Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2019

Παρουσίση του βιβλίου "The well-Tempered city" του Jonathan F.P. Rose


#Colin Poff στο "THE GLOBAL GRID"
Την μετάφραση επιμελήθηκε η Μαρία Βασιλάκη.
Βιβλιογραφική ανασκόπηση του βιβλίου "The well-Tempered city" του Jonathan FP Rose
Οι πόλεις του μέλλοντος σχεδόν σίγουρα θα διαδραματίσουν όλο και πιο κεντρικό ρόλο στην επίλυση μερικών από τα πιο πιεστικά ζητήματα της ανθρωπότητας. 
Στην "Καλοκουρδισμένη πόλη", ο συγγραφέας Jonathan F.P. Rose δηλώνει ότι "ο εικοστός πρώτος αιώνας είναι πιο περίπλοκος και ασταθής. Οι πόλεις του είναι πολύ μεγαλύτερες και επηρεάζονται από μια ευρύτερη σειρά δυνάμεων και τάσεων »  
Οι πόλεις του μέλλοντος θα διαδραματίσουν σχεδόν σίγουρα όλο και πιο κεντρικό ρόλο στην επίλυση μερικών από τα πιο πιεστικά ζητήματα της ανθρωπότητας. Στην "Καλοκουρδισμένη πόλη", ο συγγραφέας Jonathan FP Rose δηλώνει ότι "ο εικοστός πρώτος αιώνας είναι πιο περίπλοκος και ασταθής. Οι πόλεις του είναι πολύ μεγαλύτερες και επηρεάζονται από μια πολύ ευρύτερη σειρά δυνάμεων και τάσεων ». Σε αυτό το βιβλίο, προσεγγίζει με τόλμη αυτή την τρομερή προοπτική, προτρέποντάς μας να προχωρήσουμε προς μια" καλοκουρδισμένη πόλη ".

Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2019

The right to the (digital) city

Με το παρακάτω κείμενό της η Franceska Bria υπεύθυνη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Βαρκελώνης, αποδεικνύει την αξία των διανοουμένων και στον κλάδο της πληροφορικής.
Μας επισημαίνει ότι εκτός τις οικονομίες εντάσεως εργασίας και εντάσεως κεφαλαίου έχουμε και την οικονομία  εντάσεως δεδομένων , η διαχείριση των οποίων προς όφελος των πολιτών απαιτεί την " ανάκτηση της τεχνολογικής κυριαρχίας " που οδηγεί σε νέα προσέγγιση στη διαχείριση των δεδομένων που αποκαλείται city data commons’.

Διαβάστε επίσης το άρθρο "Διδάγματα από τη νέα ψηφιακή στρατηγική της Βαρκελώνης"

Francesca Bria *.
Δημοσιεύθηκε στο Barcelona Metropolis στις 19-1-2019.Την μετάφραση επιμελήθηκε η Μαρία Βασιλάκη.

Οι πόλεις και οι πολίτες, όχι οι επιχειρήσεις, θα πρέπει να κατέχουν τα δεδομένα που παράγονται στις πόλεις και θα πρέπει να μπορούν να χρησιμοποιούν τα εν λόγω δεδομένα για τη βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών και την εφαρμογή των πολιτικών τους. Τα δεδομένα δεν μπορούν να ελεγχθούν από μια χούφτα γιγάντων τεχνολογίας.

Η διαρθρωτική στροφή προς την ψηφιακή οικονομία και η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση πρέπει να προκαλέσουν βαθιά σκέψη. 
Η τεχνητή νοημοσύνη, ο μαζικός υπολογισμός, η ρομποτική και ο αυτοματισμός μετασχηματίζουν γρήγορα τη βιομηχανία και την κοινωνία μας με αποδιοργανωμένο τρόπο , από την γεωργία ακριβείας , στα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό, μέχρι τη χρήση της μηχανικής μάθησης στην υγειονομική περίθαλψη. 
Οι ψηφιακές πλατφόρμες είναι ισχυροί αλγοριθμικοί οργανισμοί που μετασχηματίζουν έντονα την αγορά εργασίας και τους απαιτητικούς κανονισμούς. Η αυτοματοποίηση των τομέων έντασης εργασίας, όπως τη μεταποίηση, τη εφοδιαστική και τις μεταφορές, έχουν μεγάλη επίδραση στην παγκόσμια αλυσίδα των βασικών προϊόντων και στην εξάρθρωση και την καταστροφή των θέσεων εργασίας.

Πράγματι, η άνοδος του ψηφιακού καπιταλισμού φέρνει πολλές προκλήσεις - από τη μονοπωλιακή εξουσία στην ανάγκη για νέο φόρο για τις ψηφιακές πλατφόρμες, τους εμπορικούς κανονισμούς, την ανεργία λόγω αυτοματισμού και τις ερωτήσεις γύρω από τις πολιτικές ελευθερίες. Οι επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας έχουν συνολική αγοραία αξία 3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων και έχουν αποκομίσει περίπου 1 τρισεκατομμύριο δολάρια την τελευταία δεκαετία, ενώ εκδίδουν χρέη στην αμερικανική δημόσια αγορά με πολύ χαμηλό επιτόκιο και την χρησιμοποιούν για αγορές ιδίων μετοχών. Αυτό σημαίνει ότι το 80% του εταιρικού πλούτου είναι στα χέρια του 10% των επιχειρήσεων, οδηγώντας σε αύξηση του εταιρικού κέρδους και της ανισότητας των περιουσιακών στοιχείων.Επιπλέον, ο δημόσιος τομέας εξαρτάται όλο και περισσότερο από την τεχνολογική βιομηχανία. 

Ωστόσο, σπάνια ρωτάμε από πού προέρχεται αυτή η εξουσία και η εξάρτηση. 

Γιατί η τεράστια οικονομική αξία που αποκομίζει μια τέτοια ψηφιακή επανάσταση πηγαίνει αποκλειστικά στις εταιρείες τεχνολογίας - και όχι σε απλούς πολίτες ή δημόσιους θεσμούς ; 

Τρίτη 15 Ιανουαρίου 2019

Νέα Υόρκη : Τα περίπτερα τηλεφώνου γίνονται γκαλερί τέχνης


 Rozemarijn Stam στο Pop Up City

Ως διαμαρτυρία ενάντια στην υπερβολική διαφήμιση στους δρόμους της Νέας Υόρκης, το έργο Art in Ad Places ανάρτησε προσωρινά 55 έργα τέχνης σε θαλάμους τηλεφωνικών συνδιαλέξεων. Ταυτόχρονα, αποδίδουν φόρο τιμής σε αυτά τα πρώην σύμβολα των σύγχρονων τηλεπικοινωνιών.

Τα τηλέφωνα επί πληρωμή αποτελούσαν μια εικόνα της εξέλιξης, διάσπαρτα στους δρόμους  για όποιον χρειαζόταν να χρησιμοποιήσει ένα. Καθώς η τεχνολογία κινήθηκε προς τα εμπρός και εξαρτιόταν όλο και λιγότερο από τις χερσαίες γραμμές, οι μικροσκοπικοί χώροι απομόνωσης σιγά σιγά ξεπεράστηκαν . Η εγκατάλειψή τους ώθησε αρκετές πρωτοβουλίες για να τους επαναπροσδιορίσουν. 
Στο Λονδίνο, για παράδειγμα, τα εικονικά κόκκινα τηλεφωνικά κέντρα αναγνωρίζονται ως εθνική κληρονομιά και μετατρέπονται  όλα, από ένα περίπτερο σε έναν ιδιωτικό χώρο εργασίας. 
Ομοίως, στην Ολλανδία, μια ομάδα μαθητών πήρε ένα παράδειγμα στο Bücherboxen του Βερολίνου και γύρισε δέκα τηλεφωνικά κουτιά στις αποκαλούμενες Boekenboxen : μικροσκοπικές βιβλιοθήκες. 

Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2019

Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ανακύκλωσης, της διαλογής στην πηγή και την κυκλική οικονομία


Σε εξέλιξη είναι στο open.gov η ανοικτή διαβούλευση για τις δύο ρυθμίσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με τις οποίες τροποποιούνται η τιμολογιακή πολιτική των δήμων και τα δημοτικά τέλη και επιδιώκεται ενίσχυση της ανακύκλωσης και της κυκλικής οικονομίας.
Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, που στηρίζονται στην αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», το ΥΠΕΝ δημιουργεί οικονομικά κίνητρα για ΟΤΑ, πολίτες και επιχειρήσεις, με στόχο την κυκλική οικονομία και την οικονομία μηδενικών αποβλήτων.
Οι ρυθμίσεις στάλθηκαν σε ενδιαφερόμενους φορείς προς διάλογο και επεξεργασία και θα παραμείνουν σε διαβούλευση έως τις 21 Ιανουαρίου 2019.
Οι προτεινόμενες αλλαγές στην τιμολογιακή πολιτική των απορριμμάτων, που αποφασίστηκαν σε συνεργασία με τη ΓΓ Συντονισμού και Διαχείρισης Αποβλήτων του ΥΠΕΣ, συνδέονται με τον νέο νόμο για την ανακύκλωση (ν. 4496/2017), τις διατάξεις για τον εκσυγχρονισμό λειτουργίας των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων και το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων. Υλοποιούν προβλεπόμενα κίνητρα για την ενθάρρυνση μιας σύγχρονης διαχείρισης των απορριμμάτων των δήμων με περιορισμό της ταφής και συνολικά μειώνουν το κόστος διαχείρισης προς όφελος των δημοτών και της περιβαλλοντικής προστασίας.
Αναλυτικότερα τα χαρακτηριστικά των προτεινόμενων ρυθμίσεων είναι τα εξής:

Πέμπτη 10 Ιανουαρίου 2019

Δήμαρχος του Παλέρμο: Μόνον οι δικτατορίες θεωρούν την ασφάλεια πιο σημαντική από τα ανθρώπινα δικαιώματα


# Κωστής Μοχιανάκης.
Αυξάνεται η αντίδραση των Δημάρχων στην Ιταλία εναντίον του νόμου Σαλβίνι για την ασφάλεια που ευθέως στρέφεται κατά των μεταναστών.Η δημοκρατική παράδοση της Ιταλίας που δοκιμάζεται από λαϊκιστές πολιτικούς ( όπως δυστυχώς σε όλη την Ευρώπη ) κινητοποιεί τους Δημάρχους σε πολιτική ανυπακοή.
Από τη μεριά μας , ας είμαστε ξεκάθαροι.Πάνω από όλα η Δημοκρατία, τα ατομικά και ανθρώπινα δικαιώματα !

O δήμαρχος του Παλέρμο, Λεολούκα Ορλάντο, δεν εννοεί να κάνει πίσω καθιστώντας σαφές ότι θεωρεί αντισυνταγματικό το νέο νόμο για την ασφάλεια και τονίζοντας ότι μόνο οι δικτατορίες θεωρούν την ασφάλεια πιο σημαντικά από τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Ο Λ. Ορλάντο μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ δηλώνει αποφασισμένος να υπερασπιστεί τα δικαιώματα των αιτούντων άσυλο και των ασυνόδευτων ανήλικων. Μια γραμμή η οποία είναι σε ευθεία σύγκρουση με τις δηλώσεις και την πολιτική και τις κινήσεις του γραμματέα της Λέγκα και υπουργού Εσωτερικών της Ιταλίας, Ματέο Σαλβίνι.

Τετάρτη 9 Ιανουαρίου 2019

Ποιες ταξιδιωτικές τάσεις θα κυριαρχήσουν το 2019 και τι πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας στην Τουριστική πολιτική των Δήμων


#Κωστής Μοχιανάκης.
Στις 31-12-2018 δημοσιεύθηκε στο Travel daily news ( με την επιμέλεια της Τατιάνα Ρόκου )  έρευνα του ταξιδιωτικού οργανισμού Cox & Kings, έναν από τους παλαιότερους στον κόσμο (σε λειτουργία από το 1758), που σκιαγραφούνται οι τουριστικές τάσεις για το 2019.Ας μελετήσουμε τις τάσεις αυτές και ας τις δούμε από τη σκοπιά των Τουριστικών υπηρεσιών των Δήμων.Πως αντιδρούμε και τι πρέπει να σχεδιάσουμε για να ανταποκριθούμε ;
1) Ταξίδι επηρεασμένο από εμπειρίες μέσω Social Media: Για τον ταξιδιώτη της Generation X ή τον Millennial, τα ταξίδια σε καινούργια μέρη, οι νέες εμπειρίες, η δοκιμή νέων γεύσεων και η αλληλεπίδραση με ανθρώπους με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο έχει γίνει ένα εγγενές κομμάτι του τρόπου ζωής του. Αυτή η παθιασμένη γενιά ταξιδιωτών είναι πιο πιθανό να πάρει τις ταξιδιωτικές της αποφάσεις βασισμένη στις αναρτήσεις των συνομηλίκων της στα Social Media, επειδή τα Κοινωνικά Μέσα είναι πιο αυθεντική πηγή πληροφοριών. Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό για αυτούς να “συλλάβουν” τις καλύτερες ταξιδιωτικές τους ιστορίες μέσω φωτογραφιών και βίντεο και να εμπνεύσουν τον κύκλο των φίλων και των συναδέλφων τους για να ταξιδέψουν. Τα μέρη με Wi-fi και τα ξενοδοχεία είναι ευλογία για αυτούς τους ταξιδιώτες, καθώς τους επιτρέπει να δημοσιεύουν live ενημερώσεις των ταξιδιών τους."

