Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου 2023

( Επανα ) σχεδιάζοντας την πόλη για τις γυναίκες


Αυτό το άρθρο είναι μέρος του  
Εργαστηρίου Παγκόσμιας Πολιτικής: Ζωντανές Πόλεις του POLITICO  ,  ενός συλλογικού δημοσιογραφικού έργου που εξερευνά το μέλλον των πόλεων. 

UMEÅ, Σουηδία — Με την πρώτη ματιά, δεν υπάρχει τίποτα αξιοσημείωτο για το πάρκο Årstidernas και το μπλε ατσάλινο κιόσκι του, ένα δημοφιλές στέκι για μαθητές, που συρρέουν εκεί μετά το μάθημα τα βράδια.

Και όμως κάθε λεπτομέρεια του κιόσκι σε σχήμα καρουζέλ σχεδιάστηκε με ένα συγκεκριμένο κοινό στο μυαλό: τα έφηβα κορίτσια .

Οι χώροι καθισμάτων είναι προσαρμοσμένοι στο μέσο ύψος μιας έφηβης και η δομή βρίσκεται σε μια πολυσύχναστη περιοχή του πάρκου για να διασφαλίσει ότι οι νεαρές γυναίκες αισθάνονται ασφαλείς και μπορούν να «δουν ποιος έρχεται, ποιος είναι εκεί», δήλωσε η Annika Dalén, υπεύθυνη για την ισότητα των φύλων στη σουηδική πόλη Umeå.

Αυτές οι λεπτομέρειες προήλθαν από τις ίδιες τις νεαρές γυναίκες, οι οποίες συμμετείχαν σε εργαστήρια για να βοηθήσουν στο σχεδιασμό του έργου - μέρος μιας μεγαλύτερης προσπάθειας των πολεοδόμων να επανασχεδιάσουν την πόλη  Umeå για να καλύψει τις γυναίκες κατοίκους, των οποίων οι ανάγκες συνήθως παραβλέπονται στον αστικό σχεδιασμό και τις πολιτικές της πόλης.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Οι Γαλλικές πόλεις υιοθετούν στην κατάρτιση του προϋπολογισμού τους , κριτήρια με βάση το φύλο

Γυναίκες και Αστικός σχεδιασμός

-------------------------------------------------------------------------------------------

«Οι πόλεις μας σχεδιάζονται από και για άνδρες, ιστορικά και σήμερα», είπε η Mary Dellenbaugh-Losse, αστική ερευνήτρια και σύμβουλος. Οι γυναίκες πολεοδόμοι «εξακολουθούν να υποεκπροσωπούνται και να μην βρίσκονται συχνά στο τραπέζι των αποφάσεων ».


Η υπεύθυνη για την ισότητα των φύλων Annika Dalén παρουσιάζει τη δομή «Frizon» κατά τη διάρκεια της περιοδείας Gendered Landscape στην Umeå στις 9 Ιουνίου 2022 | Giovanna Coi/POLITICO

Οι επιπτώσεις αυτής της ανισορροπίας είναι εμφανείς σε πόλεις παντού: κακοφωτισμένες υπόγειες διαβάσεις και χώροι στάθμευσης όπου οι γυναίκες είναι πιθανό να αισθάνονται ανασφαλείς, ή γειτονιές με δρομολόγια δημόσιας συγκοινωνίας που δεν ταιριάζουν με τα δρομολόγια των γυναικών, τα οποία συνήθως περιλαμβάνουν περισσότερα σχετικά με τις  ευθύνες φροντίδας  .

Στην Umeå, οι υπεύθυνες για την ισότητα των φύλων Dalén και Linda Gustafsson σταθμίζουν τις αποφάσεις αστικής πολιτικής και σχεδιασμού — από το σχεδιασμό νέων πάρκων και συγκροτημάτων κατοικιών έως την πορεία μιας νέας ποδηλατικής διαδρομής — για να διασφαλίσουν ότι εξυπηρετούν επίσης τις ανάγκες των γυναικών που θα χρησιμοποιήσουν την υποδομή.

Τα οφέλη αυτού του είδους της προσοχής διαχέονται ευρύτερα σε όλη την πόλη, είπε η Gustafsson: Η σχεδίαση για γυναίκες βοηθά στη δημιουργία μιας αίσθησης του ανήκειν και της ασφάλειας που κάνει «άτομα διαφορετικών γενεών και διαφορετικών καταβολών» να νιώθουν ευπρόσδεκτα.

