Τετάρτη, 27 Ιανουαρίου 2021

Βαρκελώνη : Σχέδιο υπερ-μεγέθυνσης της δράσης των "SuperBlocks "

Photographer: Thiago Prudêncio/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Μπορεί μια υγειονομική κρίση να γεννήσει θετικούς μετασχηματισμούς στο αστικό περιβάλλον, να κινητοποιήσει το μυαλό και την καρδιά των κατοίκων, των αστικών σχεδιαστών και των πολιτικών ;

Φαίνεται πως ναί, μπορεί.Γιατί, όπως έχουμε παρουσιάσει στα έντεκα χρόνια ζωής του ιστολογίου μας, η ποιότητα ζωής είναι το κυριότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που εκτοξεύει την ελκυστικότητα μιας πόλης.Τα πιο φωτεινά μυαλά, κατοίκων, σχεδιαστών και πολιτικών κοινητοποιούνται σε κρίσιμες στιγμές και με τις παρεμβάσεις τους επιταχύνουν τις αλλαγές που έχουν ωριμάσει το προηγούμενο διάστημα σε διαβουλεύσεις, επιστημονικές αναζητήσεις και πολιτικές ζυμώσεις.

Στις πόλεις της Ευρώπης , στη διάρκεια της κρίσης της πανδημίας, αναδύθηκαν σημαντικές προτάσεις και δράσεις ( που δεν απαντούσαν υποχρεωτικά στις ανάγκες αντιμετώπισης της υγειονομικής κρίσης ).Τέτοιες δράσεις είναι για παράδειγμα η γρήγορη και φτηνή κατασκευή ποδηλατόδρομων σε πολλές πόλεις της Ευρώπης ή η ιδέα περιορισμού της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων , η αστική ανάπλαση των οδοστρωμάτων με αυξηση του πράσινου και διευκόλυνση της κυκλοφορίας των κατοίκων και επισκεπτών.

Σήμερα σας παρουσιάζουμε το σχέδιο της Δημάρχου της Βαρκελώνης Ada Colau να επεκτείνει την ιδέα των super blocks σε άλλους 21 δρόμους της πόλης.

"Από τότε που η ισπανική πόλη της Βαρκελώνης εισήγαγε το πρώτο της « superblock » το 2016, η ιδέα της χάραξης νησιών ελεύθερων από αυτοκίνητα με τη δρομολόγηση της κυκλοφορίας γύρω από περιοχές πολλαπλών μπλοκ, έχει  επηρεάσει τις πόλεις σε όλο τον κόσμο . 

Διαβάστε : 

Τα Superblocks έρχονται να σώσουν την κατάσταση: το σχέδιο της Βαρκελώνης για να δώσει τους δρόμους πίσω στους κατοίκους της

Τι μπορεί να “μάθει” η Νέα Υόρκη από τα superblocks* της Βαρκελώνης

Τώρα η καταλανική πρωτεύουσα σχεδιάζει ένα υπερ-μεγεθύνει την ιδέα. Κατά την επόμενη δεκαετία, η Βαρκελώνη θα μετατρέψει ολόκληρο το κεντρικό της δίκτυο σε μια πιο πράσινη, φιλική προς τους πεζούς περιοχή, σχεδόν πλήρως απαλλαγμένη από αυτοκίνητα.

Σε συνέντευξη Τύπου η δήμαρχος Ada Colau ανακοίνωσε ότι 21 δρόμοι στην περιοχή Eixample της Βαρκελώνης θα γίνουν ένα είδος super-superblock , η κυκλοφορία των οχημάτων θα επιτρέπεται μόνο γύρω από την περίμετρο, αφήνοντας τους δρόμους εντός της περιοχής να είναι προσβάσιμοι μόνο από μηχανοκίνητa όχημα για τους κατοίκους τιςυπηρεσίες ή παραδόσεις αγαθών. 

Με όλα τα αυτοκίνητα χωρίς εμπόδια, η Βαρκελώνη θα ελευθερώσει χώρο για 21 νέες πλατείες . Αυτές οι πλατείες και οι δρόμοι θα φυτευτούν με δέντρα που θα σκιάσουν 6,6 εκτάρια (16 στρέμματα) νέου πράσινου χώρου όταν ωριμάσουν, σε μια ζώνη που θα περιέχει επιπλέον 33,4 εκτάρια πεζόδρομου. Με τις εργασίες που ξεκινούν το 2022 με προϋπολογισμό 38 εκατομμυρίων ευρώ , το σχέδιο αντιπροσωπεύει μία από τις πιο εμπεριστατωμένες αναβαθμίσεις μιας μεγάλης ευρωπαϊκής πόλης μέχρι στιγμής αυτόν τον αιώνα. Είναι μια προσπάθεια,   δήλωσε η δήμαρχος Ada Colau σε μια δήλωση, «να σκεφτούμε τη νέα πόλη για το παρόν και το μέλλον - με λιγότερη ρύπανση, νέα κινητικότητα και νέο δημόσιο χώρο».

Covering most of the central Eixample district, the new Barcelona superblock is a major expansion of the existing car-free spaces in the city. 
Map: Ajuntament de Barcelona


Η νέα συνοικία είναι τάξης μεγέθους μεγαλύτερη από την πρώτη  Superilla (“Super-island” ) στην περιοχή Poblenou . Περιλαμβάνοντας πάνω από εννέα οικοδομικά τετράγωνα, ο επανασχεδιασμός του 2016 περιόρισε την κυκλοφορία στα όρια των εξωτερικών δρόμων των οικοδομικών τετραγώνων.Μέσα στο τετράγωνο, οι λωρίδες αυτοκινήτων μειώθηκαν και τα οχήματα που το έκαναν ακόμη ήταν υποχρεωμένα να παραχωρούν προτερεότητα στους πεζούς και να περιορίζονται σε μέγιστη ταχύτητα 10 χιλιομέτρων ανά ώρα. Έκτοτε έχουν εισαχθεί έξι ακόμη σούπερ-μπλοκ. Η πόλη έχει εκφράσει εδώ και καιρό μια φιλοδοξία (αν και χωρίς καθορισμένη ημερομηνία λήξης) να μετατρέψει τελικά ολόκληρη την έκτασή της με superblocks - η ανακοίνωση είναι το μεγαλύτερο βήμα προς αυτόν τον στόχο μέχρι σήμερα.

Διαβάστε : Βαρκελώνη :Μέσα σε ένα Superblock

Σε μια πόλη με λίγα πάρκα και  ακραία πληθυσμιακή πυκνότητα , τα superblocks έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικός τρόπος για να ελευθερώσετε χώρο στο δρόμο για άλλες χρήσεις, όπως νέες πλατείες, δημόσιοι χώροι καθισμάτων και δεντρόφυτες λεωφόροι. Αλλά αντιμετώπισαν επίσης αντίσταση  από ιδιοκτήτες αυτοκινήτων , οι οποίοι στο παρελθόν διοργάνωσαν διαδηλώσεις για να διαμαρτυρηθούν για τους περιορισμούς των αυτοκινήτων. 

Αυτές οι αντιρρήσεις μπορεί να επανεμφανιστούν δεδομένης της κλίμακας των νέων superblocks , τα οποία καλύπτουν ένα από τα πυκνότερα τμήματα της πόλης. Έτσι αυτό που η πόλη ονομάζει ως το "Barcelona superblock", πιθανότατα θα αποδειχθεί πιο δύσκολο να εφαρμοστεί από αυτά που είναι εγκατεστημένα σε πιο ήσυχες περιοχές. Το τρέχον σχέδιο θα αρχίσει να επεκτείνεται από ένα μικρότερο υπάρχον superblock γύρω από την αγορά Sant Antoni  - δεν έχει υπάρξει ποτέ τέτοια μεγάλη επέκταση όσο η νέα ζώνη. Η πόλη προτείνει λοιπόν μια σταδιακή εισαγωγή, που ξεκινά με τον επανασχεδιασμό των διασταυρώσεων κατά μήκος ενός μόνο άξονα Ανατολής-Δύσης και εκτείνεται σταδιακά σε όλη τη γειτονιά.