Άρα wi-fi παντού.Αν και τα δεδομένα που παρέχονται μέσω των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας αυξάνονται μέσα στα πακέτα των προσφορών πάντα για ένα δικτυωμένο χρήστη είναι λίγα.Το ασύρματο δίκτυο στους δρόμους, στις πλατείες και στα μέρη δημοσίου ενδιαφέροντος είναι επιτακτική ανάγκη.Ένα καλό παράδειγμα ανάπτυξης δημοτικού ασύρματου δικτύου είναι το wifi του Δήμου Ηρακλείου, το οποίο το φθινόπωρο του 2014 είχε 1 ΤΒ διακίνηση δεδομένων και το καλοκαίρι του 2018 είχε 10 ΤΒ.

Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2019

Διαβάσεις, ευαισθησίες και οδική ασφάλεια…

Μια ματιά στο θέμα από τη σκοπιά της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας

# Μαρία Σίτη.
H Mαρία Σίτη είναι Αγρ. Τοπογράφος Μηχανικός ΕΜΠ – Συγκοινωνιολόγος, MSc Πολεοδόμος.

Είναι γνωστό ότι μια πόλη αποτελείται από οικοδομικά τετράγωνα και δρόμους. Και τα μεν και οι δε είναι τόποι ζωής για την πόλη, με τη διαφορά ότι οι δρόμοι έχουν μια ιδιαίτερη αξία ως υπόβαθρο της κοινωνικής λειτουργίας της, ως δημόσιοι χώροι, τόποι συλλογικής ζωής και επικοινωνίας.
Όσο η κυκλοφορία των οχημάτων δεν ήταν επικίνδυνη για τον πεζό, τα πράγματα ήταν έτσι. Όταν οχήματα και ταχύτητες άρχισαν να αυξάνουν τότε οι δρόμοι από ενοποιητικά στοιχεία μετατράπηκαν σε φράγματα που τεμάχισαν την αστική επιφάνεια και αποθάρρυναν το περπάτημα, το ποδήλατο και τα άλλα ήπια μέσα.

Εφευρέθηκαν έτσι τα πεζοδρόμια και μαζί με αυτά και οι διαβάσεις. Πεζοδρόμια και διαβάσεις πρέπει να αποτελούν ενιαία υποδομή- διαδρομή για τον πεζό. Εκεί όπου τα πεζοδρόμια, χάρις κυρίως στο πλάτος τους, μπορούν να παίξουν το ρόλο τους, εκεί συνοδεύονται και από πλήρες δίκτυο διαβάσεων. Εκεί όπου τα πεζοδρόμια είναι δήθεν, ανάλογα υστερούν ή ακόμη και απουσιάζουν οι διαβάσεις.

Δευτέρα 7 Ιανουαρίου 2019

Ηράκλειο : Συμμετοχές στο Διεθνή Δημιουργικό Διαγωνισμό για τη νέα εικαστική τουριστική ταυτότητα του Ηρακλείου

Συμμετοχές στο Διεθνή Δημιουργικό Διαγωνισμό  για τη νέα εικαστική τουριστική ταυτότητα του Δήμου Ηρακλείου

Την 31η Δεκεμβρίου 2018 έληξε η προθεσμία συμμετοχής στο Διεθνή Δημιουργικό Διαγωνισμό  για τη νέα εικαστική τουριστική ταυτότητα (destination brand) του Δήμου Ηρακλείου Κρήτης. 
Υποβλήθηκαν εμπρόθεσμα 14 συμμετοχές, τις οποίες σύντομα θα εξετάσει και θα αξιολογήσει η Επιτροπή του Διαγωνισμού.
Ο Διαγωνισμός στοχεύει στην  ανάπτυξη μιας νέας ελκυστικής εικαστικής ταυτότητας για τον τουρισμό του Δήμου Ηρακλείου με σκοπό να ενισχυθεί περαιτέρω η εικόνα της πόλης του Ηρακλείου, ως τουριστικού προορισμού (και όχι ως διοικητικής ενότητας), στην ελληνική και διεθνή τουριστική αγορά. Μέσω αυτού επιδιώκεται ν’ αναδειχθούν οι καλύτερες ιδέες για την αποτελεσματική τουριστική προβολή της πόλης με τρόπο δημιουργικό, πρωτότυπο και «επιθετικό».