«Αν δεν εργαστούμε με την ισότητα των φύλων, δεν θα έχουμε μια πόλη όπου οι άνθρωποι θέλουν να ζήσουν». 

Βάζοντας τις γυναίκες στον χάρτη

Η Umeå έχει ένα προβάδισμα όσον αφορά τον επανασχεδιασμό των πόλεων για τις γυναίκες: Από το 1978, μια επιτροπή για την ισότητα των φύλων στάθμισε τις πολιτικές της διοίκησης της πόλης από την άποψη του φύλου.

Η ισότητα των φύλων είναι βασικό χαρακτηριστικό του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού της πόλης , στον οποίο δεσμεύεται να «δημιουργήσει συνθήκες ώστε οι γυναίκες και οι άνδρες να έχουν την ίδια δύναμη να διαμορφώνουν την κοινωνία και τις δικές τους ζωές».

Αυτό σημαίνει ότι οι υπεύθυνοι για την ισότητα των φύλων θεωρούνται σημαντικοί για το έργο της πόλης, αντί να παραγκωνίζονται. «Δεν με βλέπουν ως την εσωτερική αστυνομία που λέει στους ανθρώπους τι κάνουν λάθος», είπε η Gustafsson, προσθέτοντας ότι η ισότητα των φύλων θεωρείται ως «αναπτυξιακό ζήτημα» που είναι κρίσιμο για να γίνει η πόλη πιο βιώσιμη.

Η προσέγγιση της Umeå έχει προσελκύσει την προσοχή των πολεοδόμων και των υπευθύνων χάραξης πολιτικής σε όλη την Ευρώπη και το 2019 η πόλη επιλέχθηκε ως ο κύριος εταίρος στο δίκτυο Gendered Landscape που διοργανώθηκε από το URBACT, ένα πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από την ΕΕ. Νωρίτερα αυτό το μήνα, φιλοξένησε την εκδήλωση λήξης για το έργο, το οποίο περιλαμβάνει έξι άλλες πόλεις από όλο το μπλοκ.

Η Gustafsson τόνισε ότι κάθε πόλη πρέπει να βρει τις δικές της λύσεις. «Μερικές φορές η ισότητα των φύλων προσεγγίζεται με αυτές τις μοναδικές λίστες ελέγχου - κάντε το και θα το έχετε», είπε η Gustafsson. «Αντίθετα, πρέπει να καταλάβουμε την πόλη, ποιος ζει εκεί, πώς είναι χτισμένη. Και τότε μπορούμε να καταλάβουμε πώς να προσεγγίσουμε την ισότητα των φύλων».

Αλλά η πόλη θέλει επίσης να χρησιμεύσει ως παράδειγμα και να εμπνεύσει άλλους να αναλάβουν δράση: Από το 2009, η πόλη προσφέρει μια περιήγηση με λεωφορείο που αναδεικνύει τις πιο επιτυχημένες πρωτοβουλίες της.

Αυτό περιλαμβάνει μια υπόγεια διάβαση πεζών μήκους περίπου 150 μέτρων που συνδέει αυτό το κέντρο με την κατοικημένη γειτονιά της Χάγκα, ακριβώς πίσω από τον κεντρικό σταθμό.

Οι γυναίκες ανέφεραν ότι αισθάνονταν ανασφαλείς στο παλιό τούνελ, το οποίο ήταν «στενό και σκοτεινό και πολύ απότομο, κάτι που δυσκόλευε επίσης αν πήγαινες με αναπηρικό καροτσάκι ή καρότσι», είπε ο Dalén, υπεύθυνος για την ισότητα των φύλων.

Η νέα υπόγεια διάβαση είναι φαρδιά και καλά φωτισμένη. η άλλη πλευρά του τούνελ είναι ορατή από την είσοδο και οι επισκέπτες μπορούν να φύγουν μέσω μιας επιπλέον εξόδου στα μισά του δρόμου, εάν δεν αισθάνονται ασφαλείς. Οι τοίχοι είναι διακοσμημένοι με έργα τέχνης και αποσπάσματα από τη Σουηδή συγγραφέα Sara Lidman.



Μια διάβαση δρόμου στην Ουμέα με σημαία με πινακίδες που απεικονίζουν έναν άνδρα και μια γυναίκα | Giovanna Coi/POLITICO

«Γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι αισθάνονται πιο ασφαλείς σε δημόσιο χώρο παρέα με άλλους ανθρώπους. Και ακόμα κι αν δεν είναι πραγματικό φυσικό πρόσωπο, η παρέα με τα λόγια κάποιου άλλου, και ειδικά η παρέα μιας άλλης γυναίκας, αυξάνει το αίσθημα ασφάλειας [των γυναικών]», είπε η Dalén.