Το σχέδιο ξεκινά με έναν δημόσιο διαγωνισμό για τη δημιουργία τεσσάρων νέων πλατειών κατά μήκος μιας κύριας αρτηρίας στην περιοχή - το  Carrer del Consell de Cent  - το οποίο ανανεώνεται, μαζί με τρεις τέμνοντες δρόμους. Από αυτούς τους τέσσερις δρόμους, το σούπερ μπλοκ βαδίζει σταδιακά σε ολόκληρη την περιοχή έως ότου και οι 21 δρόμοι έχουν ανακαινιστεί μέχρι το 2030.

Αυτή είναι μια διαδικασία που έγινε κάπως ευκολότερη από τον εν λόγω δρόμο που έχει ήδη επανασχεδιαστεί εν μέρει για να επιτρέψει περισσότερη κοινωνική απόσταση κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Πράγματι, ενώ η επέκταση του superblock δεν θεωρείται ως απάντηση που προκάλεσε ο Covid-19, η εκτεταμένη υιοθέτηση απομακρυσμένων εργασιών κατά τη διάρκεια της πανδημίας και η μερική εκκένωση των επιχειρηματικών περιοχών έδωσε την ευκαιρία να συζητηθεί ένας επανασχεδιασμός των τρόπων που χρησιμοποιείται ο αστικός χώρος και από ποιον, όταν επιστρέψουν τα πλήθη.  

Extensive tree plantings along car-free streets will help reduce summer temperatures. 
Rendering: Ajuntament de Barcelona

Ο ακριβής σχεδιασμός αυτών των δρόμων θα επιλεγεί από δημόσιο διαγωνισμό τον Μάιο του 2021, αλλά η πόλη έχει ήδη δημιουργήσει κάποιες αυστηρές προδιαγραφές: Τουλάχιστον το 80% του δρόμου θα πρέπει να σκιάζεται από δέντρα το καλοκαίρι, ενώ τουλάχιστον το 20% της επιφάνειας πρέπει να είναι διαπερατό, και το ήμισυ αυτού του συνόλου να φυτεύεται με γρασίδι, για να επιτρέπεται στο έδαφος να απορροφά τα νερά της βροχής και να βελτιώνει την ανθεκτικότητα στις πλημμύρες. Πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στη δημιουργία ασφαλών χώρων για παιδιά και ηλικιωμένους, ενώ όλοι οι κοινόχρηστοι χώροι πρέπει να είναι εξοπλισμένοι με βρύσες πόσιμου νερού.

Ενώ η απόλυτη επέκταση του μοντέλου superblock σε όλη τη Βαρκελώνη  θα μπορούσε να είναι σημαντική, το ίδιο ισχύει και για τη δημόσια υγεία. Η πόλη πιστεύει ότι θα μπορούσε να ελευθερώσει το 70% του τρέχοντος  χώρου για δρόμους  για ενεργό χώρο περπατήματος και αναψυχής εάν φτάσει στην φιλοδοξία της να καλύψει ολόκληρη την έκτασή της σε υπερμπλόκ, μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, εκπομπών άνθρακα και ηχορύπανσης στη διαδικασία. Η διευρυμένη κάλυψη δέντρων θα μπορούσε επίσης να μειώσει τις θερμοκρασίες του καλοκαιριού. Σύμφωνα με μια μελέτη του 2019 που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Environment International , η πλήρης υλοποίηση του σχεδίου 503 τμημάτων της πόλης θα μπορούσε να αποτρέψει  667 πρόωρους θανάτους ετησίως .

Αυτός ο μετασχηματισμός είναι ακόμα χρόνια μακριά, αλλά η ανακοίνωση του νέου υπερ-υπερ-μπλοκ δείχνει ότι η πόλη βρίσκεται σε καλό δρόμο.

Για την δημιουργία του κειμένου χρησιμοποιήσαμε το άρθρο : 

Barcelona Will Supersize its Car-Free ‘Superblocks’

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.