Χανιά : Το MEDIA Lab κιβωτός γνώσης στη Δημοτική βιβλιοθήκη


Σε «κιβωτό» γνώσης  έχει μετατραπεί η Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων με τη λειτουργία του MEDIA Lab, το οποίο υποστηρίζεται αποκλειστικά από το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» και το Future Library, παρέχοντας σε όλους τους χρήστες της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, ποιοτικές υπηρεσίες που δίνουν έμφαση στην ανάπτυξη και έκφραση της δημιουργικότητας.
Με όχημα τις νέες τεχνολογίες, ποικίλες δράσεις αναπτύσσονται και υλοποιούνται στο χώρο αυτό, με στόχο την προώθηση της άτυπης μάθησης, της καινοτομίας και της κοινωνικής δικτύωσης. Συνεργατικοί χώροι συναντήσεων, ανάγνωσης, χαλάρωσης, πλοήγησης στο διαδίκτυο, studios όπου μπορεί κανείς να κάνει ηχογράφηση, να επεξεργαστεί και να δημιουργήσει το δικό του βίντεο, παρουσιάσεις, σεμινάρια, εκθέσεις, συνθέτουν μια τελείως διαφορετική εκδοχή, αυτή της σύγχρονης Βιβλιοθήκης.
 «Η συνεχής πορεία της Δημοτικής Βιβλιοθήκης των Χανίων προς τη νέα εποχή κρίνεται ως μονόδρομος από μας, ώστε να συνδεθεί η φιλοσοφία του παραδοσιακού βιβλίου με την ψηφιακή εποχή κι έτσι να διευρύνεται συνεχώς το κοινό, στο οποίο απευθύνεται μια σύγχρονη βιβλιοθήκη», επισημαίνει με δήλωση της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αρμόδια αντιδήμαρχος Ελπίδα Τσιτσιρίδη.

Πέμπτη 3 Ιανουαρίου 2019

"Tourists go home, refugees welcome" : Γιατί οι κάτοικοι της Βαρκελώνης προτιμούν τους πρόσφυγες από τους τουρίστες

Το γκράφιτι στο πάρκο Güell στη Βαρκελώνη αντανακλά τα τοπικά συναισθήματα για τον τεράστιο αριθμό τουριστών στην πόλη. Φωτογραφία: Josep Lago / AFP / Getty Images
Ξεκινάμε τις δημοσιεύσεις του νέου έτους με ένα ενδιαφέρον θέμα που αρχίζει να απασχολεί ολοένα και περισσότερο τους κατοίκους πολλών Ευρωπαϊκών πόλεων που συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των τουριστών.Το κείμενο δημοσιεύθηκε στον "The Guardian" και είναι από τις δημοφιλέστερες δημοσιεύσεις του 2018.Παρόμοιοι προβληματισμοί εκτός της Βαρκελώνης αναπτύσσονται στη Βενετία αλλά μου φαίνεται ότι δεν συζητιέται όσο της αξίζει η απάντηση της Κοπεγχάγης με τίτλο "The end of tourism, as we know it  ".
Αναδημοσιεύουμε σήμερα το κείμενο του "The Guardian" και υποσχόμαστε ότι σύντομα θα απασχολήσει την θεματολογία του blog μας οι επιδράσεις του Τουρισμού στην καθημερινότητα των πόλεων και για το ποιες είναι οι κατάλληλες απαντήσεις.

#

"Νωρίτερα το περασμένο έτος" ( 2017) " περίπου 150.000 άνθρωποι στη Βαρκελώνη διαδήλωσαν ζητώντας από την ισπανική κυβέρνηση να επιτρέψει την εγκατάσταση περισσότερων προσφύγων στη χώρα. Λίγο αργότερα πανώ με τίτλο , “Tourists go home, refugees welcome”  άρχισαν να εμφανίζονται στους τοίχους της πόλης. Σύντομα η πόλη κατακλύστηκε με διαδηλωτές που ακολουθούν τα συνθήματα "Η Βαρκελώνη δεν είναι προς πώληση" και "Δεν θα φύγουμε ".

Αυτό που τα ισπανικά μέσα μαζικής ενημέρωσης ονόμασαν turismofobia διαπέρασε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις το περασμένο καλοκαίρι, με διαμαρτυρίες και μέτρα που ελήφθησαν στη Βενετία, τη Ρώμη, το Άμστερνταμ, τη Φλωρεντία, το Βερολίνο, τη Λισαβόνα, την Πάλμα ντε Μαγιόρκα και αλλού στην Ευρώπη κατά της εισβολής των επισκεπτών. Αλλά σε αντίθεση με πολλούς, όπως και η Βαρκελώνη έχει ωθήσει πίσω τους τουρίστες, έχει αγωνιστεί για να καλωσορίσει περισσότερους πρόσφυγες. Όταν οι ειδήσεις ενημέρωσαν πριν από δύο εβδομάδες ότι ένα σκάφος διάσωσης που μεταφέρει 629 μετανάστες κυκλοφορούσε στη Μεσόγειο, ο δήμαρχος Ada Colau ήταν από τους πρώτους που προσέφεραν σε όσους βρίσκονταν σε αυτό ασφαλές καταφύγιο.

Τετάρτη 2 Ιανουαρίου 2019

Ευτυχισμένο και δημιουργικό 2019.Οι καλύτερες στιγμές μας το 2018


Μπήκαμε λοιπόν και στο 2019 ! 
Το έτος αυτό είναι σημαντικό για μας γιατί το blog μας, το "Πόλεις και Πολιτικές" κλείνει 10 χρόνια παρουσίας στο διαδίκτυο.Όταν ξεκινήσαμε δειλά το 2009, προφανώς δεν ξέραμε που θα φτάναμε αλλά υπήρχε και υπάρχει πάντα η αισιοδοξία και ο δυναμισμός να παρουσιάσουμε νέες ιδέες, νέες πρακτικές, θεωρία και υλοποιημένα έργα στις Ευρωπαϊκές και Ελληνικές πόλεις.
Βασική αρχή μας είναι η βεβαιότητα ότι η αποκέντρωση είναι το βασικότερο εργαλείο για την Τοπική ανάπτυξη και η Τοπική ανάπτυξη είναι βασικό εργαλείο της ανάπτυξης της χώρας.

Η παγκόσμια εμπειρία των τελευταίων δεκαετιών που εφαρμόστηκαν τα εργαλεία του Αστικού Στρατηγικού σχεδιασμού , απέδειξε ότι η ιεραρχία των πόλεων είναι μεταβαλλόμενη και καμιά πόλη δεν μπορεί να τα καταφέρει σε όλα τα πεδία.Γι' αυτό πρέπει να διαλέξει που επιθυμεί να είναι επιτυχημένη και ανταγωνιστική.Στόχος που φυσικά πρέπει να συνδέεται με την οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα, τα θετικά προσόντα της πόλης και τις υπαρκτές δυνατότητές της.
Άρα ο στρατηγικός σχεδιασμός των πόλεων πρέπει να σχεδιασθεί με επιλογή των αναπτυξιακών ταυτοτήτων της πόλης.Επειδή επιθυμούμε να αυξήσουμε την ανταγωνιστικότητα των πόλεων μας προς όφελος των κατοίκων , των επισκεπτών και των επιχειρήσεων , δηλαδή να εισπράξουμε οικονομικά αποτελέσματα οι ταυτότητες αυτές πρέπει να σχεδιαστούν ως brand ( δηλ πρέπει να εμπεριέχουν και την εμπορική σκοπιά τους ).
Αυτό μας οδηγεί την προσοχή μας στο σύστημα διαχείρισης των ανταγωνιστικών , αναπτυξιακών στόχων της πόλης το CITYBRANDING.

Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου 2018

Η νέα προγραμματική περίοδος 2021-2027 της ΕΕ και η Τοπική Αυτοδιοίκηση

#Του Ράλλη Γκέκα, Δρ. Οικονομικών ΤΑ


Ο σχεδιασμός της νέας προγραμματικής περιόδου, σε Ευρωπαϊκό τουλάχιστον επίπεδο, έχει προχωρήσει. Είναι πολύ σημαντικό η Τοπική Αυτοδιοίκηση να παρέμβει όχι μόνο στο επίπεδο του σχεδιασμού αλλά και να προετοιμαστεί για τα νέα δεδομένα.
Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο το C.E.M.R. (Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Δήμων και Περιφερειών), εκτός από τις παρεμβάσεις που έχει πραγματοποιήσει για το σχεδιασμό και τη διαχείριση της νέας προγραμματικής περιόδου, έχει αρχίσει την επεξεργασία και τη διατύπωση οδηγών, για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που θα τους καταστήσουν περισσότερο αποτελεσματικούς στη διατύπωση, διεκδίκηση, υλοποίηση και έλεγχο των έργων, μέτρων και δράσεων της νέας προγραμματικής περιόδου.
Η στρατηγική της νέας προγραμματικής περιόδου έχει αρκετές διαφορές, με την προηγούμενη στρατηγική του ΕΣΠΑ. Είναι πολύ σημαντικό ότι προσπαθεί να αξιοποιήσει τα συμπεράσματα από τις μέχρι τώρα εμπειρίες της. Ιδιαίτερα ο εκσυγχρονισμός της πολιτικής συνοχής, που καλύπτει το μεγαλύτερο ποσοστό των χρηματοδοτήσεων, περιλαμβάνεται ουσιαστικά στο τρίπτυχο: απλούστευση διαδικασιών, ευελιξία, αποτελεσματικότητα.

Πέμπτη 27 Δεκεμβρίου 2018

Eindhoven : Ένα καλό παράδειγμα χρήσης στρατηγικής Branding για την οικονομική του ανάπτυξη

#Μοχιανάκης Κωστής

Όσο περνάει ο καιρός , βοηθούσης και μιας παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, πολλοί Αυτοδιοικητικοί παράγοντες αντιλαμβάνονται ότι πέρα από την αξία της εκτελεστότητας δηλ την παραγωγή έργων ( και οι περισσότεροι όταν λένε έργα εννοούν τεχνικά έργα ) υπάρχει και η αξία του στρατηγικού σχεδιασμού της ανάπτυξης των πόλεων.Η μεταστροφή αυτή υποβοηθάται από το γεγονός που γίνεται κατανοητό ότι δεν φτάνει μόνο η κοινωνική αποδοτικότητα που φέρνουν τα έργα αλλά χρειαζόμαστε και την οικονομική αποτελεσματικότητα που έρχεται μόνο ύστερα από ένα ευρύτερο σχεδιασμό.

Η παγκόσμια εμπειρία των τελευταίων δεκαετιών απέδειξε ότι η ιεραρχία των πόλεων είναι μεταβαλλόμενη και καμιά πόλη δεν μπορεί να τα καταφέρει σε όλα τα πεδία.Γι' αυτό πρέπει να διαλέξει που επιθυμεί να είναι επιτυχημένη και ανταγωνιστική.Στόχος που φυσικά πρέπει να συνδέεται με την οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα, τα θετικά προσόντα της πόλης και τις υπαρκτές δυνατότητές της.
Η θεσμική ικανότητα που απαιτείται για την επιλογή των στρατηγικών στόχων, πρέπει να συνοδεύεται από τις κατάλληλες συνεργασίες σε τοπικό επίπεδο, ένα οδικό χάρτη έργων και τις κατάλληλες πολιτικές μάρκετινγκ ώστε να υπάρχει στην πορεία η αναγνώριση από τους κατοίκους και το εξωτερικό περιβάλλον το λεγόμενο city positioning.Όλο αυτό το σύστημα διαχείρισης ( στρατηγική - συνεργασίες- οδικός χάρτης έργων - city positioning ) αποτελεί το σύστημα citybranding μιας πόλης.

Υπάρχουν επιτυχημένα παραδείγματα ολοκληρωμένων πολιτικών με απτά αποτελέσματα ;

Ναι και είναι πολλά.Σήμερα θα αναφερθούμε στο παράδειγμα του Eindhoven.

Τρίτη 18 Δεκεμβρίου 2018

URBACT : Τα νέα 23 δίκτυα μεταφοράς καλών πρακτικών Ευρωπαϊκών πόλεων

Στις 4 Δεκεμβρίου 2018, η Επιτροπή Παρακολούθησης του προγράμματος URBACT ενέκρινε τα 23 Δίκτυα Μεταφοράς που θα συνεχίσουν στη δεύτερη φάση του προγράμματος μεταφοράς των Καλών Πρακτικών.

Στα 23 Δίκτυα Μεταφοράς, συμμετέχουν 25 χώρες και συγκεντρώνουν συνολικά 161 μεμονωμένους εταίρους. Περίπου το 37% των εταίρων είναι νεοεισερχόμενοι στο URBACT, πράγμα που σημαίνει ότι δεν έχουν συμμετάσχει ξανά σε κάποιο από τα δίκτυα του προγράμματος URBACT II ή III.
Η δεύτερη φάση  διάρκειας 24 μηνών χωρίζεται σε δύο ξεχωριστές περιόδους:
• Οι πρώτοι 18 μήνες αποτελούν την περίοδο Μεταφοράς της Γνώσης, κατά την οποία οι εταίροι θα επικεντρωθούν στις δραστηριότητες ανταλλαγής γνώσεων καθώς και εκπαιδευτικές δραστηριότητες εντός του δικτύου
• Οι τελευταίοι 6 μήνες αποτελούν την περίοδο Μεταβίβασης της Καλής Πρακτικής, η οποία είναι αφιερωμένη στην επικοινωνία και τη συζήτηση της εμπειρίας μεταφοράς κάθε εταίρου σε ένα ευρύτερο κοινό.
Στο πλαίσιο της εναρκτήριας συνάντησης των 23 Δικτύων Μεταφοράς που θα διοργανωθεί, στα μέσα Ιανουαρίου στο Παρίσι, οι Επικεφαλείς Εταίροι και οι Επικεφαλείς Εμπειρογνώμονες των Δικτύων Μεταφοράς θα ενημερωθούν σχετικά με το αντικείμενο και το αποτέλεσμα που προσδοκάται να έχουν στη δεύτερη φάση των Δικτύων Μεταφοράς. Επίσης, θα πληροφορηθούν για τα εκπαιδευτικά σεμινάρια (Campus URBACT) που θα διοργανωθούν την άνοιξη του 2019 και στα οποία θα συμμετάσχουν.

Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2018

Digital Cities Challenge : Συνάντηση Δημάρχων των ισχυρών ψηφιακά πόλεων στην Ευρώπη

Στις 4 Δεκεμβρίου 2018 πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες συνάντηση των Δημάρχων των ισχυρότερων ψηφιακά πόλεων στην Ευρώπη ύστερα από αξιολόγηση της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας Digital Cities Challenge.Ο Δήμος Ηρακλείου έχει αξιολογηθεί με 19.5 με άριστα το 20 στην ψηφιακή του πολιτική και ανήκει στην κατηγορία fellow cities μαζί με άλλες 20 πόλεις.Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στον σύνδεσμο Digital Cities Challenge
Στη συνάντηση αυτή ο Δήμαρχος Ηρακλείου μίλησε στην ενότητα Shape a winning strategy and brand και με σύντομο τρόπο ανέπτυξε την ψηφιακή πολιτική του Ηρακλείου.Παρακάτω η ομιλία του Δημάρχου κ.Βασίλη Λαμπρινού.
«Το Ηράκλειο είναι η τέταρτη σε μέγεθος πόλη της Ελλάδας και πρωτεύουσα του νησιού της Κρήτης με πληθυσμό 180.000 κατοίκους.Πυλώνες της οικονομίας μας είναι ο Τουρισμός και ο αγροδιατροφικός τομέας ενώ δύο αναδυόμενοι τομείς, ο ενεργειακός τομέας και ο τομέας της καινοτομίας και νέων τεχνολογιών έχουν κάνει ισχυρή την παρουσία τους τα τελευταία χρόνια.

Σάββατο 8 Δεκεμβρίου 2018

Ηράκλειο : Εγκαινιάσθηκε το ΔΗΜΟΣΚΟΠΙΟ

Παρουσία εκπροσώπων παραγωγικών φορέων, της  Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του επιχειρηματικού κόσμου, αλλά και του Προέδρου της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης Αναστάσιου Τζήκα,  πραγματοποιήθηκαν το μεσημέρι της Παρασκευής 7 Δεκεμβρίου, από τον Δήμαρχο Ηρακλείου Βασίλη Λαμπρινό,  τα εγκαίνια του «Δημοσκοπίου».

Το «Δημοσκόπιο» αποτελεί έναν  σημαντικό νέο θεσμό, ο οποίος στεγάζεται στο καινούργιο Δημοτικό Κτίριο της Νέας Αλικαρνασσού (επί της Λεωφόρου Ικάρου), με βασικό στόχο τη διασύνδεση καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, την ανάδειξη νέων ιδεών προς όφελος της τοπικής οικονομίας και την ενίσχυση της κουλτούρας του διαλόγου και της συνεργασίας.
Στο Ηράκλειο υπάρχουν όλοι οι παράγοντες για την ανάπτυξη περιβάλλοντος καινοτομίας και επιχειρηματικότητας στους τομείς κλειδιά της Κρητικής οικονομίας όπως ο πρωτογενής τομέας και ο τουρισμός, μαζί με τους αναδυόμενους τομείς της ενέργειας, της προστασίας του περιβάλλοντος και των νέων τεχνολογιών.Η ύπαρξη του Πανεπιστημίου Κρήτης, του ΤΕΙ, του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Έρευνας συμβάλουν με την παραγωγή γνώσης και ερευνητικών αποτελεσμάτων ,στην ανάπτυξη του κατάλληλου επιστημονικού ανθρώπινου δυναμικού και της αντίστοιχης επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Τα τελευταία χρόνια εμφανίζεται και ένα νέο κύμα καινοτομικής επιχειρηματικότητας. Το κύμα αυτό προέρχεται από νέους ανθρώπους με ταλέντα και δεξιότητες που αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες, από επιχειρήσεις που μετασχηματίζουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο, καθώς και από νέους επιστήμονες που μετατρέπουν τις ιδέες τους σε εμπορεύσιμη υπηρεσία ή προϊόν μέσω του αντίστοιχου Business Plan και ξεκινούν τη δική τους επιχείρηση με διεθνή ορίζοντα.