#Ένα αφιέρωμα της Επιθεώρησης Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο 1ο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο για το Marketing & Branding τόπου
Μπορεί ένας τόπος, μια
πόλη, ένας δήμος, μια περιφέρεια, να αποκτήσουν “ταυτότητα”; Τι είναι το
Branding Τόπου; Πώς μπορεί ένα τέτοιο εργαλείο να αξιοποιηθεί για τη
τοπική ανάπτυξη; Υπάρχουν επιτυχημένα ελληνικά παραδείγματα; Ποιος
μπορεί να είναι ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο όλο εγχείρημα;
Τελικά πώς μπορεί να “πετάξει” ένας τόπος;
Απαντήσεις
σ’ αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα θα επιχειρήσουν να δώσουν οι
επιστήμονες και οι ειδικοί που συμμετάσχουν στο πρώτο πανελλήνιο
διεπιστημονικό συνέδριο “IDEA|TOPOS “ που θα πραγματοποιηθεί στο Βόλο
από τις 30 Μαρτίου μέχρι τη 1η Απριλίου.
Όπως
δηλώνουν οι διοργανωτές το ενδιαφέρον για συμμετοχή έχει ξεπεράσει τις
προσδοκίες τους. Αν και αρχικά είχε εκτιμηθεί ότι θα υπάρξουν περίπου 80
περιλήψεις ανακοινώσεων τελικά οι αιτήσεις για περιλήψεις έχουν
ξεπεράσει τις 150. Ο Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής και Αναπληρωτής
καθηγητής Πολεοδομίας -Διευθυντής του εργαστηρίου Τουριστικού
Σχεδιασμού, Έρευνας και Πολιτικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Αλέξανδρος
Δέφνερ με πρόσφατες δηλώσεις του επισημαίνει μεταξύ άλλων, ότι το
μάρκετινγκ τόπου στοχεύει στην ανάδειξη και τον ορισμό της ταυτότητας
ενός τόπου. Όπως υπογράμμισε στη συνέντευξη Τύπου ο κ. Δέφνερ, «ένας
από τους στόχους του συνεδρίου είναι να συναντηθούν όλοι οι άνθρωποι που
ασχολούνται με το συγκεκριμένο αντικείμενο και να συζητήσουν τρόπους
και ιδέες για να γίνουν οι πόλεις μας γνωστότερες και να αποτελέσουν
ελκυστικότεροι τουριστικοί προορισμοί”.
Ο τομέας του branding τόπου μπορεί να κάνει δειλά την εμφάνισή του στην Ελλάδα, ωστόσο στο εξωτερικό αποτελεί ένα εργαλείο το οποίο αξιοποιείται από τους ειδικούς πάνω από 25 χρόνια. Μέσα από τέτοιες εφαρμογές έχουν αναδειχθεί πολιτικές και συνθήματα πόλεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το “Ι love New York”.
Κατά
τη διάρκεια του συνεδρίου θα παρουσιαστούν μια σειρά από καινοτόμες
δράσεις ενώ θα κατατεθούν προτάσεις -μελέτες για συγκεκριμένες περιοχές.
Μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις αναμένεται να ανακοινωθούν και τα
πρώτα απτά αποτελέσματα δράσεων branding τόπου.
Επίσης
θα παρουσιαστούν και φοιτητικές εργασίες του Τμήματος Μηχανικών
Χωροταξίας Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, το οποίο αξίζει να
σημειωθεί ότι είναι το πρώτο τμήμα στην Ελλάδα που έχει βάλει στο
πρόγραμμα σπουδών του μάθημα σχετικό με το μάρκετινγκ τόπου.
Η
Τοπική Αυτοδιοίκηση εμφανίζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το πρώτο αυτό
εγχείρημα. Μάλιστα τόσο η Περιφέρεια Θεσσαλίας όσο και ο Δήμος Βόλου
είναι βασικοί υποστηρικτές και χορηγοί του Συνεδρίου. Επίσης όπως έχει
γίνει γνωστό από τους διοργανωτές, στο πλαίσιο του συνεδρίου θα υπάρξει
ένα στρογγυλό τραπέζι στο οποίο θα συμμετάσχουν άνθρωποι της Τοπικής
Αυτοδιοίκησης. Μεταξύ άλλων θα υπάρξει εκπροσώπηση και ανακοινώσεις από
το Δήμο της Αθήνας, θα παρουσιαστεί το πρόγραμμα branding τόπου του
Δήμου Θεσσαλονίκης, ενώ εκπρόσωποι από τους Δήμους Αγίου Νικολάου
Κρήτης, Λειψών και Σκοπέλου θα παρουσιάσουν τις δράσεις που επιχειρούν
να υλοποιήσουν.
Συγκεκριμένα
στις εισηγήσεις περιλαμβάνονται ενδιαφέρουσες ανακοινώσεις και από το
χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Συγκεκριμένα θα παρουσιαστεί το νέο
σλόγκαν της πόλης της Θεσσαλονίκης “Many stories, one heart|» και το
σχέδιο μάρκετινγκ της Σκοπέλου μετά την προβολή που δόθηκε στο νησί λόγω
των γυρισμάτων της ταινίας Mamma Mia. Επίσης θα παρουσιαστεί η
ανάπτυξη της Καβάλας ως ένας προορισμός κρουαζιέρας, η δημιουργία ενός
ρεφλεξολογικού πάρκου στο Βόλο και η καθιέρωση της Κρήτης ως ένας
«διεθνής γαστρονομικός προορισμός».
Το
Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις του Τμήματος Μηχανικών
Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου
Θεσσαλίας. Το πρόγραμμα του συνεδρίου διαμορφώνεται γύρω από 10
θεματικούς άξονες που καθορίζουν την Στρατηγική Προβολή και Ταυτότητα
των ελληνικών τόπων. Διοργανωτές του είναι το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και
συγκεκριμένα το τμήμα Μηχανικών Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και
Περιφερειακής Ανάπτυξης καθώς και η ομάδα Imagine the City.
Με
ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται και η παρουσίαση της ομιλίας του Κώστα
Μοχιανάκη «Οικοδομώντας ταυτότητα ψηφιακής πόλης». Ο Κώστας Μοχιανάκης
είναι προϊστάμενος του τμήματος πληροφορικής του Δήμου Ηρακλείου Κρήτης
και ένας από τους βασικούς πρωτεργάτες της εισαγωγής του όρου «branding
τόπου» στην ελληνική πραγματικότητα και βιβλιογραφία. (βλέπε σχετικά http://www.citybranding.gr/)
Ομιλητές
Κεντρικοί
ομιλητές στο συνέδριο θα είναι ο Πiτερ Οικονομίδης, ο ποίος είναι και ο
εμπνευστής της πρόσφατης καμπάνιας “Give Greece a Chance” και η
Ντέμπορα Μάργκαρετ Πιλ, καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο του Όλστερ της
Βόρειας Ιρλανδίας.
Το συνέδριο θα επικεντρώσει τις αναφορές του σε περίπου δέκα θεματικούς άξονες:
-Καινοτόμα και ερευνητικά εργαλεία για την ανάπτυξη πόλεων και περιφερειών.
-Συμμετοχικός σχεδιασμός.
-Τοπικός πολιτισμός και φεστιβάλ.
-Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.
-Προσέλκυση επενδυτών και επιχειρήσεων.
-Αξιολόγηση διαδικασιών marketing & branding.
-Η Eικόνα του Tόπου: αρχιτεκτονική, πολεοδομία design , επικοινωνία.
-Ταυτότητας Τόπου: communication design- logo design,
-Nation Branding: H διεθνής προβολή της Ελλάδας.
- Place e-marketing & Κοινωνική δικτύωση.
Αναλυτικά το πρόγραμμα του συνεδρίου (http://www.ideatopos.org/schedule/)
Παράλληλα
με το επιστημονικό συνέδριο, βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη 10 εκδηλώσεις
στην πόλη του Βόλου. Οι εκδηλώσεις αυτές είναι συνδεδεμένες με το
αντικείμενο Marketing & Branding Τόπου και έχουν ως σκοπό την ανάδειξη της αστικής κουλτούρας και την ενεργό συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών στη Διοργάνωση.
Μεταξύ άλλων το πρόγραμμα των εκδηλώσεων περιλαμβάνει:
- μoυσικό φεστιβάλ ARK FESTIVAL με τους Locomondo, Maraveyas Illegal & Imam Baildi,
- διαδραστικό σταθμό ενημέρωσης πολιτών,
- έκθεση γραφιστικής από την Ένωση Γραφιστών Ελλάδας,
- έκθεση «Φαντάσου την Πόλη- Βόλος 2012» με αρχιτεκτονικές και πολεοδομικές προτάσεις ανάπλασης,
- έκθεση Φωτογραφίας και live performance που συντονίζει το ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ,
- δημιουργικό εργαστήρι για παιδιά από στο Μουσείο του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς,
- εικαστικές παρεμβάσεις στο αστικό τοπίο από τους καλλιτέχνες graffiti Carpe Diem και την ομάδα Beforelight, καθώς και
- δυναμικά δρώμενα από τους την ομάδα parkour NSA και την ομάδα ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ.
Πρόγραμμα εκδηλώσεων (http://www.ideatopos.org/activities/ )
Χορηγοί
To
1o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου είναι υπό την
αιγίδα του ΕΟΤ και του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και
Ναυτιλίας. Όπως έχει ήδη αναφερθεί πραγματοποιείται σε συνεργασία με το
Δήμο Βόλου, ενώ υποστηρίζεται από το ΤΕΕ Μαγνησίας και το Δημοτικό ΙΕΚ
Βόλου.
Όπως
επισημαίνεται από τους οργανωτές το συνεδρίο IDEA|TOPOS στοχεύει τα
επόμενα χρόνια να εξελίσσεται διαρκώς, ταξιδεύοντας σε διάφορες πόλεις
και τόπους της χώρας εντοπίζοντας, αναπτύσσοντας και ενδυναμώνοντας τα
συγκριτικά πλεονεκτήματα των ελληνικών τόπων. Απώτερος σκοπός είναι οι
ζυμώσεις που θα γίνουν εντός και εκτός συνεδριακού χώρου τον ερχόμενο
Μάρτιο να είναι αφορμή υπερβάσεων και αξιοποίησης νέων δυνατοτήτων για
τη χώρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.