Στο παρίσι έχει αρχίσει μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για την "πόλη των 15 λεπτών" , μια πρόταση που εστιάζει στην ενίσχυση τοπικών πυρήνων, δηλαδή της γειτονιάς.
Σε παλαιότερες δημοσιεύσεις μας , είχαμε επισημάνει τα μοντέλα των δημάρχων που είχαν αναδειχθεί με την πάροδο του χρόνου και τις ανάγκες των εποχών.Είχαμε αναλύσει το μοντέλο του Δημάρχου Διεκδικητή, του Δημάρχου Εργολάβου και του Δημάρχου Παρόχου Υπηρεσιών.Είχαμε , επίσης, αναρωτηθεί πιο μοντέλο Δημάρχου χρειαζόμαστε πραγματικά.Η απάντησή μου είναι μια και διαχρονική.
Χρειαζόμαστε τον Δήμαρχο Οραματιστή.
Είτε ο ίδιος ο Δήμαρχος ( ακόμα καλύτερα ) είτε το επιτελείο του πρέπει να διαθέτουν ένα σχέδιο για το μέλλον με επίκεντρο τις ανάγκες των ανθρώπων, που θα δίνει διέξοδο στις νέες απαιτήσεις της εποχής κρυφοκοιτώντας σε ειδικά κοινά ενδιαφέροντος για την πόλη.Αυτό το αφήγημα πρέπει να δημιουργεί αυξημένη ανταγωνιστικότητα και ελκυστικότητα , εντέλει κοινωνική συνοχή και οικονομική ανάπτυξη.
Ποιο , όμως είναι το κυριότερο κριτήριο βάση του οποίου οι κάτοικοι, οι επισκέπτες, ειδικά κοινά ενδιαφέροντος πέρα από τις ιδιαίτερες δικές τους απαιτήσεις αναγνωρίζουν οριζόντια ως βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μιας πόλης ; Η Ποιότητα Ζωής.
Στο Παρίσι , μια από τις Μητροπολιτικές Παγκόσμιες Πόλεις, βασικό στοιχείο της προεκλογικής εκστρατείας της Anne Hidalgo ήταν η ιδέα της πόλης των "15 λεπτών ", ένα δίκτυο από γειτονιές με επίκεντρο τον άνθρωπο.
"Η ιδέα «Πόλη των 15 λεπτών» εξηγεί ο Carlos Moreno, καθηγητής στη Σορβόννη και επιστημονικός σύμβουλος του Δήμαρχου του Παρισιού «είναι να σχεδιάσει την πόλη σε απόσταση 15 λεπτών με τα πόδια ή με ποδήλατο για να επιτρέψει τις έξι κύριες αστικές δραστηριότητες ζωής στις πόλεις:
Διαμονή, εργασία, προμήθεις αγαθών, εκπαίδευση, υγεία, διασκέδαση.
Μετά την εκλογή της Anne Hidalgo το περασμένο καλοκαίρι, ξεκίνησε η προσπάθεια για την υλοποίηση της ιδέας.
Πώς κινούμαστε στην πόλη; Τα τελευταία χρόνια, οι περισσότεροι άνθρωποι που ζουν σε πόλεις έχουν περάσει τον περισσότερο χρόνο τους σε αυτό που ο Ian Mulcahey, σχεδιαστής στην εταιρεία σχεδιασμού και αρχιτεκτονικής Gensler, χαρακτηρίζει ως «δύο χωριά 15 λεπτών», αυτό στο οποίο ζουν και αυτό στο οποίο δουλεύουν, μερικά κάνουν επιπλέον μετακινήσεις για διασκέδαση. Ωστόσο, με τις προκλήσεις που θέτει η κλιματική αλλαγή και την επιτακτική ανάγκη μείωσης των εκπομπών καυσαερίων , για να μην αναφέρουμε τη φετινή πανδημία, αυτά τα δύο χωριά δέχονται αυξημένη πίεση για συγχώνευση.
Τα περισσότερα αστικά περιβάλλοντα στην Ευρώπη αναπτύχθηκαν αρχικά γύρω από ένα κέντρο της πόλης που θα μπορούσε να συγκριθεί με την «πόλη 15 λεπτών», αλλά τα πράγματα άλλαξαν όταν ο αστικός σχεδιασμός επικεντρώθηκε στο αυτοκίνητο. «Ο στόχος είναι να κάνουμε το Παρίσι μια πόλη όπου το αυτοκίνητο δεν έχει τη θέση που είχε πριν. Θα αντικατασταθεί και τώρα αντικαθίσταται από αυτό που ονομάζουμε «ήπια κινητικότητα», όπως το περπάτημα και η ποδηλασία ». εξηγεί η Φίλιπποβα.
Η αρχιτεκτονική και η αστική διάταξη του Παρισιού, καθώς και η υψηλή πυκνότητά του - με περισσότερους από 20.000 κατοίκους ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο - καθιστούν το Παρίσι ιδανικό χώρο δοκιμών. «Αυτή η ιδέα των τετάρτων, των μικρών χωριών, είναι ήδη τεράστια παρούσα στην καθημερινή μας ζωή», προσθέτει η Φίλιπποβα.
«Η πόλη των 15 λεπτών ξεκινά σήμερα», λέει η Φίλιπποβα. Η ομάδα εργάζεται ήδη σκληρά σε αυτό το εξαετές έργο και το πλεονέκτημα να δει μια νέα ιδέα να γίνει πραγματικότητα, είναι σε θέση να ακολουθήσει τη διαδικασία και να μάθει από αυτήν. «Η πόλη των 15 λεπτών είναι ένας τρόπος για να κάνουμε πολιτικές που είναι πολύ διαφορετικές από το παρελθόν», εξηγεί η Φιλίποβα «πριν, κάθε τμήμα ήταν υπεύθυνο για το αντίστοιχο θέμα τους και έπρεπε να το εφαρμόσει αρκετά ανεξάρτητα από τα άλλα. Με την πόλη των 15 λεπτών, πρώτα σκεφτόμαστε τι θέλουμε να κάνουμε και μετά συνδέουμε όλους τους σχετικούς παράγοντες και τμήματα. Θέλουμε να κάνουμε όλους να συνεργάζονται ».
Το να κάνουμε όλους να εργάζονται στο έργο δεν αναφέρεται μόνο στην δημοτική ομάδα. «Φυσικά, η πόλη των 15 λεπτών δεν θα χτιστεί ανεξάρτητα από τους ανθρώπους», δηλώνει η Φίλιπποβα. Η πόλη διεξάγει ήδη δύο δημόσιες διαβουλεύσεις που θα έχουν αντίκτυπο στον προγραμματισμό της πόλης "των 15 λεπτών". Η πόλη συλλέγει επίσης ιδέες για το πώς να μετατρέψει 60.000 θέσεις στάθμευσης σε οποιονδήποτε χώρο, υπηρεσία ή χαρακτηριστικό που λείπει από το Παρίσι. «Θα πραγματοποιήσουμε διαβουλεύσεις, θα συζητήσουμε προτάσεις ,θα θέσουμε ερωτήσεις και θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε τι θέλουν να κάνουν οι άνθρωποι με την πόλη τους τα επόμενα χρόνια», λέει η Φίλιπποβα.
Τα σχολεία ως πρωτεύουσες της 15λεπτης πόλης
Θα υπάρξουν ορισμένα θέματα που θα οδηγήσουν στην αλλαγή, την πρόσβαση στον πολιτισμό, για παράδειγμα, την ήπια κινητικότητα, την περιβαλλοντική και κοινωνική ισότητα και τα σχολεία θα διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο στο σχέδιο του Παρισιού. «Θέλουμε το σχολείο να γίνει η πρωτεύουσα της πόλης των 15 λεπτών», εξηγεί η Φίλιπποβα.
Αξιοποιώντας στο έπακρο το πλούσιο δημόσιο σχολικό δίκτυο, το Παρίσι θέλει να τα ανοίξει προς τις γειτονιές τους.
Το άνοιγμά τους τόσο σε ώρες όσο και σε ημέρες - καθιστώντας τις εγκαταστάσεις προσβάσιμες επίσης το βράδυ ή τα σαββατοκύριακα . Οι δρόμοι γύρω από τα σχολεία δεν θα έχουν περιορισμένη κυκλοφορία και οι αυλές του σχολείου θα γίνουν πράσινες «οάσεις» στις οποίες έχουν πρόσβαση και θα απολαύσουν διαφορετικοί χρήστες.
Η «πόλη των 15 λεπτών» θα αποκεντρώσει την πόλη σε διαρθρωτικό και σε διοικητικό επίπεδο. «Θα αποκεντρώσουμε τις υπηρεσίες ώστε κάθε κάτοικος να μπορεί να έχει έναν εκπρόσωπο είτε στην περιοχή του είτε στον δρόμο τους», λέει η Φίλιπποβα.
«Θέλουμε να κάνουμε τη ζωή πιο εύκολη και καλύτερη για τους Παριζιάνους, ειδικά σε περιόδους πανδημίας», «και η πόλη των 15 λεπτών είναι ένας τρόπος να το επιτύχουμε στο μέλλον». Το Παρίσι μοιράζεται ήδη τις επιτυχίες και τις προκλήσεις του με ένα δίκτυο γαλλικών πόλεων και επιθυμεί να ανταλλάξει με όσο το δυνατόν περισσότερες πόλεις. «Τα μάτια μας είναι πάντα ανοιχτά για να δούμε τι συμβαίνει στον κόσμο», «και θέλουμε να έχουμε ανταλλαγές με άλλες πόλεις. Έχουμε πολλά να μοιραστούμε, αλλά πρέπει επίσης να μάθουμε πολλά. "
Για την δημιουργία του κειμένου χρησιμοποιήσαμε το άρθρο "Parisians will live within a 15-minute radius" της ιστοσελίδας eurocities.eu
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.