Άλλες πρωτοβουλίες - ένα σχολείο που μετονομάστηκε στη Maja Beskow, μια από τις πρώτες γυναίκες δασκάλες στο Umeå, ή διαβάσεις πεζών που επισημαίνονται με μπλε προειδοποιητικές πινακίδες που απεικονίζουν έναν άνδρα και μια γυναίκα - είναι λιγότερο αισθητές, αλλά έχουν στόχο να κάνουν τις γυναίκες πιο ορατές στην πόλη .

«Τα παλιά χρόνια, ονομάζατε πάρκα, δρόμους και πλατείες με ονόματα ανδρών , έτσι έχουμε δυσανάλογα πολλά αντρικά ονόματα στην πόλη μας», είπε η Dalén. «Θα πρέπει να προσπαθήσουμε να το εξομαλύνουμε, [συμπεριλαμβανομένων] στους δρόμους και σε ό,τι βλέπετε στους δρόμους».

Πιο πράσινο, πιο δίκαιο

Ο σχεδιασμός αστικών χώρων για γυναίκες απαιτεί «κριτική σκέψη… δημιουργικότητα και φαντασία», σύμφωνα με την Gustafsson. Αυτό το είδος λήψης αποφάσεων που θα είναι επίσης το κλειδί για την αντιμετώπιση της επόμενης μεγάλης πρόκλησης της πόλης: μείωση των εκπομπών και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή.

«Όταν πρόκειται για την κλιματική αλλαγή, πρέπει να κάνουμε αλλαγές γρήγορα», είπε η Gustafsson. «Και όταν κάνετε αλλαγές γρήγορα, είναι εύκολο να ξεχάσετε την ανθρώπινη προοπτική και την ισότητα των φύλων».

Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι γυναίκες, ιδιαίτερα στα φτωχότερα νοικοκυριά, είναι πιο ευάλωτες στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Τείνουν επίσης να μένουν έξω από τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων.


Linda Gustafsson, υπάλληλος για την ισότητα των φύλων στο Umeå | Giovanna Coi/POLITICO

Στην Umeå, διαχειριστές όπως ο Gustafsson υποστηρίζουν ότι τα μέτρα που στοχεύουν στη μείωση των εκπομπών πρέπει να λαμβάνουν υπόψη το φύλο για να διασφαλιστεί ότι οι γυναίκες δεν επηρεάζονται δυσανάλογα.

Επισημαίνουν επίσης ότι η ιεράρχηση της ισότητας των φύλων μπορεί να είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Σε πόλεις με ισότητα των φύλων, «οι εκπομπές θα μειωνόταν πολύ» επειδή οι γυναίκες «κάνουν πιο βιώσιμες επιλογές από τους άνδρες», είπε ο Gustafsson.

Ταξιδιωτικές έρευνες και μελέτες που πραγματοποιήθηκαν στην Umeå, για παράδειγμα, έδειξαν ότι οι άνδρες ήταν πολύ πιο πιθανό από τις γυναίκες να χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητό τους στην πόλη. Μια μελέτη του 2020 που ανατέθηκε από τον οργανισμό καινοτομίας της Σουηδίας διαπίστωσε ότι εάν οι άνδρες ταξίδευαν όπως οι γυναίκες, οι εκπομπές της Σουηδίας από τις επιβατικές μεταφορές θα μειωνόταν σχεδόν κατά 20%.

«Ξοδεύουμε πολλά χρήματα για νέες τεχνικές επενδύσεις και για την εφεύρεση ή τη βελτίωση της τεχνολογίας και για να την κάνουμε πιο βιώσιμη. Αλλά πρέπει επίσης να εξετάσουμε τη συμπεριφορά» ανδρών και γυναικών στην πόλη και να αμφισβητήσουμε αυτούς τους κανόνες, είπε ο Gustafsson.

« Η Umeå έχει δεσμευτεί να γίνει κλιματικά ουδέτερη μέχρι το 2030 », είπε. «Αλλά αν δεν εργαστούμε ταυτόχρονα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και την επίτευξη της ισότητας των φύλων, δεν πρόκειται να φτάσουμε εκεί».

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.