής γραμματείας μέσα από μια διαδικασία διασκεδαστική για τους ξένους επισκέπτες της πόλης, χωρίς διάθεση διδακτισμού.
Αυτή τη στιγμή, από τις υπηρεσίες προς τους τουρίστες απουσιάζουν οι εμπειρίες. Αποτελεί το θέατρο μία πρόταση – στρατηγικό μονόδρομο για αυτή την κατεύθυνση; Τι απουσιάζει τόσο καιρό και δεν έχει ήδη γίνει;
Για τους ξένους επισκέπτες της Αθήνας δεν υπήρχε μία θεατρική παράσταση αρχαίου ελληνικού θεάτρου, που να παρουσιάζεται στα αγγλικά (μιας και αυτή είναι η δημοφιλέστερη και ευρύτερα διαδεδομένη γλώσσα παγκοσμίως). Παράλληλα, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες που είναι και η υψηλή τουριστική περίοδος, τα θέατρα της Αθήνας διακόπτουν την λειτουργία τους.
Επίσης, η ποικιλία (ηλικία, χώρα προέλευσης, μορφωτικό επίπεδο) που εμφανίζει ο τουριστικός πληθυσμός καθιστούν την επιλογή συγκεκριμένου έργου δύσκολη, μιας και θα πρέπει να ανταποκρίνεται σε πολλαπλά αισθητικά κριτήρια αλλά και στις διαρκώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις του κοινού. Για τους πιο πάνω λόγους δεν έχει υπάρξει, μέχρι σήμερα, μια πετυχημένη προσπάθεια που να καλύπτει τις ανάγκες ενός ξενόγλωσσου κοινού.
koilon_interview2.jpg?mtime=20190716212306#asset:133662
Θεωρείτε ότι οι σημερινοί επισκέπτες της χώρας μας νιώθουν την ανάγκη να παρακολουθήσουν τη συγκεκριμένη παράσταση; Ποια η ανταπόκρισή τους;
Η ανταπόκριση των θεατών είναι ενθουσιώδης και δικαιώνει την επιλογή μας να δημιουργήσουμε μια παράσταση όπου το στοιχείο της διασκέδασης θα είναι κυρίαρχο, αφού εκτιμήσαμε ότι η πρόσληψη των άχρονων μηνυμάτων του αρχαιοελληνικού πολιτισμού θα γίνει ευκολότερα μέσα από μια απλή - αλλά όχι απλοϊκή - φόρμα. Όσον αφορά στην ανάγκη των θεατών για μια τέτοια παράσταση, θα πρέπει να αναφέρω τις αντίστοιχες παραστάσεις που πραγματοποιούνται σε πολλές μεγαλουπόλεις της Ευρώπης και της Ασίας, τις οποίες πολλοί από τους θεατές μας έχουν ήδη παρακολουθήσει, σε αντίστοιχα ταξίδια τους.
Πόσο δύσκολο είναι να ανέβει μία παράσταση μόνο για τουρίστες στην Αθήνα του 2019;
Εξαιρετικά δύσκολο. Και αυτό γιατί πρέπει να προσεγγίσεις και να προσελκύσεις ένα κοινό το οποίο θα βρίσκεται στην πόλη της Αθήνας για λίγα εικοσιτετράωρα. Επίσης, τα υπάρχοντα κανάλια διάθεσης και προβολής ενός καινοτόμου τουριστικού προϊόντος δεν λειτουργούν, μιας και επιλέγουν τις κλασσικές προτάσεις που προσφέρονται στο τουριστικό κοινό από τη δεκαετία του ’70.
koilon_interview3.jpg?mtime=20190716212346#asset:133663
Τι έχετε συμπεράνει από την έως τώρα πορεία/συμμετοχή όσων την παρακολούθησαν;
Ο ενθουσιασμός του κοινού, στον οποίο αναφέρθηκα νωρίτερα, δεν περιορίζεται μόνο στην συγγραφή κριτικών, αλλά αποτυπώνεται και στη δυναμική που έχει δημιουργήσει η παράσταση. Η πρόσκληση για τη συμμετοχή μας στο ετήσιο θεατρικό φεστιβάλ του Εδιμβούργου και η βιντεοσκόπηση, μέρους της παράστασης, από το ρωσικό τηλεοπτικό κανάλι NTV, είναι μια μικρή ένδειξη της απήχησης που εξακολουθεί να έχει ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός.
Ποιο θεωρείτε πως είναι το ιδανικό μοντέλο σχέσης πολιτισμού-τουρισμού για την Αθήνα και την Ελλάδα του σήμερα;
Ο πολιτισμός, η φυσική και πολυποίκιλη ομορφιά της χώρας και η υψηλή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, θα πρέπει να αποτελούν τον οδηγό της ανάπτυξης του τουρισμού.
koilon_interview4.jpg?mtime=20190716212429#asset:133664
Πόσο δύσκολο είναι να αλλάξει το μοντέλο του σύγχρονου ελληνικού τουρισμού και ως προς ποια κατεύθυνση θεωρείτε ότι θα πρέπει να είναι αυτό; 
Η τουριστική αγορά δείχνει διστακτική, αν όχι απρόθυμη, να προωθήσει πρωτότυπα τουριστικά προϊόντα, επιλέγοντας τις - ομολογουμένως πετυχημένες και άρα ασφαλείς - πρακτικές του παρελθόντος. Θα πρέπει όμως να επισημανθεί ότι η κλιματική αλλαγή, το διαδίκτυο σαν διαμορφωτής παγκοσμίων τάσεων και ο ανταγωνισμός από γειτονικές χώρες, οφείλουν να μας οδηγήσουν σε νέους δρόμους ανάδειξης και εκμετάλλευσης των στοιχείων που καθιστούν την Ελλάδα μοναδική. Κατά τη γνώμη μου, ο πολιτισμός πρέπει να έχει κυρίαρχη θέση σε αυτή την προσπάθεια."



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου