Πέμπτη 16 Αυγούστου 2018

Βαρκελώνη :Μέσα σε ένα Superblock

Σε ένα από τα δημοφιλέστερα κείμενα που έχουμε δημοσιεύσει στο blog μας παρουσιάσαμε την ιδέα των superblocks στη Βαρκελώνη.
Το σχέδιο να μειωθεί η κυκλοφορία των αυτοκινήτων μέσα σε μια γειτονιά και να αποκτήσουν προτεραιότητα οι πεζοί, οι ποδηλάτες και δευτερευόντος τα αυτοκίνητα των κατοίκων και των επαγγελματιών της γειτονιάς δεν είναι χωρίς αντιδράσεις.Αυτοί που επιμένουν στη χρήση του αυτοκινήτου είδαν να μεγαλώνει ο χρόνος μετάβασης από το ένα σημείο στο άλλο.
Οι μετασχηματισμοί που στηρίζονται στις αρχές της Βιώσιμης Κινητικότητας έχουν συνεπάρει πολεοδόμους, αστικές αρχές, κατοίκους σε πολλές πόλεις του κόσμου.Όμως υπάρχουν και αντιδράσεις.

# Κείμενο της   ,  7 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2018 στο CITYLAB

Μια ταινία μικρού μήκους αποκαλύπτει τις εσωτερικές λειτουργίες των περίφημων και αμφιλεγόμενων αναβαθμίσεων των δρόμων της Βαρκελώνης.


Barcelona's Superblocks: Change the Grid, 
Change your Neighborhood from STREETFILMS on Vimeo.


H υπέρβαση της κυκλοφορίας, αδιευκρίνιστη ρύπανση, έλλειψη χώρου πρασίνου: Τα προβλήματα αυτά δεν είναι μοναδικά για τη Βαρκελώνη.Αλλά η απάντηση της πόλης είναι.

Τα Superblocks, χώροι έκτασης περίπου 40 acres σε μορφή πλέγματος δρόμων μετασχημάτησαν το περιβάλλον της πόλης σε φιλικό για τους πεζούς, έχουν εκτοξεύσει την πρωτεύουσα της Καταλονίας στην αιχμή του αστικού σχεδιασμού από τότε που η Δήμαρχος Ada Colau ανέλαβε καθήκοντα το 2015. Σχεδίαση έμπνευσης από το ιστορικό σχέδιο της πόλης, η Colau επικέντρωσε την πολιτική μεταφορών γύρω από την ευρεία πεζοδρόμηση της πόλης, με στόχο τη μείωση χρήσης των ιδιωτικών αυτοκινήτων και της χρήσης δίκυκλων κατά 21%.


Ένα νέο σύντομο ντοκιμαντέρ από το Streetfilms προσφέρει μια οικεία ματιά στο superblock Poblenou, το πρώτο από αυτό το νέο κύμα παρεμβάσεων στους δρόμους που άνοιξε το 2016. Μόλις πριν από λίγα χρόνια, πολλαπλές λωρίδες έσπρωξαν τα οχήματα έξω από το μπλοκ σε αυτή τη βιομηχανική γειτονιά, που φιλοξενεί οικογένειες και καλλιτέχνες . Τώρα μια μόνο στενή λωρίδα  δρόμου χωρίς διαχωριστικά οδηγεί τα αυτοκίνητα σιγά-σιγά γύρω από την περίμετρο ενός τετραγώνου που αποτελείται από εννέα μικρότερα  μπλοκ ( τρία επί τρία ) . 

Ο υπόλοιπος χώρος είναι ελεύθερος για τους πεζούς, τους ποδηλάτες και τα παιδιά να μετακινούνται ανάμεσα σε ποδήλατα, ανοιχτά μονοπάτια, δέντρα, γλυπτά, αστικό εξοπλισμό και εξοπλισμό παιδικών χαρών.

Το οπτικό αποτέλεσμα αυτών των μεγάλων, συνδεδεμένων διαδρόμων του δημόσιου χώρου με πολλαπλές χρήσεις είναι κάπως υπερβολικό. Σε αντίθεση με ένα μικρό "πάρκο τσέπης" ή ακόμα και ένα εμπορικό κέντρο σχεδιασμένο για καταναλωτές, στο οποίο το περιβάλλον δίκτυο εξακολουθεί να απομακρύνει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων, η λογική του superblock είναι ότι, ενώ τα αυτοκίνητα μπορούν να εισέλθουν, οι άνθρωποι έρχονται πρώτοι. Άλλες πόλεις παρακολουθούν τη Βαρκελώνη με μεγάλο ενδιαφέρον .



" Το είδος των πραγμάτων που θα κάνατε όταν περπατάτε γύρω από μια γειτονιά, είναι ότι στη μέση αυτών των δρόμων, θα  κάνετε τα ίδια πράγματα που θα κάνατε στο χώρο του πάρκου", λέει στην ταινία ο Mike Lydon, ο συγγραφέας του οδηγού για τον αστικό σχεδιασμό  Tactical Urbanism .

Η ιδέα του superblock δεν είναι εντελώς νέα. Ο πρώτος μεγάλος πεζόδρομος ήρθε στην συνοικία El Born της πόλης το 1993. Αλλά το σχέδιο της Colau είναι πολύ πιο ολοκληρωμένο, με ένα όραμα για περίπου 500 superblocks που θα κάλυπταν σχεδόν όλη τη Βαρκελώνη. Αυτό δεν θα είναι εύκολο - οι διαμάχες που έχει προκαλέσει το έργο στη γειτονιά Poblenou, με κάποιους κατοίκους να διαμαρτύρονται για τους περιορισμούς της κυκλοφορίας και μόνο λίγα νέα superblocks έχουν ανοίξει από το 2016. 

Μερικοί από τους κατοίκους της  Βαρκελώνης ανησυχούν για το τι θα φέρουν οι αστικές αναπλάσεις  που μπορούν να φέρουν τα "πράσινα" έργα αναδιαμόρφωσης. (Στο Poblenau, το superblock βρίσκεται ανάμεσα σε κατοικίες με επιδοτούμενο ενοίκιο )

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.