Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2022

Barcelona Superblocks: Πως εξελίσσεται μια από τις μεγαλύτερες αστικές καινοτομίες στον κόσμο


Για το πρόγραμμα SuperBlocks της Βαρκελώνης έχουμε αναφερθεί επανειλημμένα, ως ένα από τα πιο καινοτόμα προγράμματα αστικού μετασχηματισμού στον κόσμο.
Δεν είναι τυχαίο ότι τα κείμενα αυτά έτυχαν χιλιάδων αναγνώσεων από τους ακολούθους του ιστολογίου μας.
Γι΄αυτό παρακολουθούμε πάντα με μεγάλο ενδιαφέρον την εξέλιξη του έργου και πως οι αρχικές πιλοτικές παρεμβάσεις μετατράπηκαν σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μετασχηματισμού της κινητικότητας αλλά και ολόκληρου του δημόσιου χώρου στην πόλη της Βαρκελώνης. 
Το Δημοτικό συμβούλιο της πόλης, ενισχύσει το πρόγραμμα και το επεκτείνει σταδιακά και σε νέες γειτονιές οπότε θεωρούμε ενδιαφέρον να δημοσιεύσουμε τις νέες αυτές εξελίξεις.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------

"Το πρόγραμμα Superblock κάνει ένα βήμα μπροστά και γίνεται το μοντέλο μεταμόρφωσης του δρόμου για ολόκληρη την πόλη , με στόχο να ανακτήσει για τους πολίτες μέρος του χώρου που καταλαμβάνουν σήμερα τα ιδιωτικά οχήματα.
Στόχος είναι η δημιουργία ενός υγιούς, πιο πράσινου, δικαιότερου και ασφαλέστερου δημόσιου χώρου που προάγει τις κοινωνικές σχέσεις και την τοπική οικονομία.

Το πρόγραμμα Superblock της Βαρκελώνης :
...εργάζεται για τη δημιουργία ενός νέου τρόπου οργάνωσης του δημόσιου χώρου ολόκληρης της πόλης που βάζει τους ανθρώπους στο επίκεντρο των πάντων.
...δημιουργεί ένα δίκτυο πράσινων κόμβων και πλατειών σε όλη την πόλη. Στόχος είναι όλοι οι κάτοικοι στο Eixample να έχουν έναν χώρο πρασίνου ή πλατεία σε απόσταση 200 μέτρων από το σπίτι τους.
... δίνει προτεραιότητα στους πεζούς για να διασφαλίσει ότι οι δρόμοι μπορούν να είναι χώροι συνάντησης και αναψυχής. Οι χώροι πρασίνου και οι πλατείες είναι πιο ασφαλείς και λιγότερο μολυσμένοι χώροι για να βρίσκεστε.
...καταφέρνει να ανακτήσει ποιοτικό δημόσιο χώρο για τους πολίτες. Επί του παρόντος, το 60% του δημόσιου χώρου καταλαμβάνεται από ιδιωτικά οχήματα, όταν περισσότερες από τις μισές μετακινήσεις γίνονται με τα πόδια.
...βοηθά στην αύξηση της παρουσίας πρασίνου και στη βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών της πόλης και της ποιότητας ζωής των ανθρώπων.
...περιλαμβάνει τη συμμετοχή των πολιτών ως ουσιαστικό μέρος στον προβληματισμό και την εφαρμογή του νέου μοντέλου του δημόσιου χώρου.

Πράσινοι κόμβοι και πλατείες
Μετά από πρωτοβουλίες μικρής κλίμακας που πραγματοποιήθηκαν σε περιοχές όπως το Poblenou, το Horta και το Sant Antoni, τα Superblocks κάνουν τώρα ένα άλμα σε κλίμακα και ρυθμό , με τη δημιουργία ενός δικτύου πράσινων κόμβων και πλατειών όπου οι πεζοί έχουν προτεραιότητα.

Αυτό το δίκτυο βοηθά στη δημιουργία ενός νέου χάρτη της πόλης όπου οι πολίτες είναι οι κεντρικοί παίκτες . Αυτό το νέο όραμα θα εφαρμοστεί πρώτα και κύρια στο τμήμα Cerdà και, ειδικότερα, στην περιοχή Eixample, επεκτείνοντας το δίκτυο των πράσινων κόμβων και πλατειών που έχουν ήδη αρχίσει να δημιουργούνται στη γειτονιά Sant Antoni. Θα μετατρέψουμε τμήματα των C/ Consell de Cent, C/ Rocafort, C/ Comte Borrell και C/ Girona σε πράσινους κόμβους στο άμεσο μέλλον. Επιπλέον, θα δημιουργήσουμε επίσης τέσσερα μεγάλα τετράγωνα , το καθένα εμβαδού περίπου 2.000 m2, στις διασταυρώσεις μεταξύ αυτών των πράσινων κόμβων.

Τα νέα τετράγωνα και οι πράσινοι άξονες στο Eixample θα μοιάζουν με αυτό
 
Μεγάλοι χώροι για τους ντόπιους, με χώρους συνάντησης, παιδικά παιχνίδια και έπιπλα δρόμου, όπου το πράσινο βρίσκεται στο επίκεντρο. Έτσι θα είναι οι νέοι πράσινοι άξονες και τετράγωνα στο Eixample.

Οι δρόμοι Consell de Cent, Rocafort, Comte Borrell και Girona θα έχουν μια εντελώς διαφορετική εμφάνιση, με τα οχήματα να εξαφανίζονται , για να ανοίξουν χώρο σε χώρους γεμάτους ζωή. Επιπλέον, στα σημεία όπου ο  Carrer Consell de Cent συναντά τις οδούς Rocafort, Comte Borrell, Enric Granados και Girona , θα δημιουργηθούν τέσσερις μεγάλες νέες πλατείες (με 2.000 τετραγωνικά μέτρα η καθεμία). Αυτά θα είναι γεμάτα δέντρα και θα προσφέρουν νέους χώρους για δημόσια χρήση.

Πώς θα είναι τα πράσινα τετράγωνα ;
Τα διαφορετικά επίπεδα μεταξύ επιφανειών δρόμων και πεζοδρομίων θα εξαλειφθούν, με  την πλακόστρωση χωρίς κράσπεδο να συμβάλει στην προώθηση της κοινωνικής χρήσης αυτών των δρόμων .
Προτεραιότητα θα έχουν οι πεζοί . 
Τα αυτοκίνητα μπορούν να κυκλοφορούν μόνο με 10 km/h.
Η άσφαλτος θα εξαφανιστεί  και θα αντικατασταθεί με τα τυπικά πλακόστρωτα της πόλης και γρανίτη σε όλο το μήκος όλων αυτών των αξόνων.

Δεκαπλάσια αύξηση του πρασίνου.  
Το πράσινο αντιπροσωπεύει επί του παρόντος το 1% του χώρου σε αυτούς τους δρόμους, ποσοστό που αναμένεται να ανέλθει στο 14% κατά μέσο όρο.
Στο έργο θα φυτευτούν επίσης  438 νέα δέντρα . Οι δρόμοι θα έχουν πλούσιο υπέδαφος.
Σχεδόν  1.000 νέα έπιπλα  (πάγκοι, καθίσματα, παιδικά παιχνίδια) και νέοι φωτισμοί.
Υποστήριξη για το  τοπικό εμπόριο . Η φόρτωση και η εκφόρτωση θα επιτρέπονται σε συγκεκριμένες ώρες.

Το τμήμα της πόλης που σχεδιάστηκε από την Ildefons Cerdà, ειδικά το Eixample, είναι ένα διεθνώς αναγνωρισμένο σύμβολο καινοτόμου πολεοδομικού σχεδιασμού. Ωστόσο, αυτή η περιοχή της Βαρκελώνης δέχεται τη μεγαλύτερη πίεση από τις μηχανοκίνητες μεταφορές. υφίσταται τη μεγαλύτερη ρύπανση και θόρυβο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους κατοίκους της πόλης. Επιπλέον, είναι η συνοικία με τον μικρότερο αριθμό περιοχών πρασίνου.

Η εφαρμογή του μοντέλου Superblock στο τμήμα της πόλης Cerda καθιστά δυνατό τον καθορισμό ενός νέου οράματος και έργου για το μέλλον , αναδιοργανώνοντας τη γενική κινητικότητα της πόλης προκειμένου να δημιουργηθούν νέοι πράσινοι δρόμοι και νέες πλατείες σε σταυροδρόμια πόλεων. Στόχος είναι οι κάτοικοι του Eixample να έχουν μια πλατεία ή πράσινο δρόμο σε απόσταση 200 μέτρων από τα σπίτια τους, με ιδιαίτερα σημαντική αύξηση στον αριθμό των χώρων συνάντησης και χαλάρωσης που διατίθενται στο κέντρο της συνοικίας.

Πράσινοι δρόμοι και πλατείες
Οι πράσινοι δρόμοι είναι εκείνοι στους οποίους έχουν εφαρμοστεί μέτρα χαλάρωσης της κυκλοφορίας, με χώρους χαλάρωσης και περισσότερη βλάστηση, που καθιστούν δυνατή τη μετακίνηση με τα πόδια εύκολα, άνετα και με ασφάλεια. Χάρη στις χαρακτηριστικές γωνίες των δρόμων της πόλης, ή λοξοτομές, νέες πλατείες της πόλης εμφανίζονται στο σταυροδρόμι αυτών των πράσινων δρόμων. Επί του παρόντος, αυτές οι περιοχές περίπου 2.000 m2 προορίζονται αποκλειστικά για κυκλοφορία, αλλά θα γίνουν άνετοι χώροι χαλάρωσης, όπου η βλάστηση, τα διαπερατά πλακόστρωτα και οι χώροι παιχνιδιού θα είναι υπερήφανοι.

Στο Eixample δημιουργούνται 21 πράσινοι δρόμοι , με συνολικά 33 km δρόμο και 21 νέες πλατείες , δίνοντας συνολικά 3,9 εκτάρια νέους δημόσιους χώρους. Το Eixample θα αποκτήσει συνολικά 33,4 εκτάρια νέων περιοχών πεζών και 6,6 εκτάρια αστικών χώρων πρασίνου.

Τι θα γίνει σε αυτή τη θητεία της Δημοτικής αρχής ;
Το Δημοτικό Συμβούλιο της Βαρκελώνης σε αυτή τη θητεία μεταμορφώνει τον δημόσιο χώρο του Eixample μέσω αυτών των πρωτοβουλιών προτεραιότητας:

"Θα μετατρέψουμε τμήματα των C/ Consell de Cent, C/ Rocafort, C/ Comte Borrell και C/ Girona σε πράσινους κόμβους.  Σε ορισμένους από αυτούς τους κόμβους έχουν ήδη εφαρμοστεί πρωτοβουλίες τακτικής καταπολέμησης της κυκλοφορίας, στο πλαίσιο δράσεων για την απόκτηση χώρου λόγω της έκτακτης ανάγκης υγειονομικής περίθαλψης COVID-19.
Θα δημιουργήσουμε τέσσερα μεγάλα τετράγωνα στο Eixample, το καθένα με μέγεθος περίπου 2.000 m2. Αυτές οι πλατείες θα βρίσκονται στις διασταυρώσεις μεταξύ δύο πράσινων κόμβων, που καταλαμβάνουν τον χώρο που είναι αφιερωμένος μέχρι τώρα στα οχήματα: C/ Consell de Cent amb Rocafort, C/ Comte Borrell, C/ Enric Granados και C/ Girona".

Δύο διαγωνισμοί «ιδεών».
Για να γίνουν όλα αυτά δυνατά, το Δημοτικό Συμβούλιο διεξήγαγε δύο δημόσιους διαγωνισμούς  για την επιλογή ομάδων αρχιτεκτόνων και μηχανικών που θα βοηθήσουν στον καθορισμό του μοντέλου ήρεμου δρόμου για τον 21ο αιώνα και των πλατειών που πρόκειται να δημιουργηθούν στο σταυροδρόμι.

Στόχος του πρώτου διαγωνισμού είναι να επιλεγούν οι μελλοντικοί μελετητές των έργων ανάπλασης για τους τέσσερις δρόμους  που θα τους μετατρέψουν σε πράσινους κόμβους κατά τη διάρκεια αυτής της θητείας. Ο δεύτερος διαγωνισμός είναι αφιερωμένος στην εύρεση μελετητών των έργων ανάπλασης για τις τέσσερις πλατείες.

Έτσι θα είναι οι δρόμοι του 21ου αιώνα


 

Το  μοντέλο δρόμου του 21ου αιώνα  που έχει σχεδιαστεί και θα εφαρμοστεί σε κάθε πράσινο κόμβο στο Superblock της Βαρκελώνης  αντιπροσωπεύει μια αλλαγή παραδείγματος σε σχέση με τον τρόπο με τον οποίο είχε σχεδιαστεί μέχρι τώρα η αστικοποίηση του δημόσιου χώρου: 
περιλαμβάνει  την απομάκρυνση από τους δρόμους σχεδιασμένους για αυτοκίνητα ,  σε δρόμους σχεδιασμένους για τους ανθρώπους , αντιστρέφοντας προτεραιότητες και χρήσεις.

Αυτή η νέα ιδέα του δρόμου βασίζεται στους ακόλουθους ακρογωνιαίους λίθους:

Προώθηση της ζωής στο δρόμο : οι κάτοικοι της πόλης στο επίκεντρο.
Καινοτομία: σχεδιασμός νέας περιβαλλοντικής υποδομής .
Ενίσχυση της οικονομίας: τόνωση του  τοπικού εμπορίου .
Η εκπλήρωση αυτών των θεμελιωδών λίθων μεταφράζεται σε μια σειρά βασικών χαρακτηριστικών που συνδέονται με τις χρήσεις, την κινητικότητα, το πράσινο, τα έπιπλα και τον φωτισμό. Όλα μαζί, συνθέτουν έναν πράσινο κόμβο που θα ενθαρρύνει τους  ανθρώπους να ανακτήσουν τους δρόμους , με περισσότερη οικογενειακή ζωή και τοπικό εμπόριο και λιγότερη ρύπανση και θόρυβο.

Αυτό το μοντέλο δρόμου είναι το αποτέλεσμα ενός διαγωνισμού πράσινου κόμβου που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα από το Δημοτικό Συμβούλιο. Ο νικητής του διαγωνισμού, μαζί με τους τρεις επιλαχόντες, συνεργάστηκαν για τη δημιουργία αυτού του μοντέλου υπό τον συντονισμό του Τεχνικού Γραφείου Superblock της Βαρκελώνης. Επιπλέον, έχουν ενσωματωθεί και συνεισφορές από ένα Συμβουλευτικό Συμβούλιο, το οποίο αποτελείται από εμπειρογνώμονες και οργανισμούς, στο πλαίσιο μιας συμμετοχικής διαδικασίας που βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη".

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.